VERKIEZING VAN DE
BESTE
NEDERLANDSTALIGE SITE VAN HET JAAR 2009
(privé-initiatief)
Speciale editie van het e-zine Netties De nominaties De winnaars De sponsors De jury Slotwoord Gegroet lezer, Zoals aangekondigd is dit een extra editie van het netties e-zine, waarin de winnaars bekend gemaakt worden van onze verkiezing "Beste nederlandstalige site van het jaar (privé-initiatief". Eerst willen wij uitleggen waarom deze verkiezing gehouden wordt. Er worden immers al zoveel andere verkiezingen gehouden, door magazines en websites die heel wat meer gewicht in de weegschaal kunnen werpen dan Netties. Daarbij waren het echter altijd de grote sites die in de schijnwerpers gezet werden, de grote uitgevers die het meeste internauten konden mobiliseren om op hen te stemmen. Wij vonden het jammer dat de kleinere sites uit de boot vielen, alhoewel daar vaak pareltjes bij zitten. Wij besloten daarom een verkiezing uit te schrijven voor de beste Nederlandstalige site, privé-initiatief. Hierbij kozen wij bewust voor een methode die afwijkt van het normale "nomineren en stemmen door de internauten", dat bij de andere verkiezingen toegepast wordt. Enerzijds omwille van logistieke redenen (het opzetten van zo'n verkiezingssite ligt momenteel buiten onze middelen qua mankracht), en anderzijds omdat bij deze methode de grote sites de kleinere sites opnieuw zouden overschaduwen. Wij vroegen in de plaats daarvan aan onze lezers om hun favoriete sites voor te dragen. Dit leidde tot een lijstje van meer dan 100 sites. Een jury van zes ervaren internauten boog zich vervolgens over dit lijstje om de sites te keuren. Nu is zo'n
keuring
niet echt simpel. In zekere zin moet je immers appels met citroenen
gaan
vergelijken. Sommige sites kunnen prachtig zijn van lay-out, maar
hebben
geen praktisch nut. Andere sites bevatten dan weer enorm handige
informatie,
maar hebben die mooie lay-out niet. Onze jury heeft getracht beide
factoren
zo objectief mogelijk af te wegen, en de beste sites te vinden. Het
feit
dat de top 10 sites bij meerdere juryleden voorkwamen, is enerzijds een
bewijs van de kracht van deze sites, en anderzijds een bewijs van het
inzicht
van onze juryleden.
|
Wij danken
nogmaals
de vele lezers die hun favoriete sites aan ons aangemeld hebben. Het
merendeel
was echt prachtig en nuttig, maar onze jury moest een keuze maken. De
sites
die niet in de top 5 terecht gekomen zijn, krijgen toch nog hun aandeel
van de eeuwige roem, want zij zullen in de volgende weken en maanden
onze
rubriek "Hier spreekt men Nederlands" stofferen. Jurylid H. heeft alvast een volledige lijst samengesteld met alle nominaties - een uitstekende leidraad om lekker eens wat te surfen op degelijke Nederlandstalige sites. De volledige lijst: http://www.hvcp.nl/netties/ Een toelichting bij deze sites: http://www.hvcp.nl/netties/toelichting.html Drie sites kregen ook veel positieve commentaar van onze jury, maar behoren niet tot de winnaars, omdat zij niet aan de vereiste criteria voldoen (Nederlandstalig / privé-initiatief). Dat zijn: - 11 (http://www.11.be); de site van Broederlijk Delen. Vol informatie, maar niet het werk van een particulier of klein bedrijf. - Coolfruit (http://www.coolfruit.nl/) waar elke dag nieuwe websites besproken worden. Nuttige informatie, maar deze site maakt deel uit van een advertentienetwerk, zoals de makers ons eerlijk verteld hebben De 5e plaats:
De maker: Dirk
Rodriguez
Onderwerp: "Kurkdroog is een hitlijst van wijnen uit de supermarkt. Een hitlijst die in feite een klankbord is van de mening van de wijnconsument. Van uw mening dus en die van andere wijnliefhebbers zoals u en ik. Door de mening van velen om te zetten tot een gemiddelde (zie formule onderaan) komt Kurkdroog tot een objectieve evaluatie. Ook het feit dat Kurkdroog geen wijn verkoopt, draagt bij tot de objectiviteit van de site." Motivatie van de makers: Vernieuwend, consumentvriendelijk en onafhankelijk zijn in de wijnkritiek en bovendien specifiek gericht op de supermarkt. Bezoekers: van 600 tot 3.500 unieke bezoekers per dag
Gemaakt
door:
De initiatiefnemer is 10to1, het bedrijf dat bestaat uit Koen
Van der Auwera en Tom Klaasen
Onderwerp: Bezoekers advies geven bij de belangrijke vraag die elkeen bezig houdt: wat eten wij vandaag? Motivatie van de makers: Met Met eetidee.be wilden we een probleem oplossen dat we zelf hadden: wekelijks moesten we voor een gezin met 3 kinderen en 2 werkende volwassenen, beslissen wat we die week weer eens zouden eten. Dat bracht een heel vermoeiend en frustrerend proces van vragen met zich mee: wat kunnen we zoal klaarmaken, in dit seizoen, en in een relatief korte tijd? En van dat aanbod: wat zouden we graag eten? En wat heb je daarvoor nodig - in de vorm gegoten van een efficiënt boodschappenlijstje? Met eetidee.be hebben we al een heel groot deel van deze vragen opgelost of eenvoudiger gemaakt, en we willen in de toekomst nog meer van deze vragen oplossen. Bezoekers: Momenteel hebben we een honderdtal bezoekers per dag, 3500 bezoekers per maand, 30.000 bezoekers dit jaar tot nu toe. (dit zijn bezoekers, geen pageviews) Op de 3e plaats:
Gemaakt
door: Jelle de Bruin (28) Op
de
2e
plaats
GRATIS CURSUS Gemaakt door: Peter De Smet, bezig met computers sinds 1980, en sinds 1995 met het internet Onderwerp: Cursussen over verschillende programma's, zoals Excel, Access, PowerPoint, Outlook, Photoshop, Flash, Dreamweaver... Motivatie van de maker: "Ik ben een 5-tal jaar mindervalide (MS), en wil de tijd dat ik nog kan, nuttig gebruiken. Is het niet voor mij, dan hoop ik toch dat het nuttig is voor een ander." Bezoekers: De site bestaat sinds 2007 en heeft ongeveer 3500 bezoekers per dag. Wanneer het vakantie is, dalen deze cijfers makkelijk met 20%.
Onderwerp: Verzamelingen Motivatie van de maker: " Marco en ik kennen elkaar van KPN Research, het lab van KPN (de grootste Nederlandse telecom operator, vergelijkbaar met Belgacom). Daar werkten we midden jaren negentig samen aan de eerste internet toepassingen voor KPN. Daarna ben ik zelf een eigen internet bureau gestart en is Marco bij een Amerikaans ICT bedrijf gaan werken in Londen en later in India. We wilden altijd nog weer eens samen iets opzetten en dat is Catawiki geworden. Ik liep al lang rond met het idee voor Catawiki. Ik ben zelf een verzamelaar van stripboeken. Zoals veel verzamelaars maakte ik zelf lijstjes om mijn collectie bij te houden. Ik zag dat collega-verzamelaars dat ook deden. Een verspilling van tijd natuurlijk. Daarnaast is het zo dat de laatste stripcatalogus in 1998 verscheen, waardoor ik geen overzicht had van wat er de laatste 10 jaar uitkwam. Tenslotte wist ik van winkeliers dat het lastig was om een webshop bij te houden. Niet zozeer door de kosten van de site maar door de tijd die het kost om de voorkant van de strips in te scannen en gegevens in te voeren. Deze problemen bleken ook in andere verzamelgebieden te spelen. Het doel met Catawiki is om deze problemen op te lossen door een catalogus te maken waarin iedereen snel kan aangeven wat hij bezit, zoekt en verkoopt. We zijn begonnen met strips maar al snel kwamen er andere rubrieken bij. Er zijn er nu al 50 variërend van postzegels, munten en ansichtkaarten tot hele specifieke zaken als kotszakjes uit vliegtuigen en handboeien. Wat doet de site? Catawiki is de online catalogus van alles dat verzameld wordt. De catalogus wordt net als Wikipedia door gebruikers aangevuld. Je kunt er gratis je verzameling en zoeklijst in bijhouden. Ook kun je verzamelobjecten kopen en verkopen op basis van de centrale catalogus. Daardoor kun je items snel aanbieden zonder zelf gegevens en afbeeldingen in te voeren. Hiermee onderscheidt Catawiki zich duidelijk van handelsplatformen als eBay en Marktplaats. Ook is zo het prijsverloop van een verzamelobject te volgen. De Catawiki catalogus heeft grote voordelen boven papieren verzamelcatalogi: hij is gratis en altijd up-to-date. Hoe werkt de site? Stel je hebt een verzameling postzegels. Het grootste gedeelte daarvan blijkt al in de Catawiki catalogus te staan. Die zoek je op en voeg je met een muisklik toe aan je Catawiki verzameling. Enkele staan er nog niet in. Die voeg je toe aan de centrale catalogus en zet ze meteen ook in je eigen verzameling die nu helemaal in kaart gebracht is. Daarmee is dus ook bijgedragen aan het completeren van de catalogus. Op dezelfde manier werkt het ook met het maken van een shop. Er zijn moderators die wijzigingen in de catalogus reviewen. In de Historie bij een item zie je precies wie wat heeft veranderd en gereviewd.." Bezoekers: De site is eind november 2008 officieel gelanceerd. Sindsdien zijn meer dan een half miljoen verzamelobjecten toegevoegd door 6.000 enthousiaste gebruikers. Het aantal verkochte items neemt snel toe. Zo worden er al 150.000 strips te koop aangeboden, het grootste aanbod in de Benelux. Er zijn meer dan 5.000 bezoekers per dag. De
prijzen
/
Onze sponsors
De makers van
deze
sites krijgen door deze vermelding uiteraard eeuwige roem, maar dankzij
onze sponsors hangt daar nog wat meer aan vast. De
grote
winnaar,
Catawiki, krijgt:
Elke
winnaar
uit de top 5 krijgt ook:
- - Een dvd met de Gouden Gids erop, ter beschikking gesteld door Truvo Truvo, voorheen Promedia, is de onbetwiste marktleider op het gebied van local search en advertising. Truvo is uw voorkeurspartner als het gaat om local intelligence van producten en diensten. http://www.truvo.be/home/ De jury Maar wie was toch die jury, die zoveel tijd opgeofferd heeft om al deze sites te bezoeken, en er haar deskundig oordeel over uit te spreken? (een zaak waarvoor wij de juryleden niet genoeg kunnen danken..) - Slotwoord Wij wensen de winnaars van deze verkiezing een welgemeende proficiat. WIj hopen met dit initiatief de schijnwerpers wat meer op deze privé-initiatieven te laten schijnen, want zij verdienen het. Hopelijk hebt u samen met ons de spanning beleefd van de verkiezing van de Site van het Jaar, en vond u het een interessant initiatief. Te oordelen aan de reacties van lezers, jury en andere medewerkers, wordt het initiatief wel gesmaakt. Wij hopen dan ook volgend jaar een nieuwe verkiezing te kunnen organiseren. Neem dus alvast papier en potlood, om meteen uw favoriete sites te beginnen te noteren. De netties-redactie. |
Postbus 24 Antwerpen 14 2018 Antwerpen Coordinator: Hilde Van Gool Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71 Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine: Miranda Swier Benny Raemaekers Geert Demuynck Kurt Fierens Peter Stuart Gerard Schaefers (Sjeef) Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe Marijke Pante, Marianne Steijlen Reinhilde Remaut Ludo Cattoor Evert Poppen Philip Lafeber Julien Van den Borre, Johan Junior Kurt op de Beeck Koen van Poucke Rogier P. Bakx Jurgen Veys Nick Toretto Krekkie Dave Lahousse Filip Overmeire (Filover) Jeffrey Drooghenbroodt Ben Depré Lode Vlayen Danny Zeegers Eddy Hooremans Henk Langerak Wim Wylin Hilde Van Gool |
- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail. Logistiek: Paul Liekens
"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn De eindredactie van
NeTTies ligt
in handen van Hilde
Van
Gool, |
Afsluiter
Al werkt de
netties-redactie nog zo snel, het nieuws achterhaalt haar wel!