Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 19/3/2009 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 13
Nummer 591 van 13/3/2009

Gegroet lezer....

... vanuit een trein die door het mistige landschap raast, terwijl de eerste zonnestralen moeite doen om er doorheen te piepen, en een prachtige lentedag aan te kondigen. Ondertussen luisterend naar de verrassingen die onze draagbare muziekplayer ons brengt: elke dag krijgen wij van verschillende bronnen "song of the day" binnen, die het begin van onze dag opfleuren, gratis en voor niks!

Deze week staat, het wordt een eentonig lied, Google weer in de schijnwerpers met zijn nieuwe initiatief voor "interessante" advertenties. U kent ons ondertussen, als wij zoiets horen dan reageren wij met enige ongerustheid. Maar misschien zien wij het verkeerd. U kan altijd reageren op onze artikels - hoe meer, hoe liever!

Veel leesplezier, en bij leven en welzijn tot volgende week.

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!


Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.




GOOGLE TRANSLATE NU OOK VOOR PDF, DOC EN... YOUTUBE!

Alhoewel niet perfect, zijn de vertaaldiensten van Google toch wel handig, vooral voor talen die echt koeterwaals voor jou zijn - Chinees, Roemeens bijvoorbeeld. Je krijgt tenminste een idee waarover de tekst gaat.
Voorheen was deze dienst enkel beschikbaar voor html bestanden - websites die je bezocht, en ook in je Google Reader. Maar nu kan je ook documenten in andere formaten laten vertalen: .doc bijvoorbeeld of .pdf, zolang zij maar via het web beschikbaar zijn.
Er is echter wel een beperking - langere .pdf bestanden zal Google bijvoorbeeld niet volledig vertalen, enkel de 9 eerste pagina's. Toch blijft het een handig iets, waarop je steeds vaker beroep doet.
Wist je trouwens dat je ook de ondertiteling van (sommige) YouTube filmpjes kan vertalen? Klik je op het icoontje met de pijl rechts onderaan van de video, en zie je daar "CC" staan, dan betekent dit dat het om een "closed captioning" gaat. Je kan daarop dan klikken om dit te activeren. Nu vind je naast het CC icoon een pijl, en als je de muis daarover beweegt, zie je een Translate (vertaal) menu, dat aangeeft in welke taal je de onderschriften kan vertalen.
http://googlesystem.blogspot.com/2009/03/translate-pdf-files-and-office.html
http://blogoscoped.com/archive/2009-03-08-n31.html

PAY-FOR-PLAY NU OOK VOOR ONLINE RADIO'S
Even wat achtergrond: pay-for-play is een systeem waarbij de platenlabels of artiesten radiostations betalen om hun songs vaak te draaien. Het is een systeem dat al jaren meegaat; alhoewel het wel erg effectief is, wordt het door de meeste gebruikers oneerlijk geacht. In de jaren zestig werd er bijvoorbeeld in ons land geprotesteerd tegen het systeem door de song "sperziebonen in de was" zodanig te pluggen dat hij in de top 10 terecht kwam, alhoewel de song echt niet om aanhoren was.
In de VS was de praktijk zo wijd verspreid, dat het Congres er in de vijftiger jaren tegen moest optreden. Maar nu blijkt de praktijk de kop terug op te steken, en wel bij de online radio.
Een online radio, Jango, die muziek in streaming formaat aanbiedt en beweert 6 miljoen luisteraars te hebben per maand, heeft nu "Jango Airplay" aangekondigd, een programma dat juist die verfoeide praktijk terug in voege brengt. Tgen betaling van 30 dollar kan een band de optie aankopen om 1.000 keer gedraaid te worden op Jango. En elke song bevat dan de link naar Amazon of iTunes om daar de song aan te kopen.
Uiteraard is er heel wat verontwaardiging tegen het feit dat dit systeem nu terug ingevoerd wordt. Maar in dit artikel van TechCrunch worden toch enkele nuances gebracht bij het verhaal. Want, per slot van rekening aanvaarden wij zonder morren dat er advertenties geplaats worden naast onze zoekresultaten bij Google. Waarom zouden we dat niet aanvaarden van online streaming muziek? De "betaalde" songs moeten uiteraard wel relevant zijn, en thuis horen in dat bepaalde kanaal.
Maar lees zelf, bij TechCrunch.
http://www.techcrunch.com/2009/03/08/pay-for-play-comes-to-online-radio-is-that-a-bad-thing/

FACEBOOK: ALS IEDEREEN JE VRIEND IS, HOE ZIT HET DAN MET JE PRIVACY?
De sociale netwerksite Facebook is heel populair. Iedereen wil er jouw vriend worden, en iedereen die jij kent wil jij wel als vriend hebben. Maar soms vergeet je dan wel dat al die "vrienden" (waarvan 90% niet echt je vrienden zijn, maar kennissen, of zelfs kennissen van kennissen) alle info kunnen zien die jij op je pagina gezet hebt. En dat is heel wat: jouw info, wat je doet, foto's van jouw familie en je baby, enz.
Kortom: de lijn tussen privé en publiek is helemaal aan het vervagen, zo waarschuwt dit artikel bij de New York Times. Echte privacy wordt een privacy. Maar het gekke is dat de jongere generatie dat helemaal niet erg vindt - integendeel: het delen van privégegevens blijkt voor hen perfect normaal. Voor deze generatie is zelfuitdrukking belangrijker dan terughoudendheid. Zij beschouwen iedereen die hun vriend wil worden als een vriend. In december was het aantal "vrienden" per lid 100. Nu zijn dat er 120. Velen die in het begin van hun lidmaatschap bij elke "vriend" die zich aanbood toch even nadachten over het aanvaarden van die vriendschap, zien het nu als een routine om zo'n vriendschapsverklaring te aanvaarden.
Wellicht omdat wij tot een iets oudere generatie behoren, lijkt deze manier van denken ons onbegrijpelijk. Bij het betreden van het zoveelste sociale netwerk geven wij enkel een summiere beschrijving van onszelf, en bekijken wij nog altijd vol aandacht wie wij daar tot "vriend" verklaren. Maar, zoals dit artikel bij The New York Times aantoont, dat toont juist de generatiekloof aan die aan het ontstaan is rond privacy...
http://www.nytimes.com/2009/03/08/business/08digi.html?_r=1&partner=rss&emc=rss

FABCHANNEL DOET DE DEUREN DICHT
Een triest bericht, onder onze aandacht gebracht door lezer Jan De Waal. De site Fabchannel stopt ermee. Daar kan je opnamen bekijken van concerten die je gemist zou hebben - in allerlei mogelijke genres - van Candy Dulfer tot tot Marcus Miller, of hiphop concerten zoals De Jeugd van Tegenwoordig en Opgezwolle.
Volgens de makers van de site zouden de platenmaatschappijen de oorzaak zijn van het opdoeken van de site. Wij citeren: "Een groot deel van de platenmaatschappijen staat ons nog steeds niet toe hun artiesten op te nemen. Hierdoor kunnen we niet bieden wat we nodig hebben om Fabchannel in leven te houden." Uiteraard reageren de vaste bezoekers erg teleurgesteld op het bericht.
Op vrijdag 13 maart gaat de stekker eruit. Wat er met het uitgebreide archief gaat gebeuren, is nog niet geweten. Wie dus snel nog een concertje wil meepikken, weet waar naartoe, voor het te laat is!
http://www.fabchannel.com/nl

Nagekomen bericht: er werd een groep opgericht om te ijveren voor het voortbestaan van Fabchannel:

Red Fabchannel
Een nieuw initiatief van Arjen van o.a. de concert startpagina.
Afgelopen vrijdag werd het nieuws bekend gemaakt dat het concert-videokanaal Fabchannel moet stoppen vanwege gebrek aan steun van een deel van de muziekindustrie. Daarom zijn een aantal partijen, waaronder Concert.Startpagina.nl, Festival.Startpagina.nl en Rock & Metal Hyve een actie gestart: Fabchannel moet terug! Speciaal daarvoor is de Fabchannel Moet Terug-Hyves in het leven geroepen, bereikbaar via http://fabchannel-terug.hyves.nl. Door lid te worden en vrienden uit te nodigen kunnen muziekliefhebbers laten zien dat ze willen dat Fabchannel blijft bestaan!
'In minder dan 24 uur hebben zich al 140 leden aangemeld, wij verwachten vele (tien-)duizenden fans van Fabchannel te verzamelen voor deze digitale handtekeningenactie'.
http://fabchannel-terug-hyves.nl
http://fabchannel.com
(Bron: Startpagina.nl)

NIEUWE WOORDJES LEREN: "CRAPHAT"
Je kent wellicht al "black hat" hackers, en "white hat" hackers. De eerste categorie zijn hackers die hun kunsten aanwenden om er boze dingen mee uit te halen - virussen of andere malware op de mensen los te laten, mensen op te lichten, in te breken voor persoonlijk gewin, enz. De tweede categorie zijn hackers die hun gave gebruiken tot voordeel van de gemeenschap - om fouten in software aan het licht te brengen bijvoorbeeld.
Maar volgens Danny Sullivan, een naam die al wie bezig is met Search Engine Optimisation wel bekend in de oren zal klinken, is het tijd om ook een categorie "crap hat" in het leven te roepen. Bij het "optimaliseren" van websites, zodat zij een hogere plaats in de zoekresultaten behalen, worden immers ook vaak trucjes gebruikt. Dan is er vaak sprake van "black hat" SEO, maar die is niet altijd echt "slecht" te noemen. Terwijl sommige van die "blackhat SEO" wel degelijk heel slechte bedoelingen heeft.
Sullivan wil daarom de term "craphat" (rommel) SEO in het leven roepen. Wat daar dan onder zou vallen? Bijvoorbeeld het overal achterlaten van een link naar je site, in bijvoorbeeld commentaren op blogs. Wie zelf een blog heeft, zal wel weten hoeveel van die link-spam door de spamfilters op je blog tegengehouden wordt. Wat er ook onder valt zijn de pagina's waarop eigenlijk niets te lezen valt, en die enkel gemaakt zijn om wat Google Adsense advertenties te kunnen plaatsen.
Maar lees zelf de redenering van Danny Sullivan. Wij vinden alvast dat de man gelijk heeft.
http://www.seroundtable.com/archives/019560.html
http://sphinn.com/story/103986

IEDEREEN ZIJN WEBWINKEL VOOR MOBIELE APPS
Een van de redenen waarom de iPhone zo'n succes is geworden, is niet alleen het feit dat het toestel door Apple gemaakt is, maar vooral dat er al die apps zijn, die via de App Store gemakkelijk gevonden kunnen worden, en die ofwel gratis ofwel erg goedkoop zijn.
Dat hebben de andere fabrikanten van mobiele toestellen nu ook begrepen. RIM (Research In Motion) heeft verleden week aangekondigd dat er ook een eigen versie komt van de "app store" - die zal dan de BlackBerry App World heten. Wie meteen wil weten wanneer de winkel officieel open gaat, kan zich hiervoor regsitreren op onderstaand adres (1)
En ook Microsoft laat zich niet onbetuigd. Het Windows Mobile OS staat op zovele toestellen, maar komt niet vaak in de kijker. Microsoft wil Windows Mobile nu een duidelijker gelaat geven, vooral met de lancering van Windows Mobile 6.5. En hoe kan dat beter dan met een eigen winkeltje? Dat zou dan Marketplace heten. De plaatshouder is er al, maar de site is nog niet live. Het is de bedoeling dat je er programmaatjes rechtstreeks zou kunnen downloaden naar je mobiele telefoon (de site zou geoptimaliseerd zijn voor gebruik vanop het mobieltje), maar je zou de programma's ook in alle rust kunnen downloaden naar je eigen computer, en dan synchroniseren naar je mobiele toestel.
Maar hoe "open" zal het winkeltje van Microsoft zijn? Want de strenge selectie die Apple doorvoert vooraleer apps toegelaten worden in de App Store is legendarisch, en vele programmeurs zijn al boos geworden op Apple omdat zij de regels die Apple daarbij hanteert niet goed begrijpen (en ook niet eerlijk vinden). Volgens de eerste berichten zou de winkel van Microsoft niet zo streng zijn - er zou wel een controle komen op de beveiliging (dat er geen malware inzit bijvoorbeeld) en op de compatibiliteit, maar voor de rest zou Microsoft de programmeurs de vrije hand laten.
http://www.blackberry.com/appworld
http://arstechnica.com/microsoft/news/2009/03/windows-marketplace-for-mobile-page-says-coming-soon.ars

FIREFOX ZORGT VOOR MINDER ZOEKOPDRACHTEN
Steeds meer mensen gebruiken Firefox als browser, in plaats van Internet Explorer. Vooral bekommernis om de veiligheid van de browser is een van de redenen - IE zou al te veel het slachtoffer zijn van hackers, die IE afspeuren naar mogelijke lekken in de beveiliging en die dan meteen gebruiken om malware op de wereld los te laten. Een andere reden zijn de vele extensies die er voor Firefox beschikbaar zijn, en waarmee je de browser volledig naar je hand kan zetten.
Het toenemend gebruik van Firefox is dus iets waarmee Microsoft in zijn maag zit, omdat de softwaregigant zijn marktaandeel op de browsermarkt ziet slinken. Maar ook Google moet met lede ogen het succes van Firefox aanschouwen - want er wordt nu veel minder gezocht op het internet.
Zijn wij dan met zijn allen luier geworden na installatie van Firefox, of ineens alwetend dat wij minder dingen moeten opzoeken? Neen, het gaat gewoon om de slimme adresbalk die Firefox in zijn laatste versies bevat. Daarin is het veel gemakkelijker om terug te keren naar een website die men voorheen al eens bezocht heeft. Je moet het exacte adres niet meer kennen, de adresbalk is een soort automatische bookmarklijst geworden.
En daarmee wordt meteen een deel van de zoekopdrachten die voorheen aan Google toevertrouwd werden, uitgeschakeld. Mensen gebruiken zoekmachines (althans het zoekvak in hun browser) om een site te vinden die zij vaak bezocht hebben maar niet in hun bookmarks opgeslagen hebben.
Tussen haakjes: het "gevaar" voor Google komt niet alleen van Firefox - in de nieuwste versie van IE zou Microsoft een gelijkaardige techniek verwerken, zodat ook daar de adresbalk "slimmer" wordt.
Moet het verschijnen van een eigen Google browser, de "Chrome", in het licht van deze evolutie uitgelegd worden? Allicht. Vergeet niet dat de zoekmarkt een erg lucratieve markt geworden is, die Google rijk gemaakt heeft, doordat het advertenties kan verkopen rond trefwoorden...
http://www.totaltele.com/View.aspx?ID=443807&t=2&en=1

GOOGLE MAAKT GEEN VERSCHIL TUSSEN NIEUWSARTIKELS EN COMMENTAREN
Een van de handigste tools bij Google zijn de Google Alerts: daar kan je een alarm aanmaken rond een bepaald trefwoord waardoor Google je telkens een bericht zal sturen wanneer er een nieuw artikel verschijnt waarin dit artikel verschijnt. Je kan hierbij bepalen of Google enkel voor jou "nieuws" in het oog moet houden, of àlle websites.
Deze tool kan je voor verschillende zaken gebruiken. Als radioliefhebber wil je bijvoorbeeld op de hoogte gehouden worden telkens er "nieuwe radiozender" vermeld wordt in een artikel. Als fan van Toon Hermans abonneer je je op berichten rond de grote komiek. Onze redactie is bijvoorbeeld geabonneerd op berichten over "hoorspel" en "journalistiek" of "Vlaamse journalisten". En als eigenaar van het bedrijf XYZ kan je zo natuurlijk ook volgen wat er over jouw bedrijf op het internet geschreven wordt. Je kan zelfs volgen wat er over jouw concurrent, bedrijf ABC, geschreven wordt.
Handig: je krijgt één keer per dag of week (door jou zelf te bepalen) een lijstje met de kop, een korte samenvatting, en de url van het artikel waarin dit trefwoord voorkomt. Maar nu is ons de laatste tijd iets opgevallen. Waar voorheen de alarmen altijd sloegen op de artikels op nieuwssites zelf, belanden er tegenwoordig steeds vaker commentaren op nieuwsartikels in onze mailbox, omdat daar ook "journalistiek" gebruikt wordt - maar dan in andere context, die weinig nieuwswaarde heeft, maar eerder een schimpscheut is ("journalistiek van mijn voeten" bijvoorbeeld, of "natte vinger" journalistiek). Waarmee wij niet willen zeggen dat die commentaren van nul of generlei waarde zijn - vaak staan er wel degelijke zinnige dingen te lezen in commentaren op artikels. Maar het lijkt ons wel dat hier een taak voor Google weggelegd is: de gebruiker laten kiezen tussen enkel de nieuwsartikels, en ook de commentaren op die artikels, wanneer zij een alarm instellen.
Wij zijn benieuwd jouw mening hierover te vernemen...
http://www.google.com/alerts

NIEUWS UIT MUZIEKLAND: EEN DIGG VOOR INDIE MUZIEK, YOUTUBE MUZIEK ON DEMAND, EN GEEN YOUTUBE MUZIEK MEER IN VK
De evoluties in muziekland volgen elkaar snel op; het is haast onmogelijk om ze bij te houden, daarom stoppen wij in dit artikel maar meteen drie nieuwsfeiten, die we kort samenvatten. Op de bijhorende link vind je dan meteen wat meer uitleg.
Eerst twee positieve berichten. De site Thesixtyone (http://www.thesixtyone.com/), waar je muziek in streaming formaat kan beluisteren, heeft haar dienst omgevormd tot een soort Digg voor indie muziek. Het aanbod daar is niet echt uitgebreid te noemen - er zijn slechts een 50.000 tracks te vinden van de indie artiesten en labels. Maar de bezoeker kan er naar de volledige stream luisteren van de song, en dan zijn stem uitbrengen om zijn favorieten naar de top van de rangschikking te stemmen. Hoe het stemmen geschiedt, lees je in detail bij TechCrunch. Wat wij in elk geval onthouden is dat deze site aan de indie muziek een mooie kans biedt, omdat je de muziek op Facebook, Twitter, Myspace kan posten, en daar dus meer bekendheid kan geven (1)
Het tweede bericht uit muziekland is ook positief te noemen. Een jongeman, eigenlijk piepjong nog, de 15-jarige David Nelson, heeft een programma (http://www.muziic.com/)bedacht samen met zijn vader waardoor je de rijke database van youTube kan doorzoeken, en dan naar de songs kan luisteren. De software, die je moet downloaden, ziet er een beetje uit als iTunes, en is heel gebruiksvriendelijk. De content voor de software komt echter van het internet: je selecteert een song of een speellijstje, en kan het in streaming formaat beluisteren.
Het grote verschil tussen Muziic en andere streaming diensten zoals Pandora of Last.fm is dat je bij die laatsten niet kan kiezen welke song je wil beluisteren, enkel welk genre. Bij Muziic bepaal je zelf de artiest en de song. Er is echter wel een nadeel: je weet niet meteen op voorhand over wat voor soort song het gaat: is het een live uitvoering van de song, is het een playback, een opname in goede of slecht kwaliteit? Maar wellicht kan dat in de toekomst nog verbeterd worden. IN elk geval is het een leuk progje, zeker de moeite waard om te ontdekken. (2)
En om te sluiten een minder leuk bericht: in de VK zullen de internauten niet langer naar muziekvideo's van YouTube kunnen luisteren, nadat onderhandelingen over de auteursrechten afgesprongen zijn met de Performing Right Society (noem het de Britse Sabam / Buma Stemra). Volgens YouTube zou PRS plots veel meer vragen om de songs te mogen afspelen, en is YouTUbe daartoe niet bereid (3)
http://www.techcrunch.com/2009/03/09/thesixtyone-is-building-a-digg-for-indie-music/
http://www.theage.com.au/news/technology/web/teens-invention-puts-youtube-music-on-tap/2009/03/10/1236447178451.html
http://news.cnet.com/8301-1023_3-10191783-93.html?tag=nl.e433

GOOGLE MAAKT ADVERTENTIES INTERESSANTER
Het was een zet die je al lang had zien aankomen, en hij mag je dan ook niet verbazen: Google brengt voortaan advertenties die gebaseerd zijn op jouw surfgedrag. In het verleden waren de advertenties van AdSense immers gebaseerd op twee zaken: de zoekopdracht die je op dat moment uitvoert op Google, en de AdSense advertenties die gebaseerd zijn op de content van de pagina die je op dat moment bezoekt. Zoek je bij Google naar sportschoenen, dan zal Google bij de zoekresultaten advertenties vertonen voor sportmerken; gelukkig wordt daarbij duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat. Bezoek je een site waarop een artikel staat over een voetballer, dan weet Google eveneens dat je geïnteresseerd bent in sport, en zal het een advertentie rond sport op de website vertonen (gebaseerd op de content van die website dus). Dat zijn twee vormen van advertenties waarbij Google kijkt naar wat je NU jouw interesse draagt.
Er komt nu een nieuwe vorm van advertenties: gebaseerd op jouw gedrag in het verleden. Voortaan zal Google, zelfs indien je een site bezoekt over babyartikelen, een advertentie vertonen over sport, omdat Google weet dat je in het verleden interesse getoond hebt voor informatie over sport.
Dat is een hele stap verder, een stap die ongetwijfeld door veel internauten als een inbreuk op hun privacy beschouwd zal worden. Google is zich hiervan bewust, en heeft daarom drie nieuwe dingen uitgebracht die de pil voor de internaut moeten verzachten.
Om te beginnen transparantie: Google wil zoveel mogelijk informatie geven over de advertenties die verschijnen op het AdSense partner netwerk en bij YouTube. Nu kan je trouwens ook al gaan kijken waarom Google een bepaalde advertentie vertoont op een bepaalde plaats. Deze optie zou in de toekomst nog uitgebreid worden.
Verder krijg je de keuze: er komt een speciale tool die de Ads Preference Manager heet, waar je de verschillende interessevelden kan zien, er kan bijvoegen of wissen. Zo bepaal jij welke advertenties je te zien krijgt.
En tot slot controle: Google biedt een opt-out optie zodat de hele cookie van het AdSense partner netwerk niet meer bestaat op jouw computer. Er komt ook een plug-in voor de browser, die ervoor zorgt dat de optie om geen AdSense cookies te aanvaarden op jouw computer blijft bestaan, zelfs nadat je alle cookies gewist hebt in je browser.
http://www.google.com/ads/preferences/
http://www.google.com/ads/preferences/plugin
http://googleblog.blogspot.com/2009/03/making-ads-more-interesting.html

"INTERESSANTE" ADVERTENTIES VAN GOOGLE: INTERESSANT VOOR DE GEBRUIKER?
In het vorige artikel hebben wij even de feiten over de nieuwe advertenties van Google op een rijtje gezet. Tijd nu dus om deze feiten even te laten bezinken en even na te denken over de consequenties.
Eerst willen wij eraan herinneren dat Google in april 2007 het grote adverteernetwerk van DoubleClick gekocht heeft. Toen rees heel wat protest tegen deze aankoop, omdat gevreesd werd dat Google een soort monopolie op de adverteermarkt zou verwerven. Advertenties van DoubleClick zie je op het hele net. En de kans is groot dat je bij je surftochten altijd wel op een site komt waar ofwel een advertentie van Doubleclick staat, of eentje van Google Adsense. Je zou dus voor minder een "Big Brother is watching me" gevoel krijgen.
Verder mogen wij toch ook wel stellen dat het voor de gebruiker niet oninteressant is om "interessante" advertenties gevoerd te krijgen; zij slaan immers op zijn interessegebied zoals dat gebleken is uit voorgaand surfgedrag, en doelgerichte advertenties storen de meeste internauten minder dan lukraak gekozen advertenties over onderwerpen die hem helemaal niet interesseren.
En het pleit in het voordeel van Google dat de gebruiker de keuze krijgt om uit het programma te stappen, en via cookies en een browser plug-in helemaal niet getraceerd te worden. Maar is dit nieuwe initiatief van Google niet iets dat een boomerang effect kan hebben? Dat de internauten massaal kiezen voor de opt-out, uit protest tegen het traceren, waardoor het hele systeem van de Google AdSense advertenties instort?
Volgens SearchEngineLand heeft een recente studie bij 4.000 Amerikaanse volwassenen aangetoond dat de gebruikers nu al haast paranoïde zijn over het traceren van hun surfgewoonten:
- 60% van alle respondenten was zich bewust van het traceren, het verzamelen van informatie en het delen ervan met andere bedrijven
- de respondenten zien geen meerwaarde in advertenties die speciaal voor hen uitgekozen zijn, gebaseerd op hun voorgaand surfgedrag, zelfs al zou dat hun surfervaring vergroten.
Maar laat het bericht zelf eens bezinken, lees wat meer over deze nieuwe stap, en laat ons eens weten wat jij zou doen: de cookies uitschakelen, of de schouders ophalen, denkend "wat kan mij het schelen of Google mij nu volgt of niet..."
http://searchengineland.com/google-introduces-interest-based-advertising-beta-16855
http://www.techmeme.com/090311/p20#a090311p20
http://www.readwriteweb.com/archives/google_introduces_interest-based_ads.php

UITVINDER WEB WAARSCHUWT TEGEN POTTENKIJKERS OP HET WEB
Het kon op geen slechtere dag gekomen zijn, dit bericht, althans voor Google. Sir Tim Berners-Lee, de uitvinder van het internet, heeft zich radicaal uitgesproken tegen het verzamelen van gegevens over de internaut door derden, inbegrepen commerciële bedrijven. Vrij vertaald zegt hij het aldus:
De webpagina's die wij bezoeken vertellen heel wat over ons leven, onze liefde, onze haat, onze angst. Dat is uiterst gevoelige informatie. Wij gebruiken het internet in tijden van crisis, wanneer we ons afvragen of we een seksueel overdraagbare ziekte hebben, kanker, of we homo zijn en of we erover moeten praten. Maar als de gebruiker zich ervan bewust zou zijn dat hij in het oog gehouden wordt, en dat zijn gegevens gedeeld worden met derden, zoals een adverteerbedrijf, dan zou hij het internet in tijden van crisis helemaal anders gebruiken.
Berners-Lee vindt dan ook dat er op het internet het principe zou moeten heersen dat deze data gewoon niet verzameld worden. "Wij moeten ons bewust worden van de cynische realiteit dat, tenzij de overheid er iets tegen doet, de bedrijven de privacy van de gebruiker aan hun laars zullen lappen".
Het gevaar is immers groot dat de geschiedenis van het persoonlijk gedrag op het internet misbruikt wordt, bijvoorbeeld dat het persoonlijk profiel verkocht wordt, gebruikt bij een sollicitatie of bij het verkopen van verzekeringspremies, om niet te spreken van misdadigers die hun slachtoffers zo gemakkelijker kunnen stalken en uitzoeken.
"De kracht van die gegevens is zo groot, dat de commerciële drang om die te misbruiken enorm is, zowel voor bedrijven als individuen. Het is absoluut noodzakelijk dat het duidelijk gesteld wordt dat dit illegaal is".
Zo. Dit mocht toch ook even gezegd worden, na het voorgaande bericht over Google en zijn "interessante" advertenties...
http://www.guardian.co.uk/technology/2009/mar/11/berners-lee-internet-data

DANCING WITH THE STARS: "DE WOZ" DOET MEE!
Wanneer bij ons de danswedstrijd "Dancing with the stars" gehouden wordt, dan zijn het haast allemaal tv-persoonlijkheden die aan de wedstrijd meedoen (acteurs, presentatoren, journalisten...) met de enkele sportfiguur als uitzondering. Maar in de VS, waar het format eigenlijk vandaan komt, gaan ze een stapje verder. Daar werd namelijk een BG, of beroemde geek op de dansvloer gevraagd: Steve Wozniak, "The Woz", medeoprichter van Apple.
Uiteraard kan je de uitzending van deze afvalwedstrijd niet in Europa bekijken, maar dankzij de wonderen van YouTube kan je zelf zien dat Wozniak, niet echt een danser, toch heel veel pret beleefde aan zijn danspartijtje. De man deed het in ogen van de jury heel slecht, hij kreeg bakken kritiek over zich gestort, en behaalde slechts 13 van de potentiële 30 punten, waarmee hij de laagste score haalde, en nu dus op de wipstoel zit.
De Woz trekt zich dat echter niet aan, en vraagt zich in zijn blog af of de internet-community eigenlijk sterk genoeg is om de geek doorheen de afvalwedstrijd te helpen. Er zijn verschillende sites opgericht zoals Votewoz.com en Woz.org die het icoon uit Silicon Valley steunen. Er is een pagina op Facebook, Vote for Woz, die al meer dan 1.500 leden telt, en op Twitter is er een Votewoz account aangemaakt, met al meer dan 1.000 volgelingen. Volgens Wozniak is het belangrijk dat mensen beseffen dat niet alleen "mensen in de amusementsindustrie (of de sportwereld) in staat zijn die meetellen. Als jij denkt dat je onmogelijk kan leren dansen, of dat je de slechtste danser ter wereld bent, dan ga ik tonen dat dat niet waar is."
Leuk. Wij vroegen ons meteen af of ook in Vlaanderen het geen tijd is om eens te gaan vissen in een andere visvijver dan de acteurs of sportmensen. Waarop wij ons meteen de vraag stelden: maar wie is er in Vlaanderen als geek bekend genoeg om daarvoor te vragen? Want wij hebben geen personencultus in de IT-wereld. In Nederland zijn er wel enkele bekende geeks, waaronder Franciscus van Jole bijvoorbeeld. Daarom ook onze vraag aan jou: wie is er in jouw ogen een BG - bekende geek?
http://www.pcworld.com/article/161021/article.html?tk=nl_dnxnws
http://www.votewoz.com/
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=dancing+with+the+stars+the+woz&aq=f

ONLINE JE STRAFBLAD LATEN ZUIVEREN
Je kan het zo gek niet bedenken, of je vind er wel een website voor - althans in de VS. Daar kan je bij ClearMyRecord.com je strafblad laten zuiveren. En de prijs ervoor is zelfs juist gezakt: van $199 naar $99!
Nu moet je niet denken dat je, Amerikaan zijnde met een strafblad of in voorlopige vrijheid, zomaar even naar de site kan surfen en daar automatisch gezuiverd wordt van alle blaam mits betaling van de nodige centjes. Er zit wat meer aan vast. De boosdoener kan er enkel automatisch de documenten laten invullen die vereist zijn voor het wissen van het strafblad. De rechter heeft uiteraard het laatste woord.
Geeft de rechter het ja-woord, dan zal de dienst ervoor zorgen dat meteen alle sporen van eerdere veroordelingen uit àlle databases in alle 50 Amerikaanse staten verwijderd worden, en je bent weer zo onschuldig als een kinderzieltje. Zelfs voor mensen die reeds officieel van alle blaam gezorgd zijn, biedt de site een dienst, want soms blijven eerdere veroordelingen hardnekkig in allerlei databases hangen, zodat je kansen op een goede job of een lening misloopt. ClearMyRecord zou ook in dat geval kunnen helpen.
Een perverse dienstverlening? Blijkbaar in elk geval een gat in de markt, want sinds de oprichting van de site hebben al meer dan 10.000 Amerikanen er gebruik van gemaakt....
http://media.prnewswire.com/en/jsp/latest.jsp;jsessionid=E180960B67039066F721AB1A4BDEE44B.tomcat1?resourceid=3936156&access=EH
http://www.clearmyrecord.com

TWITTER EN ZIJN AANBEVELINGSLIJSTJE: HET IS ONGEPAST
Wij komen nog even terug op ons artikel van verleden week over Twitter, onder de titel "Twitter: de wegen van Twitter zijn ondoorgrondelijk - maar vol gevolgen". Daarin hadden wij het over het feit dat sommige Twitteraars plots het aantal van hun volgelingen dramatisch zagen stijgen, doordat Twitter hun naam vermeld had op het lijstje "mensen die je interessant zou kunnen vinden" dat de nieuwe gebruiker voorgeschoteld krijgt.
Wij hadden daar toen onze bedenkingen bij, en het blijkt dat wij niet de enigen zijn: ook columnist vindt dat het niet hoort. Hij haalt het geval aan van Ana Marie Cox, die in een week tijd van 3-4.000 volgelingen klom naar meer dan 60.000 volgers in Twitter, enkel en alleen omdat haar naam voorkwam op de "Suggested Users Page" (2). Winer legt uit waarom het fout is wat Twitter doet.
Eerst en vooral omdat heel wat Twitteraars hun Tweets gebruiken om te verwijzen naar artikels die op blogs verschenen zijn. Tech magazine TechCrunch bijvoorbeeld gebruikt haar Twitter pagina om artikels op de eigen site te vermelden. Op de eigen site staan advertenties. Door mensen via Twitter naar de eigen site te krijgen, wordt het geschenk dat Twitter doet door bijvoorbeeld TechCrunch op het lijstje te zetten een heel waardevol geschenk. En dan is het erg verleidelijk te denken dat TechCrunch hierdoor wel eens geneigd zou kunnen zijn om wat milder te oordelen over nieuwigheden bij Twitter bijvoorbeeld.
Ten tweede: waarom de ene wel en de ander niet? Waarom TechCrunch, maar geen Leo Laporte, Jason Calicanis, Guy Kawasaki, toch ook vooraanstaande bloggers? Hebben zij iets verkeerd gezegd?
Ten derde: heeft iemand die een bepaald programma geschreven heeft wel het recht om zulke suggestie te maken? Beeld je in dat de telefoonmaatschappij je nieuwe telefoon zou installeren, en dan zou zeggen: dit zijn volgens ons interessante abonnees, we verbinden je even door...
De conclusie van Dave Winer: Twitter heeft teveel macht. Het is tijd dat iemand of iets die macht uit de handen neemt van de mensen bij Twitter of dat zij zelf afstand doen van die macht. Een verregaande conclusie, dat is waar. Maar zeg nu eerlijk, zit er niet een beetje grond van waarheid in?
In elk geval: het artikel werd opgemerkt, en lokte heel wat commentaren. Vergeet die niet te lezen!
-Nagekomen bericht: na het schrijven van dit artikel bereikte ons ook nog het bericht dat Jason Calicanis een bod gedaan heeft van 250.000 $ om op de Suggested Users Page te verschijnen!

http://www.netties.be/v20/toon_artikel.php?id=8238&cat=Nieuws&zoekdatum=2009-03-06
http://www.scripting.com/stories/2009/03/12/whyItsTimeToBreakOutOfTwit.html
http://www.techcrunch.com/2009/03/12/how-much-is-a-suggested-slot-on-twitter-worth-jason-calacanis-offers-250000/





Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!


GROENE TECH: ROLLUIKEN ALS ZONNE-ENERGIE PANELEN
Zonne-energie is in, gewoon omdat die gratis is. Het enige wat kost is de installatie. En daarna is het gewoon een kwestie van het opvangen van de energie van de zon.
Wel, het bedrijf Blight, dat zonnestores maakt, heeft een innovatieve manier bedacht om die energie op te vangen. Deze zonneblinden halen overdag de energie uit de zon, en geven die 's nachts terug in de vorm van licht. Er zijn geen stroomkabels nodig, en het slanke design is echt mooi. Bovendien volgen de blinden, die kunnen draaien, het zonlicht doorheen de dag, zodat zij een maximum aan energie kunnen opslaan.
Maar hopelijk is ook gedacht aan het andere aspect: dat de inkijk in de kamer tegengehouden wordt...
http://www.pcworld.com/article/160395-5/greener_gadgets_bright_ideas_for_a_more_efficient_tech_experience.html

JE IPOD BEDIENEN MET EEN KNIPOOG OF EEN OPGETROKKEN WENKBRAUW?
Gaan we met zijn allen binnenkort smoelentrekken om onze iPod te bedienen? Het lijkt erop - en zo idioot is het niet eens. Het gaat om een nieuwe gadget, bedacht door wetenschappers van de Osaka University. Die ziet eruit als een soort koptelefoon, maar hij bevat ook infrarode sensoren, die de kleine bewegingen in je oor kunnen registreren die ontstaan doordat je bepaalde bewegingen maakt met je gezicht, zoals een wenkbrauw optrekken, een knipoog geven, of te glimlachen.
Deze koptelefoon, de "Mimi Switch" of "ear Switch" is dan verbonden met een micro-computer die elektronische toestellen kan bedienen. Met andere woorden: met deze gadget kan je allerlei toestellen handsfree controleren - van het licht in de kamer aandoen, tot het opzetten van de wasmachine. Je iPod stopzetten en terug verder laten spelen door je tong uit te steken, lijkt het jou wat? Wij zien wel een groot nadeel. Want dit wil eigenlijk zeggen dat je je gezicht voor de rest van de dag in de plooi moet houden, en je knipoogjes en glimlach moet voorbehouden voor de bediening van je toestel. En wij lachen nu eenmaal erg graag....
http://www.theage.com.au/news/technology/nudge-and-wink-may-turn-on-all-your-gadgets/2009/03/09/1236447097380.html
http://www.techmeme.com/090309/p9#a090309p9

SLIMME ELEKTRICITEITSMETERS AUB!
We hebben met zijn allen steeds meer gadgets en elektrische toestellen in huis - maar weten we hoeveel elektriciteit we misschien wel overbodig verspillen? Hebben we überhaupt enig idee van wat elk toestel verbruikt? Wie 's nachts de computerkamer binnenwandelt zal daar een hele kerstboom van standby-lichtjes aantreffen: de computer, het scherm, de printer, de router, het draadloze modem... Ga je naar de keuken, dan tref je daar al eenzelfde lichtkermis aan: de standby lichtjes van de microgolf en de gewone oven, van de koffiemachine, enz.
Het wordt tijd dat we besparen - niet alleen voor onze eigen portemonnaie, maar vooral voor het milieu. Een goed inzicht in wat we verbruiken is voor de meeste mensen de eerste stap naar een besparingsplan. Maar de huidige installaties zijn er niet op gemaakt om ons dat inzicht te geven. De meters staat meestal in de kelder, en je daalt niet elke dag af om de meterstand te gaan aflezen. De meeste mensen wachten zelfs gewoon af tot de elektriciteitsmaatschappij de meterstand komt opnemen. En dan willen wij toch even twee dingen aanklagen die wij ergerlijk vinden: dat de eindafrekening slechts één keer per jaar gemaakt wordt, en dat die pas maanden na de meteropneming volgt. Het is voor de energieleveranciers uiteraard gemakkelijk om slechts één keer per jaar een afrekening te maken, en voor de rest van het jaar schattingen. Maar voor de gebruiker is dat allerminst handig, want hij komt vaak voor nare verrassingen te staan bij die eindafrekening...
Maar dit terzijde. Terug naar onze meters. In de VS heeft president Obama al beloofd dat hij werk wil maken van "slimme" meters, waarmee je gemakkelijk het verbruik kan opvolgen in je huis, en zo de energievreters kan opsporen. En op de CeBIT beurs in Hannover die verleden week afgesloten is, werd er zo'n slimme meter voorgesteld, die de Duitse gebruikers al mogen aanvragen sinds einde 2008. Die meter zelf heeft enkel een simpel LCD scherm met daarop het huidig verbruik. Om het verbruik dag na dag, uur na uur, te weten te komen moet je ofwel een programma op je computer installeren of een webgebaseerde interface raadplegen.
De meter kost wel 5 euro per maand aan huur (dus 60 euro extra per jaar), maar volgens de makers zou je meer dan die som kunnen besparen door het verbruik getrouw op te volgen. Meer daarover bij PC WOrld. Wij zijn alvast gewonnen voor slimme meters!
http://www.pcworld.com/article/160893/article.html?tk=nl_dnxnws

NIEUWE IPOD SHUFFLE: NOG KLEINER, EN HIJ PRAAT!
Wie de iPod Shuffle klein vond, zal bij de nieuwe versie van deze draagbare player van Apple grote ogen trekken - want nu is hij NOG kleiner geworden. De nieuwe player, die 4 GB aan geheugen heeft, is namelijk nog maar half zo groot als zijn voorganger - hij is zelfs kleiner dan een AAA batterij, om juist te zijn.
Zo klein - maar hoe kan je dan zien welke song er afgespeeld wordt? En hoe zie je hoeveel leven er nog zit in de batterij? Daaraan heeft Apple gedacht: dit toestel bevat een VoiceOver functie; die kan de songtitel vermelden, de namen van de artiesten of het speellijstje, maar kan ook statusinformatie voorlezen, zoals de stand van de batterij. Hij spreekt veertien talen, waaronder ook Nederlands. De eerste keer je de nieuwe Shuffle met iTunes verbindt zal Apple nieuwe software installeren op je Mac of PC die de voice tool activeert. Let wel: het gaat hier niet om spraakherkenning - je kan dus niet tegen je iPod zeggen dat hij een bepaalde song moet spelen. Maar handig is de VoiceOver wel: hij kan bijvoorbeeld al de namen van je speellijstjes in alfabetische volgorde opzeggen, in alfabetische volgorde, zodat je het gewenste speellijstje kan kiezen.
Het toestel is verkrijgbaar in zilver of zwart, en kost 75 euro, inbegrepen de Apple Earphones met afstandsbediening en een USB kabel. De batterij is goed voor 10 uur. Foto's vind je o.a. bij CNet.
http://www.apple.com/benl/ipodshuffle/
http://news.cnet.com/8301-13579_3-10193443-37.html

Nagekomen bericht: de critici zijn erg negatief over het nieuwe toestel: niet alleen is er geen scherm meer, ook de knoppen voor de bediening zijn verdwenen. Er is alleen een aan/uit knop, en een knop om de voice over op te roepen of over te schakelen van Playlist naar Shuffle. Je kan enkel fast forward enz. via de speciale koptelefoon die niet echt denderend is van kwaliteit en die je niet kan vervangen door een betere, omdat er op de Shuffle een speciale aansluiting zit...
http://ct.cnet.com/clicks?t=147323429-4c6504761362c19e8752163e4228536a-bf&brand=NEWS&s=5

BBC SPEELT ZELF HACKERTJE
Om aan te tonen hoe gemakkelijk computers weggekaapt kunnen worden en ingezet in een legertje zombie-computers, heeft de BBC zelf op het web een programma aangekocht dat computers wegkaapt, om zo het onderzoek naar deze praktijken te kunnen uitvoeren. Het programmaa heet Click, en het legertje zombie-computers dat slachtoffer werd van Click bestond uit maar liefst 22.000 computers. Alle gebruikers van wie de computer besmet was via Click, zijn ondertussen verwittigd, en kregen ook een uitleg hoe zij hun systeem beter kunnen beveiligen.
Maar is dat allemaal wel wettelijk, zomaar even hackertje gaan spelen? Volgens het artikel bij BBC gebeurde er niets verkeerds. De slachtoffers werden gevonden in chatrooms op het web. Het Click-programma verzamelde geen persoonlijke gegevens op de besmette pc's. En het enige doel was aan te tonen welke kracht al die besmette computers samen hebben - een experiment dat duidelijk geslaagd was. Alle besmette computers kregen immers de opdracht om spam te verzenden naar twee speciaal daarvoor door de BBC aangemaakte e-mailadressen, en binnen enkele uren liepen de mailboxen op die adressen helemaal vol met spam.
Verder werd nog een ander aspect aangetoond van wat zo'n botnet vermag. Die kan immers ook gebruikt worden om met alle besmette computers samen een Denial of Service aanval uit te voeren op een bepaalde website. Door een toevloed aan verkeer wordt die website dan namelijk onbereikbaar. Ook dit experiment verliep feilloos: de DDoS aanval werd uitgevoerd op een speciale site, en raar genoeg waren 60 besmette machines al genoeg om de site plat te leggen.
DDoS aanvallen worden vaak gebruikt door afpersers; hun dreigement is simpel: betaal ons zoveel geld, of anders leggen wij jouw site plat. Elke commerciële site is als de dood voor zo'n dreigement, want een site die niet bereikbaar is, is een site die niet verkoopt...
In het artikel van de BBC vind je het fijne over het experiment. Wat je vooral moet onthouden is dat je nooit voorzichtig genoeg kan zijn op het web (vooral dan in chatomgevingen!), dat je echt niet kan zonder antivirusbescherming en firewall, en vooral: dat je die moet onderhouden en gebruiken!
http://news.bbc.co.uk/1/hi/programmes/click_online/7932816.stm




Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Blijkbaar vond Canon de prijs van de inkt voor onze printer nog niet hoog genoeg: de prijs van de inktcartridges wordt met 8% verhoogd.
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2397407&WT.mc_id=rss

*** Omdat Jan en klein pierke zelf een toepassing kan ontwikkelen voor Facebook, en die daar ter download aanbieden, zijn er heel wat snoodaards die daarvan misbruik maken om hun malware de wereld in te sturen.
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2396854

*** Skype gaat zijn SILK wideband audiocodec gratis aanbieden aan externe ontwikkelaars. Door de audiocodec rechtenvrij aan te bieden vergroot Skype zijn positie in de VoIP-race.
http://www.pcmweb.nl/artikel.jsp?id=2397108&WT.mc_id=rss

*** Radio Stad is gestart met een nieuw online radiostation Stad Belgian Tracks. Op zich niks bijzonder mee was het niet dat je alleen muziek en tracks kan beluisteren die door inwoners van België geproduceerd zijn. Of het nu Frans, Arabisch, Turks, Engels, of Vlaams is. Multitrack avant la lettre!
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00079685

*** Na Amazon gooit ook de grootste Amerikaanse boekhandelketen Barnes & Noble zich op de markt van de e-boeken en koopt de e-boekenwinkel Fictionwise dat ook de website ereader.com onder zijn hoede heeft.
http://www.fictionwise.com/
http://www.ereader.com/
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=090309004

*** CeBIT beurs sloot af met 20% minder bezoekers dan het jaar tevoren
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=090309003

*** Volgens de kleinere hostingbedrijven in Nederland misbruikt SIDN, de Stichting INternet Domeinregistratie Nederland die de doeminnamen eindigend pop .nl uitgeeft, haar monopoliepositie doordat het korting geeft aan de grote hostingbedrijven, en niet aan de kleintjes.
http://www.dag.nl/multimedia/beheerder-nl-adressen-maakt-misbruik-van-monopolie-236173

*** Discount supermarktketen Lidl gaat nu online auto's verkopen.
http://newsletters.fairfax.com.au/cgi-bin16/DM/y/hBpdp0RjB3v0Jhb0RjbT0Eo

*** Europese Commissie roept de lidstaten op om dringend meer breedbandinternet op het platteland aan te leggen: 30% van de bevolking op het Europese platteland heeft nog geen aansluiting op het snelle internet.
http://www.radiovisie.eu/int/nieuws.rvsp?art=00079680

*** EU bereikt akkoord over een maximumprijs voor sms en data roaming
http://www.totaltele.com/View.aspx?ID=443852&t=2&en=1

*** Binnenkort nieuwe webradio Belpop
http://www.radiovisie.eu/be/nieuws.rvsp?art=00079730

*** Noorse tv-zender NRK lanceert eigen Bit Torrent tracker voor verspreiding programma's
http://www.radiovisie.eu/int/nieuws.rvsp?art=00079720

*** Cambridge University Press, de Boston University School of Law en het Zweedse talenbedrijf TransLegal hebben 's werelds eerste online talentraining voor de wereldwijde juridische gemeenschap gelanceerd.
http://www.prnewswire.com/mnr/translegal/37409/

*** Dimension Data publiceert eBook waarin de voordelen van eProcurement worden gekoppeld aan Green Procurement
http://www.dimensiondata.com/Services/eProcurement/GreenProcurement.htm

*** In China kan je iTunes tegoedbonnen van 200 dollar voor een schijn van de prijs kopen: het algoritme van de cadeaubonnen is gehackt.
http://xmail.idg.nl/optiext/optiextension.dll?ID=VdTXPeugKlUdPVc_rDVVVE

*** Matrozen leren voortaan varen in een nieuwe simulator, een computergestuurde cockpit
http://www.binnenvaart.be/

*** Met steun van domeinbeheerder DNS zullen er in de volgende drie jaar minstensn 9.000 pc's geschonken worden aan vzw's die met kansarmen werken. Doel: de digitale kloof te helpen dichten.
http://messagent.roulartamail.be/optiext/optiextension.dll?ID=gQhV0NeGudVgqxrgggj


Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



16 FRAMES - BACK AGAIN
[pop] Ook deze week zetten wij onze tocht verder langs de sites die opgenoemd zijn in het artikel "50 websites met gratis muziek; nu zijn we beland bij iSound. Klik je daarop de button van de rubriek "MP3", dan zal je een lijstje vinden met songs die je niet alleen kan beluisteren in streaming, maar ook kan downloaden.
Deze song, Back Again, is een goed gemaakte popsong; hij gooit geen hoge ogen, maar is wel keigoed gemaakt.
http://www.isound.com/mp3



JAY-A - BROOKLYN
[hip-hop] Sommigen zijn niet echt voorstander van dit genre, maar wij lusten wel wat hip hop. Deze song is goed gemaakt, in een strak ritme gebracht, en met voldoende arrangement om de song boeiend te houden, als je de teksten niet kan volgen.
http://www.isound.com/download.php?id=562054

DYFOR ENTERTAINMENT - MOUTH OPEN
[hip hop] Nog wat hip hop, voor de liefhebbers, volgens het vaste recept: een elektronisch drumstel, een zangkoor, een strak ritme, heel wat vloeken, en wat elektronische geluidjes erbij. Een recept dat meestal wel smaakt naar meer.
http://www.isound.com/download.php?id=561660

DUB WILLIAMS - RUNNING
[pop] Een heerlijke mengeling van pop en hip hop, met een intro die doet denken aan de goede tijd van Shaft en Barry White. Gratis te downloaden, doen dus maar.
http://www.isound.com/download.php?id=561621

TV ON THE RADIO - DREAMS
[alternative punk] Een van de betere bands, dat is TV on the Radio. De songs zijn wat broederig, donker, maar erg goed gemaakt. Niet meteen om vrolijk van te worden, maar interessant om naar te luisteren.
http://www.isound.com/download.php?id=43053


Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Sommigen zijn linkshandig,
anderen rechtshandig,
ik onhandig.

- Johan Anthierens, Vlaams journalist -




De nieuwe oogst



iWatch "zonder te betalen"

Honderden om terug te zien. Matroesjka's, Het Eilandje, Zonde van de Zendtijd, Gaston & Leo. Teveel om op te noemen. Hier vind je vast je gading met een muisklik. De makers van deze site hebben het mooi geordend. Allemaal uit onze Vlaamse zenders (en daarbuiten).
Zalig vermaak is gegarandeerd! [Lode V]
http://www.candidcamera.be/

THE BOOK DEPOSITORY: GROOT BOEKENMAGAZIJN
Deze internationale virtuele boekenwinkel is in staat om boeken gratis te verzenden naar 90 landen ter wereld. Je vindt er 1,8 miljoen titels, en het aantal groeit elke dag. Je vindt er ook heel wat boeken die niet mainstream zijn, en ook aanzienlijke kortingen op bepaalde boeken.(Bron: Walkingmen.com)
[Taal: Engels]
http://bookdepository.co.uk/live

SNAGFILMS: FILMS VAN NATIONAL GEOGRAPHIC DOORZOEKEN
De films van National Geographic zijn ietwat moeilijk te doorzoeken op de site zelf. Maar je kan gelukkig gebruik maken van deze dienst, die eveneens helpt om interessante films te zoeken die door de befaamde uitgevers gemaakt werden. (Bron: Frank)
[Taal: Engels]
http://www.snagfilms.com/films/browse/category/national_geographic/

DE GESCHIEDENIS VAN DE VS
De verkiezingen in de VS zijn achter de rug. Maar wat weet jij eigenlijk over de geschiedenis van dit land, dat een heel continent beslaat? Op deze site vind je meer dan 200 films over de geschiedenis van de VS, die je online kan bekijken. Voor onderwijzers is er een aparte toelichting. Je kan ook de totstandkoming van de films bekijken, enz. (Bron: Frank)
[Taal: Engels]
http://www.pbs.org/wgbh/americanexperience/onlineFilms/1/

WETENSCHAP IN FILMS SAMENGEVAT

Hoe weten we wat we weten? Hoe ziet het leven eruit van wetenschappers die op Antarctica werken? Hoe bestuderen de wetenschappers eigenlijk de klimaatveranderingen? Hoe worden films gemaakt? Op deze site vind je vele films met een wetenschappelijke uitleg. In het Engels weliswaar, maar een leerkracht kan gemakkelijk bij de beelden de nodige duiding voorzien. (Bron: Frank)
[Taal: Engels]
http://www.exploratorium.edu/index.html

DUITS WOORDENBOEK À LA WIKIPEDIA
Op zoek naar de betekenis van een Duits woord? Dan kan je tegenwoordig het verklarende Duitse woordenboek "Woerterbuch" raadplegen, dat opgevat is als een Wiki. Er staan al meer dan 3 miljoen bijdragen in. Uiteraard blijft het een vereist dat je Duits kan lezen, maar wij hebben een tip voor jou: hoe vreemd dat Duits er geschreven mag uitzien, je moet het gewoon hardop lezen. En dan zal je meteen bemerken dat het allemaal wat begrijpelijker wordt...
http://www.woerterbuch.info/
http://pressetext.at/news/090216011/woerterbuchinfo-ueberschreitet-grenze-von-3250000-eintraegen/

PATENT SILLY
Elke week worden er duizenden nieuwe patenten toegekend in de VS door het US States Patent and Trademark Office. Maar waarop slaan al die patenten? Gelukkig is er een blogger die deze patenten doorspit, en daarover bericht. Degene die hij kiest zijn a) echt te gek, b) erg cool, c) heel beangstigend.
Om even te bekijken. (Bron: Walkingmen.be)
[Taal: Engels]
http://www.patentlysilly.com/

ZOEKEN NAAR E-BOOKS
Op zoek naar e-boeken om gratis te lezen? Deze zoekmachine zal je hierbij helpen: zij verwijst naar boeken in .pdf formaat, over allerlei onderwerpen. Van "A Room with a view", tot "Zorro". Veel leesplezier!
[Taal: Engels]
http://pdfse.com/

ACADEMIC EARTH

Op deze site vind je duizenden videocursussen, van de beste onderwijzers en professoren ter wereld. De onderwerpen zijn erg uiteenlopend: de geschiedenis van de computer, Sigmund Freud, de menselijke anatomie, enz. Voor de leergierige internaut! (Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://academicearth.org/

HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: EVENTJES LACHEN
In deze tijden van crisis is het al genoeg kommer en kwel: even lachen moet kunnen. Op deze site vind je een hele reeks moppen, plaatjes, raadsels, enz. Als voorsmaak deze mop:
"Een Belgische aannemer wordt gevraagd een geluidsmuur van 5 km aan de E40 te verven. Slim als hij is gaat hij hiervoor de Hollander Henk aanspreken. De eerste dag verft Henk 2,5 km. "Wauw" denkt de Belg, "dat gaat hier morgen gedaan zijn". De tweede dag verft Henk maar 1,25 km. "Een slechte dag" denkt de Belg, "we zullen morgen zien." De derde dag 500 meter en dat gaat zo door. Aan het einde van de week is de zaak compleet, maar de Belgische aannemer vraagt Henk hoe het komt. "Nou", zegt Henk, "in het begin staat de pot nog dichtbij, maar op het einde is dat wel een afstand hoor."
[Taal: NL]
http://home.scarlet.be/lachuh/

HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: IN DEN GOEDKOOP
Het is crisis, en dan zijn producten die je gratis kan krijgen mooi meegenomen. De site "In den goedkoop" verzamelt de aanbiedingen voor spullen die je gratis kan krijgen - via coupons of kastickets die je moet opsturen. Handig!
[Taal: NL]
http://users.skynet.be/indengoedkoop/

HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: MESOTTEN

Deze site is ideaal voor de KMO en zelfstandige: hier vind je namelijk allerlei links naar sites die de zelfstandige of het bedrijf van pas kunnen komen: het controleren van BTW-nummers in Europa, BTW wetgeving, fiscaal nieuws, publicaties van vennootschappen in het Belgisch Staatsblad, enz.
[Taal: NL]
http://www.mesotten.be/

VRIJDAG MULTIMEDIA: DESIGNER/SLASH/MODEL
Wie "designer" zegt, denkt "slim". Wie "model" zegt, denkt "dom". Kan een designer even mooi zijn als een model, kan een model even slim zijn als een designer? De mensen die deze site ontwierpen voor hun eigen bedrijf, bewijzen dat het kan. Een prachtig gemaakt filmpje.
[Taal: Engels]
http://designerslashmodel.com/

VRIJDAG MULTIMEDIA: MAN LIBERATION FRONT

Als ludieke reactie op de "nieuwe man" start binnenkort een programma op 2BE, waarin "de joeri" samen met komiek Philippe Geubels de man "weer man" laten zijn. Uiteraard hoort er ook een website bij, waar je nu al wat filmpjes kan bekijken. Niet altijd politiek correct, wel grappig.
[Taal: NL]
http://www.2be.be/mlf/

VRIJDAG MULTIMEDIA: KUTIMAN MIXES YOUTUBE
De Israëlische muzikant Kutiman maakt muziek op een erg originele muziek: door recyclage. Hij gebruikt immers stukjes van filmpjes op YouTube, en maakt daar een remix van. Het resultaat is schitterende muziek - en het speciale eraan is dat het eigenlijk niet mag, want die remix is eigenlijk een inbreuk op de auteursrechten...
[Taal: Engels]
http://thru-you.com/
http://www.jonathancoulton.com/2009/03/11/kutiman-mixes-youtube/


Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:
Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://leefwijzer.wordpress.com - http://hoorspel.wordpress.com



Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia
- Bill Gates opnieuw de rijkste
NEW YORK - Bill Gates is weer de rijkste mens ter wereld. De Microsoft-oprichter staat opnieuw op nummer 1...
http://www.ad.nl/buitenland/3067752/Bill_Gates_opnieuw_de_rijkste.html
- Invasie van de apen
UTRECHT - Utrecht wordt bedolven onder de apen. Ze hebben allemaal een eigen identiteit en je kunt vriend...
http://www.ad.nl/video/3066779/Invasie_van_de_apen.html
- Brein spoort meer internetpiraten op
HOOFDDORP - De organisatie ter bestrijding van internetpiraterij, Brein, heeft in 2008 in totaal 398 illegale websites opgespoord met daarop...
http://www.ad.nl/multi-media/3068800/Brein_spoort_meer_internetpiraten_op.html

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/
- De best bezochte online gamesites
Niet de game-portals van Yahoo, AOL of MSN, maar het Nederlandse Spil Games is wereldwijd het best bezochte game-netwerk van dit moment.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=25733
- 8 uur non-stop telefoneren
Met de nieuwe Philips Xenium X530 mobiele telefoon kun je acht uur lang bellen zonder dat hij opgeladen hoeft te worden. Een sterke batterij en energiezuinige technieken zorgen hier voor.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=25731
- Windows updaten vanaf CD
Na het installeren van Windows moet er altijd nog een hele vracht updates vanaf de Windows-site worden geïnstalleerd. Dit kan echter sneller vanaf een CD.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=25725


*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be



*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/
- Google Docs en Gmail opnieuw enige tijd buiten strijd
De problemen blijven aanhouden bij de diensten van Google. Afgelopen dinsdag liet Google de gebruikers weten dat er 'minieme problemen' waren met de toegang tot Gmail.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=19643&style=99896
- Sociale netwerksites meer geraadpleegd dan online messaging
Voor het eerst worden blogs en sociale netwerksites meer geraadpleegd dan online messaging. Of toch dat is het resultaat van een studie die liep van december 2007 tot december 2008 van Nielsen Online.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=19638&style=99896
- UZ Leuven lokaliseert voorwerpen en patiënten met eigen Wi-Fi netwerk
Dimension Data, een gespecialiseerde leverancier van IT-oplossingen en –diensten met een omzet van $ 4,5 miljard, start in het UZ Leuven een pilootproject dat het mogelijk maakt voor het personeel om zowel patiënten als voorwerpen te lokaliseren binnen alle afdelingen van het ziekenhuis.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=19640&style=99896



*** PC WORLD
http://www.pcworld.be
- Online verkoop: e-commerce overschrijdt geen grenzen
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/internet/online-verkoop-e-commerce-overschrijdt-geen-grenzen.cfm
- Slimme meters om het verbruik te verminderen
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/other/slimme-meters-om-het-verbruik-te-verminderen.cfm
- Netbook voor Apple?
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/portables/netbook-voor-apple.cfm

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/
- Content Management Forum : Nog 48 uur om te registreren als bezoeker!
Op het komende content management forum, georganiseerd door Digimedia en Inside magazine, zijn al meer dan 100 bezoekers geregistreerd.
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=5292
- Sociale netwerksites meer geraadpleegd dan online messaging
Voor het eerst worden blogs en sociale netwerksites meer geraadpleegd dan online messaging. Of toch dat is het resultaat van een studie die liep van december...
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=5296
- Google lanceert nieuwe reclamedienst met interessedoelgerichtheid
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=5293

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info
- Verbeteren sociale media ons gedrag?
http://computertaal.info/2009/03/12/verbeteren-sociale-media-ons-gedrag/
Orion nevel (foto)
http://computertaal.info/2009/03/12/orion-nevel-foto/
Afgekort teksten (sms’en) = goede lezers
http://computertaal.info/2009/03/12/afgekort-teksten-smsen-goede-lezers/

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net
- Reporters without Borders heeft een lijst van twaalf 'vijanden van het internet' opgesteld. Volgens de organisatie plegen deze landen op grote schaal censuur en worden internetgebruikers om hun uitingen vervolgd.
http://tweakers.net/nieuws/58967/twaalf-landen-afgeschermd-van-internet.html
- GroenLinks heeft zich uitgesproken tegen de samenwerking van ict-opleidingen met bedrijven als Microsoft, Cisco en Oracle. Volgens de partij moeten de opleidingen juist het gebruik van opensourcesoftware stimuleren.
http://tweakers.net/nieuws/58968/groenlinks-boos-over-samenwerking-ict-onderwijs-met-microsoft-en-cisco.html
- Dertig leerlingen van de middelbare school Dalton Voorburg krijgen een iPhone 3G om voor dictees te oefenen. Het experiment met de tweedeklassers moet uitwijzen of leerlingen betere cijfers halen als ze op hun telefoon kunnen oefenen.
http://tweakers.net/nieuws/58970/leerlingen-krijgen-iphone-om-woordjes-te-stampen.html



De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut


OUTLOOK 2007 VERBETEREN: DUPLICAAT CONTACTEN VERWIJDEREN
Mensen verhuizen, adressen veranderen, je maakt al eens een tikfoutje... het resultaat: je lijst met adressen in Outlook ziet eruit als een echte nachtmerrie voor al wie van nette databases houdt.
Bij Tech-Recipes vind je een snel systeem om duplicaat bestanden te wissen. Dat gaat als volgt:
- Open je adresboekje.
- Klik op View, ga naar CurrentView en selecteer Phone List. Dit zal een lijst aanmaken van al je contacten in kolommen.
- Klik rechts op een kolom header, en kies vervolgens Field Chooser.
- In het dialoog venster dat nu verschijnt kies je All Contact fields.
- Vervolgens kies je Created (aangemaakt), en sleep je Created naar de kolom headers, waardoor het aan de lijst toegevoegd wordt. Sluit het dialoogvenster Field Chooser.
- Nu klik je op de nieuwe kolom header (Created). Al je adressen worden nu geselecteerd op de datum waarop zij aan het lijstje toegevoegd zijn. Nu kan je gemakkelijk het eerste adres dat je wil wissen aanklikken, SHift indrukken, en dan het laatste adres aanklikken. Vervolgens druk je op Delete: de gewenste contacten worden verwijderd.
- Nu moet je terug naar het normale uitzicht van je adresboekje: ga naar VIew, Current View, en kies de vertoningswijze die je gewend bent, zoals Business Cards.
http://www.tech-recipes.com/rx/2700/outlook_how_to_delete_duplicated_contacts/

OUTLOOK VERBETEREN: GMAIL EN OUTLOOK COMBINEREN
We zullen er hier niet meteen op in gaan - dat is stof voor een nieuwe artikelenreeks. Maar wie niet kan wachten, kan alvast dit artikel lezen bij de How-To Geek, "Gmail IMAP in Outlook 2007 guid". Hier wordt namelijk uitgelegd hoe je je Gmail en je Outlook moet configureren zodat zij een fijn huwelijk kunnen sluiten. Want dan wordt het pas interessant: je kan dan bijvoorbeeld een mail van een vlagje voorzien in Outlook, en dezelfde mail in Gmail van een ster voorzien.
http://www.howtogeek.com/howto/microsoft-office/use-gmail-imap-in-microsoft-outlook-2007/

OUTLOOK 2007 VERBETEREN: VERZENDING MAIL UITSTELLEN
Het is geen slecht idee om ervoor te zorgen dat je mail niet meteen verzonden wordt wanneer je op "Send" klikt. Dat heeft immers vele voordelen. Bijvoorbeeld verraad je niet aan je bestemmeling dat jij een workaholic bent, en mails verstuurt om 1 uur 's nachts en 5 uur 's morgens. Of misschien wil je dat je mail aankomt wanneer jij het kantoor al verlaten hebt. En natuurlijk geeft dat uitstel je ook de kans om je mail nog eens terug te lezen, die grote blunder die er toch in geslopen was er terug uit te halen, enz.
Hoe stel je het verzenden van mail uit? Dat kan op verschillende manieren.
- Je kan het uitstel voor ALLE mails instellen. Dat doe je via Tools / Options , tabblaadje Mail Setup. Bij Send/Receive vink je het vakje uit naast "send immediately when connected". Dit zorgt ervoor dat de mails enkel verzonden wordt de volgende keer jij op de button "send/receive" klikt.
- Je kan een uistel instellen voor een individuele mail. Schrijf de mail, neem het tabblaadje Options, en bij het vak "More Options" kies je Delay Delivery. Hier kan je dan invullen dat de mail niet voor een bepaald tijdstip gezonden mag worden (do not deliver before...)

OUTLOOK VERBETEREN: ONE NOTE GEBRUIKEN
OneNote is een onderdeel van Outlook dat niet echt zo bekend is. Maar het is toch wel handig: je kan hier allerlei stukken en brokken uit boodschappen verzamelen, gedachten neerpennen, enz, om later te verwerken. Een goede handleiding om met OneNote te werken vind je op onderstaand adres.
http://lifehacker.com/5042429/microsoft-onenote-is-a-note+taking-power-tool

TIPS VOOR WEBWERKERS

Vroeg of laat zul je er ook aan moeten: video op je site!

De ontwikkelingen op internet gaan zo snel en er gebeurt zo veel dat het haast niet te doen is om alles bij te houden. Maar sommige trends die ontstaan zijn zo belangrijk dat we ze toch even onder de aandacht willen brengen.

Eén van die trends is het gebruik van video op internet. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat YouTube één van de populairste videosites op het net is. Internet wordt al lang niet meer alleen gebruikt voor het opzoeken van informatie. Het wordt steeds meer een vorm van entertainment.

Ik las deze week nog dat het gebruik van Uitzending Gemist afgelopen jaar met 44% is toegenomen. (Voor de Vlamingen: in België heet dat 'Ooit gemist'.) Mensen raken steeds meer gewend aan video op het net. En sterker nog, ze beginnen het al min of meer van je te verwachten.

Het is natuurlijk veel gemakkelijker om lekker ervoor te gaan zitten en een korte videopresentatie te bekijken dan om hele lappen tekst te gaan lezen. Het wordt dus tijd om als webmasters hierin mee te gaan en de informatie op je site aan te bieden in de vorm van video.
Je kunt dan denken aan een bedrijfspresentatie, om vertrouwen te wekken en een algemeen beeld van je bedrijf te geven. Maar ook een productpresentatie of -demonstratie. Misschien wil je wel jezelf 'verkopen', als consultant bijvoorbeeld.

Zoals wel vaker het geval is, kun je ook dit op verschillende manieren aanpakken. Je kunt het heel goedkoop houden en het zelf doen. Dit kost veel tijd en weinig geld en de kwaliteit is 'doe-het-zelf'-kwaliteit. In Web Succes Magazine nummer 154 en 155 kun je een stappenplan vinden om zelf een video te maken.
Een andere manier is om een professionele productie te laten maken. Maar als je weet wat een reclamespotje van 30 seconden kost, dan word je daar niet vrolijk van. Je bent dan vlot 20.000 euro kwijt en dat lijkt me nou ook weer niet de bedoeling.

Snel, gemakkelijk en betaalbaar je eigen videopresentatie op je site

Wat je als ondernemer of non-profitorganisatie eigenlijk graag wilt is dat je er weinig of geen tijd in hoeft te steken en dat een vakkundig persoon de opnames maakt en alles monteert naar een professioneel eindresultaat. Gelukkig kan dat nu.
Vanonce.tv is een Nederlands bedrijf met een landelijk netwerk van cameramensen. Zij werken uitsluitend met High Definition-camera's voor het beste resultaat.

Werkwijze
De mensen van Vanonce.tv nemen contact met je op en leggen je perfect uit wat er gaat gebeuren. Eerst moet er een script gemaakt worden. Wat wil je vertellen? Welke boodschap wil je overbrengen? Dit is het moeilijkste gedeelte want je moet het terugbrengen tot de essentie. Het moet in 1-1½ minuut passen. Anders verliest men op internet al snel de aandacht.
Een cameraman komt op de afgesproken dag naar je bedrijf of organisatie (in totaal ongeveer 90 minuten op locatie). Hiervoor gebruikt hij de beste apparatuur, zoals een HD-camera en reversmicrofoon. Dat gaat hij vervolgens monteren naar ongeveer 1-1½ minuut als eindfilmpje. Dat houdt het flitsend en vlot.
Je kunt daarna kiezen wat je met je video wilt doen.

Vanonce.tv kan, via hun video-contentmanagementsysteem, de video streamen op jouw website. Het wordt dan op jouw website, op de pagina, plek en grootte die jij wilt, getoond in HD-kwaliteit. Een voorbeeld van een filmpje in HD-kwaliteit vind je hier.
Vanonce.tv kan ook samen met jou een Video Distributie Strategie opstellen, bijvoorbeeld op welke professionele websites/blogs/social media, wil ik mijn video ook plaatsen. Een goed voorbeeld is Restaurant Napoleon in Venlo op www.UitEtenIn.nl
Je kunt jouw filmpje ook op Youtube laten zetten, maar dan wordt het daar niet in HD-kwaliteit getoond. Uiteraard geldt hier wel dat hoe beter het bronmateriaal is, des te beter het eindresultaat is.
Je kunt de mensen van Vanonce.tv ook vragen om je filmpje op een dvd of USB-stick te zetten. Dat kun je dan bijvoorbeeld meegeven aan bezoekers van je bedrijf of organisatie. Van de 1-1½ minuut video kan ook een 20 seconden-versie gemaakt worden, die geschikt is om bijvoorbeeld op de lokale televisie te laten zien of op een beeldscherm in je bedrijf.
Zo zie je maar, je kunt er alle kanten mee uit.

Benieuwd naar wat dit nou kost? In elk geval geen 20.000 euro ;-) We hebben met de mensen van Vanonce.tv een deal kunnen maken. Ze hebben hun prijs voor de lezers van het Web Succes Magazine tijdelijk verlaagd naar 399 euro ex. btw. tegen normaal 499 euro ex. btw.
Deze prijs is geldig voor alle opdrachten die vóór 1 april 2009 doorgegeven worden en die vóór 1 september dit jaar uitgevoerd worden.

Zie jij je bedrijf al professioneel in beeld gebracht? Een advertentie in de krant is maar een momentopname en kost al gauw 495 euro. Maar van zo'n professioneel filmpje heb je dan toch veel langer plezier. Het verhoogt je geloofwaardigheid en uitstraling en als het goed is ook je omzet.
Voor meer info en voorbeelden, zie: www.vanonce.tv

Chris Vermeulen, Alphamegahosting
Tekst overgenomen uit Web Succes Magazine (voor ons gevonden door Sjeef)
® 2009 Alphamega
http://www.succesmagazine.com

Voor deze rubriek danken wij
Jack Nooijens (mirror website) http://www.digiweetjes.nl.tt/
Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
voor hun hulp nu of in het verleden.



Van alles halen, (bijna) niets betalen...



CHECKMON: IS EEN EUROBILJET VALS?

Windows - freeware
Lezer Kevin meldt ons dat hij een tool gemaakt heeft, die kan testen of een eurobiljet al dan niet vals is. Bij Techzine wordt het artikel besproken. (Bron: Kevin)
http://www.techzine.nl/downloads/18336

UNIVERSAL VIEWER
Windows - freeware
Met dit progje kan je een breed gamma bestandsformaten bekijken, zoals tekst, binary, rtf, beeldne, multimedia, plugins enz. Een echt Zwitsers mes dus! (Bron: Wim W)
http://www.uvviewsoft.com/index.htm

FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN: FOXFILTER
Firefox extensie - freeware
Een uitstekende extensie voor bezorgde ouders: hiermee kan je een white list aanmaken, en zo bepalen welke sites je kinderen mogen bezoeken. Daarmee voorkom je uiteraard dat de kids op sites met niet geschikte content zouden belanden.
http://www.inspiredeffect.com/FoxFilter/

FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN:GLUBBLE FAMILY EDITION

Firefox extensie - freeware
Met deze extensie kan het gezin met elkaar communiceren en informatie delen op een kindvriendelijke manier. Deze extensie bevat ook 2.500 goedgekeurde sites die de kinderen kunnen bezoeken, en ouders kunnen daar dan meer sites aan toevoegen - iets wat handig is, want deze sites zijn Engelstalig, en jonge kinderen zullen voornamelijk toch Nederlandstalige sites willen hebben.
http://www.glubble.com/

FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN: PRO CON LATTE
Freeware
met deze extensie kan je websites filteren op sommige woorden die niet gebruikt mogen worden, je kan ook verkiezen om àlle websites te blokkeren voor je kinderen, en enkel een lijstje met door jou goedgekeurde sites als uitzondering toelaten.
http://procon.mozdev.org/

FIREFOX EXTENSIES VOOR HET GEZIN: SURICATE
Freeware
Deze extensie is een tool waarmee ouders controle hebben, maar ook samenwerken aan de uitbouw van de lijst met niet toegelaten sites. Telkens ouders een site tegenkomen die zij niet geschikt achten, klikken zij op de Suricate button. Daarmee wordt deze site niet alleen op jouw eigen computer geblokkeerd, maar ook toegevoegd aan de lijst van sites die op Suricate op de zwarte lijst staan.
http://suricate.mattelau.net/en/index.php

FIREFOX EXTENSIES VOOR JE PRIVACY: CLICK & CLEAN
Freeware
Een erg simpele extensie, maar die mensen die hechten aan hun privacy zullen waarderen: na installatie van deze extensie zal je vanuit Firefox met een simpele klik de browser geschiedenis kunnen wissen.
http://www.hotcleaner.com/

FIREFOX EXTENSIES VOOR JE PRIVACY: CLOSE 'N FORGET
Freeware
Voor de mensen die instant privacy willen hebben - en nooit "per ongeluk" een tabblaadje sluiten in Firefox: met deze extensie verdwijnt elk tabblaadje dat je gesloten hebt voorgoed uit de geschiedenis van de browser.
http://closenforget.mozdev.org/

VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: TELEAC MOBIELE TALENHULP
Mobiel toestel - freeware
Dankzij de educatieve omroep Teleac kan je dit progje gratis downloaden; je moet het wel rechtstreeks op je mobiele toestel downloaden, dus let even op dat je een goed abonnement hebt bij je provider! Na installatie spreekt het progje ruim tweehonderd zinnen in het Chinees, Italiaans, Duits, Frans, Spaans of Portugees (geschreven of gesproken tekst).
Een versie voor de iPhone volgt later.
http://www.xs2theworld.com/teleac/

VRIJDAG ALTERNATIEVE OS: FRING
iPhone - freeware
Dankzij Fring heb je nog maar één IM/messaging client nodig: hij geeft verbinding met Google Talk, AIM, Skype, MSN, Yahoo, ICQ, Twitter, plus VoIP via WiFi.
http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewSoftware?id=290948830&mt=8

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.


Het laatste woord....



Wij hebben onze mailbox met brieven van de lezers grondig opgekuist, en kwamen enkele mails tegen waarvan wij niet wisten of ze al geplaatst waren of niet. WIj vonden ze in elk geval de moeite waard om ze (nog eens) te publiceren. Met onze excuses aan de briefschrijvers voor onze late reactie...

Om te beginnen reageert lezer Ludo op het progje Mozbackup:
<<<
Mozbackup
dit progje, dat ik in het begin van haar bestaan best vaak gebruikte, comprimeert en decomprimeert bestanden. Dit proces loppt in de recente versies bij grote mailboxen - bij mij althans - al te vaak fout. Reden voor mij om het niet meer te gebruiken, maar de oorspronkelijke file's te copieren op een Backupschijf.
mvg
dr. Ludo I. Cools
>>>>

~~~~~~~~~~~~
Verder kregen wij een reactie uit het verre Down Under
<<<<
Hi Hilde

I am reading your new letter every week with a lot of interest
Thanks for devoting your time on this.

Why is everybody so upset about handing over and storing DNA in a data base voluntarily and screaming that it is a breach of privacy issue.
But all those people are happy to provide their inner secrets on public domain Facebook and Hyves and other blogs were anyone can see what they are up to without blinking an eye.
Some people are downright stupid in their ways of writing there life story down for anybody to read.

I just don’t get it.

Warm Regards

Harry Otter
(Dutch immigrant)
Australia
>>>>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~Lezer "Makikoekis" is enthousiast over Twitter:
<<<<
Hallo Hilde,
Twitter = Do it !
Vanwege het hoge aantal marketeers die denken geld aan Twitter te gaan verdienen wordt je misschien wat gek van al dat hoera-getwitter. Niet alleen bedrijven maar ook NGO's e.a. verenigingen met een sociaal doel maken graag gebruik van Twitter. (marketing/empowerment)
zie bvb de "How Twitter Changed My Life" presentatie http://mashable.tumblr.com/post/78460173
Ben zelf momenteel wat gefocust op Twitter & sociale media aan't bloggen én twitteren :
http://makikoekis.blogspot.com/
http://twitter.com/makikoekis - volg mij ;)
Tot twitters !
makikoekis
>>>>
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~Lezer Jean-Pierre heeft een tip om mail te synchroniseren:
<<<
dag Hilde,

--[Tip] Outlook 2007 verbeteren: hoe kan je je mails synchroniseren?
Stel: je werkt op een desktop, maar je moet op verplaatsing en wil je mails meenemen op je laptop. Hoe kan je je mails synchroniseren tussen laptop en desktop?
Het mag eigenaardig klinken, maar er bestaat niet echt een goede methode om dit automatisch te doen. Het enige wat PC World je aanraadt is te werken met het outlook.pst bestand. Sluit je Outlook, en kopieer dan het .pst bestand van de ene computer naar de andere.
Nu kan je op die tweede computer gerust werken. En wil je terug op de andere computer werken, dan moet je gewoon het .pst bestand terug kopiëren naar de nadere computer. Simpel, maar afdoend.
--

Las het onderstaande stukje.Vorige week paste ik mijn eigen trukje hiervoor toe.
Ik moest een PC vervangen bij een viend, stonden héél wat mails in, meeste mochten nog niet weg.

Het Gmail adres gebruiken...(maar dat kan evengoed Hotmail zijn natuurlijk)

Gewoon één voor een de mails nemen en doorsturen naar Gmail (Hotmail)...daar is nogal een grote opslagplaats van 6 GB tot iets meer.
Gmail mag NIET in outlook staan natuurlijk hiervoor en bovendien moet je op verplaatsing wél beschikken over intenet natuurlijk.
Meestalis dat geen probleem meer...
Wie geen PC knobbel is/heeft...heeft geen last, gaat van zelve....moet niet ver gaan zoeken.
En geef toe,een e-mailtje gewoon doorsturen is twee seconden werk!
Het is natuurlijk wat 'stenen tijdperk' , maar kan toch helpen indien nodig zonder gebruik te maken van toeters en bellen (instellingen) !
Het is ook niet automatish maar een mogelijke oplossing ook, ik pas dat al een tijdje toe.

Groetjes.
Jean Pierre

~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~Lezer Fred heeft een Nederlandstalig equivalent gevonden voor een van onze tips:
<<<<

Je Vroeg in jullie artikel 'HOE MOET JE BLADMUZIEK LEZEN'
Een Nederlands equivalent, een goeie link is : http://www.keyboardclub.nl/notenleer/index.htm

HOE MOET JE BLADMUZIEK LEZEN?
Helaas in het Engels, maar toch heel bruikbaar: op deze site leer je hoe je bladmuziek moet lezen. Het begrijpen van de ritmen (hele en halve noten), sleutels, toonladders... Toch wel en waarschuwing: enkel een deel van de site is gratis, voor de andere lessen moet je betalen. Wie kent een Nederlandstalig equivalent?
[Taal: Engels]
http://readsheetmusic.info/reading_rhythms_exercises.shtml

Fred.
>>>

Iedereen hartelijk bedankt voor de mails!
Hilde




NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe
Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool
- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



Afsluiter
AFSLUITER VAN DE WEEK
Waarom er zoveel geschreven wordt?
Omdat je boeken kunt kopen zonder ze te lezen.

- Johan Anthierens, Vlaams journalist -








/