Verschijnt iedere zaterdag Deadline van volgende editie: 11/3/2010 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2: |
Jaargang 14 Nummer 640 van 6/3/2010
Gegroet lezer, Wat een luxe is het om 's ochtends met de trein te kunnen reizen doorheen een landschap waarboven de zon ontwaakt.. Onze ogen tranen nog van de bijtende kou, maar het zicht van dit landschap, bedekt onder een laag witte rijp, is zo mooi dat het je energie geven kan voor de hele dag! Zondag 28 februari werden in Antwerpen de winnaars van onze verkiezing "Beste Nederlandstalige site van het jaar (privé-initiatief) in de bloemetjes gezet. U hebt een reportage met foto's van ons tegoed. Voorlopig kunnen wij alvast verklappen dat het een super gezellige namiddag was, en dat het leerrijk en aangenaam was om persoonlijk kennis te maken met de winnaars. Bovendien was het een uitgelezen gelegenheid om nog eens met onze medewerkers samen te zitten! Wat het nieuws in dit e-zine betreft, daar hebt u zoals gewoonlijk niet over te klagen: de verschillende acteurs op het tech-toneel hebben hun best gedaan om voor nieuwigheden te zorgen. Het opvallendste nieuws echter is dat van Apple, dat een proces inspant tegen de Taiwanese fabrikant HTC wegens inbreuken op patenten. Een erg belangrijke zaak, die voor de hele wereld van de smartphones gevolgen kan hebben, en waarover u ongetwijfeld nog veel meer horen zal. Kortom: wij hebben weer heel wat nieuwtjes en wetenswaardigheden voor u in dit nummer. Snel aan uw leesvoer! En zoals gewoonlijk hopen wij u bij leven en welzijn volgende week weer aan te treffen! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website: |
EU VERPLICHT GOOGLE BEZOEK STREETVIEW AAN TE KONDIGEN Binnenkort nationale sport: de camarawagen opwachten! Het is stilaan bekend: in Europa kijkt de wethouder veel strenger toe op de eerbiediging van de privacy dan in bijvoorbeeld de VS. Wat daar zonder problemen kan, wordt hier aan strenge regels onderworpen. Dat heeft Google al enkele keren kunnen ondervinden, en kreeg het verleden week weer te horen, en wel met betrekking tot zijn Google Street View. Dat is, zoals je ondertussen wel weet, een onderdeel van Google Maps en Google Earth, waarbij je te zien krijgt hoe straten er werkelijk uitzien. Daarvoor doorkruisen speciale wagens met camera's over de hele wereld stad na stad, om beelden te schieten. Soms worden er zelfs speciale fietsen ingezet, om terreinen in beeld te brengen waar geen auto's mogen komen. De EU vindt nu dat Google voortaan op voorhand moet aankondigen welke steden het wanneer onder handen zal nemen; zo worden de burgers ervan verwittigd dat hun straat opgenomen wordt, en hebben zij de gelegenheid om dingen die zich in of op hun huis bevinden, in hun voortuintje bijvoorbeeld, en die zij niet op de foto willen, te verwijderen. Bovendien mag Google de foto enkel nog 6 maanden bijhouden, waar het die nu 12 maanden bijhoudt, aldus de EU. Google verdedigt zich door te stellen dat het altijd persoonlijke informatie (mensen die toevallig in beeld zijn, nummerplaten van auto's, namen op deurplaatjes...) onherkenbaar maakt. Het verzet zich tegen het feit dat het de afbeeldingen na 6 maanden moet vernietigen, omdat het zo een database van beelden wil opbouwen, een soort tijdmachine. Wat het aankondigen van de bezoekjes van de camerawagens, daar heeft Google geen probleem mee - dat doet het nu al op een speciale site. Nu Google nog meer aandacht zal schenken aan die aangekondigde bezoeken, voorspellen wij alvast dat het een nationale sport zal worden om stunts uit te halen wanneer de camerawagen voorbij trekt. In het verleden zijn er al verschillende vaak erg leuke acties geweest die zich voor het oog van de Google camera afgespeeld hebben - een protest actie, een huwelijksaanzoek, enz. Wij zijn benieuwd waarmee de creatieve internauten nu gaan afkomen! http://www.computerworld.com/s/article/9162798/EU_orders_Google_to_ditch_Street_View_images_after_6_months http://www.google.co.uk/help/maps/streetview/where-is-street-view.html OVERTREEDT GOOGLE DE AUTEURSRECHTEN MET BUZZ? Het regent klachten over Buzz. Nu blijkt dat het ook de auteursrechten niet zou respecteren. Blogger Jesse Stay van het blog Staynalive.com bindt de kat de bel aan. Bij zijn blog haalt hij immers inkomsten uit de Google Adsense advertenties die er op de site verschijnen. Ook op de RSS feed die hij aanbiedt, en die je in jouw favoriete feedreader kan binnenhalen, staan zulke advertenties. Normaal gezien zie je in een reader enkel de kop, klik je daarop, dan zie je de hele tekst, met onderaan de advertenties. Maar op Buzz is er een functie waarmee degene, die een gedeelde posting leest, wanneer hij de titel uitklapt, de tekst te zien krijgt zonder advertentie, rechtstreeks in Buzz. En dat zit blogger Jesse hoog. Om te beginnen heeft hij daarvoor geen toestemming gegeven. En verder verwijderd Google de advertenties die Jesse er geplaatst had, en berooft hem zo van mogelijke inkomsten. Terwijl er tegelijkertijd in Gmail toch advertenties geplaatst worden - Buzz speelt zich immers helemaal binnen Gmail af - advertenties waarvan Jesse geen cent ziet. Met andere woorden: Google haalt inkomsten uit de content van Jesse, zo klaagt de blogger aan; het doet het zonder toestemming te vragen aan Jesse, en het heeft bovendien de middelen waarmee Jesse zelf inkomsten uit het blog wil halen, de advertenties verwijderen. Je zou voor minder boos zijn. In een nagekomen bericht voegde de blogger er wel aan toe dat de medewerkers van Google Buzz hem gecontacteerd hadden, met de melding dat het probleem van de verdwenen advertenties volgende week aangepakt zou worden. Maar het is toch maar eens de zoveelste blunder die Google met Buzz gemaakt heeft. Je zou toch denken dat een groot bedrijf als Google toch wat slimmer tewerk kan gaan... http://staynalive.com/articles/2010/02/25/is-google-stealing-authors-copyright-with-buzz/ YOUTUBE STEEKT SITE IN NIEUW KLEEDJE Nieuwe mogelijkheden maken je nog meer verslaafd aan de filmpjes! Naar eigen zeggen is de videosite YouTube bezig aan een van de grootste herwerkingen van de site uit zijn geschiedenis. De functies werden herschreven, en zorgen er nu voor dat je nog langer blijft plakken op de site. Om te beginnen werd het speellijstje (playlist) vernieuwd. Daarin zie je al de video's in de wachtrij boven de video die je momenteel aan het bekijken bent. Naast elke titel een thumbnail (miniatuurafbeelding) met een preview van het filmpje. Er zit ook een AutoPlay functie in, die geactiveerd kan worden wanneer je een lijst met filmpjes gemaakt hebt. Zoals gewoonlijk geeft YouTube nog altijd zelf suggesties van filmpjes die jou ook zouden kunnen interesseren. Verder kan je voortaan ook filmpjes in de wachtrij zetten vanuit de zoekfunctie. Je kan zelfs zoeken zonder de video, die je aan het bekijken bent, te moeten onderbreken. En tot slot werd er ook gesleuteld aan de commentaren. Nu kan je daar meestal weinig verheffende lectuur aantreffen, maar YouTube heeft er toch voor geopteerd om ook deze afdeling te vernieuwen, zodat je nu commentaar kan geven in tekst of in video. Met andere woorden: updates van een filmpje wordt een deel van de discussie. Of dit iets zal verhelpen aan de povere kwaliteit van de commentaren is echter een andere vraag. De nieuwe mogelijkheden zijn momenteel enkel in opt-in te verkrijgen; bevalt het jou niet, dan kan je gewoon via opt-out terugkeren naar de vroegere layout van YouTube. Een slimme manier van werken! En dan is er ook nog YouTube Disco. Daarbij kan je de naam van een artiest of song invullen in het zoekvak, en dan maakt YouTube voor jou een speellijstje aan van die artiest. De clips zullen automatisch afgespeeld worden, de een na de ander. http://www.youtube.com/disco http://www.readwriteweb.com/archives/youtube_redesign_keeps_you_watching.php http://www.youtube.com FACEBOOK KRIJGT PATENT VOOR NEWSFEED TOEGEWEZEN Het systeem van de patenten komt nogmaals onder vuur te liggen - of is het juist positief dat Facebook dit patent heeft? Newsfeeds (nieuwsstromen) bestaan al langer - denk maar aan rss, de newsreaders, Google Reader, enz. Hoe kan het dan dat Facebook nu plots een patent toegewezen kreeg voor een vorm van newsfeed? Omdat de feed niet op omgekeerde chronologie (het laatste nieuws eerst) gebaseerd is, maar op sociale contacten, contacten uit de netwerken, en het bedrijf om die lijst berichten samen te vatten een algoritme toepast, om te bepalen wie jouw sociale contacten zijn. Facebook brengt inderdaad zo'n news feed, die dan wel voornamelijk bestaat uit status updates, video's die jouw vrienden uploaden, de nieuwe vrienden die zij maken wanneer zij een friend verzoek ontvangen, enz. Indien Facebook inderdaad als eerste met deze werkwijze uitkwam (en dat is goed mogelijk, omdat Facebook toch een van de eeerste goed werkende sociale netwerken was), dan is dit patent dus niet zonder reden toegekend aan Facebook. Maar het wil wel zeggen dat, nu Facebook dit patent heeft, het het recht heeft om alle andere sociale netwerken die een dergelijke newsfeed aanbieden, ofwel te dwingen daarmee te stoppen, ofwel te dwingen een licentie te betalen voor het gebruik van die technologie. En dat zou natuurlijk een enorm effect hebben in deze netwerken. Maar, zo wijzen waarnemers erop, er is nog een derde mogelijkheid. Facebook kan het patent verkrijgen, en het dan gewoon in bezit blijven houden, zonder andere sociale netwerken te gaan saboteren. De bedoeling daarbij is gewoon: ervoor te zorgen dat derden niet met dit patent kunnen gaan lopen, en àlle sociale netwerken, inbegrepen Facebook zelf, het leven zuur kunnen maken. En diezelfde waarnemers hopen nu maar dat dit de bedoeling was van Facebook toen het het patent aanvroeg. Geen gemakkelijke materie, die patenten. Meer erover lees je bij Mashable en ReadWrite Web. http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_granted_patent_on_the_news_feed_-_this_co.php http://mashable.com/2010/02/25/facebook-news-feed-patent/ IN 2009 KOCHTEN 24 MILJOEN MENSEN MINDER MUZIEK DAN IN 2007. Maar voor een keer is P2P niet de boosdoener: het gebruik ervan zakte in diezelfde periode Volgens research groep NPD Group is het aantal gebruikers dat muziek aankocht in 2009 met 24 miljoen eenheden gedaald tegenover 2007. Maar het bedrag dat per gebruiker besteed werd was wel hoger, en tegelijkertijd daalde ook het P2P gebruik. De daling is volgens waarnemers dan ook grotendeels te wijten aan het feit dat er minder cd's verkocht worden. Nu mensen individuele songs kunnen kiezen, zijn zij steeds minder bereid om het hele album te kopen: zij willen enkel de hits, en niet de nummertjes op de b-kant bij manier van spreken. Het zijn trouwens de fysieke cd's die de zwaarste klappen krijgen: de verkoop van digitale albums en van digitale tracks steeg van 2008 tot 2009, resp; met 16,1% en 8,3%. Een interessante studie, ware het niet dat zij enkel de verkoop van muziek bekeken heeft vanuit het gezichtspunt van de platenindustrie. Die industrie probeert, ook in dit digitale tijdperk, nog altijd vast te houden aan de aloude concepten: enkel de verkoop van singles en albums telt, omdat de platenmaatschappijen daar hun percentje op kunnen innen. Terwijl die verkoop voor de artiesten zelf veel minder belangrijker geworden is: zij halen meer geld uit optredens en merchandising. Sommige artiesten geven zelfs muziek gratis weg, om inkomsten voornamelijk te halen uit concerten. Het zou dan ook leerzaam zijn indien de studie overgedaan werd, en ditmaal gekeken werd naar de inkomsten van de artiesten. Wat ontvangt die eigenlijk per verkochte cd (fysiek of digitaal, nu of 2 jaar geleden)? Verdient hij nu meer dan vroeger, rekening houdende met de optredens en merchandising? Benieuwd wat zo'n studie vertellen zou! http://arstechnica.com/media/news/2010/02/p2p-use-down-but-24m-fewer-people-bought-music-in-09-vs-07.ars PANDORA MOEDIGT MUZIEKVERKOOP AAN, SPOTIFY MINDER De sites waar je gratis naar streaming muziek kan luisteren lijken ten dode opgeschreven. We blijven nog even bij de (digitale) muziek. Uit nieuwe cijfers blijkt het model niet te werken waarbij je gratis naar muziek kon luisteren, en zo nieuwe muziek kon ontdekken, in de hoop dat je die dan zou aankopen. Het model dus dat muziekdienst Spotify aanbiedt. Deze diensten zouden zelfs verantwoordelijk zijn voor een daling met 13% in de betaalde downloads. Analist Russ Crupnick van marketing researchbedrijf NPD Group vat het als volgt samen "Wij eten onze eigen kinderen op. Voor sommige mensen betekent meer luisteren gewoon meer luisteren, en lijkt het te leiden naar minder aankopen". online radiodiensten zoals Pandor daarentegen leiden wel tot een verhoogde verkoop van downloads, zelfs tot 41%. Het grote voorbeeld hierbij is Pandora: je kan hier de songs niet kiezen. Pandora kiest voor jou, op basis van jouw voorkeuren, en omkadert de muziek met advertenties (en de laatste tijd ook een betalend abonnement). Let wel: dit zijn enkel cijfers voor de VS. Maar het lijkt een logisch gevolg van de werking van beide diensten. Het is in elk geval slecht nieuws voor Spotify, dat erg populair geworden is in Europa, en dat nu de VS wil veroveren. Met dit bericht op zak zullen de grote platenmaatschappijen weinig geneigd zijn om licenties voor hun muziek te verstrekken voor Spotify... http://news.cnet.com/8301-31001_3-10459568-261.html CONDÉ NAST WERKT AAN IPAD VERSIES VAN MAGAZINES Er begint wat klaarheid te komen in de toekomst van de iPad Eerst het goede nieuws: waar verschillende waarnemers, waaronder ook dit e-zine zich vragen stelde bij het praktische nut van de iPad, blijkt de toekomst van deze stijlvolle tablet van Apple zich wat duidelijker af te tekenen. En die lijkt bij de digitale vorm van magazines te liggen. Condé Nast, uitgever van belangrijke magazines in de VS, heeft immers aangekondigd dat het werkt aan iPad versies van o.a. Vanity Fair, Wired, The New Yorker, Glamour, en GQ. Condé Nast heeft al een app voor de iPhone voor GQ, en de gebruikers lusten er blijkbaar pap van: van het januari nummer werden meer dan 15.000 exemplaren verkocht, van dat van december 7.000. (1) Het eerste iPad magazine zou GQ worden, en dat zou al in april klaar zijn. Als de iPad dan al klaar is natuurlijk, want verschillende bronnen spreken van productieproblemen bij de iPad, als gevolg van een tekort van onderdelen (2). En dat is dus het slechte nieuws. Apple had beloofd in maart met dit wondertoestel uit te komen. Die deadline zou gehaald worden, maar door de productieproblemen zouden er tegen dan slechts 300.000 apparaten klaar zijn, wat bitter weinig is voor een lancering in de VS, laat staan voor een lancering wereldwijd. Apple maakt zich in elk geval sterk dat er tegen de lancering al 140.000 apps voor de iPad beschikbaar zullen zijn, en moedigt ontwikkelaars aan om de iPhone SDK 3.2 te gebruiken om mobiele toepassingen te ontwerpen voor de tablet. Of er voor de apps voor de Ipad even strenge regels toegepast zullen worden als voor de iPhone, en of je bloot of vleeskleur zal mogen zien in die apps, is een vraag waarop we pas later het antwoord zullen weten... http://www.nytimes.com/2010/03/01/business/media/01conde.html?partner=rss&emc=rss http://www.eweek.com/c/a/Desktops-and-Notebooks/Apple-iPad-Could-Be-Experiencing-Manufacturing-Issues-Says-Analyst-308797/ EU RICHTLIJN MOET DATA-KOSTEN VOOR MOBIELTJE BEPERKTEN Mobiele operatoren moeten voortaan limiet toepassen. Je kan voor-of tegenstander zijn van de EU, maar je kan niet ontkennen dat er, dankzij de EU, toch heel wat maatregelen genomen zijn om de gebruiker te beschermen. Zo heeft de EU de mobiele operatoren al gedwongen om de prijzen voor roaming te verlagen, wat geleid heeft tot een daling met 35% van de gemiddelde rekening, die nu ongeveer 20 euro bedraagt, aldus gegevens van de EU. De EC pakt nu de prijzen aan voor internet op het mobieltje. Want dat is toch nog altijd ongemeen duur, en menige internaut die een smartphone met data-abonnement aankocht zal geschokt gereageerd hebben bij ontvangst van de eerste factuur. De cijfers zijn echt halluciantn: een Duitse reiziger kreeg bijvoorbeeld een rekening van 46.000 euro nadat hij in 2009 een tv show bekeek terwijl hij in Frankrijk was, en een Britse student kreeg een rekening van 9.000 voor roaming in het buitenland gedurende één maand tijd. De EU heeft nu een systeem uitgewerkt waarbij de operatoren verplicht zijn om limieten toe te passen - niet op het dataverbruik, wel op het bedrag. De gebruiker moet eigenlijk zelf een limiet vaststellen (bijvoorbeeld: ik wil per maand maximum x euro uitgeven) dat hij wil spenderen aan mobiel internet terwijl hij in het buitenland is (Europa). Heeft de gebruiker die limiet niet aangegeven, dan wordt die standaard op 50 euro vastgelegd. Wanneer de gebruiker 80% van zijn maandbedrag nadert, moet het netwerk hem een waarschuwing zenden. Bereikt hij zijn volle limiet, dan wordt de dataverbinding tijdelijk afgesneden. Door deze limieten in te stellen wil de EU de burger meer vertrouwen geven in mobiel surfen, ook in het buitenland. Een kleine stap voorwaarts, hopelijk doet België zelf nu nog een inspanning om de prijzen van data-abonnementen te laten zakken... http://tech.yahoo.com/news/ap/eu_eu_cell_phones MUZIKANTEN: "WIJ VERTIKKEN HET OM TE TWITTEREN!" Niet alle muzikanten zijn opgezet met de verplichte aanwezigheid op sociale netwerken. De muziekindustrie heeft het moeilijk, en dan doen de labels er alles aan om hun artiesten te promoten - pardon: de verkoop van de muziek van die artiesten te promoten. Onder andere door het aanmoedigen van de fanbase, via sociale netwerken zoals Twitter. Het gaat zelfs zover dat sommige labels, wanneer zij vernemen dat muzikanten niet deelnemen aan de sociale netwerken, ervan afzien om die band een platencontract te geven. Zo bleek uit een interview dat CNet had met Cameo Carlson, voormalig kaderlid bij iTunes, en nu vice-president van Universal Motown Republic Group. De tijd dat de artiesten fans op een afstand konden houden is voorbij, zo heet het. De artiesten moet communiceren met hun achterban. Maar gaat dat niet een brug te ver? Heel wat van die artiesten hebben alleen maar hun muziek voor ogen, willen hun ding doen, een concertje geven en dan terug inpakken. Zet hen niet achter een computer om te gaan Twitteren, want dan worden zij horendol. Carlson moest trouwens toegeven ervan verbaasd te staan hoeveel twintigers niet geïnteresseerd zijn in sociale netwerken. In de commentaren op het artikel wijst een van de lezers er trouwens op dat het feit dat je een contract afsloot met een label, en dus jezelf ertoe verbond om een deel van deinkomsten van jouw muziek af te staan aan het label, juist was om hen alle marketing werk te laten doen. En nu keren de labels het om, en verplichten de artiesten als het ware om zichzelf te gaan verkopen via de sociale netwerken. Een andere lezer schrijft dan weer dat sexy Barbie-figuurtjes die amper kunnen zingen en altijd playbacken tijdens concerten misschien tijd en zin hebben om zich de hele tijd onledig te houden met de sociale netwerken, maar dat vele artiesten zich gewoon met hun muziek bezig willen houden. Maar lees zelf de andere commentaren, er wordt heel wat zin (en onzin) verteld over het nut van sociale netwerken voor muzikanten. http://news.cnet.com/8301-31001_3-10460660-261.html APPLE KLAAGT HTC AAN WEGENS INBREUKEN OP PATENTEN Is dit de volgende veldslag in de steeds feller woedende oorlog tussen Apple en Google? Apple heeft maandag een persbericht de wereld ingestuurd waarin het meldt dat het een klacht ingediend heeft tegen de Taiwanese fabrikant HTC. Die zou namelijk op 20 vlakken inbreuk maken op patenten van Apple. Alhoewel er in het persbericht van Apple geen sprake is van Google of Android, menen verschillende waarnemers dat dit juist de kern is waarom het draait; het blijkt trouwens ook uit de letterlijke tekst van de klacht waarop tech blog TechCrunch de hand kon leggen. HTC is immers een van de grootste fabrikanten van mobiele telefoons met Android als besturingssysteem. En door de grootste fabrikant aan te klagen, weten alle andere fabrikanten die ook een Android toestel gemaakt hebben of willen maken (en daartoe behoren de meeste fabrikanten ondertussen) wel hoe laat het is. Het is Apple blijkbaar menens, want het heeft, samen met deze klacht, ook een klacht ingediend bij het International Trade Commission, om alle import van toestellen te verbieden die de genoemde patenten zouden overtreden. "Wij menen dat concurrentie gezond is, maar de concurrenten zouden hun eigen originele technologie moeten maken, niet de onze stelen", aldus Apple CEO Steve Jobs. Wij zijn alvast benieuwd wat voor staartje deze muis zal krijgen. Want de patenten die Apple vernoemt slaan op zowat alle andere toestellen die werken met een aanraakscherm en de befaamde knijpbeweging om in/uit te zoomen. Meestal wordt er bij een betwisting over patenten wel een regeling getroffen waarbij de ene partij aan de ander een vergoeding betaalt voor het gebruik van de technologie in kwestie, een licentie neemt dus. Het lijkt ons hoogst onwaarschijnlijk dat Apple de verkoop van al deze alternatieve toestellen met aanraakscherm en knijpgebaren aan banden kan leggen - maar het zou de verkoop van het eigen toestel, de iPhone, natuurlijk wel enorm aanwakkeren.... Meer over deze zaak bij Ars Technica en TechCrunch.(1)(2) Er is, tussen haakjes, de laatste tijd wel meer te doen rond patenten. Zo was er verleden week opschudding toen Facebook een patent toegekend kreeg voor newsfeeds. Deze week heeft Google dan weer een patent verkregen voor locatie-gebaseerde advertenties. Met dit patent kan het, als je het op de keper beschouwt, elk ander bedrijf dat advertenties wil plaatsen afhankelijk van de plaats waar de gebruiker zich bevindt, het gras voor de voeten wegmaaien...(3) http://arstechnica.com/apple/news/2010/03/htc-feeling-apples-fury-over-smartphone-patents.ars http://techcrunch.com/2010/03/02/the-complaint-apples-patent-lawsuit-against-htc-is-all-about-android/ http://digital.venturebeat.com/2010/03/01/google-location-ads/ Enkele interessante commentaren over deze 'oorlogsverklaring' http://www.roughlydrafted.com/2010/03/03/why-apple-is-suing-htc-rather-than-google-or-android/ http://brainstormtech.blogs.fortune.cnn.com/2010/03/04/steve-jobs-a-man-aggrieved/ FACEBOOK HAALT DIT JAAR 1 MILJARD DOLLAR BINNEN Een analyse van de inkomsten van Facebook leert dat er wel degelijk geld te verdienen valt met advertenties en de verkoop van virtuele goederen. Zelfs in deze periode van crisis blijft Facebook het goed doen. Vele waarnemers hebben echter jarenlang sceptisch gestaan tegenover het bedrijfsmodel van Facebook. Zij vroegen zich af waarop de schattingen van de waarde van Facebook gebaseerd waren - want die waarde was volgens hen enkel gebaseerd op het aantal gebruikers. Als morgen Facebook "out" zou zijn, en die gebruikers naar het nieuwste sociale netwerk zouden overstappen, dan was het gedaan met Facebook, zo voorspelden zij. Zij krijgen echter ongelijk. Jaar na jaar zijn de inkomsten van Facebook blijven stijgen. In 2007 was dat 150 miljoen dollar, in 2008 een verdubbeling naar 300 miljoen, en in 3010 zou het bedrijf op weg zijn naar 1 miljard inkomsten. Wie deze inkomsten analyseert, zoals het gespecialiseerde blog Inside Facebook deed, zal hieruit enkele interessante conclusies kunnen trekken. Om te beginnen is er wel degelijk geld te verdienen met advertenties op het internet. De merken willen aanwezig zijn op Facebook. Een tweede conclusie is dat de verkoop van virtuele goederen écht geld kan opbrengen. Facebook heeft namelijk een dienst in het leven geroepen, Facebook Credits, waarmee men virtuele geschenkjes kan kopen voor anderen. Momenteel is deze dienst nog in beperkte bèta, maar hij heeft al wel 10 miljoen dollar opgebracht. Wanneer de dienst uitgerold wordt over het hele netwerk, worden veel meer inkomsten verwacht. De Facebook Credits zullen naar verwachting immers de verplichte betalingswijze worden binnen Facebook - of het nu gaat om cadeautjes tot in-game accessories. En van die Credits gaat er een mooi percentje (30%!) naar Facebook zelf. Meer over deze inkomsten bij ReadWriteWeb. Tussen haakjes: niet alleen Facebook blijft het goed doen. Foursquare, de dienst waarbij jij via je mobieltje meldt dat je op bepaalde punten (cafés, restaurants, bioscopen) aanwezig bent en er zo een soort spelletje van maakt om met anderen jouw whereabouts te delen, wordt steeds meer populair. Zo populair dat een bedrijf dat grote billboards plaatst in Las Vegas, LocaModa, een van die borden gewijd heeft aan FourSquare. Wie in de gokstad de Miracle Mile Shops gaat bezoeken, ziet daar op een gigantisch groot bord wie er incheckt in deze winkels, die ook behoren tot de bezoekpunten van FourSquare. Op het bord ook de tips van wat er te beleven valt in de shops, en de naam van wie de "burgemeester" is van de shops. Het leuke eraan is dat dit puur een eigen initiatief is van LocaModa, gewoon omdat het bedrijf een grote fan is van FourSquare. Door die enorme populariteit van Foursquare heeft het ook al samenwerkingsakkoorden kunnen sluiten met o.a. The New York Times. Foursquare is dan ook een leuke dienst, je moet alleen niet al te veel meer hechten aan je privacy... (2) http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_on_track_for_1_billion_revenue_this_year.php http://mashable.com/2010/03/02/foursquare-vegas/ http://www.readwriteweb.com/archives/facebook_on_track_for_1_billion_revenue_this_year.php VERZET TEGEN ACTA GROEIT Dankzij enkele klokkenluiders komt er stilaan meer aan het licht over de geheime ACTA onderhandelingen. En het belooft niet veel goeds... Wij hebben het al eerder gehad over ACTA, de Anti Counterfeit International Trade Agreement, een handelsovereenkomst die wereldwijd namaak en piraterij wil bestrijden Zo'n handelsovereenkomst op zich is natuurlijk niet verkeerd, de handel in namaak zoals valse Vuiton handtassen en imitatie Lacoste t-shirts mag natuurlijk aangepakt worden. Maar hier gaat het om veel meer, en het feit dat de onderhandelingen in het grootste geheim gevoerd worden duidt erop dat er iets bekokstoofd wordt dat men liever niet aan de grote klok hangt. Gelukkig zijn er enkele klokkenluiders die regelmatig documenten laten lekken. Zo is er nu een document boven water gekomen waarin de voorstellen van de VS in detail uitgelegd staan, de tegenvoorstellen van de EU, Japan en andere ACTA deelnemers. Op het blog van Michael Geist wordt het een en ander uitgelegd en toegelicht. Waarom wij zo'n belang hechten aan ACTA, en er zo op hameren dat hier waakzaamheid geboden is? Het antwoord wordt gegeven door podcaster Patrick Beja, die in het podcast Le Rendez-vous Tech uitlegt hoe men in Frankrijk in het begin de voorstellen voor wat uiteindelijk de Hadopi-wetten zouden worden weglachte, omdat niemand geloofde dat die ooit wet zouden kunnen worden. Niemand nam de plannen van enkele lobbygroepen serieus, maar nu moet men vaststellen dat Hadopi met zijn keurslijf van wetten er toch gekomen is. (2) Patrick Beja roept dan ook op tot verzet, en moedigt alle burgers overal ter wereld aan om vragen te stellen over ACTA aan de heren en dames politici: waarom moeten die onderhandelingen geheim zijn? Wat staat de burger te wachten? In Nederland heeft men het alvast begrepen: daar heeft de minister van Economische Zaken alvast opgeroepen tot transparantie over de onderhandelingen en een eventuele wet met 3 waarschuwingen onaanvaardbaar genoemd. In Nieuw-Zeeland dan, waar van 12 tot 16 april de laatste ronde van de onderhandelingen plaatsheeft, zal InternetNZ, de beheerder van de .nz domeinen, een open conferentie houden onder de naam PublicACTA. Daar moeten dan de internet experts, advocaten gespecialiseerd in technologie, en het publiek gehoord worden. De uitslag van deze conferentie zal aan de NZ onderhandelaars gegeven worden vooraleer de laatste ronde aanvangt. Wie neemt er in ons landje het voortouw om bij minister van Quickenborne op waakzaamheid en transparantie aan te dringen? http://www.michaelgeist.ca/content/view/4829/125/ http://frenchspin.com/fr/podcasts/le-rendez-vous-tech/ http://www.boingboing.net/2010/03/01/publicacta-a-peoples.html zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-Counterfeiting_Trade_Agreement BUXTER: BETALEN OP FACEBOOK Een nieuwe monetair systeem op Facebook lijkt veelbelovend: Buxter. Wat doet het? Eigenlijk is het principe van Buxter erg simpel: het creëert een soort virtueel geld dat enkel op Facebook euh ja, "geldig" is, maar waarmee je wel echte dingen kan betalen. Stel: je spreekt samen met vrienden af om naar de film te gaan. Jij koopt de tickets voor jullie alle vier, en zij betalen jou terug in Facebook met Buxter geld, dat op jouw virtuele rekening komt te staan. De volgende dag wil jij iets kopen op Facebook, een of andere app, en dat betaal je dan met het geld op jouw rekening. Geen commissie verschuldigd bij deze transacties: enkel wanneer je geld inwisselt naar "echt" geld, moet je een commissie betalen van 5%, met een minimum van 2 euro. Je mag wel maar maximum 50 euro op je account hebben staan, en geld geven aan anderen kan enkel aan je vrienden. Maar het is bijvoorbeeld ook heel handig om donaties te doen voor een van de vele goede doelen die een account hebben op Facebook. Slim bekeken van ClickandBuy, een bedrijf dat al langer een online betalingsdienst aanbiedt op het web, en al meer dan 13 miljoen gebruikers kent. Meer dan 16.000 online winkels accepteren betaling via ClickandBuy; zij kunnen meteen in het Buxter systeem instappen. http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8545487.stm GOOGLE WIL MET STERRETJES HET ZOEKEN PERSONALISEREN In een poging het zoeken nog te verbeteren gooit Google SearchWiki overboord, en concentreert zich nu op sterretjes Het is al vaker gezegd: het zoeken zou veel betere resultaten opleveren indien je de resultaten zou kunnen personaliseren. Iemand die bijvoorbeeld veel met elektriciteit en geleiders werkt, wil, wanneer hij zoekt op "spice", een software pakket voor het uittekenen van geleiders vinden. Hij wil geen resultaten zien over de Spice Girls, maar wel over die software. Door aan te geven in de lijst met resultaten welke jou interesseren en welke niet, kan Google bijleren en voortaan resultaten van tekenprogramma's bovenaan zetten bij andere gelijkaardige zoekopdrachten. Meer dan een jaar geleden heeft Google dan ook een tool uitgebracht waarmee die zoekresultaten gepersonaliseerd konden worden: SearchWiki. Daarbij kon je sommige resultaten meer naar boven zetten in de lijst, en andere dan weer elimineren. Dit systeem heeft Google nu in de kast geborgen, en vervangen door sterretjes: naast elk zoekresultaat staat een icoontje van een ster, en door het aanklikken daarvan activeer je de ster. Voortaan zullen, wanneer je nog eens een zoekopdracht geeft naar een gelijkaardig onderwerp, en dit resultaat behoort tot de lijst die Google vindt, alle met een ster gemarkeerde resultaten apart bovenaan verschijnen. Waarom dit resultaat in plaats van SearchWiki? Volgens Google vonden de mensen het wel positief dat zij de zoekresultaten konden aanpassen, maar hielden zij er niet van om te gaan knoeien in de ranglijst die Google zelf opgesteld had. Meer hierover bij WebProNews en CNet. http://www.webpronews.com/topnews/2010/03/03/google-pesonalizes-search-results-more-with-star-feature http://news.cnet.com/8301-30685_3-20000124-264.html GRATIS WI-FI VERBODEN IN GROOT-BRITTANNIË Een mogelijk gevolg van de Digital Economy wet is dat gratis Wi-Fi aanbieden, verboden wordt. Of toch ongeveer. In die wet zou immers staan dat aanbieders van internetconnecties ervoor moeten zorgen dat er maatregelen tegen piraterij worden genomen. Lees: tegen illegaal downloaden. Dit betekent dat ze moeten bijhouden wie er connectie maakt en wanneer en wat er wordt bekeken. In veel kleinere zaken kan je tegenwoordig gratis Wi-Fi connectie maken, zonder dat je een paswoord moet ingeven. Deze zaken willen ook geen geld spenderen om veel gegevens bij te houden. Volgens deze Britse wet zouden deze bedrijfjes dus strafbaar worden. Er gaan stemmen op om dit dan in de huidige crisistijden toch toe te laten, omdat kleinere zaken vaak met gratis Wi-Fi meer klanten over de vloer krijgen, en uiteraard drinken die nog een koffietje of een pintje bij hun Wi-Fi'en. En ook bvb. universiteiten en bibliotheken bieden vaak gratis Wi-Fi aan zonder daar een grote structuur omheen te bouwen voor toegangscontrole en opslag van gegevens. En dan nog 2 bemerkingen: we gaan terug naar de discussie wie er verantwoordelijk is voor de illegale bestanden: de ISP's (internet service provider) die de verbinding aanbiedt of de persoon die ze op het internet gezet heeft? Een tweede bemerking: vaak zijn de Wi-Fi connecties in de cafés en kleinere zaken zowiezo te traag of te klein om bestanden te gaan downloaden. In ieder geval doen deze bedrijven in Groot-Brittannië er goed aan deze wetgeving behoorlijk uit te pluizen, want in navolging van de Hadopi wet in Frankrijk zou de straf kunnen uitdraaien op het afnemen van de internet connectie, soms tot een jaar lang. Toch wel om even bij stil te staan. [Marijke Pante] ZDNet UK en ZDNet België http://www.zdnet.be/news/113371/britse-wet-verbiedt-openbare-wifi/
Zal dit de toekomst zijn: voor een winkel staan, de camera van je mobieltje richten op een artikel, en hups, je hebt het in je virtuele aankoopmandje? In het Amerikaanse Manhattan kunnen winkelende internauten voortaan voor de uitstalramen staan van designer Norma Kamali, hun mobieltje richten op een artikel in de vitrine, en met een klik dat artikel kopen, zelfs al is de winkel dicht omdat het nacht is bijvoorbeeld. Het mobieltje is inderdaad onze aankoopgewoonten drastisch aan het veranderen. Al is het maar omdat je, met je smartphone op zak, in een winkel de prijs van een bepaald artikel kan gaan vergelijken met de prijzen in andere winkels (webshops en bakstenen winkels). Daarbij wordt dan vaak gebruik gemaakt van de nieuwe tags die ontwikkeld worden, o.a. door Microsoft, en die door de camera herkend kunnen worden. Maar er staan nog meer toepassingen op stapel. Ben je in een grootwarenhuis, en vind je de suiker niet? Een app zal je vertellen naar rij 7, rayon C te gaan. Heeft de boetiek dat kleedje niet meer in jouw maatje 42? Gewoon even een app opstarten, en dat kleedje wordt in jouw maat naar huis gestuurd. Ook leuk zijn de e-coupons die in real time doorgestuurd worden: je wandelt door de supermarkt, komt in de afdeling zuivel, en je krijgt een e-coupon op je mobieltje binnen voor korting bij een bepaalde soort melk. Ook getrouwheidsprogramma's zouden naar het mobiletje verhuizen in plaats van de plastiek kaart met streepjescode. Een huwelijkslijst samenstellen? Gewoon door de rayons dwalen, en de camera van je mobieltje richten op elk item dat je op de lijst wil zetten. Kortom: er staat ons op winkelgebied nog heel wat te wachten. Een interessant artikel daarover bij The New York Times. http://www.nytimes.com/2010/02/27/business/27shop.html?partner=rss&emc=rss JE SPOREN VAN EEN SLIPPERTJE VERBERGEN? DAAR BESTAAT EEN APP VOOR! TigerText is de app voor de echtbrekers... Een Californische beginnend bedrijf heeft de TigerText app uitgebracht voor de iPhone. Daarmee kan je boodschappen wissen, nadat je ze verstuurd hebt. Alhoewel de makers van de app zeggen dat zij enkel ervoor willen zorgen dat sms-boodschappen, eens verstuurd, privé blijven, hebben zij met de naam die zij aan hun app gaven, TigerText, een hint gegeven voor wie deze app eigenlijk bedoeld is: de mannen en vrouwen die een scheve schaats rijden, en die sinds kort Tiger Woods als hun patroonheilige hebben. Alhoewel de makers dit zelf niet geweten willen hebben: zij zeggen dat de naam komt van het feit dat tijgers moeilijk op te sporen zijn, en dat de app gelanceerd wordt in het jaar van de Tijger. Aan jou om te geloven wat je geloven wil. Hoe de app werkt? Wanneer jij vanuit de app een sms verstuurt, zal degene die ze ontvangt gevraagd worden om de TigerText app te downloaden om de tekst te kunnen lezen. De sms wordt immers niet naar de iPhone verstuurd van de bestemmeling, maar wordt bewaard op de servers van het bedrijf. De afzender kan ze daar wissen wanneer hij maar wil: op gewoon versoek, of je kan de app zo instellen dat de boodschappen na een bepaalde tijd verdwijnen. In geen geval kunnen TigerText boodschappen bewaard, gekopieerd of doorgestuurd worden door de ontvanger. Oh, en hebben wij er al bij verteld dat TigerTexten niet gratis is? Je betaalt 1,49$ per 250 boodschappen per maand. http://www.theage.com.au/digital-life/smartphone-apps/tigertext-the-iphone-app-for-cheating-spouses-20100301-pc5z.html http://www.tigertext.com/ HELP! MIJN PLAYSTATION DOET HET NIET MEER! Tal van speelvogels hebben dit weekend beteuterd opgekeken, toen zij plots geen enkel game meer konden spelen op hun PlayStation3, zelfs niet offline. De schuldige? Een bug rond schrikkeljaren Al wie een PlayStation3 bezit heeft moeten vaststellen dat het toestel de laatste dagen de geest gaf. Enkel de eigenaars van de nieuwere PS3 Slim ontsnapten aan het euvel. Het ergste was dat het niet allen onmogelijk was om online te gaan om een game te spelen, maar dat de speelduivels ook niet offline konden spelen. Zelfs om offline te kunnen spelen is het immers nodig dat de console online gaat - niet omwille van DRM bescherming of zo, maar om wille van een soort puntensysteem dat scores bijhoudt en vergelijkt met andere spelers. Dat de gamer niet online kon gaan, had niets te maken met het netwerk zelf, maar met een fout in de software van het toestel. Het euvel werd zelfs niet getriggerd door een update van de firmware die fout gegaan is. Neen, het gaat gewoon om een heel, heel domme fout in de klok, die geen rekening hield met schrikkeljaren. Gelukkig had Sony binnen de 24 uren een oplossing gevonden voor het probleem. Nu is Sony niet de enige die de laatste tijd grote problemen gehad heeft met spelconsoles en netwerken. CNet eheft een lijstje gemaakt met dergelijke problemen, en daaruit blijkt dat zowel Sony (PSP), Microsoft (Xbox) en Nintendo (Wii) de laatste tijd last gehad hebben. Volgens CNet is DRM eigenlijk de grote boosdoener. Maar of dat waar is, dat laten wij aan jouw oordeel over. Lees zelf bij CNet waarom de maatregelen tegen piraterij zo nefast zouden zijn voor de gamers. http://news.cnet.com/8301-27076_3-20000107-248.html http://news.cnet.com/8301-17938_105-10461364-1.html?tag=mncol;txt ASUS BRENGT 9 INCH E-READER UIT De digitale boeken hebben de wind in de zeilen.Ook Asus brengt nu een e-reader uit. Deze week werd bekend gemaakt dat games dan wel heel populair mogen zijn op de iPhone, maar dat de e-boeken hen toch snel aan het inhalen zijn. Nu lijkt het ons dat een boek lezen op de iPhone toch niet zo comfortabel is; het scherm mag dan al mooi zijn, maar je kan er geen hele pagina van een pocket op kwijt. En je gaat toch niet voortdurend scrollen, of de tekst verkleinen, niet? De speciale e-readers zijn veel meer aangewezen als toestel om comfortabel een e-boek te lezen. Zij zijn groter, en hebben speciale technologie die de ogen niet te zeer vermoeit bij het lezen, en waarbij het scherm zeer zuinig omspringt met de batterij. De fabrikanten hebben ondertussen het potentieel van deze markt begrepen, en komen een na een uit met een eigen e-reader. Een van hen is ASUS, bekend van zijn goedkope toestellen. Het stelde deze week op de CeBIT beurs haar DR-900 voor, een e-reader met een scherm van 9 inch (22,5 cm). Het heeft een WiFi aansluiting met 3G in optie, een batterij leven waarbij je volgens de fabrikant met één herlaadbeurt 10.000 pagina's moet kunnen lezen. Het scherm is 1024 x 768, er is 4 GB opslagruimte, een 3,5 mm aansluiting voor een koptelefoon, en ondersteuning voor PDF, tekst, MP3 en ePUB bestanden. Dit laatste lijkt tussen haakjes de nieuwe standaard te worden voor e-boeken, onafhankelijk van de verschillende toestellen. De redactie van het tech blog Engadget kon op de CeBIT beurs het toestel uitproberen, en was onder de indruk. Het volledige verslag kan je lezen op onderstaand adres, waar je ook een filmpje vindt. Het aanraakscherm was volgens Engadget wel wat aan de stroeve kant. Wat ons echter interesseert is de prijs. Naar onze mening zijn de meeste e-book readers veel te duur - zo'n toestel zou maximaal 150 euro mogen kosten, en door de content uitgevers gesubsidieerd moeten worden. Wanneer je een abonnement neemt bijvoorbeeld op een krant, krijg je x euro korting bij aankoop van een reader, zodat het toestel zelf je niet meer dan 50 euro zou kosten. Maar helaas is over de prijs van de Asus DR-900 voorlopig nog niets bekend. http://www.engadget.com/2010/03/02/asus-dr-900-e-reader-hands-on/ http://www.engadget.com/2010/03/02/asus-makes-dr-900-e-reader-official/ GOOGLE BRENGT GESTURE SEARCH UIT VOOR ANDROID Met deze nieuwe tool kan je een zoekopdracht uitvoeren op mobieltjes met Google Android 2.0 en hoger. Gisteren vermeldden wij nog dat Steve Jobs had gezegd dat de andere makers van mobiele telefoons de software en hardware van Apple niet mochten imiteren, en maar zelf hun eigen vernieuwende technologie moesten uitvinden. En kijk, vandaag, als om een lange neus te trekken naar Jobs, brengt Google een nieuwe technologie uit, waarvan Apple niet kan zeggen dat het naäperij is: Gesture Search. Het principe is heel simpel: je opent bijvoorbeeld je adresboekje, en tekent op het scherm met je vinger een T. Dan brengt de contacten met de letter T naar voor op je scherm. Voeg er nog een letter O aan toe, en je raakt al veel gemakkelijker bij je vriend Tom. Je kan ook een zoekopdracht terug uitvegen, door een streep te trekken van links naar rechts. Een lijn trekken van rechts naar links verwijdert de laatste letter van de opdracht. Simpel, handig. Nog commentaar, meneer Jobs? http://mashable.com/2010/03/03/google-gesture-search/
[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse] *** Wetenschappers waarschuwen voor rootkits bij smartphones http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=100226004 *** Identiteit Koen Crucke misbruikt op Facebook http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20100224_202 *** Het op het Mobile World Congress door Nokia en Intel voorgestelde Linux-platform MeeGo krijgt nu ook de steun van operator Orange. http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=100304004 *** Israël blaast een aanval af nadat soldaten details ervan gepost hadden op Facebook. http://click.email.technology.fairfax.com.au/?qs=1e5f7583821559560460f272c65126ce71a2d26d3968257c1f6e50d85398e8ea
DRUM 'N BASS: VEAK / ARCTIC SEA Deze week gaan wij een beetje grasduinen bij de site Electrobel, waar je heel wat gratis muziek vindt, of gewoon online kan beluisteren. En omdat de muziek daar gerangschikt is naar genre, is dit een uitstekende gelegenheid om eens nader kennis te maken met het genre "drum 'n bass". dat groeide eigenlijk uit de Garage muziek. Er wordt veel gebruik gemaakt van breakbeats, die dan tot dubbel zo snel versneld worden, en ondersteund worden door diepe electro bas-lijnen. Deze muziek is in het algemeen jazzier en minder agressief dan "jungle", die veel "hardcore" subgenres heeft. Om te beginnen een goed staaltje van deze muziek, gebracht door de artist Veak. Snel tempo, maar toch heel aangenaam klinkende muziek. Zijn songs kan je beluisteren of downloaden. http://www.electrobel.fr/artist/760 STEAD - DRUM ADDICT [drum 'n bass] Nog meer van dit genre. Opzwiepend ritme, veel tegentijden, maar over het algemeen veel minder melodie bij de songs. Tenzij bij Space Vortex, dat hij maakte met een minimoog. http://www.electrobel.fr/muzik/4058/Space_Vortex http://www.electrobel.fr/artist/726 KAMDER - NELLY SCRAP IN MY BRAIN [drum 'n bass] Opnieuw drum 'n bass, maar je voelt hoe elke artiest aan dit genre zijn eigen invulling geeft. Kamder bijvoorbeeld voegt vele speciale effecten en geluiden toe, zodat je een haast filmisch landschpa krijgt, terwijl het toch erg dansbare muziek blijft. http://www.electrobel.fr/muzik/4567/NELLY_SCRAP_IN_MY_BRAIN_%28feat_neilisys_Remix%29 http://www.electrobel.fr/artist/346 XAM - TOASTED [drums 'n bass] Opnieuw een merkelijk verschil met de andere artiesten die dit genre brengen. De baslijn speelt hier de hoofdrol, wat voor een heel opzwiepend en tamelijk dansbaar ritme zorgt. Toasted bijvoorbeeld is zo'n song. Ons kan het wel bekoren - maar niet om rustig bij in je stoel te zitten! http://www.electrobel.fr/muzik/4531/toasted http://www.electrobel.fr/artist/394 VRIJDAG HOORSPELDAG: DAMS & VAN DEUN: DE TUIMELPERTE Aflevering 2 op 13 van deze reeks, uitgezonden op 26/2/2010 door Radio 2. De plot: Op een avond vindt de echtgenote van Gio Borgermans, het hoofd van een bankfiliaal, haar man – dood, gewurgd, op de oprit van hun woning. Nog voor Dams & Van Deun op de plaats van het delict aankomen, is er al een reporter van een vrije radio die verslag uitbrengt over de moord. De pers zit er meteen bovenop, vooral wanneer blijkt dat er nog een tweede werknemer van diezelfde bank vermist is… Auteur en regisseur van dit hoorspel is Ludo Schats; andere medewerkers: Techniek: Stefan Voorhoof, Eva Truyts, Jan Cuypers; geluidsregie: Eddy Bilkin; script-editing: Winnie Enghien; scenario: Ludo Schats, Winnie Enghien, Stef Wouters; productie en regie: Ludo Schats Acteurs: Daan Hugaert (Romain Van Deun); Marc Stroobants (Rudy Dams); Dirk Tuypens (Peter Wijtinckx) http://hoorspel.wordpress.com/2010/02/27/dams-van-deun-de-tuimelperte/ Netties werkt samen met: EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT: Hoorndrager: eigenlijk gek dat dit woord geen vrouwelijke nevenvorm kent... -Jules Renard -
MP3CUT: MUZIEK BEWERKEN Deze site doet wat de titel zegt: hier kan je muziek versnijden - intro's wegknippen, een fragment eruit snijden, enz. Gewoon het bestand uploaden, het gewenste fragment aanduiden, en het resultaat downloaden. Simpeler kan niet! [Taal: ENG] http://mp3cut.net/ CEEVEE: ONLINE JE CV AANMAKEN EN PUBLICEREN Het is crisis, en het is niet gemakkelijk om aan een job te geraken. Een goed gemaakte cv (curriculum vitae) kan jou net dat streepje voor geven op andere kandidaten. Op deze site kan je online een cv aanmaken, daarbij kiezend uit verschillende thema's. Het resultaat kan je online zetten (privaat of publiek) maar ook als een PDF bestand op jouw computer downloaden om dan te printen en verzenden. [Taal: ENG] http://ceevee.com/ CUTMYPIC Nu bevatten heel wat gratis beeldbewerkers wel een tool om uit een foto een stuk te knippen en te bewaren, maar soms kan het handig zijn om zo'n simpele tool online te vinden. Hier kan je een foto uploaden van bijvoorbeeld jouw kat tegen wat achtergrond, het gewenste deel kadreren, en het resultaat downloaden of mailen. [Taal: Engels] http://www.cutmypic.com/ TINYCHAT: VIDEO CHAT IN EEN HANDOMDRAAI Op deze site kan je in een handomdraai een videochat sessie opstarten met één persoon, maar ook met honderden, zelfs duizenden. Je maakt gewoon een video chatroom aan, en nodigt de anderen uit. Simpel, maar heel krachtig. [Taal: Engels] http://tinychat.com/ DEVIANTART Een gemeenschap waar artiesten zich kunnen aansluiten, en er hun werk verkopen. Als gewone verbruiker kan je daar gewoon bladeren in de collecties, een online collectie samenstellen, en jouw favoriete artiesten volgen. Je mag ook afbeeldingen downloaden naar jouw eigen computer, maar dan alleen om ze zelf te bewonderen, niet om ze te gebruiken op een website of te verkopen. [Taal: ENG] http://www.deviantart.com/ WHAT SHOULD I READ NEXT? Een site waarvan wij echt zouden willen dat er een Nederlandstalig equivalent van bestond. Je kan de site best vergelijken met muzieksite Pandora, maar dan voor boeken. Je moet de titel van een (Engelstalig) boek ingeven dat je leuk vindt (titel of ISBN nummer), en dan krijg je suggesties van andere boeken die jou ook zouden kunnen behagen. Wij deden de test met Harper Lee (auteur van: To kill a mocking bird) en kregen een lijst resultaten waaronder Michael Ondaatje, Scott Fitzgeerald, Arthur Miller. Wie maakt een Nederlandstalige evenknie? [Taal: ENG] http://www.whatshouldireadnext.com COLOR SCHEME DESIGNER Een site voor de webmaster: hier kan je bijpassende kleuren kiezen voor jouw ontwerp- gaande van 1 kleur (complementair) tot 5 kleuren. Daarbij heb je nog de keuze om voor warme of koude tonen te gaan. Beweeg de cursor over een bepaalde kleur, en je krijgt de hexadecimale code van deze kleur. Handig! http://colorschemedesigner.com/ ABDUZEEDO: DESIGN, DESIGN, DESIGN! Dit is het blog van een internaut die bezeten is van design. Van boekomslagen tot lettertypes, van sites met prachtig design tot advertenties die wel doordacht en mooi gemaakt zijn. Een site waarop de artikels elkaar snel opvolgen, en waarbij je je ogen uitkijkt! [Taal: Engels] http://abduzeedo.com/ SYNCTUBE: SAMEN FILMPJES KIJKEN We kijken steeds vaker naar filmpjes op YouTube, maar het is zo'n eenzame belevenis. Met deze site kan je samen met vrienden uit de hele wereld naar hetzelfde filmpje kijken - net als vroeger, toen je met zijn allen in de zitkamer zat.... [Taal: Engels] http://www.synchtube.com/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: UBUNTU FORUM Alhoewel Ubuntu, een van de vele vormen van Linux, erg gebruiksvriendelijk is, zijn er toch nog heel wat mensen die problemen tegenkomen en vragen hebben. Gelukkig zijn er fora zoals dit, waarje dan terecht kan. Het lijkt ons echter dat het forum niet al te actief is... [Taal: NL] http://ubuntu-forums.nl/ HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: KOSMOLOGIE Ben jij ook een van die mensen die 's nachts eindeloos naar de sterren kan kijken, en daarbij vragen stelt over het ontstaan van het heelal, de mensen, welke sterren er allemaal zijn, enz? Dan is deze site misschien toch wel iets voor jou. Je vindt er uitleg maar ook foto's over het firmament, de sterrenstelsels, enz. Een erg informatieve site! [Taal: NL] http://users.telenet.be/lode.stevens/natuur.htm OFFSHARE RADIOFORUM Er blijkt heel wat belangstelling te bestaan voor de geschiedenis van de "piratenzenders" zoals Radio Veronica, Mi Amigo, Caroline... Daarom werd er online een archief in het leven geroepen, dat niet alleen de geschiedenis vertelt van de eerste vrije radio's, maar ook vragen beantwoordt van geïnteresseerden in het forum - een forum dat blijkbaar erg actief is, want bij ons bezoek was er bij elk van de verschillende onderwerpen toch wel een bericht gepost in de laatste 24u. [Taal: NL] http://forum.offshoreradio.org/ VRIJDAG MULTIMEDIA: BLUE MARBLE Bij Flickr vind je een prachtige foto, een van de meest gedetailleerde afbeelding van de hele aarde. Daarvoor werd een ganse reeks beelden van satellieten gebruikt, die door wetenschappers aan elkaar genaaid werden. De beelden zijn in preview te bekijken, met een link naar beelden in volledige resolutie van wel 21.600 pixels!(Bron: WalkingMen.com) [Taal: Engels] http://www.flickr.com/photos/gsfc VRIJDAG MULTIMEDIA: SIMON CHAPUT Een heel kundige fotograaf, die prachtige beelden maakt, zowel in zwart wit als in kleur. De foto'z zijn in hoge resolutie, en vergen enkele seconden om te laden - maar dat loont absoluut de moeite! [Taal: Engels] http://www.simonchaput.com/ VRIJDAG MULTIMEDIA: PEASANT'S QUEST Nostalgie troef! Hier kan je online een van de ouderwetse Quest games spelen, waarbij je commando's moet intikken om het avontuur te ontdekken en het raadsel te ontsluieren. Verwacht geen multimedia grafische omgeving, maar simpele DOS figuurtjes, teksten, en stomme geluidjes. Maar leuk blijft het! [Taal: ENG] http://www.homestarrunner.com/disk4of12.html
*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING (Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers) http://belsec.skynetblogs.be *** TECHBYTES - Nieuwe LG Blu-ray-speler: de
multimedia-upgrade voor elke bestaande tv *** SAFE COMPUTING
*** ALGEMEEN DAGBLAD - Een moderne 'one man band'
*** DIGITALE REVOLUTIE
*** ELEKTRO.BE
*** DIGIMEDIA - De 3d springt van het scherm! Interview
van Hoaxland. *** COMPUTERTAAL
*** TWEAKERS NET 18:25 - De OPTA gaat de telecommarkt strenger controleren en harder straffen. Dit liet de telecomwaakhond weten bij de presentatie van de doelstellingen voor 2010. Daarnaast wil de OPTA de uitrol van glasvezelnetwerken stimuleren. » http://tweakers.net/nieuws/65989/opta-belooft-scherper-toezicht-en-zwaardere-straffen.html - Samsung voorziet koelkast van wifi en 10"-touchscreen http://tweakers.net/nieuws/65991/samsung-voorziet-koelkast-van-wifi-en-10-inch-touchscreen.html - Google biedt opt-out voor Duitse Street View http://tweakers.net/nieuws/65969/google-biedt-opt-out-voor-duitse-street-view.html
TIP WIN7: DATA OP USB DRIVES BEVEILIGEN USB sticks zijn heel handig, maar het nadeel is dat je ze heel gemakkelijk kan verliezen. En dan vallen al jouw gegevens natuurlijk in de handen van een ander, die gewoon de USB stick of schijf gewoon moet aansluiten om ze te kunnen lezen. Gelukkig zit er in Windows 7 een tool om dit te voorkomen: Bitlocker To Go, waarmee je de content van een USB drive kan versleutelen en toegang kan afsluiten met een paswoord. Bitlocker To Go is erg gemakkelijk te gebruiken: je moet gewoon de USB drive aansluiten, rechts klikken en dan de Turn on Bitlocker optie activeren. Daarna moet je nog wel een paswoord intikken, alsook een tip die kan helpen om het paswoord terug te vinden wanneer je het vergeten bent. Let wel: deze optie is helaas enkel beschikbaar bij de versie Windows 7 Ultimate en Enterprise. http://www.lockergnome.com/windows/2009/09/08/secure-data-on-usb-drives-in-windows-7/ TIP WINDOWS 7: DE REKENMACHINE In Windows 7 werd ook de aloude rekenmachine verbeterd en voorzien van nieuwe functies. Om te beginnen zie je de bewerkingen in het venstertje, net als in een cel van een spreadsheet, in plaats van, zoals vroeger, enkel het scherm te zien zoals je het zou zien bij een écht rekenmachine. Je hebt bijvoorbeeld ook meer functies, zoals het oproepen van de geschiedenis, dat je onder View terugvindt. Daar heb je bovendien ook nog de opties om gewoon (standard) of wetenschappelijk (scientific), naast programmer en statistics. Het nieuwe rekenmachine bevat ook een tool om eenheden om te zetten, eveneens te vinden onder View / Units. Kortom: deze nieuwe rekenmachine is toch wel erg handig geworden! http://www.lockergnome.com/windows/2009/10/06/whats-new-in-the-windows-7-calculator/ TIP WINDOWS 7: HOE DE GELUIDJES VERANDEREN Zoals je weet bevat Windows 7 verschillende aero thema's: Architecture, Characters, Landscapes, Nature, Scenes, United States. Vind je de standaard geluiden van deze thema's niet mooi? Dan kan je die aanpassen naar eigen smaak. Klik hiervoor met de rechtermuisknop op een lege plek op de desktop, en kies op Personalize (personaliseren). Kies het thema dat je wil wijzigen. Onderaan staat de naam van de reeks geluidjes die daar standaard bij hoort. Klik op Sounds (geluiden), en kies een ander thema. Bevestig met OK. Nu zal je zien dat er "unsaved theme" verschenen is in het venster met de beschikbare thema's (nog niet opgeslagen thema). Vind je dat dit thema met zijn nieuwe geluidjes aan jouw smaak beantwoordt, sla het thema dan op onder een naam, zoals Mijn WIndows7 bijvoorbeeld. http://www.lytebyte.com/2009/08/20/change-default-sounds-of-aero-themes-in-windows-7/ TIP EXCEL: HOE KAN JE DE EERSTE RIJ OF DE HEADER VAN EEN RIJ PRINTEN? Wanneer je Excel gebruikt, dan heb je vaak een rekenblad dat verschillende pagina's beslaat. Bij het printen is het dan wel erg gemakkelijk indien je bovenaan de koppen (headers) van de kolommen kan herhalen, want dat maakt het zoveel duidelijker. Maar hoe kan je bij het printen duidelijk maken dat die koppen vermeld moeten worden? Deze tip geldt voor Office 2007 en 2010. Ga naar het tabblaadje Page Layout en klik daar op de button "Print titles". Dat opent een dialoogvenster, waarbij je bij het vakje "Print Titles" op een button kan klikken om het bereik te bepalen van de rijen die bovenaan herhaald moeten worden. Op onderstaande link vind je enkele schermafdrukken die je begeleiden bij deze stap. http://www.lytebyte.com/2009/08/18/how-to-print-first-row-or-header-row-on-every-page-in-excel/ HOE KAN JE WINDOWS MEDIA CENTER ALTIJD BOVENOP HEBBEN IN WINDOWS 7 Met het Media center in Windows 7 kan je alle foto's, video's, muzie, radio, tv, video-opnamen enz beheren. Eens je deze tool ontdekt hebt, kan je al gauw niet meer zonder. Je wil dan ook Media Center altijd bovenop je andere vensters hebben, om gemakkelijk toegang te hebben tot de verschillende functies. Dat doe je als volgt:open Windows Media Center, en ga naar Tasks / Settings (taken / instellingen). Neem daar de optie General (Algemeen), vervolgens Startup and Window Behavior (hoe het venster zich gedraagt). Vink het vakje aan naast "Always keep Windows Media Center on top". Op onderstaande link vind je foto's die je stap voor stap bij deze tip begeleiden. http://www.lytebyte.com/2009/08/17/how-to-keep-windows-media-center-on-top-in-windows-7/ Voor deze rubriek danken wij Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: PDF CREATOR Windows all - 14,9 MB - freeware Met dit progje kan je zelf een PDF bestand aanmaken, volledig gratis, vanuit gelijk welke Windows toepassing waar je ook kan printen: kies het icoontje om af te drukken, en kies vervolgens PDF Creator als virtuele printer. http://www.pdfforge.org/ MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: POWERPOINT VIEWER 2007 Windows - 25,8 MB - freeware Krijg jij ook vaak power point presentaties (.pps bestanden) toegestuurd, maar kan je die niet openen? Microsoft heeft een speciale viewer uitgebracht waarmee je deze bestanden kan bekijken, zelfs wanneer je niet over Office beschikt. http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=048DC840-14E1-467D-8DCA-19D2A8FD7485&displaylang=en MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: THUNDERBIRD All OS - 9,2 MB - freeware Dit mailprogramma krijgt met elke update meer mogelijkheden en is stilaan aan het uitgroeien tot een volwaardig alternatief voor Outlook. Het spijtige is wel dat de kalender die je bij Outlook vindt, alsook de herinneringen om een bepaalde mail over een week of enkele dagen opnieuw onder jouw aandacht te brengen, hier niet terugvindt. Maar voor de rest heb je een goede junkmail filter, een systeem met filters om mails naar bepaalde mailboxen af te leiden, een krachtig adresboekje, enz. Versie 3 is nu ook in het Nederlands te krijgen. http://nl.www.mozillamessaging.com/nl/thunderbird/ MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: VLC MEDIA PLAYER Windows - 16 MB - freeware Deze software is eigenlijk ontstaan op de campus van de Ecole Centrale de Paris, op het initiatief van de studenten aldaar, omdat zij er geen tv op hun kamer konden ontvangen. De leerlingen vonden daarom een manier uit om een vijftien kanalen van de tv op hun netwerk door te stralen. Maar dat terzijde. Met dit progje kan je bestanden van het MPEG, DVD, VCD, DivX formaat op jouw computer bekijken. Het grote voordeel van dit progje is dat het zo klein is (16 MB). http://www.videolan.org/ MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: XNVIEW Windows - 3,3 MB - freeware Een Zwitsers mes voor beeldbewerking: dit progje ondersteunt 400 soorten beeldbestanden om te importeren, en 40 om te exporteren. U kan batch-conversies doen (verschillende bestanden tegelijkertijd bewerken), de bestanden exporteren als html, foto's in diavoorstelling bekijken op het scherm, enz. http://www.xnview.com/ MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: SATSUKI DECODER PACK Windows - 8,4 MB - freeware Dit is een pakket met video en audio decoders (Frans, Engels, Duits, servisch). Eens geïnstalleerd op uw pc, dan kan uw pc haast alle soorten video decoderen. let wel: dit pakket bevat niet de codecs zelf, maar enkel de decoders of filters http://telechargement.journaldunet.com/fiche/6475/2/satsuki_decoder_pack/ http://yatoshi.com/fr/index.php MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: CALENDARPAINTER Windows - 2 MB - freeware Met dit progje kan je zelf een gepersonaliseerde kalender aanmaken en afprinten. Hij bevat verschillende sjablonen voor kalenders, waarin jij dan afbeeldingen kan importeren via klikken en slepen. http://www.waseo.de/articles.php?lng=en&pg=47 MEEST GEDOWNLOAD IN 2009: DOWNLOADHELPER Firefox - 118 kb - freeware Met deze extensie voor Firefox kan je video's van YouTube en DailyMotion naar je eigen computer downloaden. Na installatie van de extensie vind je in Firefox bij Tools een submenu Downloadhelper. Telkens je op een webpagina komt waar Downloadhelper iets vindt om te downloaden, zal het pictogram van deze extensie gaan bewegen; klikken op het pictogram opent het menu om te downloaden. https://addons.mozilla.org/nl/firefox/addon/3006 VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: BUZZIE iPhone app - gratis Buzzie is de eerste iPhone app rond Google Buzz, het sociale netwerk dat Google opbouwt rond Gmail. De app geeft niet-bUZZ gebruikers eeen voorsmaakje van wat Buzz kan: je kan o.a. aanknopen bij Buzz gesprekken in jouw omgeving, zonder te moeten inloggen in de dienst. http://itunes.apple.com/gb/app/buzzie/id355397860?mt=8 VRIJDAG ALTERNATIEVE DAG: TAG VOOR ANDROID Android - freeware Raar maar waar: een app van Microsfot, gelanceerd voor het Android OS, toch wel een concurrent! Met deze app kan je je mobieltje gebruiken als een lezer van de nieuwe streepjescode: je richt gewoon je camera op de code, neemt een foto, en het Tag progje zal de code interpreteren, om bijvoorbeeld in online winkels prijzen te vergelijken. http://microsoft.com/tag http://techcrunch.com/2010/03/03/microsoft-android-app/ (Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.)
AFSLUITER VAN
DE WEEK |
||||||||||||||||||