Verschijnt iedere zaterdag Deadline van volgende editie: 13/5/2010 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 14 Nummer 649 van 81/5/2010 Gegroet lezer, Deze week zijn wij, tegen onze gewoonte in, begonnen met een lang artikel, over een nieuwigheid van Facebook, de Like-button, en de gevolgen ervan voor de privacy op Facebook. Het artikel doornemen zal misschien wat van uw tijd vragen, maar wij kunnen u alleen maar vragen om het aandachtig te lezen. U moet namelijk beseffen dat er op Facebook geen privacy bestaat, ondanks de belofte die de sociale netwerksite in het begin van haar carrière deed om enkel vrienden toegang te geven tot jouw informatie. De CEO van Facebook, Mark Zückerberg, verandert voortdurend de spelregels. En dan kunnen wij, samen met vele anderen, nog zo hard roepen om de gebruiker bewust te maken van dit gevaar, de meerderheid van de Facebook'ers blijven dapper hun hele leven posten op de site, alsof er niets aan de hand is. Interessant om zien is een grafiek die de evolutie volgt van twee dingen: de groei van de populariteit van Facebook enerzijds, en de groter wordende aanvallen op onze privacy anderzijds. http://www.boingboing.net/2010/05/03/infographic-facebook.html Maar genoeg zwaarwichtigheid, er viel deze week ook wel genoeg positief nieuws te rapen. Er vielen immers nieuwigheden te rapen bij Twitter, Microsoft en natuurlijk ook Google. En ook over de Hadopi wet hebben wij u natuurlijk wat te vertellen. Voeg daarbij de vele sites en tools die we in deze editie bespreken, en u weet dat u heel wat te verhaspelen hebt! Wij wensen u dan ook veel leesplezier, en hopen u volgende week weer aan te treffen. Let op: donderdag verschijnt geen dagelijkse editie, wegens officiële feestdag. Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Volg Netties op Twitter: http://www.twitter.com/nettiesbe Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: |
INTERNET EN PRIVACY: GOOGLE VS FACEBOOK Enkele gedachten naar aanleiding van de recente aankondigingen van Facebook Verleden week dinsdag handelde de derde aflevering van The Virtual Revolution, uitgezonden op de Vlaamse zender Canvas, over internet en privacy. Daarin werd verteld hoe er op het web tal van diensten ontstaan zijn die op het eerste zicht gratis zijn, maar die de internaut toch betaalt - en soms heel duur, met zijn privacy. Google werd daarbij als grootste voorbeeld genomen. Google heeft een van de beste zoekmachines ooit ontwikkeld, en wij mogen daar gratis gebruik van maken. De pasmunt: Google verzamelt gegevens over ons. Deze informatie wordt dan gebruikt om ons advertenties te vertonen die aan onze belangstellingssfeer aangepast zijn. Een pasmunt die de documentaire als een te zware tol leek te beschouwen. In de uitzending werd echter heel weinig gesproken over Facebook - wellicht omdat de recente ontwikkelingen rond Facebook zich afgespeeld hebben nà het opnemen van de documentaire. Facebook lijkt echter uit te groeien tot een veel groter gevaar voor onze privacy dan Google. Mark Zuckerberg, de oprichter van Facebook, zette op de recente Facebook conferentie f8 zijn visie op het web uiteen, dat van een Open Graph (http://edition.cnn.com/2010/TECH/04/21/facebook.changes.f8/index.html). Hij wil van het web een sociaal, gepersonaliseerd en semantisch web maken, dat ons overal toont wat onze vrienden goed vinden, om ons zo te begeleiden naar de meest interessante content. De "Like" button verschijnt overal Concreet draait het om enkele nieuwe initiatieven, waarvan de meest opvallende de "Like" button is. Dat is een stukje code dat alle websites kunnen integreren onderaan elk artikel; de bezoeker kan op deze button klikken om aan te geven dat hij dit een goed artikel of bericht vond. Een beetje te vergelijken met sociale nieuwssite Digg (www.digg.com), waarvan je eveneens buttons vindt onderaan artikels "Digg This". Met dit verschil dat telkens een internaut op de Digg button klikt, die informatie gewoon naar een teller op de site van Digg gaat; naast de titel van het bewuste artikel wordt enkel vermeld hoeveel mensen dit artikel positief beoordeelden. Facebook gaat echter een stapje verder. Velen weten het niet, maar wanneer je naar de website van Facebook surft en daar inlogt, dan blijf je ingelogd tot je je expliciet uitlogt. Wanneer je op een "Like" button klikt, nadat je op Facebook inlogde, zal die informatie rechtstreeks gestuurd worden naar Facebook, om daar genoteerd te worden bij jouw persoonlijke data. Met andere woorden: je moet niet telkens inloggen in jouw Facebook account, de universele inlog van Facebook (OAuth) wordt op steeds meer sites gebruikt, vaak zonder dat jij het weet. Gevolg: wanneer je bijvoorbeeld naar een site op CNN surft, en enkele van jouw vrienden hebben daar op een artikel op de "Like" button geklikt, dan kan je in de toekomst op die site lezen: "Janneke en Mieke en Pierre en Jeanneke vonden dit een goed artikel". Deze informatie is afkomstig van Facebook zelf, de betreffende sites hebben geen toegang tot deze informatie. Voor en nadeel voor de gebruiker Op zich is er niets verkeerd aan dit idee van Zuckerberg. Het zou immers zo gemakkelijk zijn om op de site van een webwinkel te belanden, en daar te zien wat jouw vrienden goed vonden. Dat kan jou begeleiden bij jouw keuze - en je kan meteen zelfs een leuk idee opdoen om een verjaardagsgeschenk voor jouw vrienden te vinden. Maar in ruil voor dit gemak moet je wel je privacy opgeven. Personalisering is enkel mogelijk wanneer jij vertelt wat jouw voorkeuren zijn. En daar wringt het schoentje. Facebook zou via de "Like" buttons op het hele web aanwezig zijn, en zo haast alles over jou te weten komen. Ben jij bereid die prijs te betalen? Voor en nadeel voor de uitgever Tussen haakjes: voor de uitgevers zelf is het nieuwe initiatief van Facebook niet altijd positief. Sites die al zelf een sociaal netwerk hebben zullen dat niet graag opgeven om het te laten vervangen door dat van Facebook. Sites die werken met commentaren, zullen liever zelf controle houden over het ecosysteem van commentaren. Maar ook hier snijdt het mes weer aan twee kanten: ook zij profiteren van de "Like" buttons, want bezoekers op de site worden gemakkelijker doorgesluisd naar content die voor hen interessant is. Google: beproefd bedrijfsmodel Maar waarom is Facebook dan zoveel erger dan Google? Google verzamelt toch ook gegevens, met het doel gerichte advertenties te sturen naar de internaut? Wel, naar onze mening is het verschil dat Google onze gegevens met open vizier verzamelt, en Facebook, met name Mark Zuckerberg, er een cowboymentaliteit op na houdt. Google verzamelt inderdaad gegevens. Maar het speelt het spel eerlijk, en vertelt ons wat er met die gegevens gebeurt. We kunnen inloggen en uitloggen uit onze Google-account, en Google zal niet langer onze surftochten bijhouden. Google heeft zelfs een "Data Liberation Front" (http://www.dataliberation.org/) waarmee we alle data en documenten uit alle mogelijke tools van Google (Gmail, Picasa, Docs, enz.) kunnen weghalen. Wat wij nog wel graag zouden zien is een tool die ons toont wat Google over ons weet - maar dat is wellicht teveel gevraagd. Google biedt ook de meeste nieuwigheden in opt-in vorm aan, zodat de gebruiker zelf kan kiezen of hij in dit initiatief stapt. Met natuurlijk de uitzondering die de regel bevestigt: onlangs maakte Google een flinke uitschuiver met zijn sociale tool Buzz, die het onvoldoende uitgetest had en waarbij de verkeerde dingen publiek gemaakt werden. Google heeft echter zijn bedrijfsmodel al uitgewerkt, namelijk advertenties op de zoekmachine plaatsen, gebaseerd op onze voorkeuren, en ook advertenties vertonen op sites van derden, gebaseerd op een combinatie van trefwoorden op die site. Het bedrijfsmodel bestaat al zolang als Google, en het blijkt te werken. Of het nog zo'n melkkoe zal blijven nu er kapers op de kust zijn voor mobiele advertenties, moet de toekomst uitwijzen. Facebook: met vallen en opstaan. Bij Facebook staat dat bedrijfsmodel nog niet vast. Het kan enkel geld verdienen door gebruik te maken van de gegevens van de gebruikers voor doelgerichte advertenties. Maar het blijkt niet zo simpel om de juiste manier te vinden om dit te doen, zonder de gebruiker tegen zich in het harnas te jagen. Mark Zuckerberg (http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Zuckerberg), medeoprichter en CEO van de grootste sociale netwerksite ter wereld is geniaal, op het demonische af. Wat hij wil, wordt doorgedreven. Toen hij twee jaar geleden Beacon (http://techcrunch.com/2007/12/05/zuckerberg-saves-face-apologies-for-beacon/) uitbracht, een advertentieprogramma dat de adverteerders toegang gaf tot de gegevens van Facebook gebruikers, moest hij onder druk van de publieke opinie dit programma al snel terug in de schuif stoppen. Hij verontschuldigde zich voor zijn voortvarendheid, en beloofde het nooit meer te doen. En toch pakt hij keer op keer uit met nieuwigheden die meteen op "opt-out" staan (bij elke gebruiker worden de nieuwigheden meteen doorgevoerd, tenzij hij zich uitdrukkelijk afmeldt), en waartegen veel protest komt omdat hij weer aan hun privacy knaagt. Zijn eigengereidheid is wat nog het meeste afschrikt. Voortdurend wordt er gesleuteld aan tools, aan privacy-instellingen. Bij de op f8 aangekondigde nieuwigheden hoort ook "instant personalization". Daarbij krijgen drie "preferente" partners volledig toegang tot jouw informatie op Facebook: de restaurantbesprekingssite Yelp.com, muzieksite Pandora.com, en Docs.com (een nieuwe dienst in samenwerking met Microsoft waarbij je toegang krijgt tot een light online versie van Office om documenten te bewerken en delen). Maar wie garandeert ons dat morgen niet elke adverteerder toegang krijgt tot deze gegevens? Want Facebook blijft voortdurend manieren bedenken om inkomsten te genereren, en hoe meer adverteerders, hoe beter. Alles publiek Het eigenaardige aan deze hele situatie is dat wij niet zozeer ontstemd zijn over het feit dat Facebook advertenties zal vertonen, als wel dat het onze informatie toont aan alle andere internauten. Je komt op steeds meer sites info over jouw vrienden tegen. Hun spoor op het internet wordt duidelijk belicht - en natuurlijk zien jouw vrienden ook jouw sporen en online activiteiten. Ga maar eens naar de site LikeButton (www.likebutton.me). Daar zie je wat jouw Facebook-vrienden op het web gedaan hebben; spijtig dat de makers van de site hier ook niet jouw recente activiteiten aan toegevoegd hebben, want dan pas realiseer je hoeveel er ook over jou te vinden zal zijn. Sleutelen aan je instellingen Wat moet je nu doen om die vervelende sporen niet meer achter te laten? Wegblijven van Facebook is natuurlijk optie nummer één - maar voor de meeste jongeren helemaal geen optie. Beter is het echter om je privacy instellingen te controleren, zodat je zelf bepaalt wat wel en niet publiek gemaakt mag worden. Je kan via opt-out uit de "instant personalisering stappen". Dat doe je op deze pagina (http://www.facebook.com/settings/?tab=privacy#!/settings/?tab=privacy§ion=applications). Vink daar het vakje "Allow" bij "Instant personalization" uit. Maar dat lost het probleem niet op dat jouw vrienden bepaalde informatie over jou zouden kunnen delen met deze diensten. Het enige wat je kan doen is deze diensten blokkeren, dat wil zeggen: wanneer je op een Facebook partner site een melding krijgt op de "No thanks" button klikken. En verder kan je ook nog vermijden om op de "like" button te klikken op de sites die je bezoekt; zo wordt deze informatie niet gedeeld met jouw Facebook vrienden, of wordt zij niet getoond op jouw muurtje bij Facebook. Maar dan is de hele fun er natuurlijk af... Op deze link (http://www.facebook.com/settings/?tab=privacy§ion=applications#!/settings/?tab=privacy) vind je een overzicht van al je privacy instellingen bij Facebook. Geef nu toe, echt simpel is het niet. Auteursrechten wel beschermd, privacy niet Over privacy willen wij nog dit kwijt. Europa beschermt zijn burgers op dat vlak op een voorbeeldige manier. De regels van opt-in en opt-out liggen hier vast, en bedrijven worden op de vingers getikt wanneer zij bijvoorbeeld gebruikers ongewenst met een nieuwsbrief of publicitaire mail bestoken. De VS springt veel losser met die regels om. Wat ons echter verbaast en ergert is dat de EU toelaat dat er zo gesold wordt met haar burgers door Amerikaanse bedrijven, en dat er geen barrières opgetrokken worden. Terwijl die barrières er toch torenhoog zijn wanneer het op auteursrechten aankomt. Probeer als Europeaan bepaalde songs te kopen op eMusic, een feuilleton te bekijken op Hulu, of een programma op de BBC player, en je krijgt het deksel op de neus. Auteursrechten worden blijkbaar nog altijd belangrijker geacht dan de beschermer van de gebruiker... Privacy niet enkel een zaak van het internet Tot slot nog dit. Er zijn aan privacy nog veel meer aspecten dan Facebook vs. Google, maar het zou ons te ver leiden om die allemaal binnen dit artikel te bespreken. Laat ons volstaan met enkele van deze aspecten aan te stippen. Er is het generatieconflict - waar vooral 40-plussers zich zorgen maken over hun privacy, kunnen jongeren blijkbaar best leven met het feit dat hun hele leven een open boek is. Zij hebben er ook helemaal geen moeite mee om via locatiegebonden tools zoals Foursquare mee te delen waar zij zich op elk moment van de dag bevinden. Een blijk van vertrouwen in openheid of van overmoed? Er zitten immers zoveel addertjes verscholen onder het gras van die openheid. Denk maar aan sexting (je stuurt een sexy foto van jezelf aan een vriendje, maar eens het uit is stuurt hij dat door naar de hele wereld); of de logs van chats (jij vertelt iets in vertrouwen, maar je gesprekspartner logt het hele gesprek). Er is ook de discrepantie tussen de manier waarop wij wantrouwig staan tegenover het internet, en de manier waarop wij onze getrouwheidskaart netjes afgeven aan de cassière in de supermarkt - ook via deze kaart wordt immers aan data mining gedaan. Er zijn de vele databanken die nu reeds bestaan, en in de toekomst nog verder uitgebouwd zullen worden; zij bevatten onze hoogst persoonlijke en intieme geheimen, zoals onze medische gegevens. Die heten goed beveiligd te zijn. Maar mogen wij er even op wijzen dat, toen zangeres Jasmin overleed, verschillende politieagenten op de vingers getikt werden omdat zij ongeoorloofd het dossier van Jasmin elektronisch opgevraagd hadden? Quis custodiet ipsos custodes? Privacy, het laatste woord is er nog niet over gezegd. Gelukkig maar! Erg interessante discussies over Google, Facebook en Privacy bij de podcasts "Reporters round table" (http://feedproxy.google.com/~r/cnet/roundtablepodcast/~5/nGgGaCDmdxM/cnet_roundtable_043010.mp3 ) en Le Rendez-vous Tech (http://feedproxy.google.com/~r/lerendezvoustech/~5/zaP3yH-acZk/techep33.mp3 ) Wie meer wil lezen over Facebook en privacy, kan zijn hartje ophalen bij: http://mashable.com/2010/04/21/open-graph-privacy/ http://gigaom.com/2010/04/21/facebook-opens-up-to-the-web-is-that-good-or-bad/ http://www.readwriteweb.com/archives/live_blog_mark_zuckerbergs_f8_keynote.php http://mashable.com/2010/04/21/zuckerberg-video/ http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_insights_taking_web_analytics_to_the_next_level.php http://social.venturebeat.com/2010/04/21/facebook-social-plugins/ http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=33376 http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_may_launch_recommendation_service_for_oth.php http://news.cnet.com/8301-13577_3-20002843-36.html http://ct.cnet.com/clicks?t=537263714-4c6504761362c19e8752163e4228536a-bf&brand=NEWS&s=5 http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_open_graph_the_definitive_guide_for_publishers_users_and_competitors.php ZULLEN WE NIET MEER LINKEN MAAR LIKEN? Google zal het in elk geval niet graag horen! Zoals je gisteren kon lezen, heeft Facebook de hele internetgemeeschap toch wel stof tot nadenken gegeven met zijn Open graph en Like-buttons. Die Like-knoppen zijn tweerichtingsverkeer: de gebruiker die erop klikt, ziet de link naar deze website toegevoegd aan zijn muurtje (wall). Anderzijds zal jij, wanneer jij dan het profiel van die gebruiker bezoekt, die link op zijn muur zien staan, en erop kunnen klikken, om naar dat bepaalde artikel op het web gevoerd te worden. Met andere woorden: websites kunnen webverkeer vanuit Facebook naar hun website lokken, door de Like buttons op hun pagina's te zetten. Volgens Facebook worden links net dat ietsje meer. In plaats van een "naakte" link naar een website of een artikel, wordt die link omgeven met sociale informatie (de gebruikers die deze link goedvonden). Maar, en hier komt de aap uit de mouwen, Google en de andere zoekmachines hebben geen toegang tot die sociale informatie, enkel Facebook, dat meteen dan ook het bedrijf wordt dat het beste geplaatst is om websites van een page ranking te voorzien. Facebook wordt zo meteen ook de alleenheerser van het internet. En dat is dan weer om heel, heel bang van te worden.. http://edition.cnn.com/2010/TECH/04/29/cashmore.google.facebook/ FACEBOOK LIKE: DE GEVOLGEN Het verzet tegen Like blijft groeien De aankondiging van de Like button heeft heel wat reacties losgemaakt. Sommige waarnemers noemen deze button gewoon voluit een poging om het hele internet (en dus de hele wereld) te veroveren. Het is, tussen haakjes, heel gemakkelijk om zo'n Like button op jouw website te plaatsen; de uitleg hiervoor vind je bij TechAlps (1). En zoals in het vorige artikel uitgelegd is het voor uitgevers en webmasters een extra manier om bezoekers naar hun website te lokken. Velen hebben, terecht, vragen bij deze werelddominantie van Facebook. Indien er dan toch een netwerk zo supermachtig moet worden, zou het dan niet beter zijn dat het een open netwerk wordt, waarvan de controle niet in de handen van een commercieel bedrijf ligt, maar in de handen van de internetgemeenschap? Er is alvast een poging gedaan om de graai naar de macht van Facebook tegen te gaan, door een "Open Dislike" button in het leven te roepen. Dit initiatief is afkomstig van OpenDislike.org, waarachter yiid.com staat, een Duitse identity manager. Je kan immers wel artikels like'n, maar geen thumbs down geven voor artikels; yiid wil di mogelijkheid verschaffen. Ook Firefox heeft een Dislike plug-in, zoals je kan lezen bij Mashable (2) Een van de gevolgen van de werelddominantie van Facebook zou ook kunnen zijn dat er een hele nieuwe industrie ontstaat: bedrijven zouden immers niet langer aan Google-optimization doen (hun website zo opmaken dat zij optimaal door Google geïndexeerd wordt) maar aan Facebook-optimization. Wat wanneer de "gewone" links naar websites verdrongen worden door de "sociale" links? Wanneer de "Open Graph" van Facebook de maatstaf wordt van de internetwereld? Zullen de websites dan ook aangepast worden om zo hoog mogelijk bij Facebook te scoren? Het lijkt er in elk geval wel op. Sinds de Like button uitgebracht werd, hadden op 29 april 2010 al meer dan 50.000 bedrijven de "social plug-in" van Facebook op hun website geplaatst. En het aantal is rijzende. Geen SEO (search engine optimization) maar FO (facebook optimization)? http://www.techalps.com/technology/adding-facebook-%E2%80%98like%E2%80%99-buttons-to-your-site-is-damn-easy.html http://mashable.com/2010/04/30/opendislike-buttons/ http://edition.cnn.com/2010/TECH/04/29/cashmore.google.facebook/ SEEDFUCK HAALT HADOPI ONDERUIT Geniaal gevonden: zaai verwarring over de IP adressen Zoals de trouwe lezer weet zit Frankrijk opgezadeld met de Hadopi wet, die internauten de toegang tot het internet kan afnemen indien zij drie keer betrapt worden op het downloaden van illegale bestanden. Deze wet heeft vele gebreken; de procedure tot het vaststellen van de inbreuk, het opvragen van het iP-nummer bij de provider bijvoorbeeld zouden niet waterdicht zijn. En wat te doen met een huisgezin waar een van de kids zich aan inbreuken schuldig gemaakt heeft - moet het hele gezin daar dan onder lijden? In Frankrijk zelf is er heel wat verzet tegen deze Hadopi wet. Maar zoals gewoonlijk: waar er verzet is tegen beknotting, zijn er hackers die de internaut helpen om zijn vrijheid te heroveren. In dit geval gaat het om SeedFuck. Dat is een technologie waarbij er valse IP-adressen, willekeurig gegenereerd, geïnjecteerd wodren in P2P en BitTorrent netwerken. Uiteraard zitten er achter die valse adressen vaak, erg vaak, volkomen onschuldige burgers, die geen weet hebben van P2P-netwerken of illegale downloads. En die lopen nu natuurlijk het risico dat zij ervan beschuldigd worden illegale bestanden gedownload te hebben. De makers van SeedFuck hebben duidelijk verwarring willen creëren. Spijtig voor de gewone burger die in dit kat-en-muisspelletje betrokken raakt, maar SeedFuck zal, zo menen de bedenkers ervan (1), de overheid in Frankrijk toch eens laten nadenken over de wet, en dan met name over het feit dat een IP adres onvoldoende is om de persoon achter dat nummer te identificeren . Hoe SeedFuck tewerk gaat, lees je bij het Korben blog. http://www.korben.info/seedfuck-hadopi.html COMPONISTEN VINDEN P2P NETWERKEN ERGER DAN BANKOVERVALLERS... ... maar tegelijkertijd zijn ruilers de beste kopers. Hoe men deze twee stellingen met elkaar moet verzoeken, is ons een raadsel. Om te beginnen heeft de Songwriters Guild of America een persbericht uitgebracht waarin het de Amerikaanse overheid vraagt om P2P-ruilers te gaan vervolgen, zowel strafrechtelijk als burgerlijk, omdat zij P2P ruilen erger vinden dan bankovervallen. Wij citeren uit Ars Technica: "Er zijn vele economische misdaden van veel kleinere omvang (zoals een bankoverval) die als routine volledig onderzocht worden, en waarvoor politionele diensten zoals de FBI over beduidende bronnen kunnen beschikken", aldus de Gilde. De componisten betreuren het dat P2P inbreuken niet als een "ernstige" misdaad beschouwd worden. Nu, hoe jij erover denkt, weten wij niet, maar in onze ogen is een bankoverval, waar toch nog altijd een wapen aan te pas komt, een veel ernstiger misdrijf dan het illegaal downloaden van een song. Dat de hele politiemacht gemobiliseerd moet worden om P2P ruilers op te sporen lijkt ons een beetje te gortig, want dan moet diezelfde politie ook in alle winkels gepost worden om winkeldiefstallen tegen te gaan, vind je ook niet? Met de stelling van de Gilde zijn heel wat internauten het trouwens oneens, zoals blijkt uit de heftige discussie die het artikel bij Ars Technica in de commentaren uitlokte. (1) Buiten dit morele standpunt, zou het ook vanuit commercieel standpunt wel eens niet aan te raden zijn om P2P ruilers te vervolgen. Volgens een nieuwe studie van professor Nico Van Eijk, te lezen bij Ars Technica, zijn deze ruilers immers de "grootste gebruikers" van content. Er zou geen groot verschil zijn tussen ruilers en anderen qua aankoopgedrag van content. Integendeel zelfs: deze ruilers kopen meer content, zoas films en games, maar zij wonen ook meer concerten bij. En zij gaan evenveel naar de bioscoop als niet-ruilers. De professor beklemtoont in het onderzoek nogmaals de noodzaak om van het oude bedrijfsmodel bij muziek, dat vooral geconcentreerd is op de verkoop van cd's, over te stappen op het model waarbij concerten en merchandising centraal staan. (2) Twee tegengestelde visies. Wie heeft er nu gelijk? http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/05/songwriters-piracy-dwarfs-bank-robbery-fbi-must-act.ars http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/05/file-sharers-are-content-industrys-largest-customers.ars GEEN PETABYTES MEER, MAAR ZETTABYTES De hoeveelheid data wordt onvoorstelbaar groot. Dus zijn er nieuwe eenheden nodig! De explosie van de sociale netwerken, de online videodiensten en digitale fotografie, de populariteit van mobiele telefoons, email en surfen, gecombineerd met bedrijven en overheden die al dat verkeer in het oog willen houden (en dus opslaan), leidt tot een onoverzichtelijk, immense berg data. Zo groot, dat er een nieuwe term voor bedacht werd: de zetttabyte. Wetenschappers schatten dat het digitale universum verleden jaar met 62% gegroeid is tot 800.000 petabytes. En een petabyte is een miljoen gigabytes. Indrukwekkend. Wat wij nog indrukwekkender vonden, is de vergelijking die dit artikel bij The Guardian maakte. Die 800.000 terabytes kan je namelijk vergelijken met alle burgers uit de heel wereld, die een eeuw lang aan het twitteren slaan. Dat terwijl deskundigen schatten dat alle menselijke taal, die sinds het ontstaan der tijden gebruikt werd, goed is voor amper 5.000 petabytes indien je het in digitale vorm zou opslaan, wat dus minder dan 1% is van de digitale content die gemaakt werd sinds de eerste computer ontstond. Een interessant artikel over deze evolutie bij The Guardian. http://www.guardian.co.uk/technology/2010/may/03/humanity-digital-output-zettabyte http://en.wikipedia.org/wiki/Zettabyte TWEETS VOORTAAN TE INTEGREREN IN HTML Een wereld vol citaten - net op tijd voor de verkiezingen! Voor een journalist is Twitter een prachtige bron van nieuws. Je kan er, zonder zelf veel te zeggen, invloedrijke mensen "volgen" en er lezen wat zij te zeggen hebben over wat er zich nu afspeelt en welke toekomstverwachtingen zij koesteren. Maar tot nu toe was het zo moeilijk om een letterlijk citaat van een Tweet in bijvoorbeeld een blog te verwerken. Het was behelpen, alhoewel het tech blog ReadWriteWeb aangetoond heeft hoe het eigenlijk zou kunnen zijn, bij zijn verslaggeving over de overname van Palm door HP (1). Hierbij worden de tweets letterlijk geplakt tussen de commentaren van de redacteur. Anderen losten het probleem op door een schermafdruk te maken van de tweet, en die dan in hun artikel te plakken. Het kan nu echter gemakkelijker. Twitter heeft een tool uitgebracht die de tweet als letterlijk citaat gewoon in een tekst kan plakken. Het gaat om een klein script, dat een blokje HTML genereert. Het resultaat is een blokje tekst, waarbij duidelijk de twitteraar vermeld wordt. De lezer kan meteen naar de acccount van de twitteraar surfen om hem dan eventueel verder te volgen. Hoe het eruit ziet kan je op een voorbeeld bekijken dat Twitter zelf gemaakt heeft .(2) Knap gedaan van Twitter; het wordt steeds maar interessanter! Morgen gaan wij dieper in op de gevolgen die deze "embeddable" tweets kunnen hebben voor het internet http://www.readwriteweb.com/archives/post_4.php http://media.twitter.com/291/ash-cloud http://media.twitter.com/392/tweets-quotes MICROSOFT STELT SPINDEX VOOR: SOCIALE PERSOONLIJKE INDEX Maar worden we nu eindelijk terug baas van onze gegevens? In San Francisco heeft momenteel de Web 2.0 Expo plaats, natuurlijk de ideale plek om nieuwigheden voor te stellen. Ook Microsoft had een nieuw project, afkomstig van haar FUSE afdeling (Future Social Experiences), die eerder al verantwoordelijk was voor projecten zoals de integratie van Twitter resultaten in de Bing zoekmachine, de samenwerking tussen Docs.com (light online versie van Office) met Facebook. De nieuwe telg heet Spindex, en is helaas nog in privé-bèta test zodat jij de tool nog niet kan uitproberen. Je kan Spindex het beste vergelijken met Friendfeed, omdat ook hier alle updates van je vrienden uit de sociale netwerken bijeen gebracht worden: Twitter, Bing en Facebook. Maar Spindex doet meer: gebaseerd op deze gegevens zal de dienst uitzoeken wat voor jou persoonlijk de nieuwste belangrijke onderwerpen zijn (trending topics), en zal het ook een persoonlijke zoekmachine voor jou maken. Deze informatie zal dan in overzichtelijke kolommen gepresenteerd worden. De aankondiging wordt door waarnemers op heel wat scepticisme onthaald. Heeft deze tool wel nut? Waarom enkel Facebook en Twitter, terwijl andere aggregatoren dozijnen populaire sociale netwerken bevatten? Hier in Europa zitten immers heel wat mensen ook op Hyves of Netlog... Deze commentaren lees je bij het Microsoft Blog (1) en TechCrunch (2). Microsoft wijst er echter op dat deze nieuwe tool niet zozeer een aggregator is, als wel een hoogst persoonlijke vorm van de zoekmachine wil zijn, aangepast aan jouw profiel en dat van jouw vrienden. Tussen haakjes: Microsoft heeft een drastische beslissing genomen die misschien in de tech gemeenschap op heel wat weerstand zal stuiten: het sluit alle nieuwsgroepen (meer dan 4.200!) rond haar producten en projecten, en zal in de toekomst de ontwikkelaars en gebruikers doorverwijzen naar enkele centrale online fora. Of misschien zullen de ontwikkelaars deze stap juist toejuichen, omdat fora toch wel wat meer van deze tijd zijn, en iets gemakkelijker te doorzoeken... (3). http://techcrunch.com/2010/05/04/live-from-web-2-0-microsoft-unveils-spindex-your-social-personal-index/ http://blog.seattlepi.com/microsoft/archives/204666.asp http://www.eweek.com/c/a/Windows/Microsoft-Plans-Newsgroups-Shutdown-861811/ INGEBEDDE TWEETS: GOED VOOR TWITTERAARS EN TWITTER ZELF Worden ingebedde tweets even populair als ingebedde YouTube video's? Je beseft het misschien niet altijd, maar de meeste YouTube filmpjes bekijk je eigenlijk zonder naar de site zelf van YouTube te fietsen. Meestal staan deze filmpjes immers ingebed op een website; alhoewel de content gehaald wordt van YouTube, blijf jij op de website zelf waar het filmpje ingebed staat in het artikel of nieuwsbericht. Welnu, de kans is groot dat hetzelfde zich ook zal afspelen in de toekomst met Twitter, nu deze microbloggingdienst een tool uitgebracht heeft om tweets in een stukje html-code te verpakken, zodat de tweet in een webpagina ingebakken kan worden. Er bestond immers een grote nood aan deze tool. Twitter staat bekend voor zijn breaking news, en wordt tegenwoordig ook als een erg belangrijke zoekmachine beschouwd voor 'real time' nieuws. Maar bij nieuws moet men zijn bronnen kunnen citeren. To nu toe werd dan vaak een schermafdrukken gewerkt, waarna zodat de tweet als afbeelding vertoond wordt in het artikel. Iedereen weet echter dat afbeeldingen bewerkt kunnen worden, dus deze manier van werken is niet echt ideaal. Het aanbieden van tweets in een html-verpakking is dat wel. Wat heeft dit nu voor gevolgen? Wel, de twitteraars die vaak vers nieuws brengen, zullen vaker geciteerd worden in de klassieke nieuwsmedia. Tweets worden dus nieuws. Deze situatie is niet alleen voordelig voor de individuele twitteraar of blogger die het nieuws als eerste brengt, maar ook voor de nieuwsorganisatie die via twitter contact onderhoudt met zijn lezers. Zij zullen, aldus een beschouwing bij WebProNews(1), de nieuwsorganisaties aanmoedigen om op Twitter aanwezig te zijn, zodat hun tweets ingebed kunnen worden in andere publicaties of blogs. Wat een verademing om dit te lezen, toch een grote tegenstelling met de plannen van de grote nieuwsagentschappen zoals ANP die proberen om claims te leggen op nieuws: dit nieuws is van MIJ, en als jij het wil, moet je betalen! De ingebedde tweets zullen nog een ander gevolg hebben: niet alleen de naam van de twitteraar staat vermeld, maar men kan ook rechtstreeks op de link naar het profiel klikken, en deze persoon rechtstreeks gaan volgen. En meer volgelingen leidt tot meer retweets, en nog meer verkeer naar de site/blog van de twitteraars. Dit zal de twitteraar ook aanmoedigen om meer te tweeten - hoe meer tweets, hoe meer kans op retweets, hoe meer kans op geciteerd te worden. Maar dat mag natuurlijk de kwaliteit van de tweets niet onderuit halen. Momenteel is deze tool nog niet standaard in Twitter. Je kan enkel gebruik maken van een extern script waarnaar Twitter zelf verwijst(2); daarin plak je de unieke url van een tweet, en je krijgt code weer om in je pagina te plakken. Wij deden alvast de test, en als het goed is zou hieronder het eindresultaat moeten staan. Laat ons iets weten of het gelukt is? twitter: je kan dagen niks zeggen, en alleen luisteren, en niemand neemt het jou kwalijk "http://twitter.com/search?q=%23virtualrevolution" title="#virtualrevolution" class="tweet-url hashtag" rel="nofollow">#virtualrevolution http://www.webpronews.com/topnews/2010/05/03/embeddable-tweets-could-be-huge-for-twitter-twitterers-and-advertisers http://media.twitter.com/blackbird-pie/ FACEBOOK MAAKT HET ONS NIET GEMAKKELIJK MET "LIKE" Dringend Nederlands equivalent gezocht! De lancering van de "Like" button heeft nog een gevolg. Facebook bracht die button onlangs uit om een tweerichtingsverkeer te creëren tussen haar gebruikers en de sites die zij bezoeken: op de site zou die button ervoor zorgen dat de Facebook-gebruiker die erop belandt, ziet welke vrienden ook deze site "like"n of een artikel erop; en anderzijds zou die informatie ook in het Facebook-profiel van de gebruiker komen te staan, zodat de vrienden vanuit dit profiel naar het artikel of de website gestuurd worden. Een knap bedacht schema van Mark Zückerberg, de medeoprichter van Facebook. Over de implicaties voor onze privacy hebben wij het al eerder gehad. Nu willen wij echter nog een ander punt aanstippen: de naamgeving. Naar onze mening zou deze button een andere naam moeten gegeven kunnen worden, door de uitgever van de site zelf te bepalen. Je kan nu eenmaal niet verwachten dat de internaut, wanneer hij een artikel leest over een aanslag, ongeval of ramp, op de "like" button gaat klikken, zo morbide en sadistische zijn de meeste internauten niet. Een button met "aanbevelen" bijvoorbeeld of "interessant" lijkt in zo'n geval meer aangewezen. En dan is er het probleem met de Nederlandse taal. Wij betrappen ons erop dat wij nu al spreken van "liken", een gruwelijke vernederlandsing van het werkwoord "to like". Wie heeft een alternatief? Trouwens, wat met alle "Fans"? Vroeger kon je bij Facebook aangeven dat je een fan bent van iets -een persoon, een actiegroep. Ook daar is de button vervangen door "Like". En geef nu zelf toe: waar Obama vroeger 8,231,685 Facebook fans had, staat er nu bij zijn profiel "8,231,685 people [who] like this". Bekt niet erg lekker, niet? Dus: taalvirtuozen, aan het werk! http://gigaom.com/2010/05/04/were-all-likers-now-how-facebooks-like-is-just-awkward/ GOOGLE: NIEUWE LAYOUT ZOEKRESULTATEN EN NOG MEER VERTALEN Nieuw kleedje zou te veel tierlantijntjes hebben volgens critici, maar het vertalen loopt lekker Google heeft woensdag een nieuwe vormgeving getoond waarin de zoekresultaten gegoten worden. Voortaan is er een navigatiebalk links bij de resultaten, die meer contextueel verwante zoekresultaten zou geven. Zo kan je zoeken op video, je kan binnen een bepaalde periode zoeken, enz. Welke opties er aangeboden worden, hangt af van het trefwoord dat je ingegeven hebt. De commentaren zijn niet onverdeeld positief. PC World bijvoorbeeld vindt deze linkerbalk overbodig, omdat je bovenaan toch ook al meer geavanceerde zoekopties vindt - en er zo van het maagdelijke wit van de resultatenpagina weggepikt wordt. Wij zijn echter verwonderd dat dit als een nieuwigheid aangekondigd wordt. Tot nu toe kon je immers al specifiek zoeken binnen deze resultaten, zij het dat je dan wel op de "advanced" knop moest drukken. (1) Ook de speciale pagina van Google, aangepast aan mobiele toestellen, is veranderd. Maar niet alle opties die je op de pc vindt, zal je daar aantreffen, enkel de voornaamste (shopping, news...) Meer over dit nieuwe kleedje, en de tierlantijntjes, bij PC World, en Google zelf. Ondertussen heeft Google nog een nieuwigheid uitgebracht: voortaan zal de Goggle app van Google ook tekst kunnen vertalen waarvan je met je camera op je mobieltje een foto genomen hebt. De optie om de tekst te vertalen verschijnt als een button onderaan elke tekst die de software in een foto als tekst herkent. Deze app is momenteel enkel verkrijgbaar voor Android, maar Google hoopt snel versies uit te brengen voor de andere mobiele besturingssystemen. http://searchengineland.com/new-google-ui-on-mobile-devices-too-41372 http://googlemobile.blogspot.com/2010/05/googles-new-look-for-mobile.html http://news.cnet.com/8301-27076_3-20004335-248.html FOUT BIJ FACEBOOK MAAKT ALLE LIVE CHATS VAN JE VRIENDEN PUBLIEK Facebooks losse handjes met onze privacy begint zwaar door te wegen Deze keer was het geen opzettelijke zet van Mark Zückerberg waardoor de privacy van de Facebook gebruikers geschonden werd, maar wel een beveiligingsfout: de gebruiker kon zomaar meekijken met de live chats die zijn vrienden voerden. Het euvel werd door een internaut ontdekt, en die melding circuleerde al heel snel over het hele web. Collega techzine Clickx zond zelfs een extra nieuwsbrief uit om de lezers te waarschuwen voor het lek. Bij TechCrunch vind je een video die je uitlegt hoe het lek werkte, namelijk via de "preview my profile" tool bij de instellingen voor jouw profiel (1). Facebook schakelde, toen het op de hoogte gebracht werd van het euvel, tijdelijk de chat functie uit. Nadat de ingenieurs de nodige aanpassingen deden om het lek te dichten, werd de chat heropend. Facebook begint steeds zwaarder onder vuur te liggen voor de achteloze houding waarmee het omspringt met de privacy van de gebruikers. Deze keer ging het wel om een lek, maar andere blunders waren het gevolg van onnadenkendheid van Mark Zückerberg en entourage. Respect voor privacy staat echt niet hoog in het vaandel van Zückerberg, zoals wij in ons lang artikel van maandag al aangetoond hebben. Dat wij niet alleen staan met deze mening, mag blijken uit het artikel dat Electronic Frontier Foundation, een Amerikaanse verdediger van de privacy, uitgebracht heeft, en dat één grote aanklacht is tegen het privacybeleid van Facebook (2). Lees het artikel en huiver! De privacy bij Facebook is trouwens van kwaad naar erger gegaan, zoals blijkt uit een diagram gebaseerd op gegevens van het EFF. (3) Als je het ons vraagt dient Facebook dringend zijn blazoen op te poetsen op dat gebied; de gebruikers beginnen hun vertrouwen te verliezen in de sociale netwerksite, en steeds vaker klinkt de kreet "ik stop met Facebook!". Misschien is er een wetgever nodig die orde op zaken kan stellen? http://eu.techcrunch.com/2010/05/05/video-major-facebook-security-hole-lets-you-view-your-friends-live-chats/ http://www.eff.org/deeplinks/2010/05/things-you-need-know-about-facebook http://www.paljasken.be/de-achteruitgang-van-de-privacy-in-facebook-infografiek/ INTERNET ARCHIEF LANCEERT BIBLIOTHEEK VOOR SLECHTZIENDEN MET 1 MILJOEN BOEKEN Google is niet de enige die boeke kan inscannen... We vergeten maar al te vaak dat er, naast commerciële diensten, talloze projecten zijn die aangedreven worden door vrijwilligers. Zo zijn er, naast de commerciële landkaarten die bijvoorbeeld in de GPS en op sommige websites gebruikt worden (en waarop auteursrecht berust, waarvoor men dus moet betalen), ook landkaarten die door alle burgers samen gemaakt zijn, en die men gratis gebruiken mag. En zo is er naast Google Books, dat hele bibliotheken inscant om ze te laten doorzoeken, en binnenkort ook te verkopen, het non-profit project Open Library. Dat heeft in de voorbije jaren honderdduizenden (voornamelijk Engelstalige) boeken ingescand, en de teller staat momenteel al op meer dan een miljoen boeken. Niet slecht, maar bij Google staat die teller al wel op meer dan 10 mijoen boeken. De boeken bij het Open Library project worden ingescand door vrijwilligers van het Archief, maar ook door vastbenoemde medewerkers ervan. Nadien worden zij gedigitaliseerd in een speciaal formaat, dat DAISY heet; speciale lezers kunnen boeken in dit formaat luidop voorlezen voor blinden en slechtzienden. Dat kost natuurlijk wel wat centjes, maar daarvoor kan het gedeeltelijk rekenen op de portemonnee van Brewster Kahle, de oprichter van Internet Archive, en de man die ook Alexa.com opgericht had en later verkocht aan Amazon.com De boeken zelf zijn afkomstig van andere digitalisatieprojecten, of van de meer dan 150 bibliotheken die zich aangesloten hebben bij de Open Content Alliance, die ook samenwerkt met Internet Archive. Een mooi project, om de nieuwsberichten van deze week af te sluiten! Meer hierover bij GigaOm. http://www.opencontentalliance.org/about/ http://www.archive.org/iathreads/post-view.php?id=305502 http://gigaom.com/2010/05/06/internet-archive-launches-library-for-the-visually-impaired-with-1m-books/
Slecht nieuws voor externe ontwikkelaars... Als er een tool is die je absoluut op je mobiele telefoon wil hebben staan, dan is het Twitter. Even vlug een update sturen, of op de hoogte blijven van een gebeurtenis - je kan haast niet meer zonder. Tot nu toe waren er verschillende apps van externe ontwikkelaars die Twitter naar je mobiele telefoon brachten, maar Twitter zelf begint nu stilaan het heft in eigen handen de nemen. Om te beginnen heeft het enkele weken geleden officieel een App uitgebracht voor Blackberry telefoons. Vervolgens heeft het Tweetie opgekocht, maker van een Twitter app voor de iPhone, waardoor Tweetie dus onvermijdelijk de app wordt voor deze toestellen. En nu zijn dus de Android toestellen aan de beurt, die ook een eigen app krijgen. De app is verkrijgbaar via de Android markt, en maakt het mogelijk om tweets te lezen en de tijdslijn te volgen. Je kan de plek van waarop de twitteraar getweet heeft op een landkaart zien (indien de twitteraar deze functie geactiveerd heeft uiteraard), en je kan de meest recente tweets van jouw vrienden bekijken in jouw adresboekje, Google Talk, of elke toepassing die gebruik maakt van QuickContact van Android. Meer hierover bij Mashable. http://mashable.com/2010/04/30/twitter-for-android/ http://blog.twitter.com/2010/04/twitter-for-android-robots-like-to.html KINDLE WORDT SOCIAAL Maar is traagheid geen barrière? Hier in Europa is hij officieel nog altijd niet te verkrijgen, de Kindle e-book reader, die onder auspiciën van digitale boekwinkel Amazon.com uitgebracht werd. Maar in de VS zijn ze al aan enkele updates toe. En omdat wij blijven hopen dat de Kindle ooit de stap over de grote Oceaan zet, brengen wij hier toch ook verslag over. Met deze update zou je toegang krijgen tot je Twitter en Facebook account, zodat je stukken uit het boek dat je aan het lezen bent kan delen op deze sociale netwerken. Nu is het wel zo dat de Kindle wel een draadloze verbinding heeft, maar die is erg traag, want eigenlijk dient dat alleen maar om nieuwe boeken te downloaden. Of het dan zo handig is om te gaan Twitteren met de Kindle is dan ook de vraag. Wat ook mogelijk wordt is dat je de gedownloade boeken en documenten kan sorteren in een collectie; en het handigste van al, bij deze update: je kan je Kindle versleutelen met een paswoord. Waarvoor dat nodig is? Tja, Zo'n Kindle wordt nogal eens vergeten in de bus, taxi, en dan kan de oneerlijke vinder met jouw Kindle (waarop jouw kredietkaartgegevens staan!) boeken gaan aankopen in de Amazon winkel. En dat wil je toch niet, wel? http://www.digitaltrends.com/gadgets/latest-kindle-update-gets-social/ DE POLAROID HERLEEFT! Maar goedkoper is hij er niet op geworden... Toen in 1970 aangekondigd werd dat de Polaroid camera verdwijnen zijn, pinkte menigeen een traantje weg. De Polaroid Corporation, maker van de gelijknamige instant camera, werd in 1937 opgericht en kende zijn hoogtepunt in de zestiger jaren, toen naar schatting de helft van alle Amerikaanse gezinnen een Polaroid camera in huis had. Maar tegenover het geweld van de digitale camera's kon Polaroid niet op, en in 1970 werd aangekondigd dat er geen camera's meer gemaakt zouden worden. Een jaar later (*zie correctie achteraf) werd de productie van het speciale filmpapier stopgezet. Toch waren er verschillende mensen die zich niet bij die beslissing neerlegden, omdat zij zo'n voorliefde hadden voor de Polaroid. Twee van hen, de Oostenrijker Florian Kaps en de Nederlander Andre Bosman, voormalig hoofdingenieur van een grote Polaroid fabriek in Nederland. Zij startten een project om de Polaroid tot nieuwe leven te brengen, en omdat zij wel inzagen hoe moeilijk dat zou zijn, noemde zij het project meteen maar al The Impossible Project. Uiteindelijk bleek dat project toch niet zo onmogelijk te zijn. Verleden week werden er bij verschillende tech journalisten staaltjes bezorgd van nieuw geproduceerd fotopapier voor de Polaroid. En alhoewel het resultaat iets minder zou zijn dan de oorspronkelijke Polaroid foto's, zou het toch bevredigend zijn. The Guardian gaat trouwens dieper in op de vraag waarom sommige mensen zo verzot blijven op de Polaroid, wat de magie is van deze instant foto's in dit digitale tijdperk... http://www.guardian.co.uk/artanddesign/2010/apr/05/polaroid-impossible-project-instant-photography http://www.the-impossible-project.com/ (*) Correctie: de productie van films werd pas in 2008 aangekondigd. Met onze excuses, en dank aan J-L voor zijn oplettendheid. NAVIGATIE MET LEUKE STEMMEN Wat kies jij: StarWars, dialect, of... je eigen stem? Zit je tegenwoordig in de auto, alleen of met zijn tweetjes, dan is er altijd een derde bij: de stem van de gps-navigatie die je vertelt hoe je rijden moet. Meestal is dat een beschaafde vrouwenstem, met een Nederlandse uitspraak, die je door het verkeer gidst. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Zo zijn er al wel verschillende Nederlandse bekende figuren die hun stem lenen voor het navigatiesysteem. Maar Vlaamse figuren waren er tot nu toe niet. Daarom heeft Radio1 eens geëxperimenteerd, en de richtlijnen laten inspreken door Wouter Deprez in het Westvlaams, en door Jos Ghysen in het Limburgs (1) Ben je een fan van StarWars, en heb je een TomTom navigatietoestel, dan kan je nu de instructies laten voorlezen door Darth Vader. Hoe dat klinkt hoor je op de tweede link (2). Wist je trouwens dat dinsdag uitgeroepen was tot star Wars dag? Ook Nokia heeft nu speciale stemmen voorzien voor de GPS op de Ovi. En wel... de jouwe! Nokia heeft een tool uitgebracht, de Own Voice app waarmee je jouw stem kan opnemen die de instructies voorleest; echt moeilijk is het niet, en het resultaat is een klein pakketje dat je op je telefoon kan zetten. Je kan het zelfs delen met anderen. De tool is een onderdeel van Ovi Maps. Laat je talenten dus maar de vrije loop! http://www.radio1.be/programmas/mezzo/limburgse-west-vlaamse-gps-stem http://www.tomtom.com/starwars http://www.engadget.com/2010/05/04/nokia-ovi-maps-let-you-do-navigation-instructions-with-your-own/ NIEUWE BETA VAN CHROME BROWSER IS SNELHEIDSDUIVEL Maar ook Microsoft geeft een preview van IE9. Google heeft deze week een bèta-versie uitgebracht van Chrome 5. Belangrijkste nieuwigheid daarbij is dat deze versie veel beter JavaScript kan verwerken, waardoor hij veel sneller geworden is. Verder is er ook betere ondersteuning van de nieuwe webstandaards, en verschillende verbeteringen aan de manier waarop gesynchroniseerd wordt met de "cloud". Opvallend: dit is de eerste Chrome die een Flash-player ingebouwd heeft, het resultaat van een partnerschap dat Google en Adobe verleden maand aankondigden. Tech website Ars Technica testte deze versie uit, en kwam tot de vaststelling dat de verwerking van JavaScript, dankzij een bijdrage van het V8team in Denemarken, nu met 30% versneld is. Voor de liefhebbers van cijfertjes: bij de uitgevoerde test (op een quad-core Mac Pro) rondde Chrome 5 beta de test af in 338,4ms, Safari in 373,4ms, Opera 389ms, en Firefox in 741,8ms. Spijtig dat het artikel geen resultaten vermeldt op een Windows computer, zodat Chrome vergeleken kan worden met de IE browser. Van die laatste valt er trouwens ook wat nieuws te melden, want ook daar werd een preview aangekondigd van een nieuwe versie. Microsoft spreekt trouwens niet meer van een browser, maar van een platform: Internet Explorer 9 Platform Preview is wat deze week voorgesteld werd. Opvallend hierbij is dan weer dat Microsoft, dat jarenlang ervan beschuldigd werd eigenzinnig eigen code te gebruiken die niet compatibel was met webstandaards, nu belooft volledig volgens de standaards te werken. Bravo, Microsoft! Een uitvoerige test van deze versie vind je bij Ars Technica. http://arstechnica.com/open-source/news/2010/05/benchmark-new-chrome-beta-takes-the-speed-crown.ars http://arstechnica.com/microsoft/news/2010/05/ie9-platform-preview-2-arrives-with-small-performance-boost.ars
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** Zebra Technologies lanceert thermisch printen in kleur met haar nieuwe IQ Colour labels http://www.zebra.com *** Opnieuw algemene panne bij Scarlet: door onderhoudswerkzaamheden aan de backbone is het netwerk van Scarlet vanmorgen plat gegaan van kwart voor zeven tot kwart na negen. http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=QePQkqMg4AIEo0cTv08FLzcaNfisRSQk_bSw%2B7O8mMlj1Y5kG
THE HOOF & THE HEEL - FIREWORKS [Indie - folk] Uptempo muziek die heel vrolijk aandoet, zelfs hyperkenetisch. Op de site van het bandje bij MySpace vind je ook enkele muziekvideo's. Van deze band kan je 4 songs bij MySapce beluisteren in streaming. http://www.myspace.com/thehoofandtheheel LINDA DRAPER - SHINE [singer-songwriter] Lang gelden dat wij nog zo'n prachtig zuivere stem hoorden. Deze dame brengt simpele muziek, gitaar en bas, maar o zo mooi.. Bij Myspace kan je een 7 songs in streaming beluisteren, bij eMusic kan je haar muziek aankopen. http://www.myspace.com/lindadraper http://www.emusic.com/album/Linda-Draper-Bridge-and-Tunnel-MP3-Download/11407271.html THE SCHOOL: LET IT SLIP [pop] Opnieuw een versneller hoger: heerlijke pop, die een beetje jaren 60 aandoet, inbegrepen het handgeklap en de gitaartjes. Erg leuke muziek bovendien. Bij MySpace zijn een 7 songs te beluisteren. http://theschoolband.blogspot.com/ http://www.myspace.com/theschoolband FOREST CITY LOVERS - COUNTRY ROAD [folk / indie pop] Weer een snel ritme; de eentonige drum wordt gelukkig goed afgewisseld met mooie arrangementen. De band is afkomstig uit Canada, en blijkt populair te zijn, te zien aan het aantal keren dat hun muziek beluisterd werd bij MySpace. Forest City Lovers is niet slecht, maar onze voorkeur gaat uit naar If I Were A Tree. http://www.myspace.com/forestcitylovers VRIJDAG HOORSPELDAG: BLOEI Een hoorspel uit 1971, geschreven door Frank Herzen en geregisseerd door Dick Van Putten. De plot van deze uitstekend gemaakte en spannende thriller: de vereniging Groei, ter verfraaiing van de wijk, schrijft een wedstrijd uit om de mees exotische plant te kweken. Joseph Van Dormolen wordt benoemd tot lid van de wedstrijdcommissie, omdat hij zo'n goede tuinier is. Zijn vrouw, een bazig type, is het met zijn hobbytuinieren echter niet eens. Bert Van Der Linden (Joseph Van Dormolen); Nel Snel (Helga, zijn vrouw); Bob Verstraete (voorzitter); Jos Van Turenhout (bloemhandelaar Hoveling); Huib Orizand (de buurman); Hans Karsenbarg (de journalist); Floor Koen (de slager) http://hoorspel.wordpress.com/2010/05/04/bloei/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Waarnaar je kijkt is niet belangrijk, wel wat je ziet. - Warren Buffet -
FILLANYPDF: FORMULIEREN ONLINE INVULLEN Op deze website kan jij een PDF formulier uploaden, en daarna de link doorsturen aan anderen. Zij kunnen het formulier dan online invullen en ondertekenen - zij moeten dus niet in het bezit zijn van speciale PDF software. Dus niet langer moet de ander het formulier uitprinten, invullen, en dan per fax opsturen. Handig! [Taal: ENG] https://www.fillanypdf.com/ BESTANDSEXTENSIES Op zoek naar het juiste programma om een bestand te openen? Dan moet je hier eens gaan kijken: je kan zoeken waarvoor die cryptische omschrijvingen achter een bestandsnaam betekenen. Van .a tot .zip is hier te vinden! [Taal: ENG] http://www.file-extensions.org GOOGLE PUBLIC DATA EXPLORER Deze tool van Google maakt het mogelijk om cijfers op een gemakkelijk te begrijpen manier voor te stellen, en ook de veranderingen door de jaren heen te begrijpen in een simpele animatie. Erg knap! Je krijgt ook te zien welke cijfers er zijn, bijvoorbeeld breedband penetratie. En dan kan je de verschillende landen gaan vergelijken. Knap! [Taal: ENG] http://www.google.com/publicdata/home MEDIAPIRATE: BESTANDEN OMZETTEN Deze tool van MakeUseOf is erg handig: je kan online bestanden omzetten van het ene formaat naar het andere. Daarbij heb je de keuze om een video van een videosite zoals YouTube of Veoh te laten omzetten, of om zelf een bestand te uploaden en om te zetten. De dienst is gratis; je krijgt 10 conversies per dag en mag bestanden tot 100 MB uploaden. Voor premium gebruikers zijn er nog meer mogelijkheden. [Taal: ENG] http://www.makeuseof.com/dir/mediapirate-ultimate-online-media-converter/ MERGEPDF: PDF'S SAMENVOEGEN Met deze dienst kan je online PDF documenten samenvoegen tot één nieuw document. Je moet enkel de gewenste PDF documenten selecteren, en dan op een knop drukken. Je bent wel beperkt tot maximum 10 documenten van elk 5 MB groot. [Taal: ENG] http://www.mergepdf.net/ VERIFY EMAIL ADDRESS Ben je niet zeker over de correcte spelling van een mailadres? Hier kan je in het webformulier het adres ingeven, en kom je te weten of het adres bestaat of niet. Of degene die achter het webadres zit wel degelijk jouw correspondent is, dat wordt natuurlijk niet gecontroleerd... [Taal: ENG] http://verify-email.org/ COPYTASTE: INSTANT TEKSTEN DELEN Simpel, maar heel praktisch: hier kan je een tekst invullen op een formulier; deze tekst krijgt een unieke url, die je naar je vrienden kan sturen. Hetzelfde geldt voor foto's en video's, die je kan uploaden. [Taal: ENG] http://www.copytaste.com BARESITE: VOOR HET MOBIELTJE Handig: roep deze site op je mobiele toestel op. Vul vervolgens het adres in van een website of een rss feed. De site zal ervoor zorgen dat je de site veel sneller kan laden op je mobieltje en ook goedkoper. In een land waar elke byte telt, kan dat tellen! [Taal: ENG] http://www.baresite.com/ EUROPEANA: EUROPESE CULTURELE ZOEKMACHINE Met deze zoekmachine kan je de culturele collecties van heel Europa doorzoeken, maar ook de zoekresultaten delen met anderen. Je kan de zoekresultaten sorteren per land, datum, provider, taal, en soort (beeld, tekst, geluid...). Een handige zoeker (Bron: Wim W) [Taal: ENG] http://europeana.eu/portal/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: 72 USABILITY TIPS VOOR WEBSITES Al wie wil dat zijn website optimaal op de bezoeker overkomt, en door zoveel mogelijk gebruikers gelezen kan worden, moet dit artikel absoluut lezen. Het bevat 72 tips over webdesign, hoe je teksten moet schrijven, hoe je afbeeldingen optimaliseert, hoe je een formulier ontwerpt, enz. Aanbevolen lectuur! [Taal: NL] http://www.driesbultynck.be/index.php/2010/04/30/72-usability-tips-websites/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: BHV We weten het nu allemaal: de regering is weer gevallen, en op 13 juni zijn het weer verkiezingen. Maar weet jij eigenlijk waarom het draait? Wat is BHV voor beestje eigenlijk, en waarom staan Vlaanderen en Wallonië tegenover elkaar in deze zaak? Bij De Standaard heeft men een simpele presentatie gemaakt die alles duidelijk uitlegt. Verplichte lectuur voor iedereen, ook voor onze Nederlandse lezers! [Taal: NL] http://www.slideshare.net/standaardonline/bhv-in-vijf-minuten HIER SPREEKT MEN NEDRALNDS: FEEST.JE "Het leven is een feest.je", is het motto van deze Nederlandse variant op Foursquare. Met deze app voor het mobiele toestel kan je de leukste spots & feestjes van Nederland ontdekken, zo beloven de makers. En zoals bij Foursquare kan je je dus inchecken bij een plek, je kan vrienden volgen, jezelf een koninkrijk opbouwen, en medailles scoren. Hebben onze lezers deze tool al uitgeprobeerd? En wat is hun mening? [Taal: NL] http://feest.je/ VRIJDAG MULTIMEDIA: LORENZO MAKES THINGS Dankzij Twitter hebben wij de laatste weken heel wat nieuwe websites leren kennen. Een daarvan is van de kunstenaar "Lorenzo". Op zijn blog stelt hij zijn werken voor - rake pentekeningen, vlugge maar heel intense schetsen. Knap! En dit is Belgisch hoor. [Taal: Engels] http://lorenzomakesthings.wordpress.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: PUZZLE SPELLETJE Onze netties-medewerkers bezorgden ons deze tip: bij dit spelletje moet je een smiley van het scherm laten vallen, door op vormen te klikken om hen kleiner te laten worden. Bovenaan het game staat er een "walkthrough"; dit linkt naar twee youtubefilmpjes met tips hoe je verder kan wanneer je vast geraakt. Leuk om je brein aan het werk te zetten! [Taal: Engels] http://www.bubblebox.com/play/puzzle/1768.htm VRIJDAG MULTIMEDIA: WONDERWALL Dit Japanse bedrijf staat bekend voor zijn design. De site waarop de creaties voorgesteld is ook een pareltje qua vormgeving, alhoewel het laden soms toch wel beter kan. Niettemin: om even de ogen de kost te geven! Liefhebbers van strak design zullen smullen! [Taal: Engels] http://wonder-wall.com/
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be *** TECHBYTES - Nieuw Intel Atom-processorplatform met
aanzienlijk lager stroomverbruik klaar voor smartphones en tablets
*** ALGEMEEN DAGBLAD - Nederland krijgt iPad in juli
*** DIGITALE REVOLUTIE
*** ELEKTRO.BE - Strakke Aspire Ethos notebooks bij Acer
*** DIGIMEDIA - Groot succes voor Think Big! *** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET http://tweakers.net/nieuws/67196/nieuw-mappack-modern-warfare-2-komt-tweede-helft-2010.html - Ontwikkelaar maakt Android geschikt voor iPhone 3G http://tweakers.net/nieuws/67197/ontwikkelaar-maakt-android-geschikt-voor-iphone-3g.html - 'RIM werkt aan een BlackBerry-tablet' http://tweakers.net/nieuws/67191/rim-werkt-aan-een-blackberry-tablet.html
MEER PLEZIER VAN WINDOWS 7: TOETSCOMBINATIES (1) Ondertussen hebben wellicht vele van onze lezers de stap gemaakt, en hebben zij nu een Windows 7 computer in huis gehaald. Maar net als bij vorige versies van het Windows OS zijn ook hier weer handigheidje en kneepjes die je moet leren, om ten volle te kunnen genieten van de mogelijkheden van Windows 7. In de volgende dagen krijg je van ons zulke tips, gebaseerd op een artikel van Maximum PC. Om te beginnen: toetscombinaties. Alt + O : wanneer je in Windows Explorer bent, en je hebt een bestand geselecteerd, dan krijg je met deze toetscombinatie een preview van het bestand (afbeelding, geluid, video) Windows + Up : met deze pijltjescombinatie kan je een venster dat niet helemaal maximaal is, op zijn maximale grootte zetten Windows + Down : Om het actieve venster te verkleinen). Windows + Shift + Up : dit vergroot het venster tot de maximum hoogte van jouw scherm (de breedte van het venster blijft hetzelfde Windows + Shift + Down : dit herstelt het venster tot zijn vorige grootte. http://www.maximumpc.com/article/features/nix_friction_your_win7_system MEER PLEZIER VAN WINDOWS 7: TOETSCOMBINATIES (2) Nog wat toetscombinaties: Windows + + (het plusteken) dit activeert het vergrootglas, zodat je kan inzoomen op de volledige desktop of een rechthoek kan openen om een deel van de desktop uit te vergroten. Je kan het vergrootglas ook aanpassen zodat het je cursor volgt (van je muis of klavier) Windows + - (minteken) : laat je terug uitzoomen Windows + pijltje naar links : het actieve venster zal slechts de helft van je scherm vullen (de linkerhelft) Windows + pijltje naar rechts: het actieve venster zal de rechterhelft van je scherm vullen Windows + home: alle vensters worden geminimaliseerd behalve het actieve venster. Nog eens deze combinatie gebruiken herstelt de geminimaliseerde vensters. Windows + T: waar je met Alt + tab doorheen de geopende programma's kan wandelen, kan je met Windows + T doorheen de thumbnails van de geopende programma's op de taakbalk wandelen. MEER PLEZIER VAN WINDOWS 7: TOETSCOMBINATIES (3) Nog meer toetscombinaties Windows + E: opent een nieuw venster van Explorer (Verkenner) met de focus op jouw Libraries map). Windows + P: voor wie met meerdere monitors werkt. Met deze toetscombinatie krijg je een pop-up die je het tweede scherm of projector laat configureren. Je kan hier ok kiezen tussen een enkel scherm, twee schermen in mirror modus, of extended modus. Windows + Shift + pijl naar links: opnieuw voor meerdere schermen: om van het ene scherm naar het andere scherm te switchen. Windows + shift + pijl naar rechts: opnieuw voor meerdere schermen: om van het ene scherm naar het andere scherm te switchen. Windows + getal: om een programma of een exemplaar van een programma dat vastgepind is op jouw taakbalk op te starten. Windows + 1 lanceert bijvoorbeeld het eerste programma op jouw taakbalk. Windows + spatiebalk: dit maakt alle open vensters transparant zodat je de desktop onder al die vensters bekijken kan. MEER PLEZIER VAN WINDOWS 7: PROBLEM STEP RECORDER Windows 7 is heel stabiel, maar natuurlijk kunnen er toch nog altijd problemen voorkomen. Microsoft heeft een diagnostische tool ingebouwd, Problem Steps Recorder, die schermafdrukken combineert samen met de bewegingen van je muis om al jouw acties op te slaan. Dit programma kan je activeren door in het zoekvlak van je Startknop psr.exe in te tikken. Klik op Start Record, en de opname gaat van start. Wanneer je de opname stopzet, wordt jouw sessie bewaard in een HTML diashow die al jouw stappen vertoont. Handig: deze tool kan je dus niet alleen gebruiken om problemen op te sporen, maar ook om een handleiding te maken voor een programma. VRIJDAG MACDAG: OOK IN TIPS! Dankzij lezer Koen hebben wij toch een tip voor onze Mac-lezers. En als dank voor zijn hulp, vermelden wij er graag bij dat hij momenteel een B&B in Portugal heeft. Wie dus in de buurt is van zijn B&B (Quinta d'Oliveira (B&B in midden Portugal), Rua da Fegundeira 466, 2435-152 Espite - Ourem, Portugal) mag er gerust eens binnen springen! Hier de tip: Als jarenlange Mac gebruiker kwam ik tot de volgende probleemstelling. Ik heb een eigen lotto controle programma geschreven in REALBasic dat automatisch de winnende cijfers van de lotto website haalt. We spelen met verschillende mensen en gebruiken steeds dezelfde cijfers. Het programma controleert of er winnende combinaties zijn en stuurt een mail naar alle deelnemers van de huidige speelpot. Er zit dus ook een database achter met de deelnemers en of betaald hebben voor de huidige speelpot. Nu komt het probleem: ik had graag dat het lotto programma elke week na de lotto trekking automatisch zou opstarten zodat ik kan nakijken of de website van de lotto al up-to-date is en dat ik enkel maar op de mail-button heb te drukken om de deelnemers te verwittigen van al dan niet winst. Eerst heb ik dit automatisch opstarten geprobeerd met Automator maar daar zag ik niet direct een oplossing. Dan maar Google inschakelen en verschillende fora afschuimen. En hier is de oplossing. Simplel. Gebruik het ingebouwde calender programma iCal. Je kan daar niet enkel een vergadering in plannen maar het is ook mogelijk om een programma op te starten op een bepaalde datum en tijd. Ik heb dus een agendapunt aangemaakt in iCal dat wekelijks op zaterdag rond 20u30 mijn lotto controle programma opstart zodat ik de deelnemers van de speelpot op de hoogte kan brengen. En ik kan me inbeelden dat er meer Mac gebruikers zijn die een of ander programma hebben dat ze dagelijks, wekelijks of maandelijks moeten gebruiken en dat soms vergeten. Zet het in iCal en het start op als het nodig is. En als je Mac op het moment van het agendapunt niet aanstaat, zal het toch opstarten als je de Mac nadien aanzet. Nog even dit: moesten er mensen op zoek zijn naar een lotto controle programma dat werkt met vaste cijfers en meerdere deelnemers moet inlichten via mail dan kan je me een mailtje sturen op volgende adres lotto@koenhermans.be. E-mail: quinta@koenhermans.be Voor deze rubriek danken wij Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: ZOOMIT Windows all - 267k - freeware Een kleine maar erg handige tool: hiermee krijg je een vergrootglas op bepaalde delen van je scherm. Dat is handig om bijvoorbeeld in presentaties een detail van het scherm te benadrukken. http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897434.aspx DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: POWER CALCULATOR WinXP / 623k - freeware Een uitstekende uitgebreide versie van de ingebouwde rekenmachine. Hiermee kan je ook sinus en cosinus waarden berekenen, naast Logaritmes. Bovendien kan je eenvoudige functies als afbeeldingen voorstellen. http://www.chip.de/downloads/Power-Calculator_28547866.html DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: NETWORK MONITOR Windows all - 5,2 MB - Freeware Deze tool, die in een 32 en 64 bit versie verkrijgbaar is, maakt het mogelijk om het netwerkverkeer van jouw computer te analyseren, zowel inkomend als uitgaand. Zo kan je ook verdacht verkeer op het spoor komen. http://www.chip.de/downloads/Microsoft-Network-Monitor-64-Bit_35451859.html http://www.chip.de/downloads/Microsoft-Network-Monitor_27843950.html DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: MICROSOFT DESKTOPS Windows all - 60,2 kb - freeware Deze tool zorgt ervoor dat je de desktop in vier virtuele werkvlakken kan indelen. Heb je een grote monitor, dan is dit wel handig wanneer je aan het multitasken bent. http://www.chip.de/downloads/Microsoft-Desktops_32662371.html DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: WORLDWIDE TELESCOPE WinXP/Vista/7 - 40,1 MB - freeware Dit progje vertoont de beste foto's die met de telescopen uit de hele wereld genomen werden. Zo kan je planeten, sterren en melkwegstelsels verkennen. Het progje bevat ook een begeleide "wandeling" doorheen het heelal. http://www.worldwidetelescope.org/ DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: TCP VIEW Windows 98/NT/2000/ME/XP/Vista - 207k - freeware Nog een tool die je kan helpen om uit te vinden of er zich geen ongeoorloofde zaken op jouw computer afspelen. TCP View vertoont je namelijk alle TCP/UDP verbindingen , inbegrepen het remote-adres waarmee ze verbonden zijn, en de status. Het programma maakt eigenlijk gebruik van het ingebouwde Netstat programma van Windows. http://www.chip.de/downloads/TCPView_13015059.html DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: WINDOWS SEARCH Windows XP/Vista - freeware Wat je met Windows 7 kan, namelijk de harde schijf doorzoeken vanuit taakbalk, kan je voortaan ook op Windows XP en Vista, dankzij dit programma. De zoeker vindt ook teksten in mails, muziek en videobestanden. http://www.chip.de/downloads/Windows-Search-fuer-XP_31298327.html http://www.chip.de/downloads/Windows-Search-fuer-Vista_31298475.html DE BESTE GRATIS MICROSOFT TOOLS: WINDOWS EASYTRANSFER Windows - freeware Deze tool is enkel bestemd voor degene die overschakelt naar een nieuwe computer, en zijn bestanden wil overzetten. Er bestaan verschillende versies van: van XP naar Win7, van Vista naar Win7, van XP naar Vista en Vista naar Windows 7. http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/features/easy-transfer.aspx VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: FIXPIX iPhone Eigenlijk is dit nog geen download, het is een aankondiging van een game dat binnenkort beschikbaar wordt voor de iPhone. Maar wij willen je alvast lekker maken voor dit game dat als geen ander gebruik maakt van de tilt sensor van de iPhone. Het is eigenlijk een 3D puzzle, en bij Mashable vind je een filmpje dat aantoont op welke sublieme manier daarbij de tilt sensor aangewend wordt. http://mashable.com/2010/05/06/fixpix-does-amazing-things-with-iphones-tilt-sensor/ VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: ARTICLES iPhone app - $2,99 Er zijn al heel wat apps die je toegang geven tot de Wikipedia vanop je iPhone, maar deze is wel speciaal. Je kan artikels bekijken over de plaats waar jij je bevindt, de tool bevat een heel mooie fotoviewer, en er is bovendien een interface met verschillende pagina's. http://www.sophiestication.com/articles/ (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.) Lezer L.M. heeft een correctie op een bericht dat wij verleden week vermeldden: <<< Verleden week vertelde lezer L.M. ons zijn wedervaren met Norton, en de gratis digipass. Naar aanleiding hiervan kregen wij twee reacties: namelijk van dezelfde lezer, met een vervolg op zijn verhaal, en een reactie van Symantec. Om te beginnen laten wij de lezer aan het woord: <<< Geachte Redactie, Nogmaals een toevoeging aan mijn vorige mail: gisteren heb ik mijn abonnement op Norton 360 online vernieuwd (74,99 euro). Vooreerst kreeg ik mijn oude versie, zoals beschreven hieronder, terug. Na het programma ietwat te hebben uitgetest stoote ik op een "Update-knop". Ik kreeg plotseling toch de hogere versie voorgeschoteld. Een beetje wantrouwend, het betrof misschien wél een "upgrade" , haalde ik deze toch maar binnen. Tevreden met deze update, er werd over geen andere prijs gesproken, bekeek ik alles een beetje aandachtiger, en merkte dat deze hogere versie (v.4.0) gans in de Engelse taal stond! Geen echte ramp, maar toch wat ongemakkelijk! Ik maakte contact met de uiteraard Amerikaanse helpdesk en vroeg naar de eventueel beschikbare Nederlandstalige versie van Norton 360. Dat gaf geen probleem zei een zeker Tintu Panicker, hij vroeg alleen of hij mijn computer tijdelijk mocht overnemen. Na ongeveer een halfuurtje, waarbij ik enkel even moest tussenkomen ommijn wachtwoord in te vullen, was het zaakje beklonken! Mijne 360 stond mooi in het Nederlands! Ergens ind ik het toch wel vreemd: bij het online vernieuwen krijgt men de keus om deze hogere versie te nemen mits 5 euro meerprijs; en ik had dat dus niet gewenst. Nu dus maar afwachten of ik op mijn afrekening van Visa de initiële prijs van 74,99 euro of 79,99 euro ga vinden... Met vriendelijke groeten, L.M. >>> En dit is de reactie van Symantec zelf: <<< Vanuit Symantec reageren wij graag op de lezersbrief die L.M. vorige week inzond. L. haalt daarin twee punten aan die wij graag verduidelijken voor hem én voor andere lezers van NeTTies: Onze eID actie Symantec biedt aan de consumenten die de nieuwste versie van Norton 360 kopen, een gratis eID kaartlezer aan. Deze actie loopt in 95% van de winkelpunten waar Norton 360 te koop is: dit gaat van de grote Carrefours over de Fnacs en MediaMarkten tot de kleine IT winkel bij u om de hoek. Omdat het een winkelpromotie betreft, is de actie niet beschikbaar via de online winkel van Symantec. Belangrijk voor mensen die op het aanbod willen ingaan, is dat zij tussen 15 april en 15 juli 2010 een versie van Norton 360 aankopen en de bon opsturen vóór eind juli (de postdatum geldt als bewijs). Onze helpdesk heeft dus helaas de gegevens van onze distributeurs doorgegeven aan L.M., waarvoor onze verontschuldigingen. Wij hebben er ondertussen voor gezorgd dat onze helpdesk volledig op de hoogte is van de actie, zodat toekomstige vragen opnieuw correct beantwoord kunnen worden. Onze abonnementsverlenging en automatische upgrade Anderzijds vroeg L.M. zich ook af waarom Symantec niet standaard een upgrade naar de nieuwste versie van een product geeft bij online abonnementsverlengingen. Onze klanten kunnen vandaag zelf hun abonnement met een jaar verlengen via hun Norton-programma of via onze website (http://buy.norton.com/estore/mf/upgradeRenewal). Hierbij kan elke klant zelf beslissen om zijn huidig abonnement te verlengen, of de meest recente versie van de software te downloaden, dit noemt men dan een 'upgrade'. Meer zelfs, dit is ook mogelijk voor lopende abonnementen. Stel dat uw abonnement voor Norton 360 v3 of Norton Internet Security 2009 nog een half jaar loopt, dan kunt u via het downloadcenter de meest recente versie volledig kosteloos opvragen. (http://updatecenter.norton.com) Vriendelijke groeten Christel Van der Perre Voor Norton van Symantec >>>
AFSLUITER VAN
DE WEEK |
||||||||||||||||||