netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
29/7/
2010 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord




Enkele lezers op Twitter:
http://www.twitter.com/marijkepante
http://www.twitter.com/helalalphen
http://www.twitter.com/pietr
http://www.twitter.com/hewlettt

Uw naam hier? Meld u aan!

NeTTieS
Jaargang 14
Nummer 660 van 24/7/2010



Gegroet lezer,

De onweders hebben gezorgd voor de welverdiende koelte, en wij halen, net zoals vele van onze lezers, op gelucht adem nu er terug wat zuurstof in de lucht zit. Toch leuk, zo'n zomer die ons (eindelijk) doet klagen dat we téveel zon hebben!

Wat krijgt u van ons deze week? Uiteraard hebben wij het nog over "Antennagate" en de persconferentie van Steve Jobs, de reactie van andere mobiele fabrikanten en waarnemers, en ook enkele leuke persiflages waartoe dit debacle geleid heeft.

Verder nieuws uit de Twitter-wereld, waar wij een nieuwe vorm van discussie via Twitter bijwoonden, #blogpraat, en waar er een nieuwe client voorgesteld werd die alle feeds uit de verschillende sociale netwerken moet samenbrengen, Miio. Onze bespreking van deze tool werd trouwens opgemerkt door de mensen van Miio zelf, die ons bedankten voor de vermelding. Wij willen hier trouwens nog vermelden dat wij steeds vaker informatie voor een artikel via Twitter vinden, zoals het artikel over de Aquabrowser en MyDiscoveries, de bibliotheeksite - met nogmaals onze dank aan #librarianbe voor de informatie.

En uiteraard vindt u in dit nummer ook de gewone hoeveelheid interessante en leuke sites, progjes en tips. Wij zijn heel blij dat wij dankzij Arnold en Sjeef ook niet-Windows tips kunnen aanbieden, en zo onze lezers een alternatief klokje kunnen laten horen.

Zo. Snel aan uw leesvoer. Veel plezier bij het lezen van deze editie, en bij leven en welzijn tot volgende week.

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Volg Netties op Twitter:
http://www.twitter.com/nettiesbe
http://www.twitter.com/hvangool


Heb je een Nokia smartphone? Download onze app om netties te lezen:
http://store.ovi.com/search?q=netties


Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




AQUABROWSER / MY DISCOVERIES VAN BIBLIOTHEEK.BE
Sommige pareltjes krijgen niet de aandacht die ze verdienen!
Heb jij dat ook, zo'n boekje met daarin al jouw favoriete schrijvers, de boeken die je ervan gelezen hebt, en een kwotering erbij? Wel, wij gaan al jaar en dag naar de bibliotheek met zo'n boekje in de zak. Dat maakt het veel gemakkelijker om in de lange rijen boekenrekken de boeken te vinden die jou kunnen interesseren.
Er bestaat nu ook een elektronische versie van zo'n boekje: de Aquabrowser bij bibliotheek.be.(1) Hier maak je een account aan, en gaat dan op zoek naar schrijvers en hun boeken. Wij zochten bijvoorbeeld boeken van schrijfster Elizabeth George, en kregen een erg uitgebreide lijst, met werken zowel in het Engels als Nederlands. Bij elk boek kan je gaan zoeken in Google, maar kan je ook besprekingen lezen die andere lezers geschreven hebben.
Er wordt ook vermeld bij welke bibliotheek je het boek kan vinden. Momenteel geeft zoeken.bibliotheek.be alleen het bezit weer van de 6 bibliotheken die in de centrale catalogus Open Vlacc invoeren (openbare bibliotheek Antwerpen, openbare bibliotheek Brugge, Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek Brussel, openbare bibliotheek Gent, Provinciale Bibliotheek Hasselt en openbare bibliotheek Leuven). Het blijkt namelijk dat er heel wat verschillende overheden (de Vlaamse overheid, de Vlaamse provincies, de Vlaamse Gemeenschapscommissie in het Brusselse gewest, de Vlaamse gemeenten) over deze bibliotheken gaan, en dat er tot nu toe geen echt eenheidssysteem was voor het invoeren en opzoeken van boeken. Gelukkig wordt daar nu wat aan gedaan, met de bibliotheekportalen, die de systemen met elkaar moet leren spreken. Meer daarover lees je bij Bibnet, het steunpunt voor de openbare bibliotheken in Vlaanderen. (2)
Maar zelfs zonder te weten of een bepaald boek in jouw bibliotheek aanwezig is, blijft dit een handige toepassing. Elk boek kan je immers toevoegen aan jouw lijstje. Wij hebben bijvoorbeeld een lijstje aangemaakt: nog te lezen, en een lijstje Gelezen. We zijn ook nog van plan een lijstje "klassiekers" aan te maken, met daarin alle boeken die de mens ééns in zijn leven gelezen moet hebben, volgens kenners. En dan maar de boeken van dit lijstje overzetten naar het lijstje "gelezen" - hopelijk!
Bij elk boek kan je bovendien tags toevoegen (detective, roman, avontuur...), tags die je vrij kan kiezen en die dus bijvoorbeeld ook Engels, Nederlands of Frans kunnen zijn, of Dik of Dun. Sommige mensen houden nu eenmaal enkel van dunne boekjes. Je kan ook kwotaties geven, en korte recensies schrijven voor het boek.
Elk lijstje kan bovendien gerangschikt worden op tags, waarderingen, recensies. Wil je weten welke boeken van jou 4 sterren gekregen hebben? Dat kan. Welke Detectives je gelezen hebt? Ook dat kan.
Het handige is dat deze dienst in jouw browser draait. En dat je hem dus ook kan oproepen vanop je mobieltje. Althans, dat zou moeten zijn, wij kregen de dienst wel aan de praat op ons mobieltje (de woordenwolk veroorzaakt wel een foutmelding, maar die moet je gewoon wegklikken), maar wij konden niet inloggen in onze eigen account. Maar wellicht zal dit in de toekomst nog verbeterd worden. Het mobiele gebruik is immers een van de interessantste toepassingen van deze dienst!
In elk geval een pracht van een initiatief, dat mijn eigen boeken-boekje doet verbleken! (Met dank aan "http://www.twitter.com/librarianbe">@librarianbe voor de tip)
http://zoeken.bibliotheek.be/
http://www.bibnet.be/portaal/Bibnet/Publiekstoepassingen/Bibliotheekportalen/
http://myapi.aquabrowser.com/client/help/default.ashx?uilang=nl


STEVE JOBS PROBEERT GEBRUIKERS TE SUSSEN
Hoesje moet antenne probleem verhelpen. Maar is de gebruiker hiermee tevreden?
Zoals verleden week aangekondigd, hield Apple vrijdag een persconferentie over wat hij "Antennagate" noemde. Wie de video van de conferentie bekeken heeft op de website van Apple (1) zal bemerken dat het een heel zenuwachtige Steve Jobs is die er het woord voerde. Hij hapte naar adem, en zijn stem ontbrak kracht. Had de arme man het zo moeilijk om zich te verdedigen tegen alle negatieve kritieken? Nochtans deed hij zijn best.
Zijn tekst kan je als volgt samenvatten:
1. niemand is perfect, ook wij niet
2. de andere fabrikanten hebben exact dezelfde problemen als wij (en hij toonde enkele filmpjes van RIM, Nokia, HTC toestellen die ook blokjes verloren bij de "doodgreep").
3. de cijfers: AT&T meldt dat er niet eens 1 % meer afgebroken gesprekken zijn met de iPhone4 dan met de iPhoneGS.
4. wij hebben onze antenne uitvoerig getest (beelden werden getoond van indrukwekkende testruimten)
5. maar omdat sommige gebruikers ongelukkig zijn, hebben wij een voorstel: iedereen heeft het recht op een gratis hoesje. Wie al een hoesje gekocht heeft, krijgt het geld terugbetaald. En wie niet tevreden is van de telefoon, mag hem terugbrengen.
Ergens tussen die woorden klonk ook nog een verontschuldiging door, want dat is waarop heel wat ongelukkige gebruikers zaten te wachten.
Is Antennagate nu daarmee opgelost? ZDNet vindt de uitleg in elk geval onvoldoende. Voor redacteur Scott Raymond staat het vast dat Apple wist van de problemen vooraleer het toestel uitgebracht werd, hoe hard ook de problemen ontkend werden. Hij wijst er namelijk op dat de bumpers die nu aangeraden worden, exact dezelfde bumpers zijn als aangetroffen werd op het prototype van de iPhone die via niet al te eerlijke manieren in handen van Gizmodo terecht kwam. (2)
Voor de fanboys is de uitleg van Steve Jobs natuurlijk voldoende. In de commentaren op artikels waarin de persconferentie van Apple besproken wordt, gaat het er vaak heftig aan toe!
O ja, nog dit. Misschien moet je de iPhone4 niet kopen, en gewoon wachten tot de iPhone5 uitkomt. De specificaties, die je in dit filmpje vindt, lijken in elk geval aanlokkelijk!(3)
http://events.apple.com.edgesuite.net/100716iab73asc/event/index.html
http://www.zdnet.com/blog/perlow/apple-jedi-mind-tricks-wont-placate-iphone-4-owners/13467
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid15316554001?bctid=95652352001


MOBIELE FABRIKANTEN REAGEREN BOOS OP TOESPRAAK JOBS
Willen niet geïmpliceerd worden in debacle van Apple's Antennagate.
Vanuit PR standpunt bekeken heeft Steve Jobs een slimme zet gedaan, door in zijn persconferentie te stellen dat problemen met antennes en verminderde ontvangst iets is dat bij alle fabrikanten voorkomt. Hij heeft bovendien, om het overduidelijk te maken, enkele filmpjes gedraaid waarop je kon zien hoe een HTC, een Nokia en een RIM Blackberry plots minder balkjes gingen vertonen, wanneer het toestel op een bepaalde wijze vastgepakt werden. De boodschap was duidelijk: iedereen heeft er last van, wij zijn tenminste zo eerlijk om ervoor uit te komen, de anderen verdoezelen het.
Maar wie zoiets zegt, moet zich natuurlijk verwachten aan een reactie van de betrokken fabrikanten. En die waren niet mals. Het is immers niet leuk om als afleidingsmanoeuvre gebruikt/misbruikt te worden in een persconferentie die wereldwijd veel weerklank heeft. De reacties van RIM, HTC en Nokia lieten dan ook niet op zich wachten.
Elk van hen bracht een reactie uit, elk op zijn eigen manier. RIM bijvoorbeeld stelt dat het al 20 jaar bezig is met het ontwerpen van toestellen met antenne, en dat het daarbij designs vermeden heeft zoals Apple gebruikte in de iPhone4, maar in plaats daarvan gekozen heeft voor vernieuwende ontwerpen met een laag risico op afgebroken gesprekken, vooral in gebieden met een slechte dekking. En de gebruikers van RIM-toestellen hebben geen bumper nodig, is de sneer die daarop volgt. (1)
Ook Nokia reageerde, en dan vooral op het feit dat Steve Jobs in zijn toespraak zei dat Apple kiest voor design én technologie. Het benadrukt dat het duizenden manuren geïnvesteerd heeft in het bestuderen van menselijk gedrag, inbegrepen de manier waarop mensen hun mobieltje vasthouden voor het maken van gesprekken, afspelen van muziek, surfen, enz. En dat het daarbij de voorrang geeft aan de prestatie van de antenne, boven fysiek design (take that, Apple!) (2)
HTC tenslotte, van wie de Droid Eris getoond werd op de persconferentie, een toestel dat de zwaarste signaalproblemen vertoonde tijdens die demo, beperkte zich tot het verstrekken van enkele cijfers. Slechts 0,016% van de Droid Eris gebruikers heeft contact opgenomen met het bedrijf om te klagen over problemen met het signaal. En als je weet dat Steve Jobs in zijn persco vol tros vermeldde dat 0,055% van de gebruikers problemen vermeldde met de iPhone4, dan is de vergelijking snel gemaakt (3)
http://crackberry.com/rim-official-statment-response-apples-iphone-4-antenna-propaganda
http://www.engadget.com/2010/07/16/nokia-we-prioritize-antenna-performance-over-physical-design-i/
http://www.pocket-lint.com/news/34374/htc-droid-eris-antenna-complaints



ZAL SEX DE DOORBRAAK BETEKENEN VOOR ANDROID?
De preutse houding van Apple in de app store kan een pluspunt zijn voor Android.
Chatroulette is ondertussen bekend en berucht; bij deze videochatdienst waarbij je geconfronteerd wordt met willekeurige gesprekspartners uit de hele wereld, zijn er immers heel wat mensen die dit hét moment vinden om hun edele delen in alle mogelijke vormen en staten van opwinding te delen.
En iets dat veel succes heeft op de pc, moet natuurlijk ook navolging krijgen op het mobieltje. Zo werd er een app gemaakt à la Chatroulette voor de iPhone, iChatr. Maar je kan het al raden: lang heeft die niet in de App Store van Apple gelegen. 8 dagen welgeteld, en de app werd al snel uit het winkeltje verwijderd, omdat er het nodige bloot te zien was. (1)
Maar heeft Apple dan zelf niet een tool op de iPhone4 staan, Face Time, die eveneens uitnodigt tot hete gesprekken? Want dat was de eerste opmerking die gemaakt werd toen deze videochat dienst, die gebruik maakt van de camera vooraan het toestel, voorgesteld werd. Maar blijkbaar laat de sex-industrie de Face Time tool links liggen. Deze sector heeft geen vertrouwen in Apple en zijn App Store, die ondertussen bekend staat voor zijn rigoureuze controle en waar alles wat enigszins tegen de goede zeden ingaat genadeloos uit het winkeltje gekieperd wordt.
Neen, de sex-industrie lijkt zich volop op Android te gooien. Het bedrijf MiKandi, dat volgens verschillende bronnen een grote speler is uit deze industrie, heeft een nieuwe Sex Chat Live app uitgebracht voor de Android. Daarmee kan je intieme gesprekken hebben op je mobieltje met schaars geklede schonen (je betaalt wel $3 per minuut!). Het bedrijf is daarmee niet aan haar proefstuk toe, want het heeft al dozijnen toepassingen op haar naam staan, voor elk wat meugs. Allen voor Android toestellen, maar er zijn versies onderweg voor RIM en Windows Mobile toestellen. Maar niet... voor de iPhone. Want Apple heeft het recht om alle apps, die een duplicaat zijn van de eigen tools (zoals FaceTime), te weigeren. En dus zal de Sex Chat Live van MiKandi geen kans maken in de App Store.
Mogelijk zal het succes van deze rode-oortjes babbelbox wel de komst van een frontale camera bespoedigen. Alhoewel dit voor de meeste gebruikers geen noodzaak is: zij willen kijken naar de dame (of heer) in kwestie, en niet zelf bekeken worden! En mogelijk zal het feit dat je rode oortjes kan behalen op jouw android mee zorgen voor de algemene inburgering ervan.
Meer over dit fenomeen bij ZDNet (2).
http://9to5mac.com/ichattr-yanked-from-app-store
http://www.zdnet.com/blog/perlow/why-android-gets-sex-instead-of-facetime/13456


ZYNGA BRENGT NIEUW GAME UIT: FRONTIERVILLE
Verslavend spelletje klimt in enkele weken tot top 10
Games ontwerpen is een lucratieve bezigheid. Daarvan mag Zynga getuigen, het bedrijf dat Farmville bedacht. Dit game, dat je in Facebook kan spelen, heeft het bedrijf geen windeieren gelegd: van juni 2009, toen het in Facebook gelanceerd werd, tot december 2009 haalde het maar eventjes 145 miljoen dollar binnen.(1)
Het bedrijf was zo succesvol dat het dreigde Facebook te verlaten, omdat het op alle sommen die de gebruiker in het game besteedde een commissie betalen moest aan Facebook. Of Farmville ook nog succesvol geweest was indien het op eigen benen gestaan had, is de vraag. Maar Zynga heeft hierop nooit het antwoord moeten geven, want er werd een vergelijk getroffen met Facebook, zodat Farmville nu og altijd onder de vleugels van de populaire sociale netwerksite zit.
Nu heeft Zynga (2) een nieuwe telg gebaard: Frontierville.(3) Daarbij kan je proberen om een virtueel leven voor jouw karakters uit te bouwen in het Wilde Westen. Ook dit spel blijkt enorm populair: in enkele weken tijd zijn er 10 miljoen spelers geregistreerd. Er werden al 6,3 miljoen huisjes gebouwd, en 3,3 miljoen winkels.
Ons zal je niet betrappen met zulk tijdverdrijf. Maar miljoenen andere mensen wel; zij worden in Facebook immers voortdurend geconfronteerd met berichten over hun vrienden die dit of dat op Farmville gedaan hebben, en worden zelf uitgenodigd om telkens naar Farmville terug te keren. Een succesformule, en dus kassa kassa!
http://www.kokeytechnology.com/free-games/farmville/1239-farmville-earnings-farmville-earned-145m-in-2009/
http://en.wikipedia.org/wiki/FarmVille
http://paidcontent.org/article/419-zyngas-frontierville-jumps-to-number-three-on-its-charts/



HOE DE COMMENTAREN OP ONLINE ARTIKELS IN GOEDE BANEN LEIDEN?
Sommige nieuwssites doen beroep op een nieuwe tactiek: lezers eenmalig laten betalen voor registratie. Is dit de manier?
Het web 2.0 moet het hebben van de inbreng van de internaut. Geen eenrichtingsverkeer meer bij nieuws of blogs, maar tweerichtingsverkeer: de lezer kan reageren op nieuwssites, en bij sommige sites ook zelf het nieuws aanbrengen.
Maar die interactie gaat er wel van uit dat alle internauten zich ernstig en verantwoordelijk gedragen. En dat is niet zo, zoals vele websites hebben kunnen vaststellen. Vele lezers menen immers dat de anonimiteit die het internet hen geeft een vrijgeleide is om kwetsende, denigrerende, en zelfs ronduit sexistische en racistische opmerkingen te maken. Wie regelmatig commentaren lees op artikels zal moeten beamen dat de reacties vaak niet van de poes zijn. De commentaren lijken eerder op de teksten die in toiletten geschreven staan op de muur, dan iets wat de hele wereld zou mogen lezen.
De webmaster van zo'n site heeft dan twee mogelijkheden: ofwel laat hij alle commentaren staan, en loopt hij het risico verantwoordelijk gesteld te worden voor de commentaren van de lezers; ofwel gaat hij de commentaren modereren, in welk geval hij nog meer verantwoordelijk gesteld kan worden, omdat hij bepaalde commentaren niet gewist zou hebben. De tussenweg waarvoor tal van sites ondertussen gekozen hebben: zij laten het modereren over aan de andere lezers. Bij de reactie komt dan een button te staan waarbij de lezer zelf kan melden wanneer een bepaalde commentaar ongepast is.
Andere sites hebben dan weer een systeem bedacht waarbij de lezer enkel commentaar kan leveren nadat hij zich geregistreerd heeft. Uiteraard bestaan ook daar nog achterpoortjes, maar deze methode helpt toch om de lezer erop te wijzen dat hij niet anoniem is, en niet zomaar in het wilde weg kan gaan schelden.
Bij CNN lazen wij deze week over een maatregel die nog verder gaat. Bij Sun Chronicle meot de lezer, wil hij een commentaar plaatsen, niet alleen zich registreren met naam, adres, telefoonnummer, maar ook met kredietkaart. En op die kaart wordt dan een eenmalige kost van 99 dollarcent aangerekend, voor die registratie.
Is dit het beste systeem? Moeten gebruikers voortaan gaan betalen om commentaar te mogen leveren? Want het gaat misschien wel om een eenmalige bijdrage bij Sun Chronicle, maar wat als alle andere nieuwssites eenzelfde systeem gaan toepassen? Mag er echt geen anonimiteit meer bestaan bij het commentaar leveren?
Enkele van deze onderwerpen worden in dit artikel bij CNN aangesneden. Verplichte lectuur!
http://edition.cnn.com/2010/TECH/web/07/19/commenting.on.news.sites/index.html?fbid=VGPlMeE4CV3


#BLOGPRAAT: TWITTER ALS OVERLEGMIDDEL
Nog niet ideaal, maar wel interessant: vraag en antwoord via Twitter
Maandagavond woonden wij een sessie bij van #Blogpraat over SEO optimalisatie van blogs. Huh? Tja, het wordt steeds moeilijker om bij sommige onderwerpen niet in een bepaald jargon te vervallen! SEO staat voor Search Engine Optimization, en wil zeggen dat je je blog zodanig aanpast dat hij goed wordt opgepikt door de zoekmachines. Dat kan zijn door bepaalde trefwoorden te gebruiken in de titels van je artikelen, door tags te gebruiken bij de artikels, door metatags in de headers mee te geven, enz. SEO is een hele kunst, en er zijn tal van bedrijven die er hun business op gebouwd hebben.
En #Blogpraat is gewoon een hashtag (#) om in je tweets aan te geven dat jouw tweet over een bepaald onderwerp gaat. In dit geval een afgesproken #: er werd afgesproken om op maandag om 20u online te gaan en vragen over SEO optimalisatie voor te leggen aan twee deskundigen via Twitter. Wie geen Twitter-account heeft, kon de sessie ook volgen door naar http://tweetchat.com (1) te gaan. En wie wel een Twitter-account heeft, maar geen speciale client zoals Tweetdeck om een bepaalde hashtag, een bepaald onderwerp in een aparte kolom te volgen, kon eveneens naar die site gaan, en daar inloggen met zijn twitter-naam en paswoord.
Achteraf werd een log van de Q&A online gezet (2); en er staan heel wat leerrijke tips te lezen.
Onze mening over deze overlegprocedure? Het verloopt een beetje rommelig, dat wel. Maar het interessante is dat jouw tweets ook gewoon verschijnen in jouw tijdslijn, en dat anderen zien dat jij de hele tijd over dit onderwerp twittert, en zelf ook dit onderwerp gaan volgen. Het aantal tweets over dit onderwerp groeide dan ook exponentieel, en de boodschappen volgenden elkaar snel op.
Maar dit is tegelijkertijd een nadeel voor wie jou volgt, en niet geïnteresseerd is in dit onderwerp - wanneer je intens twittert rond een bepaalde hashtag die anderen niet volgen, kan dat wel irriteren. Maar dat is met elk onderwerp zo: mensen die niet geïnteresseerd waren in voetbal zullen zich misschien geërgerd hebben aan de vele Twitter-aanmoedigingen tijdens het WK. En net zo voor wie niet geïnteresseerd is in #TDF (Tour de France). Maar misschien zou een combinatie met een podcast beter zijn? Enkele experten in gesprek met elkaar, die dan vragen voorgelegd krijgen vanuit Twitter zou het gesprek in veel betere banen leiden en tot een minder rommelig resultaat leiden.
In elk geval is het een interessant experiment, en vind je via het log tal van nuttige tips om jouw blog te optimaliseren, dankzij @DannyVerhoeven en @DriesBultynck. Hou alvast dit onderwerp (#blogpraat) in het oog!
http://tweetchat.com
http://wthashtag.com/transcript.php?page_id=9829&start_date=2010-07-18&end_date=2010-07-19&export_type=HTML


MIIO: TWITTER MET EEN EXTRAATJE
Meer mogelijkheden bij jouw profiel en tijdslijn. Maar wie vraagt daarom?
Alsof er nog niet genoeg sociale netwerken zijn, is er nog eentje bijkomen: Miio. Het wil een combinatie zijn tussen Twitter, Facebook en zelfs Friendfied.
De bedoeling is dat je voortaan Miio als "thuis" kiest, en vandaaruit je tweets verzendt naar de andere sociale netwerken, en elke site die een inkomende RSS feed accepteert. De site is wel handig opgevat. Bij het dashboard, het deel met de tijdlijn, krijg je niet alleen een lijstje te zien van de boodschappen die jij verzonden hebt en die jouw vrienden verzonden hebben, maar kan je dit lijstje opdelen in boodschappan aan jou, antwoorden aan jouw, boodschappen verzonden, antwoorden verzonden, gedeelde boodschappen (wat je bij Twitter retweets zou noemen), verhaallijnen die je volgt, notificaties. En natuurlijk kan je de tijdlijn ook filteren op bepaalde trefwoorden.
Het vakje waarin je jouw tekst moet invoeren heeft ook enkele tabblaadjes: tekst, review, vraag, link, foto, film, update van je locatie. Bij elk van deze tabblaadjes verandert het invulvak en krijgt het specifieke invulvelden.
Bovendien kan je bij elke boodschap kiezen aan wie je de tekst richt: publiek aan iedereen, publiek aan een bepaalde persoon, privé aan enkel vrienden, privé aan een bepaalde persoon, of aan een groep.
Verder kan je aangeven dat je enkel berichten uit een bepaalde categorie wil lezen, en daarbij kan je dan weer kiezen of je de nieuwste, meest becommentarieerde of meest gedeelde post lezen wil. En dat is wel heel handig, want Twitter kan, als je veel mensen volgt, toch wel erg lawaaierig zijn, met veel "geruis" dat je op dat moment niet echt interesseert.
Al deze opties maakt Miio toch wel tot een interessante tool. Alleen: Twitter is zo sterk omdat het zo rechttoe, rechtaan is, en simpel. Zal Miio echter de Twitteraars kunnen overtuigen? Vergeet immers niet dat de meeste internauten die veel gebruik maken van Twitter ondertussen hun eigen speciale client in huis gehaald hebben, zoals Tweetdeck, waar je eveneens de feeds uit andere sociale netwerken kan volgen. Bij een client als Tweetdeck moet je echter geen nieuwe account aanmaken bij het zoveelste sociale netwerk, doch blijf je gewoon al jouw bestaande accounts volgen. En dat is, naar onze mening, de grote drempel die de internaut zal moeten overschrijden: lid worden van het zoveelste netwerk, en zijn vrienden overhalen om ook daar lid te worden!
http://thenextweb.com/socialmedia/2010/07/17/early-adopter-alert-miio-is-here-and-its-looking-really-slick/
http://miio.com/


CHROME KAN NU ECHT ADVERTENTIES BLOKKEREN
En Google legt deze extensie geen steentje in de weg...
Er was eens een IT-bedrijf. Dat maakte computer hardware, en een besturingssysteem. Beiden pasten naadloos ineen, en er was zelfs ruimte voor opening: andere fabrikanten mochten ook tools maken die op het besturingssysteem draaiden. Toen begon het bedrijf speciale toestellen te maken, MP3 players, smartphones, tablet pc's. Ook daarvoor werden besturingssystemen bedacht. Maar hier was geen ruimte meer voor opening. Alles wat op deze toestellen wou komen, moest eerst beleefd aan het deurtje van het bedrijf kloppen. En als het niet netjes was (te schaars gekleed bijvoorbeeld, of teveel leek op een van de zonen en dochters van het bedrijf) dan mocht het niet binnen. Ondertussen had dat bedrijf ook nog een slimmigheid bedacht: alle toestellen waarop haar besturingssysteem draaiden, kregen een update, waardoor dat bedrijf reclameboodschappen zonder veel problemen naar die toestellen kan sturen. De gebruiker van het toestel heeft niet veel keuze - hij kan wel opteren om zijn locatie of voorkeuren niet bekend te maken, zodat hij geen doelgerichte advertenties ontvangt, maar advertenties moet en zal hij ontvangen.
En er was eens een ander IT-bedrijf. Het was heel klein begonnen, als een pieplein zoekmachientje, maar al snel uitgegroeid tot een van de grootste reuzen in het IT-land. En als een echte octopus, of liever honderdduizend-armige inktvis, heeft dit bedrijf nu overal een voet (of liever: arm) tussen de deur. Ook dit bedrijf werkt met reclame - wat zeggen wij: het is groot geworden door de reclame die het via zijn zoekmachine vertoont aan de (be)zoeker. Het heeft zelfs een eigen besturingssysteem bedacht om de gebruikers beter gebruik te laten maken van alle webtools die het ondertussen bedacht heeft (en die natuurlijk ook handig zijn om meer te weten te komen over de gebruiker). En het heeft ook een eigen browser op de markt gebracht, die deze webtools in de best mogelijke omstandigheden laat werken (kwestie van nog meer te weten te komen van de gebruiker en zijn surfgewoontes).
Maar op een mooie dag kwam er een extensie voor deze browser, AdBlock, die verhindert dat advertenties in de browser geblokkeerd worden. Je zou verwachten dat die reus met één enkele pennetrek deze extensie van de kaart zou vegen, om zijn advertentiemodel veilig te stellen. Maar neen, blijkbaar heeft deze reus een klein hartje, of misschien kan hij zich geen negatieve commentaren veroorloven - iets wat dat andere IT-bedrijf wel kan, want dat beschikt over een magische "verdwijn negatieve pers" toverstaf! Feit is dat deze extensie netjes van de reus mocht blijven leven - nog lang en gelukkig.
Alle gekheid op een stokje: dit sprookje dient gewoon om je te wijzen op het verschil tussen de manier waarop Apple handelt met betrekking tot het serveren van advertenties, en Google. Waar je bij Apple niet onder de advertenties uit kan, kan je bij Google Chrome nu gebruik maken van een nieuwe extensie, Adblock (niet van dezelfde makers als AdBlock plus voor Firefox, maar wel met gelijkaardige werking). Deze extensie zorgt er niet alleen voor dat advertenties niet getoond worden op jouw pc, maar zelfs dat zij niet gedownload worden, en jij dus weer bandbreedte bespaart.
O ja. Er bestaat ook een versie van deze extensie voor de Safari browser. En het is logisch dat Apple dit toelaat. Van de advertenties die via de browser vertoond worden ontvangt het namelijk geen commissie, en dus zal het Apple worst wezen indien de gebruiker deze advertenties blokkeert. Maar van alle advertenties die via iAd verschijnen op de iPhone, iPad en co, ontvangt het wél commissie. Wij zijn benieuwd wanneer wij een ad-blokkerende app in de App Store zien verschijnen. Of moeten wij dan meteen denken aan termen zoals "met Sint-Juttemis" of "Als Pasen en Pinksteren op één dag vallen"?
http://www.theregister.co.uk/2010/07/20/chrome_does_resource_blocking/
https://chrome.google.com/extensions/detail/gighmmpiobklfepjocnamgkkbiglidom


E-BOEKEN: EEN STAND VAN ZAKEN
Meer e-boeken dan hardcovers, nieuwe e-reader en de voordelen van online boekenwinkels
Online boek- en platenzaak Amazon maakte deze week bekend dat het nu meer e-boeken verkoopt dan hardcovers. Indrukwekkend. Waarbij wij toch even een nuance willen plaatsen. Normalerwijze maken hardcovers slechts 23% uit van alle boekenverkopen - omwille van de schandalig hoge prijzen van hardcovers kiezen de meeste gebruikers voor pocketversies, die toch ook nog redelijk duur geprijsd zijn. Dat er dus meer e-boeken verkocht worden dan hardcovers, is alleen maar logisch. Als boekenliefhebber vermoeden wij dat degene die vroeger een pocket kocht, nu een e-boek koopt. En dat de kopers van hardcovers altijd zullen blijven bestaan: zij houden eraan een boek in een mooie kaft in de boekenkast te hebben staan, en het te koesteren (1).
Amazon heeft ondertussen wel de prijs van haar eigen e-reader, de Kindle, aangepast. Die was namelijk redelijk duur (259 $), en verkocht niet echt lekker. Zeg nou zelf: aan die prijs een toestel aankopen voor e-boeken die haast even duur zijn als hun papieren tegenvoeter, en die je nadien niet eens tweedehands mag verkopen, dat is toch niet logisch? Nu het toestel aangekocht kan worden voor 189$ loopt de verkoop veel vlotter.
Ondertussen is er ook nieuws van de e-reader markt. Er is namelijk een nieuwe speler opgedoken: het Chinese bedrijf Gmei. Dat heeft een nieuwe reader aangekondigd met een 7 inch lcd scherm, en met een hdmi-uitgang voor 1080p video. Bij het toestel kan je kiezen tussen een LCD-scherm of een 6 inch e-Ink display. Het toestel kan ook video afspelen in verschillende formaten (2)
Het boekenlandschap is trouwens in de voorbije 10 jaar erg veranderd. Niet alleen met de komst van de e-readers en e-boeken, maar vooral met de komst van grote online boekhandels. Dat zij zo'n succes hebben, is niet alleen te danken aan het feit dat zij boeken vaak aan goedkopere prijzen aanbieden dan de klassieke boekhandel. Het is vooral het feit dat je eigenlijk persoonlijker behandelt wordt in de online boekhandel dan in de klassieke winkel waar er echt personeel rondloopt, dat een pluspunt is.
De online boekhandel onthoudt namelijk jouw voorkeuren, waat wat jij graag leest, en zal je heel gemakkelijk kunnen adviseren. Het e-boek voegt daar nog een pluspunt aan toe - wat men in het Engels "instant gratification" noemt, en dat ook het succes van MP3 voor muziek gemaakt heeft: je koopt iets, je betaalt, je kan het downloaden en kan het meteen beluisteren/lezen.
Een heel interessant artikel hierover, onder de titel "Bol.com: sluipmoordenaar in de boekenwereld?" lees je bij Frankwatching. Verplicht lectuur!
En jij? Hoe zit het met jou? Ben jij al gewonnen voor het e-boek, of blijf jij zweren bij boeken met ouderwets papier?
http://arstechnica.com/gadgets/news/2010/07/kindle-sales-outpace-amazons-hardcover-book-sales.ars
http://www.gadgetzone.nl/nieuws.php?id=7245&utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
http://www.frankwatching.com/archive/2010/07/21/bol-com-sluipmoordenaar-in-de-boekenwereld/?


SAFARI'S "AUTO AANVULLEN" IS LEK
Ontdekking lek in Safari zoveelste slag voor Apple
Het zit Apple echt wel niet mee. Donderdag werd immers bekend gemaakt dat het bedrijf dan toch niet zo magisch is, en behoort tot de gewone "stervelingen", met name bedrijven die producten uitbrengen die toch ook feilbaar zijn. Het blijkt namelijk dat de "autofill" tool lek is; deze tool onthoudt voor jou bepaalde informatie om in te vulden in webformulieren. Kom je met je Safari browser op de site van iemand met snode plannen, dan kan die uit jouw adresboekje allerlei informatie halen over jou, zoals naam, adres, woonplaats, en die gebruiken voor bijvoorbeeld phishing aanvallen of identiteitsfraude.
Het lek werd ontdekt door beveiligingsexpert Grossman van WhiteHat Security. Hij raadt aan om meteen deze tool uit te schakelen in je Safari browser.(1)
Het bericht komt ongelegen voor Apple. De persconferentie die Steve Jobs verleden week hield rond Antennagate blijft commentaren losmaken, en tal van waarnemers vinden de uitleg van Steve Jobs onvoldoende, en ook de oplossing die hij bedacht heeft: een rubber hoesje gratis geven aan de gebruikers. Dit bericht over het lek in auto-complete doet er nog een schepje bovenop om het magische aureool rond Apple te laten verbleken, althans zo lijkt het.
Want blijkbaar moeten wij ons niet al te veel zorgen maken om Apple. Ondanks de negatieve kritieken over Antennagate, blijft het bedrijf het prima doen, zoals mag blijken uit de financiële resultaten die het woensdag bekendmaakte. (2) En die lagen hoger dan alle analisten voorzien hadden. Voor wie verlekkerd is op cijfertjes: het bedrijf had een record inkomsten van 15,7 miljard in haar fiscale derde kwartaal van 2010, met een netto winst van 3,25 miljard dollar. En dat kan tellen.
De negatieve berichten over de iPhone hebben trouwens het enthousiasme voor het toestel niet kunnen dempen. Eind deze maand zal het toestel hier in de winkel liggen, en de voorafbestellingen lopen als een trein. Veel medelijden moeten we dus niet hebben met Steve Jobs...
http://www.techmeme.com/100722/p6#a100722p6
http://www.techmeme.com/100720/p41#a100720p41


IPAD VRIJDAG IN DE REKKEN
Terwijl providers hun tarieven bekendmaken, al meteen een aanrader om te installeren: Flipboard. Maar spijtig van de ontbrekende Flash...
Het is zover: vanaf nu vrijdag zullen de iPads in de winkel liggen, de magische tablets van Apple. Zoals je weet kan je dit toestel in twee versies kopen: enkel WiFi, of ook 3G. En natuurlijk zijn wij dan benieuwd naar de tarieven die de providers gaan aanrekenen voor dit nieuwe 3G abonnement. Want je kan niet jouw gewone sim-kaartje in het toestel stoppen; de iPad werkt namelijk met een micro-sim kaart. Je kan natuurlijk jouw gewone sim-kaart in twee knippen - maar is dat niet een beetje riskant?
Dus: de tarieven. Belgacom/Proximus laat weten dat alle bestaande mobiele internettariefplannen gebruikt kunnen worden op de iPad. Er komen bovendien twee nieuwe tariefplannen speciaal voor de iPad, gecombineerd met de micro-simkaart: Mobile Internet Favorite (24,99 euro per maand voor 1,5 GB) en Mobile Internet Pay & Surf, een prepaid tariefplan waarbij je 10 euro betaalt voor 500 MB. Bij Mobile Vikings is een data-abonnement te vinden van 12 euro voor 1 GB dat één maand geldig is. Mobistar heeft dan weer een Internet Everywhere abonnement gaande van 15 euro voor 750 MB tot 30 euro voor 2 GB. (1)
Terwijl iedereen dus in volle verwachting is van zijn iPad, kunnen wij alvast een tip meegeven om meteen te installeren wanneer het toestel uitgepakt is: Flipboard. Deze tool kan je het beste vergelijken met een RSS feed-reader, met dit verschil dat jij het niet bent die de tool de feeds aanreikt die jij volgen wil. Bij deze tool moet je namelijk jouw account in de sociale netwerken (Twitter, Facebook..) koppelen aan Flipboard. En dan gaat de wijsheid van de menigte aan het werk, en krijg je automatisch artikels te zien op je iPad. Deze artikels zijn gegoten in een mooie vormgeving (de links vermelde in de sociale netwerken worden opgehaald en de artikels vertoond), en de keuze van artikels is gebaseerd op wat jij en je vrienden in Twitter en Co vertellen. Een uitgebreide bespreking van de tool vind je bij TheNextWeb.(2)
De iPad belooft in elk geval, ook in België, een hit te worden. Spijtig dat Flash ontbreekt op het toestel. Zoals geweten is het Steve Jobs die een afkeer heeft van Flash, omdat het vierkant zou draaien op de Apple-toestellen. Toen hij zijn beslissing meedeelde, kon hij in het begin op begrip rekenen van heel wat waarnemers. Sommigen van hen zijn echter op die goedkeuring aan het terugkomen, en menen dat het toch beter zou zijn voor Apple indien het toch Flash zou toelaten. Vooral wanneer je een nieuwe tool bekijkt die Adobe zopas voorgesteld heeft, en die het, met een duidelijke steek onder water naar Apple's Face Time, "Flash Time" genoemd heeft. Dit programma maakt gebruik van Adobe AIR, en is verkrijgbaar voor de Android toestellen. Met Flash Time zal je videogesprekken kunnen voeren via P2P netwerken. Ontwikkelaars zullen bovendien eigen toepassingen kunnen bouwen om videoconferenties te houden in hun eigen programma. En dat opent heel wat toekomstperspectieven (3). Een demo van deze tool vind je bij Hexus.
Het blijft echter de vraag of deze erg interessante technologie van Adobe Apple kan overhalen om het standpunt over Flash opnieuw te bekijken. Steve Jobs is een koppig man - en dat heeft hem in het verleden geen windeieren gelegd!
http://customer.proximus.be/nl/Surf_Ipad/index.html
http://thenextweb.com/apps/2010/07/21/the-ipad-just-got-a-game-changing-news-reader-its-called-flipboard/
http://www.hexus.net/content/item.php?item=25606









hardware logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!


DE ONZICHTBARE MUIS
Het doet een beetje denken aan de onzichtbare kleren van de keizer, maar toch is het echt.
We kennen ondertussen de wetenschappers van het befaamde MIT instituut in de VS. Zij hebben al heel wat uitvindingen op hun naam staan, en heel wat witte konijnen uit hun hoge hoed getoverd. Deze keer is het echter geen konijn, wel een muis die uit de hoge hoed tevoorschijn kwam. En zelfs... een onzichtbare muis.
Het gaat namelijk om een systeem waarbij de gebruiker zijn hand kromt net alsof hij een muis vast heeft, zijn hand vervolgens beweegt over het oppervlak van zijn tafel of bureau, klikt als bij een echte muis... en de computer perfect reageert op deze bewegingen.
Bij deze interface, die "Mouseless" heet, wordt er namelijk gebruik gemaakt van een infrarood laserstraal en een camera om de bewegingen van de hand en vingers te volgen, en die in computercommando's te vertalen. Het is uiteraard een experiment om nieuwe manieren te vinden voor computer-input, net zoals er projecten ontstaan zijn rond de Power Glove van Nintendo, en de Fingerworks iGesture Pad. Want de interface met een computer(scherm) is nog altijd niet perfect. Wie graag werkt met het klavier, zal het nog steeds storend vinden om plots naar de muis te moeten grijpen om dingen te doen. Wie ook werkt met een smartphone met aanraakscherm, zal zich erop betrappen dat hij steeds vaker zijn scherm wil aanraken, net als op het mobieltje.
Meer over dit project lees je bij Wired.
http://www.wired.com/gadgetlab/2010/07/computer-mouse-invisible/#ixzz0tZvHRxqo


IPAD VANAF NU VRIJDAG OOK IN BELGIË EN NEDERLAND
Felbegeerde hebbeding is echter niet goedkoop
Met alle opschudding en discussie rond de iPhone4 en Antennagate zou je nog vergeten dat Apple nog een andere pijl p zijn succes-boog had staan, en dat die wél doel geraakt heeft: de iPad. Dat toestelletje met aanraakscherm heeft in korte tijd een hele schare fans gelokt. Het was weliswaar tot nu toe niet in ons land verkrijgbaar, maar voor de echte fan was dat geen probleem. Heel wat gebruikers hebben immers ondertussen een toestel via via kunnen bemachtigen: zij kochten het op eBay, lieten het door een kennis uit de VS meebrengen, enz.
Vanaf nu vrijdag zal je al die moeite niet meer moeten doen. Het toestel zal dan namelijk in de winkels liggen in België en Nederland, naast 7 andere landen. Goedkoop kan je het echter niet noemen. Zoals je weet bestaat het toestel in een versie waarmee je alleen via WiFi toegang hebt tot het internet, en een versie met een ingebouwde 3G verbinding. Kies je voor de WiFi, dan ben je 499, 599 of 699 euro kwijt voor een 16, 32 of 64 GB model. Voor de 3G toestellen liggen die prijzen op 599, 699 en 799. Niet goedkoop te noemen, toch niet als je het vergelijkt met een gewone laptop: voor de helft van de prijs heb je al een mooi bakje. De iPad heeft echter wat anders te bieden: een multi-touch aanraakscherm, en dan natuurlijk de befaamde Apple form-factor.
De toestellen zullen te krijgen zijn via de erkende Apple-dealers. Denk er wel aan dat je ook voor een speciale simkaart zorgt: in dit toestel past namelijk de gewone simkaart die in 3G modems gebruikt wordt niet. En zelf aan de slag gaan met een schaar is niet iets dat we jou zouden aanraden!
Tussen haakjes: De Morgen blijkt over andere informatie te beschikken over de prijzen dan wij. Nochtans halen wij onze prijzen uit een persbericht van Apple België zelf...
http://www.apple.com/benl/pr
http://www.demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedia/article/detail/1135070/2010/07/19/IPad-vanaf-vrijdag-in-Belgie.dhtml
http://www.apple.com/benl/pr/library/2010/07/19ipad.html


KICKBEE TWITTERT GETRAPPEL VAN BABY
Gaan we soms niet een beetje te ver met onze twitter-gekte?
In de reeks "ongelooflijk maar waar", is er dit product, dat al in verschillende magazines aangekondigd werd, maar nog niet in de handel verkrijgbaar is. Het gaat om een toestelletje dat jonge ouders die in blijde verwachting zijn van een baby, maar het veel te druk hebben om veel samen te zijn, toch moet laten genieten van het getrappel van het kindje in de moederschoot.
Het gaat om een soort centuur die de zwangere vrouw moet dragen, en die het getrappel van het kindje via een sensor moet opvangen. Dat signaal wordt dan doorgestuurd naar een computer waar een speciale applicatie een signaal naar Twitter stuurt. De afzender is dan zogezegd de baby, en er wordt een korte boodschap verstuurd zoals "I kicked Mommy". Familie en vrienden kunnen de baby "volgen" op Twitter. De account kan ook gebruikt worden als data log, en bewaard als archief. Na de eerste babyschoentjes dus de eerste baby-tweet?
Op het eerste zicht niet zo slecht bedacht, maar toch zijn er enkele problemen. Wat zal de Twitter-naam van de baby zijn? Het zal ouders misschien al op voorhand verplichten om de naam van hun baby bekend te maken. En wat als, hopelijk gebeurt het nooit!, fout gaat? Wordt het dan niet des te pijnlijker voor de jonge ouders?
Meer info bij Kickbee zelf.
http://kickbee.net/


ANTENNAGATE INSPIREERT TOT SPOTTENDE GADGETS
Wat te denken van een iHand en de Antenn-Aid?
De fratsen van Apple en zijn antennagate zijn inspiratie voor heel wat creatievelingen. Die spotten duchtig met het feit dat de echte fanboys nog altijd geloven in RDF - het "reality distortion field" dat Apple rond zijn producten creëert: er is geen probleem met de iPhone4. En als er al een probleem is, dan hebben alle andere fabrikanten last van dit probleem. Maar om dit niet bestaande probleem op te lossen krijgen alle gebruikers een hoesje van ons. Tussen haakjes: het feit dat Apple zelf voor het eerst zélf een hoesje voor het toestel uitbracht, samen met het toestel, is volgens waarnemers een aanwijziging voor het feit als zou Apple op de hoogte geweest zijn van het probleem - Apple heeft altijd volgehouden dat haar toestellen zo onbreekbaar zijn, dat zij geen hoesje behoeven.
Eerder deze week maakten wij jou reeds attent op een filmpje waarin de iPhone5 voorgesteld wordt.(1) Maar er valt nog meer leuks te rapen. Zoals de iHand (2), een houten hand die je in verschillende kleuren kopen kan en die moet voorkomen dat jouw zweterige hand in contact komt met het toestel, en de gevreesde "dodengreep" op het toestel uitvoert.
En dan is er ook nog de Antenn-Aid. Dat zijn stickers in de vorm van een verbandje, in verschillende kleuren, die je dan op je toestel kan plakken, op de bewuste plek waar je het niet aanraken mag.(3) De makers van deze stomme gadget (6 gekleurde verbandjes in een set, die 5 dollar kost plus verscheping) kunnen naar eigen zeggen de bestellingen niet volgen.
Soms vragen wij ons echt af hoe Steve Jobs zich onder al deze spotternij moet voelen...
http://link.brightcove.com/services/player/bcpid15316554001?bctid=95652352001
http://www.pocket-lint.com/news/34149/ihand-iphone-4-spoof-advert
http://bits.blogs.nytimes.com/2010/07/21/a-joke-iphone-sticker-turns-into-a-business/


hardware logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Nu worden ook "honeypots" ingezet in de strijd tegen Twitter-spam.
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=100719019

*** MobiSud, de aanbieder van mobiele telefoniediensten aan de Maghrebgemeenschap in België, en PingPing, het mobiele betaalplatform van Belgacom, kondigen met genoegen de lancering aan van internationale mobiele geldtransferdienst, in samenwerking met MobiCash van Maroc Telecom.
http://www.mobisud.be/cash/
http://www.pingping.be
http://www.mobicash.ma

*** Nederlandse rechtbank bevestigt sluitingsvonnis The Pirate Bay: de omstreden Zweedse downloadsite The Pirate Bay moet al zijn activiteiten in Nederland staken.
http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=mIpmTjzRh1vQFyQvSFRcBZ9g1lU0nkmSyNkWC8oSzAfoNNVSK

*** De Vlaamse webstek 2dehands.be is sinds vorige maand de meest bezochte zoekertjessite van België. Dit blijkt uit de maandelijkse internetrapporten van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).
http://2dehands.be

*** Google dacht aan onze nationale feestdag


*** Er komt voorlopig geen YouTube.be omwille van een conflict met Sabam
http://www.zdnet.be/news/118567/-conflict-sabam-houdt-youtube-be-tegen-/


muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



TENNIS: MARATHON
[Pop] Leuke, vrolijke zomerse pop, overgoten met een licht nostalgisch sausje uit de jaren 60. Van deze band kan je 3 songs beluisteren op MySpace, maar deze Marathon lijkt ons toch de beste.
De inspiratie kwam deze week van het blog Best of Myspace.
http://www.myspace.com/tennisinc
http://www.bestofmyspace.uk.com/?p=277


JAMIE LEY - SUZY SANG
[singer/songwriter] Een artiest uit Nederland, die mooie songs brengt. Simpel van begeleiding, maar wel knap gearrangeerd, en op zachte toon gezongen. Bij MySpace kan je 4 songs beluisteren, en Suzy Sang geniet onze voorkeur.
http://www.myspace.com/jamieleymusic





CITADELS: THE CHEMICAL SONG
[alternative folk] Enkele zangers die meerstemmig zingen, een verhaal vertellen. Het is een driekoppige band uit Oost-Londen, die erg lovende kritieken krijgt. Van hen kan je bij MySpace 4 songs beluisteren - leuke en originele muziek. Sons of Clovis is erg etherisch en zwevend, speciaal.
http://www.myspace.com/citadelsmusic



LENA CULLEN - ALIVE
[Soul / Trip Hop] Tamelijk experimentele muziek van deze singer-songwriter, die vele instrumenten bespeelt en ook alles zelf opneemt. Alive is een iets trager stuk, redelijk dreigend van ondertoon. Drone Release is dan weer veel experimenteler, met zware elektronische drums. Absoluut demoeite waard om te ontdekken. Alive blijft echter onze favoriet.
http://www.myspace.com/thelenacullenband




Netties werkt samen met:

verkenner banner



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Je kan alles in het leven bereiken wat je maar wil,
op voorwaarde dat het je niet schelen kan wie de eer krijgt.
The Economist Editors 10 maart 2005



oor logo
De nieuwe oogst


12 GRATIS KEYWORD ZOEKTOOLS VOOR DE WEBMASTER
Een artikel vol handige info voor de webmaster maar ook voor de journalist: wanneer je een artikel schrijft of content voor een website, is het erg belangrijk dat je de juiste trefwoorden kiest, om je van een goede zichtbaarheid in de zoekmachines te verzekeren. Dit artikel somt 12 gratis tools op om goede trefwoorden te zoeken.
[Taal: ENG]
http://savedelete.com/12-free-keyword-research-tools-for-webmasters.html


10 TIPS BIJ HET ONTWERPEN VAN MOBIELE WEBSITES
Nog een artikel voor de webmaster/webdesigner. Nu steeds meer gebruikers via hun mobieltje surfen, is het belangrijk om ook een mobiele versie van je website te hebben. Dit artikel legt uit waarop je moet letten, en somt o.a. de verschillende schermgrootten op van de meest gebruikte mobiele toestellen.
[Taal: ENG]
http://labs.thesedays.com/2010/07/16/10-tips-for-designing-mobile-websites/


HOE GEEF JE JE FOTO EEN SEVENTIES LOOK?

Op zoek naar een special effect om een foto er te laten uitzien alsof zij jaren geleden genomen was? Dit artikel helpt, en somt 5 websites op waar je de foto bewerken kan om zulk effect te behalen.
[Taal: ENG]
http://mashable.com/2010/07/17/vintage-polaroid-photo-effects/


HOE MAAK JE EEN AANKLIKBARE MAP MET PAINTNET?
Je bent ze ongetwijfeld al eens tegengekomen tijdens het surfen: afbeeldingen die aanklikbaar zijn maar waarbij verschillende delen verwijzen naar verschillende links. In vaktermen is dit een image map.
In dit artikel wordt uitgelegd hoe je zo'n image map maakt met Paint.NET, de gratis fotobewerker van Microsoft. En op de tweede link vind je een uitleg over hoe zo'n image map te maken met de eveneens gratis software GIMP.
[Taal: ENG]
http://www.makeuseof.com/tag/create-image-map-paintnet/
http://www.makeuseof.com/tag/create-image-map-gimp/


PUBLISHA: BLOGGING ALTERNATIEF VOOR WORDPRESS
Wordpress is een heel gemakkelijke tool om een eigen blog bij te houden. Je kan een gratis account aanmaken bij Wordpress.com, of je kan de wordpress software draaien op je eigen servers. Nu is er een alternatief voor Wordpress: Publiasha. Ook hier kan je een blog aanmaken bij de dienst zelf, die dan het adres http://mijnblog.publisha.com meekrijgt (of die je koppelt aan jouw demeinnaam) of je kan de software installeren op je eigen server.
[Taal: ENG]
http://www.publisha.com/


MUSTAFICHY: IEDEREEN EEN SNOR!
Sommige webapps doen maar een ding, maar ze doen het goed. Deze web app doet wat de naam al doet vermoeden: he tgeeft iedereen op een foto eens nor. Hoe het werkt lees je bij MakeUsOf.
[Taal: ENG]
http://www.cloudnine.se/mustaschify/default.aspx
http://www.makeuseof.com/dir/mustachify-add-a-mustache-to-a-photo


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: SPIONEREN IN DE SOCIALE NETWERKEN
In dit artikel van Computerworld worden 10 tools besproken waarmee de werkgever en/of de IT-manager kan controleren wat de medewerkers in de sociale netwerken zoal uitspoken. Verspillen ze er niet teveel tijd? Vertellen ze er geen geheimen? Of maken ze er geen anti-reclame voor het bedrijf? Een nuttig artikel.
[Taal: NL]
http://computerworld.nl/article/11854/10-spionagetools-voor-sociale-netwerken.html


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: NEDERLANDSE LINKS
Alhoewel deze pagina zelf in het Engels opgesteld is, bevat zij links naar Nederlandstalige websites - van de overheid, boekverkopers, cartografie, kunst, architectuur, en vele vele meer. (Bron: Wim W)
[Taal: ENG]
http://www.bl.uk/reshelp/findhelplang/dutch/dutchfleminternetresources/dutchflemlinks1.html#comp


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BROWSERCHECKER


Handig: hier kan u de instellingen van uw browser controleren, zonder zelf in alle tools en instellingen te moeten kruipen. Op een pagina krijgt u netjes te zien of u cookies accepteert, of javascript actief is, wat je resolutie is, enz. Rechts vind je nog de optie "Meer instellingen checks" om active X, Adobe Reader, plugins en Silverlight te testen. (Bron: WIm W)
[Taal: NL]
http://www.browserchecker.nl/


VRIJDAG MULTIMEDIA: DE ANTENNASAGE IN HET KORT
Heel oneerbiedig, maar wel reuze grappig is dit filmpje van een bedrijf uit Taiwan, waarin de saga rond de antenne van de iPhone 4 samengevat wordt. De onderschriften zijn in het Chinees, maar de beelden spreken voor zich!
[Taal: ENG]
http://gizmodo.com/5590271/


VRIJDAG MULTIMEDIA: PROJECT NATAL
Kinect is de huidige naam van wat Microsoft voorheen Project Natal noemde; maar wij zijn wel echt onder de indruk van de mogelijkheden die het biedt. Dit filmpje bijvoorbeeld geeft een demo van de mogelijkheden van wat NU reeds mogelijk is, namelijk de interactie met een virtueel figuurtje, Milo. Voortaan hebben onze kinderen geen ingebeeld vriendje meer, maar een écht ingebeeld vriendje!
[Taal: ENG]
http://www.youtube.com/watch?v=JF_HXTQ7Quo&feature=youtu.be


VRIJDAG MULTIMEDIA: INSIDE INSIDES

Een knappe fotosite - maar dan wel van magnetische resonantie beelden. Die tonen ons de inhoud van een watermeloen, tomaat, broccoli...Ongelooflijk knappe en intrigerende beelden!
[Taal: ENG]
http://insideinsides.blogspot.com/






Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be


techbytes logo

*** TECHBYTES
http://www.techbytes.be/




*** BELGIAN COWBOYS
http://www.belgiancowboys.be/




- Win een iPad 64GB én Sonos S5 draadloos muzieksysteem
http://www.belgiancowboys.be/wedstrijden/1422
- Lithium twee keer laureaat voor de "E-dinges Awards"
http://www.belgiancowboys.be/weblog/1415
- Slide to unlock: Een 3-daagse iPhone/iPad workshop
http://www.belgiancowboys.be/mobile/1412

AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- 'Online pesten begint al op de basisschool'
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/499265/2010/07/22/Online-pesten-begint-al-op-de-basisschool.dhtml
- Kritische moslims lanceren site
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/499154/2010/07/21/Kritische-moslims-lanceren-site.dhtml
- Nationaal Archief geeft foto's aan Wikipedia
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/499122/2010/07/21/Nationaal-Archief-geeft-foto-s-aan-Wikipedia.dhtml

digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- TagScanner, al je titelgegevens correct
Het is behoorlijk irritant als de tags van je muziekbestanden niet kloppen. Met de gratis TagScanner zet je alles razensnel goed, zodat je altijd de juiste titelinfo op je display of scherm hebt staan.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=24445
- Je website in alle browsers bekijken
Via de Browsershots website kun je je eigen websites is alle mogelijke browsers, browser-versies en resoluties bekijken.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=23259
- Platte teksten
Installeer PureText op je computer, en voortaan heb je een extra toetsencombinatie tot je beschikking waarmee je tekst zonder opmaak kunt kopiëren.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=18827



elektrozine logo

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be

- Nieuwe wereld centraal op Interieur 2010
De 22ste editie van de Design Biënnale Interieur heeft als centraal thema 'de nieuwe wereld'. Voor de eerste maal werd de eregast buiten de Europese grenzen ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5153
- Asus NX90: notebookgeluid heeft nog nooit zo geklonken
De Asus NX90 werd ontwikkeld in samenwerking met ontwerper David Lewis, de drijvende kracht achter Bang & Olufsen. Volgens de ontwerper 'bestond de opzet erin om een stijl te creëren die de traditionele ...
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5150
- Eenvoud troef bij home cinema systemen Bose
De nieuwe home entertainmentsystemen van Bose, V-Class en T-Class, leggen de nadruk op een snelle en eenvoudige installatie.
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=5074



computerworld logo
*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/
- Polycom groeit tijdens tweede kwartaal
De specialist in video-oproepen en audiocommunicatie heeft tijdens het tweede trimester een groei gerealiseerd die voor tweederde in de video-oplossingen ligt.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21522&style=99896
- 2dehands.be meest bezochte zoekertjessite van België
De Vlaamse website 2dehands.be is nu de meest bezochte zoekertjessite van België. Dat blijkt uit de laatste nieuwe CIM-cijfers.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21516&style=99896
- Emporia Telecom lanceert een mobiele telefoon voor senioren
Emporia Telecom heeft recent de Emporia Elegance ontwikkeld. Dit model zal beschikbaar zijn vanaf midden juli aan de prijs van 149 euro.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=21500&style=99896


digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/

- Internetbedrijf eBay ziet omzet en winst toenemen
Internetbedrijf eBay heeft zijn omzet tijdens het tweede kwartaal tot 2,2 miljard dollar (1,7 miljard euro) zien toenemen. Dat is 6 procent meer dan tijdens dezelfde periode vorig...
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6951
- De sociale media nu ook op Monster.be
Monster.be heeft net een nieuwe dienst gelanceerd die bedoeld i sals extra ondersteuning aan bedrijven die recruteren via Twitter en Facebook.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6947
- Netlash ontwikkelt iPad app voor Pulp
Het magazine Pulp zal het eerste Belgische magazine zijn in België met een applicatie op de nieuwe Apple-tablet iPad. De iPad moet nog deze zomer in België beschikbaar zijn.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6944



computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Apple verzamelt locaties
http://computertaal.info/2010/07/22/apple-verzamelt-locaties/
- Apple beetgenomen door 15-jarige
http://computertaal.info/2010/07/22/apple-beetgenomen-door-15-jarige/
- iPhone en Android gaan de strijd aan
http://computertaal.info/2010/07/21/iphone-en-android-gaan-de-strijd-aan/




tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

- Microsoft schrapt integratie pc- en Xbox-gaming
Volgens Rahul Sood, cto van HP's game division, heeft Microsoft een project geschrapt dat gamers op de pc in staat zou stellen om te spelen tegen gamers op de Xbox 360. Pc-gamers zouden daarbij namelijk te veel in het voordeel zijn. »
http://tweakers.net/nieuws/68722/microsoft-schrapt-integratie-pc-en-xbox-gaming.html
- Samsung vergroot voorste lcd bij DualView-compactcamera's
Samsung heeft twee nieuwe DualView-compactcamera's aangekondigd, waarbij de voorste lcd is gegroeid van 1,5" naar 1,8". De ST600 is de opvolger van de ST550, terwijl de ST100 het eerste DualView-model is met een interne zoomlens. »
http://tweakers.net/nieuws/68723/samsung-vergroot-voorste-lcd-bij-dualview-compactcameras.html
- Dungeons & Dragons Online wordt ook in Europa gratis
http://tweakers.net/nieuws/68721/dungeons-en-dragons-online-wordt-ook-in-europa-gratis.html




tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut




Voor deze rubriek danken wij
Arnnold Top en Gerard Schaefers (Sjeef)




BETER WERKEN MET FIREFOX: EEN PROFIEL AANMAKEN
Moet je een computer delen met verschillende gezinsleden? Dan is het handig om elk een eigen profiel aan te maken, dat bij het opstarten van de browser mee geopend wordt.Zo'n profiel bevat zijn eigen bibliotheek met daarin de favorieten, eigen add-ons, voorkeuren, en geactiveerde opties. Om een profiel aan te maken, moet je eerst Firefox volledig sluiten. Vervolgens ga je naar Start, uitvoeren, en tik je in: "Firefox.exe -profilemanager". Dit geeft je toegang tot de beheersmodule van gebruikersprofielen, waar u naar hartelust profielen kan aanmaken. Zorg er wel voor dat je de optie "niet vfagen bij het opstarten" UITvinkt!
http://www.journaldunet.com/hightech/internet/20-conseils-firefox/creer-des-profils.shtml?f_id_newsletter=2844


BETER WERKEN MET FIREFOUX: ABOUT:CONFIG

Ervaren gebruikers zullen allicht al weten dat je door dit simpele commando in de adresbalk van je Firefox in te tikken toegang krijgt tot heel wat instellingen in je browser die je veranderen kan. Maar vooraleer je dat doet, maak je best een kopie van jouw profiel, voor het geval er iets verkeerd mocht lopen.
Jouw profiel vind je meestal onder:
Windows XP: C:\Documents and Settings\uw_naaml\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles
Vista of Win7: tik %APPDATA%\Mozilla\Firefox\Profiles in bij Uitvoeren.
Kopieer dit bestand naar een veilige plaats. Vervolgens tik je in de adresbalk in: about:config, en druk op enter.
Enkele aanpassingen die je kan doorvoeren:
- in de lijn Filter, voer de zoekterm "network.http.max-connections" in. Wijzig de instelling bij max.connections van 48 naar 96, tenminste indien je over breedband beschikt.
- in de lijn "per-server"wijzig je naar 32.
- voer de zoekterm "network.http.max-persistent-connections-per-server" in de filter in, en wijzig die naar 8.
http://www.journaldunet.com/hightech/internet/20-conseils-firefox/manipulations-avancees.shtml?f_id_newsletter=2844


WACHTWOORDEN ONTHOUDEN VOOR JE MAC EN IPHONE.

Vind je het ook lastig om al je wachtwoorden te moeten onthouden? Het zou toch prettig zijn om een 'kluis' op je computer en/of iPhone te hebben, waarin je deze gegevens zou kunnen zetten en die afsluitbaar is met één wachtwoord. Er zijn hiervoor diverse mogelijkheden van gratis tot duur. Een voorbeeld van gratis en toch goed is KeepassX. Dit programma is van het type open source (GNU). Voor 29,99 dollar kun je een programma kopen als Callpod Keeper en het nu zeer populaire 1Password kost 39,95 dollar. Alledrie maken ze gebruik van encryptie van
de gegevens. KeepassX en Keeper hebben geen connectie met je browser, zodat je de (login) gegevens moet kopiëren en plakken. 1Password is wat dat betreft heel prettig. Het maakt gebruik van browserintegratie en daardoor kun je met een paar klikken in loggen bij je site van keuze.


Je hoeft voor alledrie maar één (hoofd-)wachtwoord te onthouden. Bij KeepassX kun je ook een USB-stick of CD-Rom (eventueel naast het wachtwoord) gebruiken als 'sleutel'. Zonder één van deze
media is het dan niet mogelijk de wachtwoorden database te benaderen.

Voor alledrie de programma's op je Mac is er ook een iPhone versie, waarmee je tevens de wachtwoorden database kunt uitwisselen tussen je Mac en iPhone (via WiFi). Voor KeepassX is er MyKeepass, ook een gratis iPhone app. Voor Keeper is er de gelijknamige app, ook gratis en voor 1Password zijn er twee uitvoeringen voor de iPhone. De 'normale' versie kost 5,49 euro en
de 'pro' uitvoering 11,99 euro. Het verschil is dat de 'pro' versie browser integratie heeft met mobile Safari, waardoor je gemakkelijk kunt inloggen of je wachtwoorden kunt opslaan.

Zoals je ziet, zijn er grote verschillen in prijs. Is in dit geval open source wel veilig? Hierover is al menig discussie gevoerd. Dat de broncode onder een open source licentie valt, wil nog niet zeggen dat het programma daardoor onveilig(-er) is. KeepassX maakt gebruik van AES/Twofish 256 bit encryptie en zelfs iemand die over de broncode beschikt, kan het wachtwoord/de sleutel niet zomaar achterhalen. Deze encryptie werkt maar één kant op. Het wachtwoord of de wachtwoordzin wordt versleuteld en het resultaat bewaard. Dit wachtword wordt niet 'ontcijferd', maar bij het opnieuw ingeven van het wachtwoord, wordt dezelfde versleuteling toegepast en het resultaat vergeleken met het origineel. Dit maakt het moeilijk om een wachtwoord te 'ontsleutelen' en dat is nu juist de bedoeling. Voor de database is het een ander verhaal. Het versleutelde wachtwoord of de versleutelde wachtwoordzin, maakt deel uit van de encryptie van de gegevens. Decryptie is dan alleen mogelijk als het wachtwoord of de zin juist is.

De makers van Keeper en 1Password geven aan, dat het programma gebruik maakt van respectievelijk 'militaire encryptie' en 'sterke encryptie' en dat dat is goedgekeurd door de veiligheidsdiensten van Amerika. In de praktijk kan dit betekenen, dat diezelfde diensten waarschijnlijk beschikken over een soort 'master sleutel'. Tot zover de veiligheid van deze programma's.

Voor downloaden en meer info (de iPhone links openen in iTunes): [Arnold Top]

KeepassX (Mac): http://www.keepassx.org/
Callpod Keeper (Mac): http://www.callpod.com/products/keeper
1Password (Mac): http://agilewebsolutions.com/products/1Password
MyKeepass (iPhone): http://itunes.apple.com/nl/app/mykeepass/id353354895?mt=8
Keeper (iPhone): http://itunes.apple.com/nl/app/keeper-password-data-vault/id287170072?mt=8
1Password (iPhone): http://itunes.apple.com/nl/app/1password/id285897618?mt=8
1Password pro (iPhone): http://itunes.apple.com/nl/app/1password-pro/id319898689?mt=8



MAC-TIP VAN ARNOLD: SMILLAENLARGER

SmillaEnlarger is een programma voor de Mac, waarmee je een kleine afbeelding kunt vergroten, zonder dat de afbeelding korrelig wordt of met veel verlies. Aan deze procedure zitten natuurlijk grenzen. Zo is de kwaliteit van het origineel ook van belang. Om te proberen. Het is Open Source, dus gratis.
SmillaEnlarger is hier te downloaden:
http://sourceforge.net/projects/imageenlarger/

shareware logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...




VNU OOK DISLIKE VOOR FACEBOOK
Facebook add-on
Vind jij het ook zo vervelend om alleen maar "like" als commentaar te kunnen geven - zelfs wanneer het bericht vertelt dat er iets erg gebeurd is? Met deze add-on voor Facebook kan je voortaan ook "Dislike" onder een artikel zetten. Met dank aan Driesbuyltinck.
http://www.dis.lk/index.php
http://digg.com/mods/Official_FaceMod_Dislike_Button_Addon_Add_a_Dislike_Button


READNESS: WAT TE LEZEN?
Extensie voor Google Chrome browser
Met deze extensie krijg je suggesties, gebaseerd op jouw voorkeuren en die van jouw vrienden, om artikels te lezen. Want wat zij interessant vonden, kan ook voor jou interessant zijn, niet? Daarvoor zijn het immers jouw vrienden - omdat jullie interesses dicht bij elkaar liggen! (Met dank aan Tech45 podcast en @dirtyjos)
http://readness.com/


BB FLASHBACK EXPRESS
Windows - freeware
Met deze tool kan je alles vastleggen wat er op jouw scherm gebeurt, zowel het beeld als de geluiden, om dit dan te gebruiken in tutorials, demo's, presentaties, en meer. Je kan het resultaat heel simpel uploaden naar YouTube en andere videosites. Het filmpje kan je bewaren als AVI of Flash.(Bron: Wim W)
http://software.techrepublic.com.com/abstract.aspx?kw=BB+FlashBack+Express+Free+Edition+++%28Windows%29&tag=nl.e175&docid=1903853


PENDRIVE APPS: ALLES VANOP DE USB

Windows - freeeware
Portable Software, dat wil zeggen software die je op een USB stick kan zetten, en vandaarop opstarten, zonder dat je installatie op je harde schijf nodig hebt. Portable software is heel handig: zet enkele progjes op je USB stick, en je kan overal werken. Deze site heeft een hele collectie dergelijke apps verzameld, netjes gecatalogeerd, zodat jij eruit kan kiezen.
http://www.pendriveapps.com/


NOTITIES OP DE SMARTPHONE: 3BANANA
Android - iOS - freeware
Met dit progje kan je allerlei teksten bewaren, afbeeldingen, lijsten, en ze van tags voorzien om ze later gemakkelijk terug te vinden. Het is een gratis online dienst met onbeperkte opslagruimte. Bij de app voor Android heb je enkele extraatjes, zoals het voorzien van belangrijke nota's van een herinnering. Je kan je nota's ook delen via Twitter, Facebook of email.
http://www.3banana.com/
http://lifehacker.com/5590027/five-best-mobile-note-taking-tools


NOTITIES OP DE SMARTPHONE: SIMPLENOTE
Android/iOS/Web - freeware
In tegenstelling tot andere nota-tools met uitgebreide mogelijkheden, is dit een simpel rechttoe-rechtaan progje. Het maakt notities, en de integratie via Android en iOS is indrukwekkend.
http://lifehacker.com/5584924/the-holy-grail-of-ubiquitous-plain+text-capture
http://simplenoteapp.com/
http://lifehacker.com/5590027/five-best-mobile-note-taking-tools


NOTITIES OP DE SMARTPHONE: EVERNOTE

Android / iOS / Desktop - freemium
Dit is dan wel hét Zwitserse mes om notities te nemen. Je kan tekst toevoegen, beelden van je camera, bestanden uploaden, zelfs audio notes in jouw virtueel geheugenvakje stoppen. Alles kan je indelen in projecten, om gemakkelijker terug te vinden. En zoals verleden week gezegd, is er nu ook The Trunk, waar je extra add-ons voor Evernote vinden kan.
http://www.evernote.com/
http://lifehacker.com/5590027/five-best-mobile-note-taking-tools


NOTITIES OP DE SMARTPHONE: GEBRUIK EENS DE INGEBOUWDE TOOLS VAN JE MOBIELTJE?
Eigenlijk heb je geen aparte software nodig om een notitie te nemen. Stuur jezelf gewoon een e-mail of een sms met de info in, en je hebt de herinnering op je smartphone of je computer staan. En de meeste smartphones hebben bovendien ook een tool om notities te maken. Kost je niets, gewoon de tool openen op je smartphone, neerschrijven wat je onthouden wil, en later synchroniseren met je pc indien nodig.
http://lifehacker.com/5590027/five-best-mobile-note-taking-tools





(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.





Het laatste woord....








NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
De zege heeft duizenden vaders, maar de nederlaag is een wees
- H.L. Mencken 10 Mar 2005 -