Deadline van volgende editie: 19/3/2009 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
|
Jaargang 13 Nummer 591 van 13/3/2009 Gegroet lezer.... ... vanuit een trein die door het mistige landschap raast, terwijl de eerste zonnestralen moeite doen om er doorheen te piepen, en een prachtige lentedag aan te kondigen. Ondertussen luisterend naar de verrassingen die onze draagbare muziekplayer ons brengt: elke dag krijgen wij van verschillende bronnen "song of the day" binnen, die het begin van onze dag opfleuren, gratis en voor niks! Deze week staat, het wordt een eentonig lied, Google weer in de schijnwerpers met zijn nieuwe initiatief voor "interessante" advertenties. U kent ons ondertussen, als wij zoiets horen dan reageren wij met enige ongerustheid. Maar misschien zien wij het verkeerd. U kan altijd reageren op onze artikels - hoe meer, hoe liever! Veel leesplezier, en bij leven en welzijn tot volgende week. Hilde
Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
|
|
Een nieuwsrubriek
samengesteld uit berichten die
|
PAY-FOR-PLAY NU OOK VOOR ONLINE RADIO'S
Even wat achtergrond: pay-for-play is
een systeem waarbij de platenlabels of artiesten radiostations betalen
om hun songs vaak te draaien. Het is een systeem dat al jaren meegaat;
alhoewel het wel erg effectief is, wordt het door de meeste gebruikers
oneerlijk geacht. In de jaren zestig werd er bijvoorbeeld in ons land geprotesteerd
tegen het systeem door de song "sperziebonen in de was" zodanig te pluggen
dat hij in de top 10 terecht kwam, alhoewel de song echt niet om aanhoren
was.
In de VS was de praktijk zo wijd verspreid,
dat het Congres er in de vijftiger jaren tegen moest optreden. Maar nu
blijkt de praktijk de kop terug op te steken, en wel bij de online radio.
Een online radio, Jango, die muziek in
streaming formaat aanbiedt en beweert 6 miljoen luisteraars te hebben per
maand, heeft nu "Jango Airplay" aangekondigd, een programma dat juist die
verfoeide praktijk terug in voege brengt. Tgen betaling van 30 dollar kan
een band de optie aankopen om 1.000 keer gedraaid te worden op Jango. En
elke song bevat dan de link naar Amazon of iTunes om daar de song aan te
kopen.
Uiteraard is er heel wat verontwaardiging
tegen het feit dat dit systeem nu terug ingevoerd wordt. Maar in dit artikel
van TechCrunch worden toch enkele nuances gebracht bij het verhaal. Want,
per slot van rekening aanvaarden wij zonder morren dat er advertenties
geplaats worden naast onze zoekresultaten bij Google. Waarom zouden we
dat niet aanvaarden van online streaming muziek? De "betaalde" songs moeten
uiteraard wel relevant zijn, en thuis horen in dat bepaalde kanaal.
Maar lees zelf, bij TechCrunch.
http://www.techcrunch.com/2009/03/08/pay-for-play-comes-to-online-radio-is-that-a-bad-thing/
FACEBOOK: ALS IEDEREEN JE VRIEND IS,
HOE ZIT HET DAN MET JE PRIVACY?
De sociale netwerksite Facebook is heel
populair. Iedereen wil er jouw vriend worden, en iedereen die jij kent
wil jij wel als vriend hebben. Maar soms vergeet je dan wel dat al die
"vrienden" (waarvan 90% niet echt je vrienden zijn, maar kennissen, of
zelfs kennissen van kennissen) alle info kunnen zien die jij op je pagina
gezet hebt. En dat is heel wat: jouw info, wat je doet, foto's van jouw
familie en je baby, enz.
Kortom: de lijn tussen privé en
publiek is helemaal aan het vervagen, zo waarschuwt dit artikel bij de
New York Times. Echte privacy wordt een privacy. Maar het gekke is dat
de jongere generatie dat helemaal niet erg vindt - integendeel: het delen
van privégegevens blijkt voor hen perfect normaal. Voor deze generatie
is zelfuitdrukking belangrijker dan terughoudendheid. Zij beschouwen iedereen
die hun vriend wil worden als een vriend. In december was het aantal "vrienden"
per lid 100. Nu zijn dat er 120. Velen die in het begin van hun lidmaatschap
bij elke "vriend" die zich aanbood toch even nadachten over het aanvaarden
van die vriendschap, zien het nu als een routine om zo'n vriendschapsverklaring
te aanvaarden.
Wellicht omdat wij tot een iets oudere
generatie behoren, lijkt deze manier van denken ons onbegrijpelijk. Bij
het betreden van het zoveelste sociale netwerk geven wij enkel een summiere
beschrijving van onszelf, en bekijken wij nog altijd vol aandacht wie wij
daar tot "vriend" verklaren. Maar, zoals dit artikel bij The New York Times
aantoont, dat toont juist de generatiekloof aan die aan het ontstaan is
rond privacy...
http://www.nytimes.com/2009/03/08/business/08digi.html?_r=1&partner=rss&emc=rss
FABCHANNEL DOET DE DEUREN DICHT
Een
triest bericht, onder onze aandacht gebracht door lezer Jan De Waal. De
site Fabchannel stopt ermee. Daar kan je opnamen bekijken van concerten
die je gemist zou hebben - in allerlei mogelijke genres - van Candy Dulfer
tot tot Marcus Miller, of hiphop concerten zoals De Jeugd van Tegenwoordig
en Opgezwolle.
Volgens de makers van de site zouden de
platenmaatschappijen de oorzaak zijn van het opdoeken van de site. Wij
citeren: "Een groot deel van de platenmaatschappijen staat ons nog steeds
niet toe hun artiesten op te nemen. Hierdoor kunnen we niet bieden wat
we nodig hebben om Fabchannel in leven te houden." Uiteraard reageren de
vaste bezoekers erg teleurgesteld op het bericht.
Op vrijdag 13 maart gaat de stekker eruit.
Wat er met het uitgebreide archief gaat gebeuren, is nog niet geweten.
Wie dus snel nog een concertje wil meepikken, weet waar naartoe, voor het
te laat is!
http://www.fabchannel.com/nl
Nagekomen bericht: er werd een groep opgericht om te ijveren voor het voortbestaan van Fabchannel:
Red Fabchannel
Een nieuw initiatief van Arjen van
o.a. de concert startpagina.
Afgelopen vrijdag werd het nieuws bekend
gemaakt dat het concert-videokanaal Fabchannel moet stoppen vanwege gebrek
aan steun van een deel van de muziekindustrie. Daarom zijn een aantal partijen,
waaronder Concert.Startpagina.nl, Festival.Startpagina.nl en Rock &
Metal Hyve een actie gestart: Fabchannel moet terug! Speciaal daarvoor
is de Fabchannel Moet Terug-Hyves in het leven geroepen, bereikbaar via
http://fabchannel-terug.hyves.nl.
Door lid te worden en vrienden uit te nodigen kunnen muziekliefhebbers
laten zien dat ze willen dat Fabchannel blijft bestaan!
'In minder dan 24 uur hebben zich al
140 leden aangemeld, wij verwachten vele (tien-)duizenden fans van Fabchannel
te verzamelen voor deze digitale handtekeningenactie'.
http://fabchannel-terug-hyves.nl
http://fabchannel.com
(Bron: Startpagina.nl)
NIEUWE WOORDJES LEREN: "CRAPHAT"
Je kent wellicht al "black hat" hackers,
en "white hat" hackers. De eerste categorie zijn hackers die hun kunsten
aanwenden om er boze dingen mee uit te halen - virussen of andere malware
op de mensen los te laten, mensen op te lichten, in te breken voor persoonlijk
gewin, enz. De tweede categorie zijn hackers die hun gave gebruiken tot
voordeel van de gemeenschap - om fouten in software aan het licht te brengen
bijvoorbeeld.
Maar volgens Danny Sullivan, een naam
die al wie bezig is met Search Engine Optimisation wel bekend in de oren
zal klinken, is het tijd om ook een categorie "crap hat" in het leven te
roepen. Bij het "optimaliseren" van websites, zodat zij een hogere plaats
in de zoekresultaten behalen, worden immers ook vaak trucjes gebruikt.
Dan is er vaak sprake van "black hat" SEO, maar die is niet altijd echt
"slecht" te noemen. Terwijl sommige van die "blackhat SEO" wel degelijk
heel slechte bedoelingen heeft.
Sullivan wil daarom de term "craphat"
(rommel) SEO in het leven roepen. Wat daar dan onder zou vallen? Bijvoorbeeld
het overal achterlaten van een link naar je site, in bijvoorbeeld commentaren
op blogs. Wie zelf een blog heeft, zal wel weten hoeveel van die link-spam
door de spamfilters op je blog tegengehouden wordt. Wat er ook onder valt
zijn de pagina's waarop eigenlijk niets te lezen valt, en die enkel gemaakt
zijn om wat Google Adsense advertenties te kunnen plaatsen.
Maar lees zelf de redenering van Danny
Sullivan. Wij vinden alvast dat de man gelijk heeft.
http://www.seroundtable.com/archives/019560.html
http://sphinn.com/story/103986
IEDEREEN ZIJN WEBWINKEL VOOR MOBIELE
APPS
Een
van de redenen waarom de iPhone zo'n succes is geworden, is niet alleen
het feit dat het toestel door Apple gemaakt is, maar vooral dat er al die
apps zijn, die via de App Store gemakkelijk gevonden kunnen worden, en
die ofwel gratis ofwel erg goedkoop zijn.
Dat hebben de andere fabrikanten van mobiele
toestellen nu ook begrepen. RIM (Research In Motion) heeft verleden week
aangekondigd dat er ook een eigen versie komt van de "app store" - die
zal dan de BlackBerry App World heten. Wie meteen wil weten wanneer de
winkel officieel open gaat, kan zich hiervoor regsitreren op onderstaand
adres (1)
En ook Microsoft laat zich niet onbetuigd.
Het Windows Mobile OS staat op zovele toestellen, maar komt niet vaak in
de kijker. Microsoft wil Windows Mobile nu een duidelijker gelaat geven,
vooral met de lancering van Windows Mobile 6.5. En hoe kan dat beter dan
met een eigen winkeltje? Dat zou dan Marketplace heten. De plaatshouder
is er al, maar de site is nog niet live. Het is de bedoeling dat je er
programmaatjes rechtstreeks zou kunnen downloaden naar je mobiele telefoon
(de site zou geoptimaliseerd zijn voor gebruik vanop het mobieltje), maar
je zou de programma's ook in alle rust kunnen downloaden naar je eigen
computer, en dan synchroniseren naar je mobiele toestel.
Maar hoe "open" zal het winkeltje van
Microsoft zijn? Want de strenge selectie die Apple doorvoert vooraleer
apps toegelaten worden in de App Store is legendarisch, en vele programmeurs
zijn al boos geworden op Apple omdat zij de regels die Apple daarbij hanteert
niet goed begrijpen (en ook niet eerlijk vinden). Volgens de eerste berichten
zou de winkel van Microsoft niet zo streng zijn - er zou wel een controle
komen op de beveiliging (dat er geen malware inzit bijvoorbeeld) en op
de compatibiliteit, maar voor de rest zou Microsoft de programmeurs de
vrije hand laten.
http://www.blackberry.com/appworld
http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/03/windows-marketplace-for-mobile-page-says-coming-soon.ars
FIREFOX ZORGT VOOR MINDER ZOEKOPDRACHTEN
Steeds meer mensen gebruiken Firefox als
browser, in plaats van Internet Explorer. Vooral bekommernis om de veiligheid
van de browser is een van de redenen - IE zou al te veel het slachtoffer
zijn van hackers, die IE afspeuren naar mogelijke lekken in de beveiliging
en die dan meteen gebruiken om malware op de wereld los te laten. Een andere
reden zijn de vele extensies die er voor Firefox beschikbaar zijn, en waarmee
je de browser volledig naar je hand kan zetten.
Het toenemend gebruik van Firefox is dus
iets waarmee Microsoft in zijn maag zit, omdat de softwaregigant zijn marktaandeel
op de browsermarkt ziet slinken. Maar ook Google moet met lede ogen het
succes van Firefox aanschouwen - want er wordt nu veel minder gezocht op
het internet.
Zijn wij dan met zijn allen luier geworden
na installatie van Firefox, of ineens alwetend dat wij minder dingen moeten
opzoeken? Neen, het gaat gewoon om de slimme adresbalk die Firefox in zijn
laatste versies bevat. Daarin is het veel gemakkelijker om terug te keren
naar een website die men voorheen al eens bezocht heeft. Je moet het exacte
adres niet meer kennen, de adresbalk is een soort automatische bookmarklijst
geworden.
En daarmee wordt meteen een deel van de
zoekopdrachten die voorheen aan Google toevertrouwd werden, uitgeschakeld.
Mensen gebruiken zoekmachines (althans het zoekvak in hun browser) om een
site te vinden die zij vaak bezocht hebben maar niet in hun bookmarks opgeslagen
hebben.
Tussen haakjes: het "gevaar" voor Google
komt niet alleen van Firefox - in de nieuwste versie van IE zou Microsoft
een gelijkaardige techniek verwerken, zodat ook daar de adresbalk "slimmer"
wordt.
Moet het verschijnen van een eigen Google
browser, de "Chrome", in het licht van deze evolutie uitgelegd worden?
Allicht. Vergeet niet dat de zoekmarkt een erg lucratieve markt geworden
is, die Google rijk gemaakt heeft, doordat het advertenties kan verkopen
rond trefwoorden...
http://www.totaltele.com/View.aspx?ID=443807&t=2&en=1
GOOGLE MAAKT GEEN VERSCHIL TUSSEN NIEUWSARTIKELS
EN COMMENTAREN
Een van de handigste tools bij Google
zijn de Google Alerts: daar kan je een alarm aanmaken rond een bepaald
trefwoord waardoor Google je telkens een bericht zal sturen wanneer er
een nieuw artikel verschijnt waarin dit artikel verschijnt. Je kan hierbij
bepalen of Google enkel voor jou "nieuws" in het oog moet houden, of àlle
websites.
Deze tool kan je voor verschillende zaken
gebruiken. Als radioliefhebber wil je bijvoorbeeld op de hoogte gehouden
worden telkens er "nieuwe radiozender" vermeld wordt in een artikel. Als
fan van Toon Hermans abonneer je je op berichten rond de grote komiek.
Onze redactie is bijvoorbeeld geabonneerd op berichten over "hoorspel"
en "journalistiek" of "Vlaamse journalisten". En als eigenaar van het bedrijf
XYZ kan je zo natuurlijk ook volgen wat er over jouw bedrijf op het internet
geschreven wordt. Je kan zelfs volgen wat er over jouw concurrent, bedrijf
ABC, geschreven wordt.
Handig: je krijgt één keer
per dag of week (door jou zelf te bepalen) een lijstje met de kop, een
korte samenvatting, en de url van het artikel waarin dit trefwoord voorkomt.
Maar nu is ons de laatste tijd iets opgevallen. Waar voorheen de alarmen
altijd sloegen op de artikels op nieuwssites zelf, belanden er tegenwoordig
steeds vaker commentaren op nieuwsartikels in onze mailbox, omdat daar
ook "journalistiek" gebruikt wordt - maar dan in andere context, die weinig
nieuwswaarde heeft, maar eerder een schimpscheut is ("journalistiek van
mijn voeten" bijvoorbeeld, of "natte vinger" journalistiek). Waarmee wij
niet willen zeggen dat die commentaren van nul of generlei waarde zijn
- vaak staan er wel degelijke zinnige dingen te lezen in commentaren op
artikels. Maar het lijkt ons wel dat hier een taak voor Google weggelegd
is: de gebruiker laten kiezen tussen enkel de nieuwsartikels, en ook de
commentaren op die artikels, wanneer zij een alarm instellen.
Wij zijn benieuwd jouw mening hierover
te vernemen...
http://www.google.com/alerts
NIEUWS UIT MUZIEKLAND: EEN DIGG VOOR
INDIE MUZIEK, YOUTUBE MUZIEK ON DEMAND, EN GEEN YOUTUBE MUZIEK MEER IN
VK
De
evoluties in muziekland volgen elkaar snel op; het is haast onmogelijk
om ze bij te houden, daarom stoppen wij in dit artikel maar meteen drie
nieuwsfeiten, die we kort samenvatten. Op de bijhorende link vind je dan
meteen wat meer uitleg.
Eerst twee positieve berichten. De site
Thesixtyone (http://www.thesixtyone.com/),
waar je muziek in streaming formaat kan beluisteren, heeft haar dienst
omgevormd tot een soort Digg voor indie muziek. Het aanbod daar is niet
echt uitgebreid te noemen - er zijn slechts een 50.000 tracks te vinden
van de indie artiesten en labels. Maar de bezoeker kan er naar de volledige
stream luisteren van de song, en dan zijn stem uitbrengen om zijn favorieten
naar de top van de rangschikking te stemmen. Hoe het stemmen geschiedt,
lees je in detail bij TechCrunch. Wat wij in elk geval onthouden is dat
deze site aan de indie muziek een mooie kans biedt, omdat je de muziek
op Facebook, Twitter, Myspace kan posten, en daar dus meer bekendheid kan
geven (1)
Het tweede bericht uit muziekland is ook
positief te noemen. Een jongeman, eigenlijk piepjong nog, de 15-jarige
David Nelson, heeft een programma (http://www.muziic.com/)bedacht
samen met zijn vader waardoor je de rijke database van youTube kan doorzoeken,
en dan naar de songs kan luisteren. De software, die je moet downloaden,
ziet er een beetje uit als iTunes, en is heel gebruiksvriendelijk. De content
voor de software komt echter van het internet: je selecteert een song of
een speellijstje, en kan het in streaming formaat beluisteren.
Het grote verschil tussen Muziic en andere
streaming diensten zoals Pandora of Last.fm is dat je bij die laatsten
niet kan kiezen welke song je wil beluisteren, enkel welk genre. Bij Muziic
bepaal je zelf de artiest en de song. Er is echter wel een nadeel: je weet
niet meteen op voorhand over wat voor soort song het gaat: is het een live
uitvoering van de song, is het een playback, een opname in goede of slecht
kwaliteit? Maar wellicht kan dat in de toekomst nog verbeterd worden. IN
elk geval is het een leuk progje, zeker de moeite waard om te ontdekken.
(2)
En om te sluiten een minder leuk bericht:
in de VK zullen de internauten niet langer naar muziekvideo's van YouTube
kunnen luisteren, nadat onderhandelingen over de auteursrechten afgesprongen
zijn met de Performing Right Society (noem het de Britse Sabam / Buma Stemra).
Volgens YouTube zou PRS plots veel meer vragen om de songs te mogen afspelen,
en is YouTUbe daartoe niet bereid (3)
http://www.techcrunch.com/2009/03/09/thesixtyone-is-building-a-digg-for-indie-music/
http://www.theage.com.au/news/technology/web/teens-invention-puts-youtube-music-on-tap/2009/03/10/1236447178451.html
http://news.cnet.com/8301-1023_3-10191783-93.html?tag=nl.e433
GOOGLE MAAKT ADVERTENTIES INTERESSANTER
Het
was een zet die je al lang had zien aankomen, en hij mag je dan ook niet
verbazen: Google brengt voortaan advertenties die gebaseerd zijn op jouw
surfgedrag. In het verleden waren de advertenties van AdSense immers gebaseerd
op twee zaken: de zoekopdracht die je op dat moment uitvoert op Google,
en de AdSense advertenties die gebaseerd zijn op de content van de pagina
die je op dat moment bezoekt. Zoek je bij Google naar sportschoenen, dan
zal Google bij de zoekresultaten advertenties vertonen voor sportmerken;
gelukkig wordt daarbij duidelijk aangegeven dat het om een advertentie
gaat. Bezoek je een site waarop een artikel staat over een voetballer,
dan weet Google eveneens dat je geïnteresseerd bent in sport, en zal
het een advertentie rond sport op de website vertonen (gebaseerd op de
content van die website dus). Dat zijn twee vormen van advertenties waarbij
Google kijkt naar wat je NU jouw interesse draagt.
Er komt nu een nieuwe vorm van advertenties:
gebaseerd op jouw gedrag in het verleden. Voortaan zal Google, zelfs indien
je een site bezoekt over babyartikelen, een advertentie vertonen over sport,
omdat Google weet dat je in het verleden interesse getoond hebt voor informatie
over sport.
Dat is een hele stap verder, een stap
die ongetwijfeld door veel internauten als een inbreuk op hun privacy beschouwd
zal worden. Google is zich hiervan bewust, en heeft daarom drie nieuwe
dingen uitgebracht die de pil voor de internaut moeten verzachten.
Om te beginnen transparantie: Google wil
zoveel mogelijk informatie geven over de advertenties die verschijnen op
het AdSense partner netwerk en bij YouTube. Nu kan je trouwens ook al gaan
kijken waarom Google een bepaalde advertentie vertoont op een bepaalde
plaats. Deze optie zou in de toekomst nog uitgebreid worden.
Verder krijg je de keuze: er komt een
speciale tool die de Ads Preference Manager heet, waar je de verschillende
interessevelden kan zien, er kan bijvoegen of wissen. Zo bepaal jij welke
advertenties je te zien krijgt.
En tot slot controle: Google biedt een
opt-out optie zodat de hele cookie van het AdSense partner netwerk niet
meer bestaat op jouw computer. Er komt ook een plug-in voor de browser,
die ervoor zorgt dat de optie om geen AdSense cookies te aanvaarden op
jouw computer blijft bestaan, zelfs nadat je alle cookies gewist hebt in
je browser.
http://www.google.com/ads/preferences/
http://www.google.com/ads/preferences/plugin
http://googleblog.blogspot.com/2009/03/making-ads-more-interesting.html
"INTERESSANTE" ADVERTENTIES VAN GOOGLE:
INTERESSANT VOOR DE GEBRUIKER?
In het vorige artikel hebben wij even
de feiten over de nieuwe advertenties van Google op een rijtje gezet. Tijd
nu dus om deze feiten even te laten bezinken en even na te denken over
de consequenties.
Eerst willen wij eraan herinneren dat
Google in april 2007 het grote adverteernetwerk van DoubleClick gekocht
heeft. Toen rees heel wat protest tegen deze aankoop, omdat gevreesd werd
dat Google een soort monopolie op de adverteermarkt zou verwerven. Advertenties
van DoubleClick zie je op het hele net. En de kans is groot dat je bij
je surftochten altijd wel op een site komt waar ofwel een advertentie van
Doubleclick staat, of eentje van Google Adsense. Je zou dus voor minder
een "Big Brother is watching me" gevoel krijgen.
Verder mogen wij toch ook wel stellen
dat het voor de gebruiker niet oninteressant is om "interessante" advertenties
gevoerd te krijgen; zij slaan immers op zijn interessegebied zoals dat
gebleken is uit voorgaand surfgedrag, en doelgerichte advertenties storen
de meeste internauten minder dan lukraak gekozen advertenties over onderwerpen
die hem helemaal niet interesseren.
En het pleit in het voordeel van Google
dat de gebruiker de keuze krijgt om uit het programma te stappen, en via
cookies en een browser plug-in helemaal niet getraceerd te worden. Maar
is dit nieuwe initiatief van Google niet iets dat een boomerang effect
kan hebben? Dat de internauten massaal kiezen voor de opt-out, uit protest
tegen het traceren, waardoor het hele systeem van de Google AdSense advertenties
instort?
Volgens SearchEngineLand heeft een recente
studie bij 4.000 Amerikaanse volwassenen aangetoond dat de gebruikers nu
al haast paranoïde zijn over het traceren van hun surfgewoonten:
- 60% van alle respondenten was zich bewust
van het traceren, het verzamelen van informatie en het delen ervan met
andere bedrijven
- de respondenten zien geen meerwaarde
in advertenties die speciaal voor hen uitgekozen zijn, gebaseerd op hun
voorgaand surfgedrag, zelfs al zou dat hun surfervaring vergroten.
Maar laat het bericht zelf eens bezinken,
lees wat meer over deze nieuwe stap, en laat ons eens weten wat jij zou
doen: de cookies uitschakelen, of de schouders ophalen, denkend "wat kan
mij het schelen of Google mij nu volgt of niet..."
http://searchengineland.com/google-introduces-interest-based-advertising-beta-16855
http://www.techmeme.com/090311/p20#a090311p20
http://www.readwriteweb.com/archives/google_introduces_interest-based_ads.php
UITVINDER WEB WAARSCHUWT TEGEN POTTENKIJKERS
OP HET WEB
Het kon op geen slechtere dag gekomen
zijn, dit bericht, althans voor Google. Sir Tim Berners-Lee, de uitvinder
van het internet, heeft zich radicaal uitgesproken tegen het verzamelen
van gegevens over de internaut door derden, inbegrepen commerciële
bedrijven. Vrij vertaald zegt hij het aldus:
De webpagina's die wij bezoeken vertellen
heel wat over ons leven, onze liefde, onze haat, onze angst. Dat is uiterst
gevoelige informatie. Wij gebruiken het internet in tijden van crisis,
wanneer we ons afvragen of we een seksueel overdraagbare ziekte hebben,
kanker, of we homo zijn en of we erover moeten praten. Maar als de gebruiker
zich ervan bewust zou zijn dat hij in het oog gehouden wordt, en dat zijn
gegevens gedeeld worden met derden, zoals een adverteerbedrijf, dan zou
hij het internet in tijden van crisis helemaal anders gebruiken.
Berners-Lee vindt dan ook dat er op het
internet het principe zou moeten heersen dat deze data gewoon niet verzameld
worden. "Wij moeten ons bewust worden van de cynische realiteit dat, tenzij
de overheid er iets tegen doet, de bedrijven de privacy van de gebruiker
aan hun laars zullen lappen".
Het gevaar is immers groot dat de geschiedenis
van het persoonlijk gedrag op het internet misbruikt wordt, bijvoorbeeld
dat het persoonlijk profiel verkocht wordt, gebruikt bij een sollicitatie
of bij het verkopen van verzekeringspremies, om niet te spreken van misdadigers
die hun slachtoffers zo gemakkelijker kunnen stalken en uitzoeken.
"De kracht van die gegevens is zo groot,
dat de commerciële drang om die te misbruiken enorm is, zowel voor
bedrijven als individuen. Het is absoluut noodzakelijk dat het duidelijk
gesteld wordt dat dit illegaal is".
Zo. Dit mocht toch ook even gezegd worden,
na het voorgaande bericht over Google en zijn "interessante" advertenties...
http://www.guardian.co.uk/technology/2009/mar/11/berners-lee-internet-data
DANCING WITH THE STARS: "DE WOZ" DOET
MEE!
Wanneer
bij ons de danswedstrijd "Dancing with the stars" gehouden wordt, dan zijn
het haast allemaal tv-persoonlijkheden die aan de wedstrijd meedoen (acteurs,
presentatoren, journalisten...) met de enkele sportfiguur als uitzondering.
Maar in de VS, waar het format eigenlijk vandaan komt, gaan ze een stapje
verder. Daar werd namelijk een BG, of beroemde geek op de dansvloer gevraagd:
Steve Wozniak, "The Woz", medeoprichter van Apple.
Uiteraard kan je de uitzending van deze
afvalwedstrijd niet in Europa bekijken, maar dankzij de wonderen van YouTube
kan je zelf zien dat Wozniak, niet echt een danser, toch heel veel pret
beleefde aan zijn danspartijtje. De man deed het in ogen van de jury heel
slecht, hij kreeg bakken kritiek over zich gestort, en behaalde slechts
13 van de potentiële 30 punten, waarmee hij de laagste score haalde,
en nu dus op de wipstoel zit.
De Woz trekt zich dat echter niet aan,
en vraagt zich in zijn blog af of de internet-community eigenlijk sterk
genoeg is om de geek doorheen de afvalwedstrijd te helpen. Er zijn verschillende
sites opgericht zoals Votewoz.com en Woz.org die het icoon uit Silicon
Valley steunen. Er is een pagina op Facebook, Vote for Woz, die al meer
dan 1.500 leden telt, en op Twitter is er een Votewoz account aangemaakt,
met al meer dan 1.000 volgelingen. Volgens Wozniak is het belangrijk dat
mensen beseffen dat niet alleen "mensen in de amusementsindustrie (of de
sportwereld) in staat zijn die meetellen. Als jij denkt dat je onmogelijk
kan leren dansen, of dat je de slechtste danser ter wereld bent, dan ga
ik tonen dat dat niet waar is."
Leuk. Wij vroegen ons meteen af of ook
in Vlaanderen het geen tijd is om eens te gaan vissen in een andere visvijver
dan de acteurs of sportmensen. Waarop wij ons meteen de vraag stelden:
maar wie is er in Vlaanderen als geek bekend genoeg om daarvoor te vragen?
Want wij hebben geen personencultus in de IT-wereld. In Nederland zijn
er wel enkele bekende geeks, waaronder Franciscus van Jole bijvoorbeeld.
Daarom ook onze vraag aan jou: wie is er in jouw ogen een BG - bekende
geek?
http://www.pcworld.com/article/161021/article.html?tk=nl_dnxnws
http://www.votewoz.com/
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=dancing+with+the+stars+the+woz&aq=f
ONLINE JE STRAFBLAD LATEN ZUIVEREN
Je kan het zo gek niet bedenken, of je
vind er wel een website voor - althans in de VS. Daar kan je bij ClearMyRecord.com
je strafblad laten zuiveren. En de prijs ervoor is zelfs juist gezakt:
van $199 naar $99!
Nu moet je niet denken dat je, Amerikaan
zijnde met een strafblad of in voorlopige vrijheid, zomaar even naar de
site kan surfen en daar automatisch gezuiverd wordt van alle blaam mits
betaling van de nodige centjes. Er zit wat meer aan vast. De boosdoener
kan er enkel automatisch de documenten laten invullen die vereist zijn
voor het wissen van het strafblad. De rechter heeft uiteraard het laatste
woord.
Geeft de rechter het ja-woord, dan zal
de dienst ervoor zorgen dat meteen alle sporen van eerdere veroordelingen
uit àlle databases in alle 50 Amerikaanse staten verwijderd worden,
en je bent weer zo onschuldig als een kinderzieltje. Zelfs voor mensen
die reeds officieel van alle blaam gezorgd zijn, biedt de site een dienst,
want soms blijven eerdere veroordelingen hardnekkig in allerlei databases
hangen, zodat je kansen op een goede job of een lening misloopt. ClearMyRecord
zou ook in dat geval kunnen helpen.
Een perverse dienstverlening? Blijkbaar
in elk geval een gat in de markt, want sinds de oprichting van de site
hebben al meer dan 10.000 Amerikanen er gebruik van gemaakt....
http://media.prnewswire.com/en/jsp/latest.jsp;jsessionid=E180960B67039066F721AB1A4BDEE44B.tomcat1?resourceid=3936156&access=EH
http://www.clearmyrecord.com
TWITTER EN ZIJN AANBEVELINGSLIJSTJE:
HET IS ONGEPAST
Wij komen nog even terug op ons artikel
van verleden week over Twitter, onder de titel "Twitter: de wegen van Twitter
zijn ondoorgrondelijk - maar vol gevolgen". Daarin hadden wij het over
het feit dat sommige Twitteraars plots het aantal van hun volgelingen dramatisch
zagen stijgen, doordat Twitter hun naam vermeld had op het lijstje "mensen
die je interessant zou kunnen vinden" dat de nieuwe gebruiker voorgeschoteld
krijgt.
Wij hadden daar toen onze bedenkingen
bij, en het blijkt dat wij niet de enigen zijn: ook columnist vindt dat
het niet hoort. Hij haalt het geval aan van Ana Marie Cox, die in een week
tijd van 3-4.000 volgelingen klom naar meer dan 60.000 volgers in Twitter,
enkel en alleen omdat haar naam voorkwam op de "Suggested Users Page" (2).
Winer legt uit waarom het fout is wat Twitter doet.
Eerst en vooral omdat heel wat Twitteraars
hun Tweets gebruiken om te verwijzen naar artikels die op blogs verschenen
zijn. Tech magazine TechCrunch bijvoorbeeld gebruikt haar Twitter pagina
om artikels op de eigen site te vermelden. Op de eigen site staan advertenties.
Door mensen via Twitter naar de eigen site te krijgen, wordt het geschenk
dat Twitter doet door bijvoorbeeld TechCrunch op het lijstje te zetten
een heel waardevol geschenk. En dan is het erg verleidelijk te denken dat
TechCrunch hierdoor wel eens geneigd zou kunnen zijn om wat milder te oordelen
over nieuwigheden bij Twitter bijvoorbeeld.
Ten tweede: waarom de ene wel en de ander
niet? Waarom TechCrunch, maar geen Leo Laporte, Jason Calicanis, Guy Kawasaki,
toch ook vooraanstaande bloggers? Hebben zij iets verkeerd gezegd?
Ten derde: heeft iemand die een bepaald
programma geschreven heeft wel het recht om zulke suggestie te maken? Beeld
je in dat de telefoonmaatschappij je nieuwe telefoon zou installeren, en
dan zou zeggen: dit zijn volgens ons interessante abonnees, we verbinden
je even door...
De conclusie van Dave Winer: Twitter heeft
teveel macht. Het is tijd dat iemand of iets die macht uit de handen neemt
van de mensen bij Twitter of dat zij zelf afstand doen van die macht. Een
verregaande conclusie, dat is waar. Maar zeg nu eerlijk, zit er niet een
beetje grond van waarheid in?
In elk geval: het artikel werd opgemerkt,
en lokte heel wat commentaren. Vergeet die niet te lezen!
-Nagekomen bericht: na het schrijven
van dit artikel bereikte ons ook nog het bericht dat Jason Calicanis een
bod gedaan heeft van 250.000 $ om op de Suggested Users Page te verschijnen!
http://www.netties.be/v20/toon_artikel.php?id=8238&cat=Nieuws&zoekdatum=2009-03-06
http://www.scripting.com/stories/2009/03/12/whyItsTimeToBreakOutOfTwit.html
http://www.techcrunch.com/2009/03/12/how-much-is-a-suggested-slot-on-twitter-worth-jason-calacanis-offers-250000/
|
Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter! |
GROENE TECH: ROLLUIKEN ALS ZONNE-ENERGIE
PANELEN
Zonne-energie
is in, gewoon omdat die gratis is. Het enige wat kost is de installatie.
En daarna is het gewoon een kwestie van het opvangen van de energie van
de zon.
Wel, het bedrijf Blight, dat zonnestores
maakt, heeft een innovatieve manier bedacht om die energie op te vangen.
Deze zonneblinden halen overdag de energie uit de zon, en geven die 's
nachts terug in de vorm van licht. Er zijn geen stroomkabels nodig, en
het slanke design is echt mooi. Bovendien volgen de blinden, die kunnen
draaien, het zonlicht doorheen de dag, zodat zij een maximum aan energie
kunnen opslaan.
Maar hopelijk is ook gedacht aan het andere
aspect: dat de inkijk in de kamer tegengehouden wordt...
http://www.pcworld.com/article/160395-5/greener_gadgets_bright_ideas_for_a_more_efficient_tech_experience.html
JE IPOD BEDIENEN MET EEN KNIPOOG OF
EEN OPGETROKKEN WENKBRAUW?
Gaan we met zijn allen binnenkort smoelentrekken
om onze iPod te bedienen? Het lijkt erop - en zo idioot is het niet eens.
Het gaat om een nieuwe gadget, bedacht door wetenschappers van de Osaka
University. Die ziet eruit als een soort koptelefoon, maar hij bevat ook
infrarode sensoren, die de kleine bewegingen in je oor kunnen registreren
die ontstaan doordat je bepaalde bewegingen maakt met je gezicht, zoals
een wenkbrauw optrekken, een knipoog geven, of te glimlachen.
Deze koptelefoon, de "Mimi Switch" of
"ear Switch" is dan verbonden met een micro-computer die elektronische
toestellen kan bedienen. Met andere woorden: met deze gadget kan je allerlei
toestellen handsfree controleren - van het licht in de kamer aandoen, tot
het opzetten van de wasmachine. Je iPod stopzetten en terug verder laten
spelen door je tong uit te steken, lijkt het jou wat? Wij zien wel een
groot nadeel. Want dit wil eigenlijk zeggen dat je je gezicht voor de rest
van de dag in de plooi moet houden, en je knipoogjes en glimlach moet voorbehouden
voor de bediening van je toestel. En wij lachen nu eenmaal erg graag....
http://www.theage.com.au/news/technology/nudge-and-wink-may-turn-on-all-your-gadgets/2009/03/09/1236447097380.html
http://www.techmeme.com/090309/p9#a090309p9
SLIMME ELEKTRICITEITSMETERS AUB!
We hebben met zijn allen steeds meer gadgets
en elektrische toestellen in huis - maar weten we hoeveel elektriciteit
we misschien wel overbodig verspillen? Hebben we überhaupt enig idee
van wat elk toestel verbruikt? Wie 's nachts de computerkamer binnenwandelt
zal daar een hele kerstboom van standby-lichtjes aantreffen: de computer,
het scherm, de printer, de router, het draadloze modem... Ga je naar de
keuken, dan tref je daar al eenzelfde lichtkermis aan: de standby lichtjes
van de microgolf en de gewone oven, van de koffiemachine, enz.
Het wordt tijd dat we besparen - niet
alleen voor onze eigen portemonnaie, maar vooral voor het milieu. Een goed
inzicht in wat we verbruiken is voor de meeste mensen de eerste stap naar
een besparingsplan. Maar de huidige installaties zijn er niet op gemaakt
om ons dat inzicht te geven. De meters staat meestal in de kelder, en je
daalt niet elke dag af om de meterstand te gaan aflezen. De meeste mensen
wachten zelfs gewoon af tot de elektriciteitsmaatschappij de meterstand
komt opnemen. En dan willen wij toch even twee dingen aanklagen die wij
ergerlijk vinden: dat de eindafrekening slechts één keer
per jaar gemaakt wordt, en dat die pas maanden na de meteropneming volgt.
Het is voor de energieleveranciers uiteraard gemakkelijk om slechts één
keer per jaar een afrekening te maken, en voor de rest van het jaar schattingen.
Maar voor de gebruiker is dat allerminst handig, want hij komt vaak voor
nare verrassingen te staan bij die eindafrekening...
Maar dit terzijde. Terug naar onze meters.
In de VS heeft president Obama al beloofd dat hij werk wil maken van "slimme"
meters, waarmee je gemakkelijk het verbruik kan opvolgen in je huis, en
zo de energievreters kan opsporen. En op de CeBIT beurs in Hannover die
verleden week afgesloten is, werd er zo'n slimme meter voorgesteld, die
de Duitse gebruikers al mogen aanvragen sinds einde 2008. Die meter zelf
heeft enkel een simpel LCD scherm met daarop het huidig verbruik. Om het
verbruik dag na dag, uur na uur, te weten te komen moet je ofwel een programma
op je computer installeren of een webgebaseerde interface raadplegen.
De meter kost wel 5 euro per maand aan
huur (dus 60 euro extra per jaar), maar volgens de makers zou je meer dan
die som kunnen besparen door het verbruik getrouw op te volgen. Meer daarover
bij PC WOrld. Wij zijn alvast gewonnen voor slimme meters!
http://www.pcworld.com/article/160893/article.html?tk=nl_dnxnws
NIEUWE IPOD SHUFFLE: NOG KLEINER, EN
HIJ PRAAT!
Wie
de iPod Shuffle klein vond, zal bij de nieuwe versie van deze draagbare
player van Apple grote ogen trekken - want nu is hij NOG kleiner geworden.
De nieuwe player, die 4 GB aan geheugen heeft, is namelijk nog maar half
zo groot als zijn voorganger - hij is zelfs kleiner dan een AAA batterij,
om juist te zijn.
Zo klein - maar hoe kan je dan zien welke
song er afgespeeld wordt? En hoe zie je hoeveel leven er nog zit in de
batterij? Daaraan heeft Apple gedacht: dit toestel bevat een VoiceOver
functie; die kan de songtitel vermelden, de namen van de artiesten of het
speellijstje, maar kan ook statusinformatie voorlezen, zoals de stand van
de batterij. Hij spreekt veertien talen, waaronder ook Nederlands. De eerste
keer je de nieuwe Shuffle met iTunes verbindt zal Apple nieuwe software
installeren op je Mac of PC die de voice tool activeert. Let wel: het gaat
hier niet om spraakherkenning - je kan dus niet tegen je iPod zeggen dat
hij een bepaalde song moet spelen. Maar handig is de VoiceOver wel: hij
kan bijvoorbeeld al de namen van je speellijstjes in alfabetische volgorde
opzeggen, in alfabetische volgorde, zodat je het gewenste speellijstje
kan kiezen.
Het toestel is verkrijgbaar in zilver
of zwart, en kost 75 euro, inbegrepen de Apple Earphones met afstandsbediening
en een USB kabel. De batterij is goed voor 10 uur. Foto's vind je o.a.
bij CNet.
http://www.apple.com/benl/ipodshuffle/
http://news.cnet.com/8301-13579_3-10193443-37.html
Nagekomen bericht: de critici zijn erg
negatief over het nieuwe toestel: niet alleen is er geen scherm meer, ook
de knoppen voor de bediening zijn verdwenen. Er is alleen een aan/uit knop,
en een knop om de voice over op te roepen of over te schakelen van Playlist
naar Shuffle. Je kan enkel fast forward enz. via de speciale koptelefoon
die niet echt denderend is van kwaliteit en die je niet kan vervangen door
een betere, omdat er op de Shuffle een speciale aansluiting zit...
http://ct.cnet.com/clicks?t=147323429-4c6504761362c19e8752163e4228536a-bf&brand=NEWS&s=5
BBC SPEELT ZELF HACKERTJE
Om aan te tonen hoe gemakkelijk computers
weggekaapt kunnen worden en ingezet in een legertje zombie-computers, heeft
de BBC zelf op het web een programma aangekocht dat computers wegkaapt,
om zo het onderzoek naar deze praktijken te kunnen uitvoeren. Het programmaa
heet Click, en het legertje zombie-computers dat slachtoffer werd van Click
bestond uit maar liefst 22.000 computers. Alle gebruikers van wie de computer
besmet was via Click, zijn ondertussen verwittigd, en kregen ook een uitleg
hoe zij hun systeem beter kunnen beveiligen.
Maar is dat allemaal wel wettelijk, zomaar
even hackertje gaan spelen? Volgens het artikel bij BBC gebeurde er niets
verkeerds. De slachtoffers werden gevonden in chatrooms op het web. Het
Click-programma verzamelde geen persoonlijke gegevens op de besmette pc's.
En het enige doel was aan te tonen welke kracht al die besmette computers
samen hebben - een experiment dat duidelijk geslaagd was. Alle besmette
computers kregen immers de opdracht om spam te verzenden naar twee speciaal
daarvoor door de BBC aangemaakte e-mailadressen, en binnen enkele uren
liepen de mailboxen op die adressen helemaal vol met spam.
Verder werd nog een ander aspect aangetoond
van wat zo'n botnet vermag. Die kan immers ook gebruikt worden om met alle
besmette computers samen een Denial of Service aanval uit te voeren op
een bepaalde website. Door een toevloed aan verkeer wordt die website dan
namelijk onbereikbaar. Ook dit experiment verliep feilloos: de DDoS aanval
werd uitgevoerd op een speciale site, en raar genoeg waren 60 besmette
machines al genoeg om de site plat te leggen.
DDoS aanvallen worden vaak gebruikt door
afpersers; hun dreigement is simpel: betaal ons zoveel geld, of anders
leggen wij jouw site plat. Elke commerciële site is als de dood voor
zo'n dreigement, want een site die niet bereikbaar is, is een site die
niet verkoopt...
In het artikel van de BBC vind je het
fijne over het experiment. Wat je vooral moet onthouden is dat je nooit
voorzichtig genoeg kan zijn op het web (vooral dan in chatomgevingen!),
dat je echt niet kan zonder antivirusbescherming en firewall, en vooral:
dat je die moet onderhouden en gebruiken!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/click_online/7932816.stm
|
Nieuws in een notedop |
*** Blijkbaar vond Canon de prijs van de
inkt voor onze printer nog niet hoog genoeg: de prijs van de inktcartridges
wordt met 8% verhoogd.
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2397407&WT.mc_id=rss
*** Omdat Jan en klein pierke zelf een
toepassing kan ontwikkelen voor Facebook, en die daar ter download aanbieden,
zijn er heel wat snoodaards die daarvan misbruik maken om hun malware de
wereld in te sturen.
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2396854
*** Skype gaat zijn SILK wideband audiocodec
gratis aanbieden aan externe ontwikkelaars. Door de audiocodec rechtenvrij
aan te bieden vergroot Skype zijn positie in de VoIP-race.
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2397108&WT.mc_id=rss
*** Radio Stad is gestart met een nieuw
online radiostation Stad Belgian Tracks. Op zich niks bijzonder mee was
het niet dat je alleen muziek en tracks kan beluisteren die door inwoners
van België geproduceerd zijn. Of het nu Frans, Arabisch, Turks, Engels,
of Vlaams is. Multitrack avant la lettre!
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00079685
*** Na Amazon gooit ook de grootste Amerikaanse
boekhandelketen Barnes & Noble zich op de markt van de e-boeken en
koopt de e-boekenwinkel Fictionwise dat ook de website ereader.com onder
zijn hoede heeft.
http://www.fictionwise.com/
http://www.ereader.com/
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=090309004
*** CeBIT beurs sloot af met 20% minder
bezoekers dan het jaar tevoren
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=090309003
*** Volgens de kleinere hostingbedrijven
in Nederland misbruikt SIDN, de Stichting INternet Domeinregistratie Nederland
die de doeminnamen eindigend pop .nl uitgeeft, haar monopoliepositie doordat
het korting geeft aan de grote hostingbedrijven, en niet aan de kleintjes.
http://www.dag.nl/multimedia/beheerder-nl-adressen-maakt-misbruik-van-monopolie-236173
*** Discount supermarktketen Lidl gaat
nu online auto's verkopen.
http://newsletters.fairfax.com.au/cgi-bin16/DM/y/hBpdp0RjB3v0Jhb0RjbT0Eo
*** Europese Commissie roept de lidstaten
op om dringend meer breedbandinternet op het platteland aan te leggen:
30% van de bevolking op het Europese platteland heeft nog geen aansluiting
op het snelle internet.
http://www.radiovisie.eu/int/nieuws.rvsp?art=00079680
*** EU bereikt akkoord over een maximumprijs
voor sms en data roaming
http://www.totaltele.com/View.aspx?ID=443852&t=2&en=1
*** Binnenkort nieuwe webradio Belpop
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00079730
*** Noorse tv-zender NRK lanceert eigen
Bit Torrent tracker voor verspreiding programma's
http://www.radiovisie.eu/int/nieuws.rvsp?art=00079720
*** Cambridge University Press, de Boston
University School of Law en het Zweedse talenbedrijf TransLegal hebben
's werelds eerste online talentraining voor de wereldwijde juridische gemeenschap
gelanceerd.
http://www.prnewswire.com/mnr/translegal/37409/
*** Dimension Data publiceert eBook waarin
de voordelen van eProcurement worden gekoppeld aan Green Procurement
http://www.dimensiondata.com/Services/eProcurement/GreenProcurement.htm
*** In China kan je iTunes tegoedbonnen
van 200 dollar voor een schijn van de prijs kopen: het algoritme van de
cadeaubonnen is gehackt.
http://xmail.idg.nl/optiext/optiextension.dll?ID=VdTXPeugKlUdPVc_rDVVVE
*** Matrozen leren voortaan varen in een
nieuwe simulator, een computergestuurde cockpit
http://www.binnenvaart.be/
*** Met steun van domeinbeheerder DNS zullen
er in de volgende drie jaar minstensn 9.000 pc's geschonken worden aan
vzw's die met kansarmen werken. Doel: de digitale kloof te helpen dichten.
http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=gQhV0NeGudVgqxrgggj
|
Audio op het Internet |
JAY-A - BROOKLYN
[hip-hop] Sommigen zijn niet echt voorstander
van dit genre, maar wij lusten wel wat hip hop. Deze song is goed gemaakt,
in een strak ritme gebracht, en met voldoende arrangement om de song boeiend
te houden, als je de teksten niet kan volgen.
http://www.isound.com/download.php?id=562054
DYFOR ENTERTAINMENT - MOUTH OPEN
[hip hop] Nog wat hip hop, voor de liefhebbers,
volgens het vaste recept: een elektronisch drumstel, een zangkoor, een
strak ritme, heel wat vloeken, en wat elektronische geluidjes erbij. Een
recept dat meestal wel smaakt naar meer.
http://www.isound.com/download.php?id=561660
DUB WILLIAMS - RUNNING
[pop] Een heerlijke mengeling van pop
en hip hop, met een intro die doet denken aan de goede tijd van Shaft en
Barry White. Gratis te downloaden, doen dus maar.
http://www.isound.com/download.php?id=561621
TV ON THE RADIO - DREAMS
[alternative punk] Een van de betere bands,
dat is TV on the Radio. De songs zijn wat broederig, donker, maar erg goed
gemaakt. Niet meteen om vrolijk van te worden, maar interessant om naar
te luisteren.
http://www.isound.com/download.php?id=43053
- Johan Anthierens, Vlaams journalist -
|
|
THE BOOK DEPOSITORY: GROOT BOEKENMAGAZIJN
Deze internationale virtuele boekenwinkel
is in staat om boeken gratis te verzenden naar 90 landen ter wereld. Je
vindt er 1,8 miljoen titels, en het aantal groeit elke dag. Je vindt er
ook heel wat boeken die niet mainstream zijn, en ook aanzienlijke kortingen
op bepaalde boeken.(Bron: Walkingmen.com)
[Taal: Engels]
http://bookdepository.co.uk/live
SNAGFILMS: FILMS VAN NATIONAL GEOGRAPHIC
DOORZOEKEN
De films van National Geographic zijn
ietwat moeilijk te doorzoeken op de site zelf. Maar je kan gelukkig gebruik
maken van deze dienst, die eveneens helpt om interessante films te zoeken
die door de befaamde uitgevers gemaakt werden. (Bron: Frank)
[Taal: Engels]
http://www.snagfilms.com/films/browse/category/national_geographic/
DE GESCHIEDENIS VAN DE VS
De verkiezingen in de VS zijn achter de
rug. Maar wat weet jij eigenlijk over de geschiedenis van dit land, dat
een heel continent beslaat? Op deze site vind je meer dan 200 films over
de geschiedenis van de VS, die je online kan bekijken. Voor onderwijzers
is er een aparte toelichting. Je kan ook de totstandkoming van de films
bekijken, enz. (Bron: Frank)
[Taal: Engels]
http://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/onlineFilms/1/
WETENSCHAP IN FILMS SAMENGEVAT
Hoe weten we wat we weten? Hoe ziet het
leven eruit van wetenschappers die op Antarctica werken? Hoe bestuderen
de wetenschappers eigenlijk de klimaatveranderingen? Hoe worden films gemaakt?
Op deze site vind je vele films met een wetenschappelijke uitleg. In het
Engels weliswaar, maar een leerkracht kan gemakkelijk bij de beelden de
nodige duiding voorzien. (Bron: Frank)
[Taal: Engels]
http://www.exploratorium.edu/index.html
DUITS WOORDENBOEK À LA WIKIPEDIA
Op zoek naar de betekenis van een Duits
woord? Dan kan je tegenwoordig het verklarende Duitse woordenboek "Woerterbuch"
raadplegen, dat opgevat is als een Wiki. Er staan al meer dan 3 miljoen
bijdragen in. Uiteraard blijft het een vereist dat je Duits kan lezen,
maar wij hebben een tip voor jou: hoe vreemd dat Duits er geschreven mag
uitzien, je moet het gewoon hardop lezen. En dan zal je meteen bemerken
dat het allemaal wat begrijpelijker wordt...
http://www.woerterbuch.info/
http://pressetext.at/news/090216011/woerterbuchinfo-ueberschreitet-grenze-von-3250000-eintraegen/
PATENT SILLY
Elke week worden er duizenden nieuwe patenten
toegekend in de VS door het US States Patent and Trademark Office. Maar
waarop slaan al die patenten? Gelukkig is er een blogger die deze patenten
doorspit, en daarover bericht. Degene die hij kiest zijn a) echt te gek,
b) erg cool, c) heel beangstigend.
Om even te bekijken. (Bron: Walkingmen.be)
[Taal: Engels]
http://www.patentlysilly.com/
ZOEKEN NAAR E-BOOKS
Op zoek naar e-boeken om gratis te lezen?
Deze zoekmachine zal je hierbij helpen: zij verwijst naar boeken in .pdf
formaat, over allerlei onderwerpen. Van "A Room with a view", tot "Zorro".
Veel leesplezier!
[Taal: Engels]
http://pdfse.com/
ACADEMIC EARTH
Op deze site vind je duizenden videocursussen,
van de beste onderwijzers en professoren ter wereld. De onderwerpen zijn
erg uiteenlopend: de geschiedenis van de computer, Sigmund Freud, de menselijke
anatomie, enz. Voor de leergierige internaut! (Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://academicearth.org/
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: EVENTJES
LACHEN
In deze tijden van crisis is het al genoeg
kommer en kwel: even lachen moet kunnen. Op deze site vind je een hele
reeks moppen, plaatjes, raadsels, enz. Als voorsmaak deze mop:
"Een Belgische aannemer wordt gevraagd
een geluidsmuur van 5 km aan de E40 te verven. Slim als hij is gaat hij
hiervoor de Hollander Henk aanspreken. De eerste dag verft Henk 2,5 km.
"Wauw" denkt de Belg, "dat gaat hier morgen gedaan zijn". De tweede dag
verft Henk maar 1,25 km. "Een slechte dag" denkt de Belg, "we zullen morgen
zien." De derde dag 500 meter en dat gaat zo door. Aan het einde van de
week is de zaak compleet, maar de Belgische aannemer vraagt Henk hoe het
komt. "Nou", zegt Henk, "in het begin staat de pot nog dichtbij, maar op
het einde is dat wel een afstand hoor."
[Taal: NL]
http://home.scarlet.be/lachuh/
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IN DEN
GOEDKOOP
Het is crisis, en dan zijn producten die
je gratis kan krijgen mooi meegenomen. De site "In den goedkoop" verzamelt
de aanbiedingen voor spullen die je gratis kan krijgen - via coupons of
kastickets die je moet opsturen. Handig!
[Taal: NL]
http://users.skynet.be/indengoedkoop/
HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MESOTTEN
Deze site is ideaal voor de KMO en zelfstandige:
hier vind je namelijk allerlei links naar sites die de zelfstandige of
het bedrijf van pas kunnen komen: het controleren van BTW-nummers in Europa,
BTW wetgeving, fiscaal nieuws, publicaties van vennootschappen in het Belgisch
Staatsblad, enz.
[Taal: NL]
http://www.mesotten.be/
VRIJDAG MULTIMEDIA: DESIGNER/SLASH/MODEL
Wie "designer" zegt, denkt "slim". Wie
"model" zegt, denkt "dom". Kan een designer even mooi zijn als een model,
kan een model even slim zijn als een designer? De mensen die deze site
ontwierpen voor hun eigen bedrijf, bewijzen dat het kan. Een prachtig gemaakt
filmpje.
[Taal: Engels]
http://designerslashmodel.com/
VRIJDAG MULTIMEDIA: MAN LIBERATION FRONT
Als ludieke reactie op de "nieuwe man"
start binnenkort een programma op 2BE, waarin "de joeri" samen met komiek
Philippe Geubels de man "weer man" laten zijn. Uiteraard hoort er ook een
website bij, waar je nu al wat filmpjes kan bekijken. Niet altijd politiek
correct, wel grappig.
[Taal: NL]
http://www.2be.be/mlf/
VRIJDAG MULTIMEDIA: KUTIMAN MIXES YOUTUBE
De Israëlische muzikant Kutiman maakt
muziek op een erg originele muziek: door recyclage. Hij gebruikt immers
stukjes van filmpjes op YouTube, en maakt daar een remix van. Het resultaat
is schitterende muziek - en het speciale eraan is dat het eigenlijk niet
mag, want die remix is eigenlijk een inbreuk op de auteursrechten...
[Taal: Engels]
http://thru-you.com/
http://www.jonathancoulton.com/2009/03/11/kutiman-mixes-youtube/
Bezoek ook de
andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/
- http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://leefwijzer.wordpress.com
- http://hoorspel.wordpress.com
|
|
*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia
- Bill Gates opnieuw de rijkste
NEW YORK - Bill Gates is weer de rijkste
mens ter wereld. De Microsoft-oprichter staat opnieuw op nummer 1...
http://www.ad.nl/buitenland/3067752/Bill_Gates_opnieuw_de_rijkste.html
- Invasie van de apen
UTRECHT - Utrecht wordt bedolven onder
de apen. Ze hebben allemaal een eigen identiteit en je kunt vriend...
http://www.ad.nl/video/3066779/Invasie_van_de_apen.html
- Brein spoort meer internetpiraten op
HOOFDDORP - De organisatie ter bestrijding
van internetpiraterij, Brein, heeft in 2008 in totaal 398 illegale websites
opgespoord met daarop...
http://www.ad.nl/multi-media/3068800/Brein_spoort_meer_internetpiraten_op.html
*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- De best bezochte online gamesites
Niet de game-portals van Yahoo, AOL of
MSN, maar het Nederlandse Spil Games is wereldwijd het best bezochte game-netwerk
van dit moment.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=25733
- 8 uur non-stop telefoneren
Met de nieuwe Philips Xenium X530 mobiele
telefoon kun je acht uur lang bellen zonder dat hij opgeladen hoeft te
worden. Een sterke batterij en energiezuinige technieken zorgen hier voor.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=25731
- Windows updaten vanaf CD
Na het installeren van Windows moet er
altijd nog een hele vracht updates vanaf de Windows-site worden geïnstalleerd.
Dit kan echter sneller vanaf een CD.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=25725
*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/
- Google Docs en Gmail opnieuw enige tijd
buiten strijd
De problemen blijven aanhouden bij de
diensten van Google. Afgelopen dinsdag liet Google de gebruikers weten
dat er 'minieme problemen' waren met de toegang tot Gmail.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=19643&style=99896
- Sociale netwerksites meer geraadpleegd
dan online messaging
Voor het eerst worden blogs en sociale
netwerksites meer geraadpleegd dan online messaging. Of toch dat is het
resultaat van een studie die liep van december 2007 tot december 2008 van
Nielsen Online.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=19638&style=99896
- UZ Leuven lokaliseert voorwerpen en
patiënten met eigen Wi-Fi netwerk
Dimension Data, een gespecialiseerde leverancier
van IT-oplossingen en –diensten met een omzet van $ 4,5 miljard, start
in het UZ Leuven een pilootproject dat het mogelijk maakt voor het personeel
om zowel patiënten als voorwerpen te lokaliseren binnen alle afdelingen
van het ziekenhuis.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=19640&style=99896
*** PC WORLD
http://www.pcworld.be
- Online verkoop: e-commerce overschrijdt
geen grenzen
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/internet/online-verkoop-e-commerce-overschrijdt-geen-grenzen.cfm
- Slimme meters om het verbruik te verminderen
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/other/slimme-meters-om-het-verbruik-te-verminderen.cfm
- Netbook voor Apple?
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/portables/netbook-voor-apple.cfm
*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/
- Content Management Forum : Nog
48 uur om te registreren als bezoeker!
Op het komende content management forum,
georganiseerd door Digimedia en Inside magazine, zijn al meer dan 100 bezoekers
geregistreerd.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=5292
- Sociale netwerksites meer geraadpleegd
dan online messaging
Voor het eerst worden blogs en sociale
netwerksites meer geraadpleegd dan online messaging. Of toch dat is het
resultaat van een studie die liep van december...
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=5296
- Google lanceert nieuwe reclamedienst
met interessedoelgerichtheid
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=5293
*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info
- Verbeteren sociale media ons gedrag?
http://computertaal.info/2009/03/12/verbeteren-sociale-media-ons-gedrag/
Orion nevel (foto)
http://computertaal.info/2009/03/12/orion-nevel-foto/
Afgekort teksten (sms’en) = goede lezers
http://computertaal.info/2009/03/12/afgekort-teksten-smsen-goede-lezers/
*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net
- Reporters without Borders heeft een
lijst van twaalf 'vijanden van het internet' opgesteld. Volgens de organisatie
plegen deze landen op grote schaal censuur en worden internetgebruikers
om hun uitingen vervolgd.
http://tweakers.net/nieuws/58967/twaalf-landen-afgeschermd-van-internet.html
- GroenLinks heeft zich uitgesproken tegen
de samenwerking van ict-opleidingen met bedrijven als Microsoft, Cisco
en Oracle. Volgens de partij moeten de opleidingen juist het gebruik van
opensourcesoftware stimuleren.
http://tweakers.net/nieuws/58968/groenlinks-boos-over-samenwerking-ict-onderwijs-met-microsoft-en-cisco.html
- Dertig leerlingen van de middelbare
school Dalton Voorburg krijgen een iPhone 3G om voor dictees te oefenen.
Het experiment met de tweedeklassers moet uitwijzen of leerlingen betere
cijfers halen als ze op hun telefoon kunnen oefenen.
http://tweakers.net/nieuws/58970/leerlingen-krijgen-iphone-om-woordjes-te-stampen.html
|
Tips en trucs voor de PC/Internaut |
OUTLOOK 2007 VERBETEREN: DUPLICAAT CONTACTEN
VERWIJDEREN
Mensen verhuizen, adressen veranderen,
je maakt al eens een tikfoutje... het resultaat: je lijst met adressen
in Outlook ziet eruit als een echte nachtmerrie voor al wie van nette databases
houdt.
Bij Tech-Recipes vind je een snel systeem
om duplicaat bestanden te wissen. Dat gaat als volgt:
- Open je adresboekje.
- Klik op View, ga naar CurrentView en
selecteer Phone List. Dit zal een lijst aanmaken van al je contacten in
kolommen.
- Klik rechts op een kolom header, en
kies vervolgens Field Chooser.
- In het dialoog venster dat nu verschijnt
kies je All Contact fields.
- Vervolgens kies je Created (aangemaakt),
en sleep je Created naar de kolom headers, waardoor het aan de lijst toegevoegd
wordt. Sluit het dialoogvenster Field Chooser.
- Nu klik je op de nieuwe kolom header
(Created). Al je adressen worden nu geselecteerd op de datum waarop zij
aan het lijstje toegevoegd zijn. Nu kan je gemakkelijk het eerste adres
dat je wil wissen aanklikken, SHift indrukken, en dan het laatste adres
aanklikken. Vervolgens druk je op Delete: de gewenste contacten worden
verwijderd.
- Nu moet je terug naar het normale uitzicht
van je adresboekje: ga naar VIew, Current View, en kies de vertoningswijze
die je gewend bent, zoals Business Cards.
http://www.tech-recipes.com/rx/2700/outlook_how_to_delete_duplicated_contacts/
OUTLOOK VERBETEREN: GMAIL EN OUTLOOK
COMBINEREN
We zullen er hier niet meteen op in gaan
- dat is stof voor een nieuwe artikelenreeks. Maar wie niet kan wachten,
kan alvast dit artikel lezen bij de How-To Geek, "Gmail IMAP in Outlook
2007 guid". Hier wordt namelijk uitgelegd hoe je je Gmail en je Outlook
moet configureren zodat zij een fijn huwelijk kunnen sluiten. Want dan
wordt het pas interessant: je kan dan bijvoorbeeld een mail van een vlagje
voorzien in Outlook, en dezelfde mail in Gmail van een ster voorzien.
http://www.howtogeek.com/howto/microsoft-office/use-gmail-imap-in-microsoft-outlook-2007/
OUTLOOK 2007 VERBETEREN: VERZENDING
MAIL UITSTELLEN
Het
is geen slecht idee om ervoor te zorgen dat je mail niet meteen verzonden
wordt wanneer je op "Send" klikt. Dat heeft immers vele voordelen. Bijvoorbeeld
verraad je niet aan je bestemmeling dat jij een workaholic bent, en mails
verstuurt om 1 uur 's nachts en 5 uur 's morgens. Of misschien wil je dat
je mail aankomt wanneer jij het kantoor al verlaten hebt. En natuurlijk
geeft dat uitstel je ook de kans om je mail nog eens terug te lezen, die
grote blunder die er toch in geslopen was er terug uit te halen, enz.
Hoe stel je het verzenden van mail uit?
Dat kan op verschillende manieren.
- Je kan het uitstel voor ALLE mails instellen.
Dat doe je via Tools / Options , tabblaadje Mail Setup. Bij Send/Receive
vink je het vakje uit naast "send immediately when connected". Dit zorgt
ervoor dat de mails enkel verzonden wordt de volgende keer jij op de button
"send/receive" klikt.
- Je kan een uistel instellen voor een
individuele mail. Schrijf de mail, neem het tabblaadje Options, en bij
het vak "More Options" kies je Delay Delivery. Hier kan je dan invullen
dat de mail niet voor een bepaald tijdstip gezonden mag worden (do not
deliver before...)
OUTLOOK VERBETEREN: ONE NOTE GEBRUIKEN
OneNote is een onderdeel van Outlook dat
niet echt zo bekend is. Maar het is toch wel handig: je kan hier allerlei
stukken en brokken uit boodschappen verzamelen, gedachten neerpennen, enz,
om later te verwerken. Een goede handleiding om met OneNote te werken vind
je op onderstaand adres.
http://lifehacker.com/5042429/microsoft-onenote-is-a-note+taking-power-tool
TIPS VOOR WEBWERKERS
Vroeg of laat zul je er ook aan moeten: video op je site!
De ontwikkelingen op internet gaan zo snel en er gebeurt zo veel dat het haast niet te doen is om alles bij te houden. Maar sommige trends die ontstaan zijn zo belangrijk dat we ze toch even onder de aandacht willen brengen.
Eén van die trends is het gebruik van video op internet. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat YouTube één van de populairste videosites op het net is. Internet wordt al lang niet meer alleen gebruikt voor het opzoeken van informatie. Het wordt steeds meer een vorm van entertainment.
Ik las deze week nog dat het gebruik van Uitzending Gemist afgelopen jaar met 44% is toegenomen. (Voor de Vlamingen: in België heet dat 'Ooit gemist'.) Mensen raken steeds meer gewend aan video op het net. En sterker nog, ze beginnen het al min of meer van je te verwachten.
Het is natuurlijk veel gemakkelijker om
lekker ervoor te gaan zitten en een korte videopresentatie te bekijken
dan om hele lappen tekst te gaan lezen. Het wordt dus tijd om als webmasters
hierin mee te gaan en de informatie op je site aan te bieden in de vorm
van video.
Je kunt dan denken aan een bedrijfspresentatie,
om vertrouwen te wekken en een algemeen beeld van je bedrijf te geven.
Maar ook een productpresentatie of -demonstratie. Misschien wil je wel
jezelf 'verkopen', als consultant bijvoorbeeld.
Zoals wel vaker het geval is, kun je ook
dit op verschillende manieren aanpakken. Je kunt het heel goedkoop houden
en het zelf doen. Dit kost veel tijd en weinig geld en de kwaliteit is
'doe-het-zelf'-kwaliteit. In Web Succes Magazine nummer 154 en 155 kun
je een stappenplan vinden om zelf een video te maken.
Een andere manier is om een professionele
productie te laten maken. Maar als je weet wat een reclamespotje van 30
seconden kost, dan word je daar niet vrolijk van. Je bent dan vlot 20.000
euro kwijt en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.
Snel, gemakkelijk en betaalbaar je eigen videopresentatie op je site
Wat je als ondernemer of non-profitorganisatie
eigenlijk graag wilt is dat je er weinig of geen tijd in hoeft te steken
en dat een vakkundig persoon de opnames maakt en alles monteert naar een
professioneel eindresultaat. Gelukkig kan dat nu.
Vanonce.tv is een Nederlands bedrijf met
een landelijk netwerk van cameramensen. Zij werken uitsluitend met High
Definition-camera's voor het beste resultaat.
Werkwijze
De mensen van Vanonce.tv nemen contact
met je op en leggen je perfect uit wat er gaat gebeuren. Eerst moet er
een script gemaakt worden. Wat wil je vertellen? Welke boodschap wil je
overbrengen? Dit is het moeilijkste gedeelte want je moet het terugbrengen
tot de essentie. Het moet in 1-1½ minuut passen. Anders verliest
men op internet al snel de aandacht.
Een cameraman komt op de afgesproken dag
naar je bedrijf of organisatie (in totaal ongeveer 90 minuten op locatie).
Hiervoor gebruikt hij de beste apparatuur, zoals een HD-camera en reversmicrofoon.
Dat gaat hij vervolgens monteren naar ongeveer 1-1½ minuut als eindfilmpje.
Dat houdt het flitsend en vlot.
Je kunt daarna kiezen wat je met je video
wilt doen.
Vanonce.tv kan, via hun video-contentmanagementsysteem,
de video streamen op jouw website. Het wordt dan op jouw website, op de
pagina, plek en grootte die jij wilt, getoond in HD-kwaliteit. Een voorbeeld
van een filmpje in HD-kwaliteit vind je hier.
Vanonce.tv kan ook samen met jou een Video
Distributie Strategie opstellen, bijvoorbeeld op welke professionele websites/blogs/social
media, wil ik mijn video ook plaatsen. Een goed voorbeeld is Restaurant
Napoleon in Venlo op www.UitEtenIn.nl
Je kunt jouw filmpje ook op Youtube laten
zetten, maar dan wordt het daar niet in HD-kwaliteit getoond. Uiteraard
geldt hier wel dat hoe beter het bronmateriaal is, des te beter het eindresultaat
is.
Je kunt de mensen van Vanonce.tv ook vragen
om je filmpje op een dvd of USB-stick te zetten. Dat kun je dan bijvoorbeeld
meegeven aan bezoekers van je bedrijf of organisatie. Van de 1-1½
minuut video kan ook een 20 seconden-versie gemaakt worden, die geschikt
is om bijvoorbeeld op de lokale televisie te laten zien of op een beeldscherm
in je bedrijf.
Zo zie je maar, je kunt er alle kanten
mee uit.
Benieuwd naar wat dit nou kost? In elk
geval geen 20.000 euro ;-) We hebben met de mensen van Vanonce.tv een deal
kunnen maken. Ze hebben hun prijs voor de lezers van het Web Succes Magazine
tijdelijk verlaagd naar 399 euro ex. btw. tegen normaal 499 euro ex. btw.
Deze prijs is geldig voor alle opdrachten
die vóór 1 april 2009 doorgegeven worden en die vóór
1 september dit jaar uitgevoerd worden.
Zie jij je bedrijf al professioneel in
beeld gebracht? Een advertentie in de krant is maar een momentopname en
kost al gauw 495 euro. Maar van zo'n professioneel filmpje heb je dan toch
veel langer plezier. Het verhoogt je geloofwaardigheid en uitstraling en
als het goed is ook je omzet.
Voor meer info en voorbeelden, zie: www.vanonce.tv
Chris Vermeulen, Alphamegahosting
Tekst overgenomen uit Web Succes Magazine
(voor ons gevonden door Sjeef)
® 2009 Alphamega
http://www.succesmagazine.com
Voor deze rubriek danken wij
Jack Nooijens (mirror website)
http://www.digiweetjes.nl.tt/
Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
voor hun hulp nu of in het verleden.
|
|
Windows - freeware
Lezer Kevin meldt ons dat hij een tool
gemaakt heeft, die kan testen of een eurobiljet al dan niet vals is. Bij
Techzine wordt het artikel besproken. (Bron: Kevin)
http://www.techzine.nl/downloads/18336
UNIVERSAL VIEWER
Windows - freeware
Met dit progje kan je een breed gamma
bestandsformaten bekijken, zoals tekst, binary, rtf, beeldne, multimedia,
plugins enz. Een echt Zwitsers mes dus! (Bron: Wim W)
http://www.uvviewsoft.com/index.htm
FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN: FOXFILTER
Firefox extensie - freeware
Een uitstekende extensie voor bezorgde
ouders: hiermee kan je een white list aanmaken, en zo bepalen welke sites
je kinderen mogen bezoeken. Daarmee voorkom je uiteraard dat de kids op
sites met niet geschikte content zouden belanden.
http://www.inspiredeffect.com/FoxFilter/
FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN:GLUBBLE
FAMILY EDITION
Firefox extensie - freeware
Met deze extensie kan het gezin met elkaar
communiceren en informatie delen op een kindvriendelijke manier. Deze extensie
bevat ook 2.500 goedgekeurde sites die de kinderen kunnen bezoeken, en
ouders kunnen daar dan meer sites aan toevoegen - iets wat handig is, want
deze sites zijn Engelstalig, en jonge kinderen zullen voornamelijk toch
Nederlandstalige sites willen hebben.
http://www.glubble.com/
FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN: PRO
CON LATTE
Freeware
met deze extensie kan je websites filteren
op sommige woorden die niet gebruikt mogen worden, je kan ook verkiezen
om àlle websites te blokkeren voor je kinderen, en enkel een lijstje
met door jou goedgekeurde sites als uitzondering toelaten.
http://procon.mozdev.org/
FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN: SURICATE
Freeware
Deze extensie is een tool waarmee ouders
controle hebben, maar ook samenwerken aan de uitbouw van de lijst met niet
toegelaten sites. Telkens ouders een site tegenkomen die zij niet geschikt
achten, klikken zij op de Suricate button. Daarmee wordt deze site niet
alleen op jouw eigen computer geblokkeerd, maar ook toegevoegd aan de lijst
van sites die op Suricate op de zwarte lijst staan.
http://suricate.mattelau.net/en/index.php
FIREFOX EXTENSIES VOOR JE PRIVACY: CLICK
& CLEAN
Freeware
Een erg simpele extensie, maar die mensen
die hechten aan hun privacy zullen waarderen: na installatie van deze extensie
zal je vanuit Firefox met een simpele klik de browser geschiedenis kunnen
wissen.
http://www.hotcleaner.com/
FIREFOX EXTENSIES VOOR JE PRIVACY: CLOSE
'N FORGET
Freeware
Voor de mensen die instant privacy willen
hebben - en nooit "per ongeluk" een tabblaadje sluiten in Firefox: met
deze extensie verdwijnt elk tabblaadje dat je gesloten hebt voorgoed uit
de geschiedenis van de browser.
http://closenforget.mozdev.org/
VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: TELEAC MOBIELE
TALENHULP
Mobiel
toestel - freeware
Dankzij de educatieve omroep Teleac kan
je dit progje gratis downloaden; je moet het wel rechtstreeks op je mobiele
toestel downloaden, dus let even op dat je een goed abonnement hebt bij
je provider! Na installatie spreekt het progje ruim tweehonderd zinnen
in het Chinees, Italiaans, Duits, Frans, Spaans of Portugees (geschreven
of gesproken tekst).
Een versie voor de iPhone volgt later.
http://www.xs2theworld.com/teleac/
VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: FRING
iPhone - freeware
Dankzij Fring heb je nog maar één
IM/messaging client nodig: hij geeft verbinding met Google Talk, AIM, Skype,
MSN, Yahoo, ICQ, Twitter, plus VoIP via WiFi.
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=290948830&mt=8
(Deze tips voor share- en freeware zijn
afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet,
PCWorld, en andere.
Om te beginnen reageert lezer Ludo op het
progje Mozbackup:
<<<
Mozbackup
dit progje, dat ik in het begin van
haar bestaan best vaak gebruikte, comprimeert en decomprimeert bestanden.
Dit proces loppt in de recente versies bij grote mailboxen - bij mij althans
- al te vaak fout. Reden voor mij om het niet meer te gebruiken, maar de
oorspronkelijke file's te copieren op een Backupschijf.
mvg
dr. Ludo I. Cools
>>>>
~~~~~~~~~~~~
Verder kregen wij een reactie uit het
verre Down Under
<<<<
Hi Hilde
I am reading your new letter every week
with a lot of interest
Thanks for devoting your time on this.
Why is everybody so upset about handing
over and storing DNA in a data base voluntarily and screaming that it is
a breach of privacy issue.
But all those people are happy to provide
their inner secrets on public domain Facebook and Hyves and other blogs
were anyone can see what they are up to without blinking an eye.
Some people are downright stupid in
their ways of writing there life story down for anybody to read.
I just don’t get it.
Warm Regards
Harry Otter
(Dutch immigrant)
Australia
>>>>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~Lezer "Makikoekis" is enthousiast over
Twitter:
<<<<
Hallo Hilde,
Twitter = Do it !
Vanwege het hoge aantal marketeers
die denken geld aan Twitter te gaan verdienen wordt je misschien wat gek
van al dat hoera-getwitter. Niet alleen bedrijven maar ook NGO's e.a. verenigingen
met een sociaal doel maken graag gebruik van Twitter. (marketing/empowerment)
zie bvb de "How Twitter Changed My
Life" presentatie http://mashable.tumblr.com/post/78460173
Ben zelf momenteel wat gefocust op
Twitter & sociale media aan't bloggen én twitteren :
http://makikoekis.blogspot.com/
http://twitter.com/makikoekis
- volg mij ;)
Tot twitters !
makikoekis
>>>>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~Lezer Jean-Pierre heeft een tip om mail
te synchroniseren:
<<<
dag Hilde,
--[Tip] Outlook 2007 verbeteren: hoe kan
je je mails synchroniseren?
Stel: je werkt op een desktop, maar je
moet op verplaatsing en wil je mails meenemen op je laptop. Hoe kan je
je mails synchroniseren tussen laptop en desktop?
Het mag eigenaardig klinken, maar er bestaat
niet echt een goede methode om dit automatisch te doen. Het enige wat PC
World je aanraadt is te werken met het outlook.pst bestand. Sluit je Outlook,
en kopieer dan het .pst bestand van de ene computer naar de andere.
Nu kan je op die tweede computer gerust
werken. En wil je terug op de andere computer werken, dan moet je gewoon
het .pst bestand terug kopiëren naar de nadere computer. Simpel, maar
afdoend.
--
Las het onderstaande stukje.Vorige week
paste ik mijn eigen trukje hiervoor toe.
Ik moest een PC vervangen bij een viend,
stonden héél wat mails in, meeste mochten nog niet weg.
Het Gmail adres gebruiken...(maar dat kan evengoed Hotmail zijn natuurlijk)
Gewoon één voor een de
mails nemen en doorsturen naar Gmail (Hotmail)...daar is nogal een grote
opslagplaats van 6 GB tot iets meer.
Gmail mag NIET in outlook staan natuurlijk
hiervoor en bovendien moet je op verplaatsing wél beschikken over
intenet natuurlijk.
Meestalis dat geen probleem meer...
Wie geen PC knobbel is/heeft...heeft
geen last, gaat van zelve....moet niet ver gaan zoeken.
En geef toe,een e-mailtje gewoon doorsturen
is twee seconden werk!
Het is natuurlijk wat 'stenen tijdperk'
, maar kan toch helpen indien nodig zonder gebruik te maken van toeters
en bellen (instellingen) !
Het is ook niet automatish maar een
mogelijke oplossing ook, ik pas dat al een tijdje toe.
Groetjes.
Jean Pierre
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~Lezer Fred heeft een Nederlandstalig
equivalent gevonden voor een van onze tips:
<<<<
Je Vroeg in jullie artikel 'HOE MOET
JE BLADMUZIEK LEZEN'
Een Nederlands equivalent, een goeie
link is : http://www.keyboardclub.nl/notenleer/index.htm
HOE MOET JE BLADMUZIEK LEZEN?
Helaas in het Engels, maar toch heel
bruikbaar: op deze site leer je hoe je bladmuziek moet lezen. Het begrijpen
van de ritmen (hele en halve noten), sleutels, toonladders... Toch wel
en waarschuwing: enkel een deel van de site is gratis, voor de andere lessen
moet je betalen. Wie kent een Nederlandstalig equivalent?
[Taal: Engels]
http://readsheetmusic.info/reading_rhythms_exercises.shtml
Fred.
>>>
Iedereen hartelijk bedankt voor de mails!
Hilde
Postbus 24 Antwerpen 14 2018 Antwerpen Coordinator: Hilde Van Gool Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71 Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine: Miranda Swier Benny Raemaekers Geert Demuynck Kurt Fierens Peter Stuart Gerard Schaefers (Sjeef) Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe Marijke Pante, Marianne Steijlen Reinhilde Remaut Ludo Cattoor Evert Poppen Philip Lafeber Julien Van den Borre, Johan Junior Kurt op de Beeck Koen van Poucke Rogier P. Bakx Jurgen Veys Nick Toretto Krekkie Dave Lahousse Frank VDW Filip Overmeire (Filover) Jeffrey Drooghenbroodt Ben Depré Lode Vlayen Danny Zeegers Eddy Hooremans Henk Langerak Wim Wylin Hilde Van Gool |
- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail. Logistiek: Paul Liekens
"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn De eindredactie van NeTTies ligt
in handen van Hilde Van
Gool,
|
Afsluiter
AFSLUITER VAN DE WEEK
Waarom er
zoveel geschreven wordt?
Omdat je boeken
kunt kopen zonder ze te lezen.
- Johan Anthierens, Vlaams journalist -
/