Deadline van volgende editie: 24/4/2008 om 16.00h Reacties mailen naar netties@netties.be
INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
|
Jaargang 12 Nummer 546 van 19/4/2008
Gegroet lezer, Als we de weermakers mogen geloven, gaan we een prachtig lente-weekend tegemoet. Vrijdagochtend begon al hoopgevend: een stralende zon die door de wolken komt piepen, terwijl de trein door het steeds groener wordende landschap raast. Er zijn slechtere manieren om je dag mee te beginnen! Deze week vindt u, bij het nieuws, een verslag van een erg interessant debat dat de redactie bijwoonde over de media in 2015. Dat er veel aspecten zijn aan media (en multimedia) op het web, dat moeten wij u niet meer vertellen. En voor de overheid is het zaak om de nieuwste ontwikkelingen van nabij op te volgen, en indien nodig bij te sturen. Maar leest u zelf het verslag. Verder de gewone portie nieuws en nieuwtjes, en tips voor leuke tochtjes op het web. Veel lees- en surfplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php
Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
|
|
Een nieuwsrubriek
samengesteld uit berichten die
|
KAN EN MAG JE JE TWITTER-ACCOUNT VERKOPEN?
Een
interessante vraag, die heel wat discussie losmaakt in de blogosfeer. Het
is Andrew Baron, medeoprichter van een van de eerste (succesvolle) vidcasts
op het web, Rocketboom, die de blogosfeer nu laat discussiëren of
het al dan niet geoorloofd is om een twitter-account, inbegrepen de meer
dan 1.300 "volgelingen" (mensen die de tweets van Baron volgen) te koop
aan te bieden.
Baron zelf geeft de volgende uitleg voor
zijn actie: hij heeft nog een tweede account bij Twitter, en die gebruikt
hij meer om zinvolle tweets te versturen. De eerste account, degene die
hij nu te koop stelt, gebruikt hij ondermaats, en daarom wil hij hem van
de hand doen. Gewoon wissen vindt hij dom, want er zijn voldoende mensen
met gelijkaardige interesses die deze account volgden.
De veiling startte aan $ 26, en is, op
het moment dat wij dit schrijven, opgelopen tot $1.025. Je kan je natuurlijk
het nut afvragen van deze actie. Zodra de verkoop plaats heeft, zal Twitter
immers de account blokkeren, want het verkopen van accounts is verboden
op Twitter. En degene die de account koopt, is niet eens verzekerd van
zijn publiek, want als de koper geen interessante feeds de wereld instuurt,
zullen zijn "volgelingen" ophouden met hem te volgen...
In de commentaren bij TechCrunch vind
je wel de reactie van een idealist, die zegt het hoogste bod te hebben
uitgebracht, gewoon om te voorkomen dat iemand anders de account zou kopen,
en de volgelingen met spam bestoken...
http://www.techcrunch.com/2008/04/12/twitter-account-followers-for-sale-on-ebay/
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=160229562828
UITSPRAAK FRANSE RECHTER ZET PRINCIPE
WEB 2.0 OP HELLING
"Een zwarte dag voor het Franse web",
was het commentaar van Eric Dupin, maker van Fuzz.fr, toen hij de uitspraak
vernam die de rechter op 27 maart uitsprak. Waarover gaat het? Fuzz.fr
is een site die nieuws verzamelt net zoals het grote voorbeeld Digg.com.
Met andere woorden: gebruikers brengen links aan naar artikels die hen
interessant lijken, en andere gebruikers stemmen hierop: de artikels met
de meeste stemmen komen op de voorpagina van de site terecht.
Op een bepaald moment bracht een van de
gebruikers echter een link aan naar een blog waarin gesuggereerd werd dat
de Franse acteur Olivier Martinez een relatie zou hebben met de Australische
zangeres Kylie Minogue. De acteur nam dat niet, en spande een proces in
- niet alleen tegen het blog, maar ook tegen Fuzz.fr; een schadevergoeding
van 35.000 euro werd geëist.
Nu is het zo dat Fuzz, net als Digg, gebaseerd
is op een automatisch systeem: de gebruiker brengt een link aan. Is dat
een link naar een artikel waaraan iemand aanstoot neemt, dan is het aan
die persoon om zich te richten tot de maker van het artikel; hij/ zij kan
dan tevens vragen aan Digg of Fuzz om de link te verwijderen. Met andere
woorden: de site is enkel een doorgeefluik, en is niet verantwoordelijk
voor de acties van de "leden".
De Franse rechter dacht er echter anders
over: volgens hem moet Fuzz op voorhand alle aangebrachte links controleren
- iets wat dus volledig tegen de principes van Web 2.0 ingaat (en ook tegen
de geldende opvattingen over verantwoordelijkheid).
Fuzz.fr is momenteel uit de lucht gehaald.
Bij Journal Du Net vind je meer achtergrond over de zaak, en ook de reacties
van de internauten op de vraag die het e-zine stelde: vreest u de gevolgen
van de affaire Fuzz.fr?
http://www.journaldunet.com/temoignage/appelatemoin/2865/craignez-vous-les-suites-de-l-affaire-fuzz-fr/
http://www.fuzz.fr/
http://www.journaldunet.com/ebusiness/le-net/actualite/l-acteur-olivier-martinez-fait-condamner-fuzz-fr.shtml
GOOGLE ALS KINDERVRIEND
Wij hadden het nog maar juist gezegd:
Google heeft tegenwoordig overal wel potjes op het vuur staan. Sommigen
vinden dat Google daarin te ver gaat, en dat het zich, het gezegde "schoenmaker
blijf bij je leest" indachtig, best tot zijn zoekmachine zou beperken.
Maar dat neemt niet weg dat sommige "potjes" van Google toch wel interessante
zaken bevatten, die alle internauten van dienst kunnen zijn.
Neem nu de nieuwe initiatieven die Google
onlangs ontplooide rond de bescherming van kidneren. Verleden week bracht
Google een nieuwe site uit die ouders wil opvoeden om meer aandacht te
schenken aan de veiligheid van hun kroost op het internet. Aandacht wordt
daarbij geschonken aan bijvoorbeeld de SafeSearch tool op de zoekpagina
van Google, die ervoor moet zorgen dat ongewenste content uit de zoekresultaten
weggefilterd wordt. In het kader van deze "heropvoeding" van de ouders
werd ook een YouTube filmpje uitgebracht over veilig surfen.
En deze week kondigde Google dan weer
aan dat het, speciaal voor het National Center for Missing and Exploited
Children (noem het de Amerikaanse tegenhanger van onze Child Focus), een
zoektechnologie gemaakt heeft voor het doorzoeken van video's en beelden.
De technologie zou moeten helpen om kindermisbruikers sneller op te sporen,
door beelden te identificeren waarop afbeeldingen staan van kinderen die
het slachtoffer zijn van kinderporno.
Tycoon of niet, dat is toch een lovenswaardig
initiatief van Google, niet?
http://www.google.com/intl/en/landing/familysafety/
http://www.google.com/support/bin/static.py?page=searchguides.html&ctx=preferences&hl=en
http://youtube.com/watch?v=kUyQI0USNSY
MOBIEL INTERNET: MOBISTAR
Verleden week hadden wij het over twee
aanbieders van mobiel internet in België: Base en Proximus. Maar wij
vergaten dat die andere grote operator, Mobistar, ook een mobiel aanbod
heeft. En eerlijkheid gebiedt ons ook over hun aanbod te vertellen.
Wat Mobistar aanbiedt is het "Internet
Everywhere", dat enerzijds een alternatief wil zijn voor de klassieke internetaansluiting
thuis, en anderzijds de internaut mobiel wil maken.
Met andere woorden: heb je nog geen abonnement
thuis, dan kan je met Internet Everywhere draadloos surfen via het edge
of 3G/hsdpa netwerk. En heb je al wel een abonnement thuis, maar wil je
ook op verplaatsing kunnen surfen, met je laptop, dan kan je eveneens van
dit aanbod gebruik maken.
Het abonnement kost 5 euro per maand,
en per dag dat je surft betaal je 1 euro. Wie elke dag surft, is dan wel
35 euro per maand kwijt. Maar anderzijds is dit abonnement ideaal (en lekker
voordelig!) voor wie niet elke dag per se het internet op moet gaan. In
dit abonnement is 1 GB verbruik inbegrepen. Ook hier weer het USB-modem
dat je moet aankopen. Prijs is normalerwijze 219 euro, maar neem je een
jaarabonnement dan kost het modem je slechts 119 euro.
Zo. Nu is het aan jou om te kiezen welk
aanbod jou het interessantste lijkt.
http://corporate.mobistar.be/nl/press/detail.php?id=316
HOE DOELGERICHT MAG EEN ADVERTENTIE
ZIJN?
Het
tijdperk van Big Brother is waarlijk daar. Er is steeds meer informatie
over jou bekend, en die informatie berust in handen van adverteerders,
die je bestoken met "doelgerichte" advertenties. Hoe doelgerichter zij
hun advertentie-pijlen kunnen afvuren op de gebruiker, hoe vaker zij meteen
in de roos zullen schieten, en de gebruiker kunnen overhalen om hun product
te kopen. Althans, dat is de theorie.
Maar hoe doelgericht mag een advertentie
zijn? Als blijkt dat je informatie zoekt over kanker, een notaris, mag
een adverteerder je dan een advertentie toesturen "grafkisten nu met 20%
korting"? Dat is een vraag die erg gevoelig ligt, en waar de adverteerders
nu iets willen aan doen, via zelfregulatie. Het Network Advertising Initiative,
dat adverteernetwerken verenigt zoals AOL's Advertising.com, en BLueLithium
van Yahoo, DoubleClick van Google, hebben een voorstel gedaan om zulke
regels voor zelfregulering vast te leggen. Dat, omdat anders de Amerikaanse
overheidsinstelling Federal Trade Commission zelf haar eigen regels zou
opleggen.
In dit voorstel staat dat bepaalde onderwerpen
niet getraceerd mogen worden, en dus ook niet gebruikt om doelgerichte
advertenties te sturen. Die onderwerpen zijn: kanker, AIDS, omstandigheden
die slaan op sex (problemen met erectie of sexueel overdraagbare ziekten),
abortus, psychiatrische problemen. Er is nog een hele waslijst andere onderwerpen
die "gevoelig" zouden zijn, en waarbij voorzichtigheid betracht moet worden.
Het publiek kan nu feedback geven op deze
richtlijnen; op 12 juni zou dan een definitieve versie volgen. Wij zijn
in elk geval voorstander van het feit dat er toch minstens een poging gedaan
wordt om regels vast te leggen en te voorkomen dat deze tracering echt
de spuigaten uitloopt. Netties heeft in het verleden al enkele malen kritiek
geleverd op het feit dat Google zoveel informatie over de surfer verzamelt,
en die gebruikt om gerichte advertenties te sturen, maar wat Google doet
vervalt in het niets bij wat sociale netwerken zoals Facebook en MySpace
doen: die hebben een kant en klaar profiel van de gebruiker om hun advertenties
op te baseren!
http://www.news.com/8301-13577_3-9916856-36.html?tag=nl.e433
http://techdirt.com/articles/20080411/025448822.shtml
DAMES WORDEN VERWEND OP HET WEB MET
WEBISODES
Internet
is niet langer een mannenwereld. De content providers hebben begrepen dat
er een heel lucratieve markt gebruikers aan het oprukken is, die tot nu
toe niet echt verwend was op het internet: de dames. En zonder daarom neerbuigend
te doen over "vrouwelijke" content, valt het niet te ontkennen dat er een
groot publiek bestaat voor sites met de laatste roddeltjes, leuke recepten
en tips om wasjes en allerlei karweitjes in huis te doen - om van de nieuwste
modesnufjes niet te spreken. Daarom zie je dan ook steeds meer sites en
content verschijnen die naar vrouwen gericht is.
Je mag Martha Stewart een flauwe tante
vinden, maar zij heeft in de VS een heus imperium uitgebouwd met haar tips
voor maaltijden en tafelschikken. Welnu: ook Martha Stewart is dat koninkrijk
verder aan het uitbreiden op het net, met o.a. netwerken om huwelijken
te plannen en te verzorgen. Yahoo kondigde verleden week aan dat het een
soort verzamelaar van "vrouwelijke" content lanceert, en ga zo maar door.
Ook de klassieke tv-zenders zijn zich
bewust van deze trend. Zij combineren die dan weer met het gegeven dat
er steeds meer video's online bekeken worden, en dat vooral dames meer
geneigd zijn om langere filmpjes te bekijken via het net dan de mannelijke
collega's. Met andere woorden: zij kunnen nu de afleveringen van hun populaire
tv-reeksen op hun eigen website uitzenden, waar zij zelf controle hebben
over advertenties enz, in plaats van gebruik te moeten maken van sites
zoals YouTube. Sneu voor YouTUbe, maar leuk voor de tv-netwerken.
Een van die zenders die zich via het web
tot de dames richt is Lifetime Networks; zij zullen in de toekomst een
Lifetime-Glam netwerk uitbrengen, dat draait rond de glamour van de sterren
(noem het online tegenhangers van onze Familie, Story en co), en ook speciale
webisodes: soaps die speciaal voor het web geschreven zijn.
Hier in eigen land kan je nog niet zoveel
bemerken van die trend, maar die zal ongetwijfeld ook hier wel doorzetten!
http://www.mylifetime.com/
http://mashable.com/2008/04/14/mylifetime-webisodes/
GOOGLE: DIEPTEZOEKEN, KML-STANDAARD
EN YOUTUBE IN GOOGLE MAPS
Het
blijkt echt moeilijk te worden om een dag te laten voorbijgaan zonder het
over Google te hebben. En vandaag niet een, maar zelfs meteen drie nieuwigheden
vallen er te melden van het Google-front.
Om te beginnen is er het feit dat Google
voortaan ook zoekt in het "diepe web". Dat behoeft enige verduidelijking.
Er is namelijk een deel van het web dat niet meteen bereikbaar is voor
de zoekmachines, omdat het content is die in databases zit, en ter plaatse
samengesteld wordt wanneer jij een website bezoekt. Met andere woorden:
er bestaan geen "echte" pagina's die Google en Co doorzoeken kunnen,
enkel instant pagina's, opgesteld enkel en alleen voor jouw bezoek. Google
is nu gestart met een experiment om ook dat "diepe web" in kaart te brengen.
Tweede nieuwigheid: de KML technologie
die gebruikt wordt in Google Earth is nu erkend als open standaard voor
de beschrijving van geografische data. Nu moeten wij hier bij zeggen dat
het niet Google is die KML (Keyhole Markup Language) uitgedacht heeft -
het is een technologie die ontwikkeld werd door het bedrijf Keyhole, dat
door Google opgekocht werd in 2004, en sindsdien volop geïntegreerd
werd in Google Earth. Met KML kan men geospatiale informatie gebruiken
om lagen te creëren die over de satellietmappen gelegd worden. Het
KML formaat werd al langer door andere diensten gebruikt, met toestemming
van Google, en nu is het dus erkend als officiële standaard.
Het derde bericht in verband met Google
heeft opnieuw te maken met landkaarten. Je kon namelijk al langer filmpjes
die voorzien zijn van geotags bekijken via de speciale YouTube laag van
Google Earth. Deze tool wordt nu nog verder doorgedreven: voortaan kan
je ook YouTube filmpjes integreren in de Google Maps - een meer laagdrempelige
webdienst om de aarde te bekijken aan de hand van satellietfoto's. Op de
onderstaande links vind je meer info over deze nieuwe diensten.
Geef nu toe: bij Google blijven ze niet
bij de pakken zitten!
http://mashable.com/2008/04/15/google-maps-youtube/
http://www.webware.com/8301-1_109-9918022-2.html
http://www.webware.com/8301-1_109-9917421-2.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Keyhole_Markup_Language
CIJFERS VOOR DE BREEDBAND IN EUROPA
Het is al een lange tijd geleden dat wij
je nog wat verveeld hebben met cijfertjes. Tijd dus om wat statistieken
op je los te laten, en wel over breedband in de EU.
Om te beginnen: de telecomsector is uitgegroeid
tot de belangrijkste sector van de ICT-markt, en vertegenwoordigt 44% van
de totale waarde. De inkomsten worden op 293 miljard euro geschat voor
2007, tegenover 289 miljard in 2006. De inkomsten uit vaste datadiensten
bedragen 62 miljard euro, waar dit in 2006 nog 58,5 miljard euro was.
Denemarken is het land dat de lijst van
de landen met de hoogste penetratie van breedband aanvoert. Het gemiddelde
is 20,0 %, en Denemarken haalt maar liefst 35,6%, gevolgd door Nederland
met 34,2%. Ons landje konden wij niet terugvinden in de lijst met de cijfers,
maar volgens het onderschrift zitten we toch wel goed: België zit,
samen met het VK, Luxemburg en Frankijk nog altijd hoger dan de VS, die
slechts 22,1% halen.
Liefhebbers van statistieken vinden nog
meer cijfertjes in dit artikel bij Journal Du Net.
http://www.journaldunet.com/ebusiness/telecoms-fai/chiffre/080415-marche-haut-debit-ue-2008/index.shtml
MULTIMEDIA IN 2015 (1) DE ROL VAN DE
OVERHEID
Woensdag had in de Antwerpse Plantijn
Hogeschool een erg interessant debat plaats, ingericht door het Internationaal
Perscentrum Vlaanderen, naar aanleiding van haar 40-jarig bestaan. In een
eerste deel, gemodereerd door VRT-journalist Mark Morren, kwam vooral de
rol van de overheid in de nieuwe media aan bod. En dan werd vooral de structuur
toegelicht van de "inmenging" van de Vlaamse overheid. Enerzijds is er
immers de Vlaamse Mediaraad, die adviserend is, maar waarvan het advies
niet bindend is. In die Mediaraad zitten allerlei organisaties, zoals de
Gezinsbond, auteursrechtenmaatschappijen, enz. Anderzijds is er de Vlaamse
Regulator voor de Media; die moet de regulering (o.a. de regulering opgelegd
door de EU) afdwingen, desnoods met sancties.
En
hierbij kwam naar voren dat de regelgever tot nu toe weinig regels oplegt
aan het internet. Waar de regelgever streng toeziet op verdoken reclame
tijdens uitzendingen van VRT bijvoorbeeld (onlangs ontstond er een rel
omdat er in een uitzending van Witze al te nadrukkelijk een blikje Coca
Cola geopend werd!), is er haast geen controle op wat de zenders via het
internet uitbrengen. Tot nu toe bevatten de sites van de openbare omroep
weliswaar geen reclame, maar in de toekomst zou dat misschien wel eens
kunnen gebeuren. Hoever mag de openbare omroep dan gaan? Die grenzen zijn
nog altijd niet afgebakend, en er is op dat gebied dan ook nog veel werk
aan de winkel.
Ook een vertegenwoordiger van de Europese
overheid kwam aan het woord; hij herhaalde het refrein: de contentaanbieders
op het internet worden momenteel met rust gelaten (tenzij zij bijvoorbeeld
de wetten overtreden qua oproepen tot haat of racisme). Vaak staat immers
de content op servers in het buitenland, en kan de Belgische / Vlaamse
wetgever weinig verrichten. Wat de EU wel doet, is de grote spelers aan
regels onderwerpen. Denk maar aan de houding van de EU tegenover de zoekmachines,
over het bijhouden van gegevens over onze zoektochten. Een houding die
in schril contrast staat met de toch eerder lakse houding in de VS, en
waarvoor de burger eigenlijk blij mag zijn.
http://www2.vlaanderen.be/media/Media/beleid/VlaamseMediaRaad/index.htm
http://www.vlaamseregulatormedia.be/
http://www.ipvlaanderen.be/
MULTIMEDIA IN 2015 (2) IS DE GEBRUIKER
MONDIGER?
Waar
het eerste deel van het symposium en de debatten vooral ging over journalistiek
en media in het algemeen, en de rol van de overheid daarbij, ging het tweede
deel meer specifiek over het internet - en dan spitst de redactie natuurlijk
haar oortjes. Moderator Jan Callebaut van onderzoeksbureau Why5Research
stelde enkele pertinente vragen aan de deelnemers aan het debat, met name
in hoeverre de verschillende media die de deelnemers aan het debat vertegenwoordigden,
rekening hielden met de wensen van de gebruiker.
Peter Vandermeersch, die onlangs, toch
een journalist zijnde, uitgeroepen werd tot manager van het jaar, legde
uit hoe "zijn" krant, De Standaard, de consument beschouwt als het centrum
van de krant. De print editie van de krant heeft 300.000 lezers, maar op
het web zijn er nog eens 150.000 bezoekers. Waar De Standaard in het begin
voor een groot deel enkel tegen betaling te raadplegen was, wordt die barrière
steeds meer geslecht, want de internaut wil niet betalen voor nieuws online,
zoveel is duidelijk. Maar hoe haalt de krant dan inkomsten, als zij gratis
te raadplegen valt op het web? Advertenties uiteraard.
Maar als de krant de nieuwsgebruiker als centrum beschouwt, en afgaat op wat het meest gelezen wordt, bestaat het gevaar dan niet dat de krant haar kwaliteitsnormen verlaagt? Er is immers een kloof tussen de kwaliteitsnorm die de krant enerzijds wil uitdragen, en de artikels die bovenaan het lijstje met "meest gelezen" prijken - en die vaak een groot Paris Hilton gehalte vertonen. Vandermeersch geeft toe dat het een moeilijke evenwichtsoefening is, omdat er verschillende factoren in meespelen. Er is om te beginnen een zekere hypocrisie - toen De Standaard het verhaal bracht over minister Dewael die een verhouding had met journaliste Greet Opdebeeck, werd er op de site van De Standaard een peiling gehouden: moet de krant zulke berichten brengen? 92% antwoordde neen. Maar de artikelenreeks was wel het meest gelezen artikel online! Verder is het ook zo dat de Paris Hilton artikels lokkertjes zijn, en je mensen zo over de drempel kan laten stappen. Zij klikken op het Paris Hilton artikel, maar lezen ook het politieke artikel dat even verder staat. Wat Vandermeersch tot een mooie boutade leidt: "Een hoofdredacteur mag wel een marketeer zijn, maar een marketeer mag geen hoofdredacteur zijn".
Peter Goyvaerts, de man die bij de openbare omroep bepaalt welk programma op welk platform gebracht moet worden, ontkende niet dat sites zoals YouTube een zekere macht bezitten, maar nuanceert. Premier Leterme mag dan al wel de journalisten opzij geschoven hebben toen hij zich, via YouTube, rechtstreeks richtte tot de bevolking, maar het was pas nadat radio, tv en de kranten over het filmpje berichtten dat het volk massaal het filmpje op YouTube bekeek. Ook hij vindt dat het medium moet luisteren naar wat de gebruiker wil lezen, horen en bekijken, maar omdat de VRT een openbare omroep is, is de druk om hoge kijkcijfers te behalen toch iets minder hoog, ook op het internet.
Jo Buggenhout, die sprak namens het nieuwsagentschap BELGA, kon beamen dat de consumptie van het nieuws dat de persagentschappen brengen een grondige wijziging ondergaan heeft. Mede door de tijdsdruk van het medium internet, waar alles erg snel moet gebeuren, zet Belga nu zelf immers berichten rechtstreeks online op de sites van de kranten. Dat heeft ervoor gezorgd dat de redacteurs bij Belga hebben moeten leren om hun teksten anders te schrijven, meer geschikt voor het grote publiek. Ook Belga houdt rekening met populariteit en kan op sommige krantensites waar het persagentschap rechtstreeks video's online zet, kijken welke video's het meest aangeklikt worden. Ook hier weer hetzelfde verhaal: Paris Hilton verkoopt, en een reportage over een nieuw banenplan van minister Milquet, toch maatschappelijk van groot belang, wordt amper aangeklikt.
Han Soete tenslotte legde uit hoe Indymedia
de burgers aanzet om zelf media te maken; dat er dan al eens kaf tussen
het koren zit, is onvermijdelijk, maar Soete wees erop dat er ook bij de
klassieke media wangedrochten zitten (denk maar aan de roddelpers en de
tabloids). Ook Indymedia houdt wel degelijk rekening met het feit of artikels
al dan niet gelezen worden, maar tracht dan vooral na te gaan waarom een
bepaald artikel klikt of niet klikt - met andere woorden: Indymedia blijft
achter de boodschap van het bericht staan, maar tracht aan de verpakking
te sleutelen.
http://www.standaard.be/Info.aspx?topic=Info.DS
http://www.youtube.com/watch?v=loguePn1UeU
http://www.indymedia.be
MULTIMEDIA IN 2015 (3): DE GEBRUIKER
ALS PRODUCENT VAN NIEUWS
En uiteraard kwam bij dit debat het grote
thema aan bod, "citizen journalism" of burgerjournalistiek. De belangrijkste
vraag daarbij is: als de consument nu de producent wordt van het nieuws,
wat met de kwaliteit? En kan men dan nog waarborgen dat het nieuws objectief
is?
Peter Goyvaerts (VRT) haalde het probleem van die objectiviteit en kwaliteit aan als juist de reden waarom de openbare omroep tot nu toe weinig gewerkt heeft met burgerjournalistiek. Peter Vandermeersch (De Standaard) is niet zo ongerust over die kwaliteit, en evenmin over de bedreiging die deze burgerjournalisten als "concurrent" voor de "echte" journalisten zouden vormen. Een professionele journalist is niet per definitie beter dan een burgerjournalist. Hij haalde het voorbeeld aan een Deense krant, waar burgerjournalistiek toegepast wordt op kunstrecensies. Naast de recensie van een professionele journalist die een kunstwerk bespreekt, wordt die van een burgerjournalist gezet. De lezers kunnen stemmen: welke recensie vinden ze het best? En het is steevast die van de burgerjournalist. De reden is simpel: de professionele journalist, die bijvoorbeeld de cultuurpagina moet verzorgen, moet een heel breed gamma bestrijken, van Mozart tot U2 in muziek, van Rubens tot Warhol in schilderkunst, enz. De burgerjournalist zal allicht iemand zijn die juist heel veel weet over dat kunstwerk dat daar besproken wordt. En daarom moet men zich niet per definitie zorgen maken over de kwaliteit van citizen journalism. Meer nog: burgerjournalistiek, aldus Vandermeersch, heeft een heilzame werking, het zet de professionele journalisten aan tot bescheidenheid en laat hen van hun voetstuk stappen. Een opmerkelijke uitspraak van iemand die zelf professioneel journalist is - maar Vandermeersch heeft in het verleden al vaker bewezen dat het hem niet aan scherp inzicht ontbreekt...
Jo Buggenhout (Belga) nuanceert dan weer de waarde van burgerjournalistiek. Er werd immers wel een campagne gelanceerd waarbij de burger aangemoedigd werd om zijn eigen filmpjes in te sturen; verwacht werd dat er een stroom filmpjes zou binnenkomen, maar het aantal viel wel mee. Wat tegenviel was de bruikbaarheid, en het extra werk dat deze filmpjes met zich meebrachten: de filmpjes moesten immers op waarheid gecontroleerd worden. Er was wel bruikbaar materiaal, maar dat was, aldus Buggenhout, afkomstig van mensen die eigenlijk al semi-professioneel bezig waren met fotografie of journalistiek. De echte gewone burger als bron voor journalistiek moet, met andere woorden, nog heel wat verfijning doorlopen vooraleer hij echt bruikbaar wordt..
Je ziet het, het laatste woord over burgerjournalistiek
is nog niet gezegd. Maar het doet wel goed aan het hart om van de echte
spelers op het veld te vernemen hoe zij er tegenover staan, en te weten
te komen dat zij de mondigheid van de gebruiker als een nieuwe kans beschouwen,
niet als het einde van de "echte" journalistiek.
http://www.belga.be/NL/home.asp?lang=NL
http://nl.wikipedia.org/wiki/User-generated_content
HOORSPELEN VAN DE VRT?
Het
bekendste hoorspel is ongetwijfeld War of the Worlds, waarmee Orson Welles
in 1938 een ganse staat in de US in paniek bracht. Hoorspelen waren vroeger
immens populair op de radio. Ook op VRT radio (toen nog BRT) waren er regelmatig
hoorspelen te horen, denken we maar aan de spannende crimi-reeksen uit
de jaren 80. Waar zijn de hoorspelen gebleven?
We vroegen het aan Diane Waumans, communicatiemanager
van de VRT.
'Ongetwijfeld zitten er nog massa's hoorspelen
in het archief van de VRT. We zijn bezig met het hele archief meer en meer
toegankelijk te maken. Dat neemt echter tijd in beslag en we volgen de
actualiteit. Met de verjaardag van Expo '58 komt daarover heel veel materiaal
beschikbaar, daarna volgen de Olympische Spelen. Wat er met de oude hoorspelen
gaat gebeuren, dat weten we nog niet. Wel kan ik zeggen dat er momenteel
gewerkt wordt aan een nieuw hoorspel, maar meer is er nog niet van geweten.
Sommige zaken moeten nog bekeken worden zoals auteursrechten en dergelijke.
Maar het wordt zeker bekeken.'
We vroegen het ook aan Jan Hautekiet (strategisch
coördinator cultuur). Is de lancering van het nieuwe cultuurplatform
Klara geen gelegenheid om de oude hoorspelen van onder het stof te halen?
'Wel, ik denk niet dat Klara.be een goede
basis is om hoorspelen te brengen, via podcast zou het evenwel kunnen,
maar eerst moet er bekeken worden of er voldoende interesse is. We kunnen
het alvast bekijken'
Blijkbaar zijn hoorspelen een beetje in
de vergetelheid geraakt. De tijd dat de hele familie rond de radio zat
te luisteren naar boeiende verhalen is lang vergeten. Hopelijk raken de
verhalen zelf niet vergeten.[Paul LIekens via RadioVisie]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoorspel
http://www.radiovisie.eu
YOUTUBE KEERT GELD UIT
Het businessmodel van YouTube, sinds enige
tijd in handen van Google, mag dan nog altijd obscuur blijven, de videosite
houdt wel zijn woord en heeft voor het eerst geld uitgekeerd aan mensen
die, in het kader van het partner programma, filmpjes op de site gezet
hadden. YouTube maakte gisteren bekend dat het maar liefst 1 miljoen dollar
uitkeerde aan zijn gebruikers.
Het partnerprogramma bepaalt dat degene
die het filmpje online gezet heeft, een deel van de opbrengsten krijgt
die gegenereerd worden door het filmpje. Hoe die verdeelsleutel ineen zit,
is niet bekend. Zo kreeg Break a Leg.tv 1.600 $ voor meer dan 2 miljoen
keer dat hun keer bekeken werd.
Het partner programma is echter niet in
alle landen geldig. Tot nu toe was dat enkel de VS, Canada en het Verenigd
Koninkrijk. YouTube kondigde zopas aan dat het programma nu ook uitgebreid
wordt naar Japan, Australië en Ierland; over de rest van Europa wordt
nog met geen woord gerept.
In het verleden hadden de content aanbieders
erover geklaagd dat zij geen centiem gekregen hadden toen YouTube voor
veel geld (1, 65 miljard dollar) verkocht werd aan Google; per slot van
rekening, zo stelden zij, hadden zij de site gemaakt tot wat zij was. Als
je even de rekensom maakt, zoals Newteevee.com doet, betekent het uitkeren
van 1 miljoen dollar aan de gebruikers dat er nu 0,06% van die verkoopsom
aan de gebruikers gegeven is.
http://www.breakaleg.tv/
http://www.youtube.com/members?s=ms&t=a&g=5
http://newteevee.com/2008/04/16/youtube-pays-users-1-million/
BLOGIT EN DIGSBY IM: ALLES IN ÉÉN
De
verschillende spelers op het domein van de sociale netwerken zijn er zich
ook van bewust: als gebruiker is het niet simpel om efficiënt om te
gaan met alle feeds die om je aandacht schreeuwen. Je moet je twitters
volgen, de feeds van je vrienden op Facebook, de IM boodschappen, enz.
Daarom wordt er gewerkt aan tools die het posten van boodschappen op die
feeds vergemakkelijken.
Zo kondigde SixApart, de maker van blogsoftware
als TypePad, aan dat het Blogit by Typepad uitbrengt, een Facebook app
waarmee je in één klap kan posten op de SixApart blogs maar
ook andere blogsoftware zoals WordPress, Blogger en Tumblr, op je Facebook
Newsfeed en Twitter. ReadWriteweb nam de nieuwe dienst onder de loep, en
de bespreking ervan vind je op de tweede link.
Een andere speler voegt bij die combinatie
ook nog Instant Messaging. Digsby IM is een echte duvel doe al: je kan
chatten met je vrienden uit de verschillende chat-netwerken (Yahoo, AOL,
MSN, Google Talk, Jabber, ICQ...); maar je kan ook je e-mail checken, Twitter
updaten, feeds van MySpace en Facebook bekijken, bestanden overzetten,
en dat alles vanuit een en hetzelfde venstertje, dat je zelf kan voorzien
van een skin naar keuze. Van deze software vind je een bespreking bij Webware.
Wij zijn alvast blij dat er een inspanning
gedaan wordt om al deze diensten te combineren, zodat ons drukbezette virtuele
leven toch iets gemakkelijker wordt.
http://apps.facebook.com/blogittypepad/
http://www.readwriteweb.com/archives/sixapart_ties_it_all_together.php
http://www.webware.com/8301-1_109-9920377-2.html
|
Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter! |
GOOGLE RICHT AANDACHT OP RADIO-ADVERTENTIES
Waar is de tijd dat Google nog vooral
bekend stond als supergoede zoekmachine? Google wordt nu beschouwd als
de "zoekgigant", die overal wel enkele potjes op het vuur heeft staan,
in zowat alle sectoren van het internet. Online diensten zoals Google Docs,
online mail, het zijn maar enkele van die potjes. Het grote gerecht waarvoor
al die potjes moeten dienen is stilaan echter bekend, en het heet: "advertenties".
Google heeft zich uitgebouwd tot de standaard voor webadvertenties, en
met elke nieuwe dienst die het lanceert komt het weer een stukje meer van
ons persoonlijke leven te weten, om de advertenties die het op ons loslaat
nog meer doelgericht te maken.
Maar het is niet alleen het internet dat
het werkterrein is van Google: de zoekgigant wil ook advertenties slijten
in de print-media, en ook de radio moet eraan geloven. Zo heeft Google
aangekondigd dat er deze week een nieuw systeem voorgesteld zal worden
dat sommige taken zal automatiseren voor de radiozenders.
Google Radio Automation heet het, en het
is onderdeel van een pakket producten die zenders kunnen gebruiken om radio-functies
te automatiseren, zoals audio opnames uit te voeren en reclamespots toe
te voegen. Andere onderdelen van dit pakket zijn Google Audio Ads, en AdSense
for Audio, beiden tools om automatisch advertenties in te lassen afgestemd
op bepaalde sleutelwoorden
Bij PC World vind je meer achtergrond
over dit nieuwe initiatief. Wat wij vooral onthouden is dat de meeste internauten
ondertussen met tweeslachtige gevoelens zitten tegenover Google: aan de
ene kant bewondering voor de vele nuttige producten die Google uitbrengt,
niet in het minst zijn zoekdienst, maar in de andere kant afschuw voor
het "Big Brother" aspect van de voortdurende expansie van de macht van
Google.
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/144474/google_makes_radio_move_boosts_broadcast_tools.html
http://www.nabshow.com/
LIVE MAPS VAN MICROSOFT KRIJGT EEN GROTE
UPDATE
We
hebben het vaak over Google Earth, maar we mogen ook niet vergeten dat
Microsoft een gelijkaardige tool heeft, Live Maps, die toch ook wel wat
in zijn mars heeft - en, erg belangrijk, toch vaker wat sneller zijn nieuwe
tools in Europa ontplooit dan Google.
Microsoft heeft nu een belangrijke update
doorgevoerd aan zijn Live Maps. Die bevat verschillende nieuwigheden. Om
te beginnen is er "versie 2" van de 3D beelden; voorlopig enkel voor vier
steden in de VS, maar later gevolgd door nog meer steden. De 3D beelden
bevatten voortaan meer detail, hogere resolutie. Verder kan je de stratenplannen
nu ook exporteren in drie formaten die compatibel zijn met de GPS (KML,
GPX en GeoRSS). Dat wil zeggen dat je deze gegevens ook kan oproepen in
toepassingen die bijvoorbeeld KML ondersteunen, zoals Google Earth. Stel
je voor: beelden van Live Maps in Google Earth... van mooie samenwerking
gesproken!
Meer over de nieuwigheden bij Live Maps
in dit artikel van CNet.
http://www.news.com/8301-10784_3-9916747-7.html?tag=nl.e433
HIGH TECH VIERUURTJE
Hoe kan een simpel kopje thee ertoe bijdragen
dat senioren op een veilige manier hun oude dag doorbrengen? Het is een
Japanse technologie die het mogelijk maakt. De ketel thee wordt nameljk
gekoppeld aan een mobiele telefoon zodat er telkens de senior een beetje
water opzet om zijn kopje thee te maken, er een boodschap gestuurd wordt
naar een familielid, zodat die gerust kan zijn dat de senior mooi wakker
geworden is en het goed maakt - en dat zonder dat er op een storende manier
inbreuk gemaakt wordt op de privacy van de senior.
Het is slechts een van de dingen waarbij
senioren baat hebben van nieuwe technologieën. In Australië wordt
er dit weekend een congres gehouden over senioren en de toekomst. Want
je mag niet vergeten dat er tegen 2025 een vierde van de bevolking ouder
dan 65 zal zijn (althans in Australië). En onze maatschappij moet
zich daar dan ook aan aanpassen. In dit artikel bij The Age vonden wij
verfrissende ideeën over de ouder wordende bevolking.
Zoals het volgende idee: vermits werknemers
aangemoedigd worden om steeds langer aan het werk te blijven, zijn er vele
werknemers die ook grootouders zijn. Er zou dan een speciaal verlof ingevoerd
kunnen worden voor grootouders om de kleinkinderen bij te staan tijdens
hun eerste twee jaren, net zoals er nu een ouderschapsverlof bestaat.
Meer ideeën dus bij The Age.
http://www.theage.com.au/news/technology/tea-time-goes-high-tech/2008/04/15/1208025137482.html
EEN 64 BIT COMPUTER. DOEN OF NIET ?
Wat zijn de belangrijkste verschillen
tussen een 32 bit PC en een 64 bit PC ?
Vooreerst, om te kunnen genieten van een
64 bit systeem moeten zowel processor als operatingsysteem in een 64 bits
versie aanwezig zijn. Nieuwe PC’s worden al een tijdje uitgerust
met een 64 bit processor. Voor het besturingssysteem kan men kiezen uit
Win XP 64b en Vista 64b.
De processor binnen de PC communiceert
met het systeemgeheugen (RAM) via numerieke adressering. Bij een 32 b processor
is het grootste aantal adresseerbare geheugenlocaties gelijk
aan 232 of 4 Gigabyte. Dus het plaatsen van 8 GB aan RAM bij PC met een
32b besturingssysteem is zinloos.
Bij een 64b systeem wordt dit 264 wat
17 miljoen Gigabytes oplevert. Daar kunnen we dus weer een eind mee verder.
Maar aangezien de grootte van de bestanden steeds toeneemt is dit
een goede zaak! Denk bijvoorbeeld aan foto’s van
10 megapixel fototoestellen, enz.
Terwijl elke 64 bit PC het merendeel
van de beschikbare software , 64 bit of 32 bit, probleemloos draait
is dit echter niet zo voor de drivers. Drivers zijn stukjes software,
aangeleverd door de fabrikanten van hardware, die toegevoegd worden aan
Windows om de hardware goed te laten werken.
Om je 64 bit PC goed te laten werken moet
je passende 64 bit drivers weten te vinden. Als die niet aanwezig zijn
op de websites van de hardwareproducenten wordt een overschakeling
moeilijk zo niet onmogelijk. Zeker als je weet dat Vista geen enkele niet
gesigneerde (= door MS goedgekeurde) driver wil aanvaarden ! De hardware
producenten zijn druk bezig met hun drivers aan te vullen zodat dit alles
mogelijk wordt. Dit kan echter even duren.
Werkt zo’n machine dan ook vlotter ? Volgens
MS loopt een 64 bit machine zo’n 10 % sneller. Dat kan toch tellen. Hou
er wel rekening mee dat alles moet geschikt zijn om op 64 bit te werken.
Nu zijn we in een overgangsfase maar naar
de toekomst toe zit het er dik in dat alles 64b zal worden! [Bart
Gheysen]
http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit
EEN HOUTEN LAPTOP?
Tja,
het is wel mode om milieuvriendelijk te zijn, maar een houten laptop, is
dat niet een brug te ver? Het is computerfabrikant Fujitsu Siemens die
de laptop aankondigt die een houten omhulsel bevat in plaats van plastiek
en metaal.
Het gaat om cederhout voor het omhulsel,
en de gewone plastic componenten werden vervangen door bio-plastiek, wat
staat voor plastiek die gemaakt is van herbruikbare bronnen zoals plznyzztfihr
olie in plaats van petroleum, dat bij normale plastiek gebruikt wordt.
Allicht zal het houten omhulsel een gadget
zijn die niet echt zal aanslaan bij de grote massa, maar het gebruik van
de bio-plastiek is wel degelijk een milieuvriendelijke strategie die Fujitsu
al sinds 2002 toepast in haar laptops. Maar als wij het goed begrepen hebben
is het niet meteen de plastic die de zwaarste belasting vormt voor ons
milieu, maar de vele andere componenten van de computer. Daar moet nog
iets op gevonden worden...
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/144502/fujitsu_to_show_laptop_with_wooden_case.html
Uw advertentie
hier? Groot of klein bedrijf: onze prijzen zijn klein,
de impact van
uw boodschap is groot.
Vraag onze tarieven:
adverteren@netties.be
|
Nieuws in een notedop |
*** De Nederlandse mobiele livestreamapplicatie
LiveCastr en de Hema-site die CCCP ontwikkelde zijn genomineerd voor een
Webby, een prestigieuze internationale internetprijs.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/50671
*** Microsoft brengt in de loop van deze
week de Nederlandstalige versie van Windows Vista SP1 op de markt.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/50672
*** Alvast in Australië kent het internet
op het mobieltje geen succes.
http://newsletters.fairfax.com.au/cgi-bin16/DM/y/hBaR10RjB3v0Jhb0Qkkk0Ek
*** SanDisk waarschuwt voor de gevaren
die via USB drives het netwerk binnengebracht worden.
http://www.pcworld.com/article/id,144495/article.html?tk=nl_dnxnws
Dailymotion overleeft zonder kleerscheuren
twee processen
http://www.journaldunet.com/breve/france/25733/dailymotion-sort-indemne-de-deux-procedures-judiciaires.shtml
*** Ook Google viert de 50e verjaardag
van Expo 58, de wereldtentoonstelling in Brussel: het logo bevat, althans
bij Google.be, een atomium!
http://www.google.be
*** Hacker doet huwelijksaanzoek via Bejeweled.
Een simpele kniebuiging en een ring was niet genoeg voor de Amerikaanse
Bernie. De nerd programmeerde zijn weg naar het hart van zijn lief.
http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2475060
*** Service Pack 3 Windows XP verschijnt
op 29 april
http://www.techzine.nl/nieuws/15991/Service-Pack-3-Windows-XP-verschijnt-op-29-april.html
http://neowin.net/news/main/08/04/15/windows-xp-sp3-release-dates
*** Ook het eigen personeel van Microsoft
heeft problemen met Vista upgrade (Kris DM)
http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/15450/Ook_Microsoft_personeel_heeft_Vista_upgrade_problemen.html
*** Steeds meer externe harde schijven
verliezen data
http://www.techzine.nl/nieuws/16001/Steeds-meer-externe-harde-schijven-verliezen-data.html
|
Audio op het Internet |
TEN AND TRACER
[Electronica] De muzikale inspiratie haalden
we deze week bij aflevering 109 van Idyllic Music. Deze podcast is het
walhalla voor de liefhebbers van electronica, downtempo en hip-hop.
De eerste band is Ten and Tracer. Elektronische
muziek die soms erg ritmisch is, dan weer met horten en stoten verloopt.
Alle songs van het album kan je gratis downloaden op de website van de
band. Maar als je de band goed vind, kan je natuurlijk het album officieel
aankopen, via de site.
http://www.ropeswingcities.com/tenandtracer/2008.html
http://www.idyllicmusic.com/Podcasts%5C109050606Podcast109.mp3
L'ORCHESTRE A-DAKAR
[electronica]
Het beste van wat het westen en zijn electronica, en Afrika te bieden hebben.
De zang is Afrikaans, en doet denken aan Youssou N'Dour. Mooi gecomponeerde
songs. Op de MySpace pagina van de band vind je enkele knappe staaltjes
van hun werk. Tussen haakjes: dit is een band uit Amsterdam. Vooral het
Lay Lay kunnen wij wel pruimen.
http://www.orchestre-a-dakar.nl/
BLACK ERA
[Electronica] Jazzy synthesizers muziek,
erg hip hop getint. Black Era is een band uit Naples. Op sommige nummers
een zachte damesstem; zware percussie, afwisselend ritme. Mooi gearrangeerde
en goed uitgewerkte songs. Met deze band heb je heel veel geluk, want hij
verkoos om zijn albums gratis op het net te zetten. Bij het platenlabel
kan je dan ook drie volledige albums als zipbestand donwloaden, plus front
en back cover. Een aanrader! En wie de artiesten wil steunen, kan het album
ook aankopen, als digipack met een boekje van 4 pagina's, voor 5 euro.
http://www.aquietbump.com/blackera.html
MARINUZZ
[electronica] Deze artiest is dan weer
afkomstig uit Rotterdam. Opnieuw electronica, maar meer "space" muziek,
minder hip hop. Bij Electrobel kan je verschillende nummers gratis downloaden
(klik op "detail", en in het volgende venster op "save"). Soms is de klank
iets te schraal naar onze smaak, iets te veel pure synthesizer, maar later
in de song wordt dat dan weer goedgemaakt. Toch de moeite waard.
http://www.electrobel.nl/artist/104
http://marinus-denb.hyves.nl/
PLEASE SWEDEN
[Electronica] Lena zingt, Andreas verzorgt
de sounds. Sterke elektronische pop vanuit Malmô. Op de MySpace pagina
van de band kan je verschillende songs als staal beluisteren, en op de
site van de band vind je een hele collectie songs die je in zip kan downloaden,
inbegrepen het art work.
http://23seconds.org/please.htm
http://www.myspace.com/pleasesweden
|
|
DOMAINTOOLS: ALLES VOOR DE WEBMASTER
Op deze site vindt de webmaster allerlei
interessante tools: bij "domain history" kan je bijvoorbeeld nagaan via
de whois database wie in het verleden eigenaar was van een bepaald domein,
"mark alert" vertelt je wanneer een domein jouw merk gebruikt, "reverse
ip" zoekt welk domein er bij een bepaald IP-adres hoort, en nog veel meer.
(Bron: WIm W)
[Taal: Engels]
http://www.domaintools.com/
ALLTOP: ENKEL TOPNIEUWS
Alle topverhalen brengen, dat is wat deze
site belooft. Je vindt er dan ook heel wat nieuwsbronnen, met hun top artikels.
Erg interessant, omdat er zoveel nieuws te rapen valt op het internet,
dat het moeilijk wordt om het kaf van het koren te scheiden. (Bron: Wim
W)
[Taal: Engels]
http://alltop.com/
DE BESTE AMATEURFOTO'S TER WERELD
Meer
dan 25.000 amateurfotografen uit de hele wereld hebben meegedongen aan
de Sony World Photography Award. En nu zijn de winnaars bekend.In deze
fotoreportage van Chip kan je de beste beelden bekijken. Mooi!
[Taal: Duits]
http://www.chip.de/news/Das-sind-die-besten-Amateurfotos-der-Welt_31446870.html
BASISCURSUSSEN VOOR OFFICE 2997, STAP
VOOR STAP UITGELEGD
Voor Windows XP en voor Vista: leren werken
met Office 2007: Outlook, Powerpoint, Access, Excel, Visio, Word. Boordevol
trips en trucs. Het is heel wat wennen met Office 2007 tegenover Office
2003. Maar die overstap is nu zo gebeurd! (Bron: Lode V)
[Taal: Nederlands]
http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/howto/
ONLINE BEELDBEWERKING
Een leuke tool - eigenlijk een applet
die je op je website kan zetten. Net Imaging vertoont een afbeelding van
de server; de bezoeker kan die afbeelding bewerken: uitknippen, vergroten/verkleinen,
draaien, enz. Het resultaat kan de bezoeker uploaden naar de server.(Bron:
Wim W)
[Taal: Engels]
http://www.izhuk.com/imaging/
30 PROBLEMEN QUA GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID
WAARMEE JE REKENING MOET HOUDEN
Als webmaster, als professionele webontwikkelaar,
ben jij de advokaat die de belangen en behoeften van je bezoekers moet
verdedigen. Ook als die bezoeker minder valide is. OP deze site vindt de
webmaster verschillende tips waarmee hij zeker rekening moet houden wil
hij zijn site zo gebruiksvriendelijk mogelijk maken.
[Taal: Engels]
http://www.smashingmagazine.com/2007/10/09/30-usability-issues-to-be-aware-of/
XCAVATOR FOTOZOEKMACHINE
Dit is een foto zoekmachine voor de prof:
hier vind je foto's van online foto-agentschappen zoals iStockphoto, Fotolia,
Lucky Oliver en 123RF - in totaal een 6 miljoen afbeeldingen, allemaal
doorzoekbaar. Bij die zoektocht wordt gebruik gemaakt van een vernieuwende
technologie, zo weet Pandia te melden, een site gespecialiseerd in zoekmachines.
http://www.xcavator.net/Video-Intro
http://www.pandia.com/sew/632-xcavator.html
SLIDEROCKET: ALTERNATIEF VOOR POWERPOINT
Een
webdienst die je alles biedt wat je nodig hebt om een professioneel gemaakte
presentatie samen te stellen. Je kan ook bibliotheken met beelden delen
met anderen, en via het web aanbieden. Een filmpje maakt je wegwijs. (Bron:
Wim W)
[Taal: Engels]
http://sliderocket.com/
GRATIS SUDOKU GAMES
Ben jij ook zo verzot op sudoku-puzzels?
Het is soms turen en denken en combineren, maar het blijft leuk, net als
kruiswoordpuzzels. Op dit adres vind je verschillende lnks naar sites waar
je puzzels vindt om af te drukken of online te spelen. Alsook links naar
sites waar men je uitlegt hoe je zulke puzzels kan oplossen. (Bron: Wim
W)
[Taal: Engels]
http://freebies.about.com/b/2008/04/07/free-sudoku-resources.htm
TEKST LATEN VOORLEZEN
Read The Words is een gratis online dienst
die tekst kan voorlezen van documenten die je uploadt. Het systeem kan
teksten aan van Word, Adobe PDF, HTML, gewone tekst, website adressen en
RSS feeds. Je kan kiezen uit 15 verschillende stemmen, die Frans kennen,
Spaans en Engels.
[Taal: Engels]
http://readthewords.com
RADIO NEDERLAND WERELDOMROEP WORDT INTERNETRADIO
Deze zender kan je dankzij het internet
voortaan over de hele wereld beluisteren, 24 uur op 24. Een selectie van
populaire muziek van Nederlandse bodem, van Sonneveld tot Borsato, plus
elk uur nieuws. De Nederlander zal zich nooit meer "ontheemd" moeten voelen,
waar hij zich ook bevindt! (Bron: WIm W)
[Taal: Nederlands]
http://www.rnw24.nl
VRIJDAG FOTODAG : JULIA GREER
Deze
Amerikaanse portretfotografe maakt heel mooie portretten van groot en klein.
In haar "galleries" kan je dit allemaal bewonderen. Op haar blog is ook
een en ander te bewonderen. Helaas wordt die blog niet echt vaak bijgewerkt.
[taal : Engels] (Filover)
http://www.juliagreerphotography.com/
VRIJDAG ANIMATIEDAG : SHOT (GAME)
Een denkspelletje. Laat de bollen van
het spelbord verdwijnen door er een andere bol tegen te slepen en herhaal
dit tot er slechts 1 bal overblijft. Het niveau van de levels is gevarieerd.
De topscore laat uitschijnen dat er zeker 120 levels zijn...
[taal : Engels] (Filover)
http://www.gamedesign.jp/flash/shot/shot.html
VRIJDAG FILMDAG : FUNNY GAMES
Officiële website van deze nieuwe
thrillerfilm met in de hoofdrollen : Brady Corbet, Naomi Watts, Michael
Pitt, Tim Roth.
In de Belgische zalen sinds : 16 april
2008.
[taal site : Engels] (Filover)
http://wip.warnerbros.com/funnygames/
BEKENDE PERSONEN OP HET NET – HUN OFFICIELE
SITES
(een greep uit recente toevoegingen op
http://www.filover.be/celeb.html
) [Filover]
ELLEN VERBEEK
Officiële website van deze Belgische
ontwerpster van handtassen en schoenen.
http://www.ellenverbeek.com/
CHRISTA RENIERS
Officiële website van deze Belgische
topontwerpster van juwelen.
http://www.christareniers.com/
NATHALIE VERLINDEN
Officiële website van deze Belgische
ontwerpster van schoenen en handtassen.
http://www.nathalieverlinden.be/
Uw advertentie
hier? Het kan! Vraag onze tarieven
adverteren@netties.be
|
|
- Grote providers weren kinderporno
Alle grote internetaanbieders gaan websites
met kinderporno blokkeren. Ze sluiten naar...
http://www.ad.nl/multi-media/2224764/Grote_providers_weren_kinderporno.html
- Boze pastoor zet uitvaartmis op internet
De Osse pastoor Cor Mennen heeft de geluidsopname
van een uitvaartmis op internet gezet nadat de nabestaanden hem hadden
verweten dat hij de...
http://www.ad.nl/fun/bizar/2223642/Boze_pastoor_zet_uitvaartmis_op_internet.html
-Geldkraan dicht voor Second Life
De virtuele strandtent van Den Haag in
Second Life wordt niet meer bijgehouden. De gemeente...
http://www.ad.nl/denhaag/stad/2211747/Geldkraan_dicht_voor_Second_Life.html
*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.dedigitalerevolutie.tv/
- Snelkoppelingen onder tabs
Begint je bureaublad een onoverzichtelijk
zooitje te worden? Breng dan met FSL Launcher alles netjes onder tabbladen
aan.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=23376
- Songteksten toevoegen
Er zijn diverse gratis programma's te
downloaden die automatisch de songteksten van de muziek die je afspeelt
aan je mediaplayer-software toevoegen.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=16479
- FAN nu ook zonder digitale ontvanger
te zien
Het nieuwe TV-kanaal FAN 'Jouw wereld
in beeld' is te zien zonder digitale ontvanger op het etalagekanaal van
Casema en het previewkanaal van @Home.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=23349
*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
- Geen randen meer op nieuwe plasmatelevisies
van LG
De nieuwe reeks Full HD plasmatelevisies
van LG, PG6000, bevat niet meer de dikke rand om het beeldscherm, zoals
dat bij heel wat conventionele plasma-tv’s wel nog het geval is.
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3270
- De boxen van Niko
Met een pakket van kant-en-klare boxen
biedt Belgisch producent van elektrisch schakelmateriaal Niko aan klanten
complete oplossingen aan voor verschillende situaties
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3269
- Update PlayStation 3 brengt DTS-HD Master
Audio
De volgende firmware-update van Sony’s
PlayStation 3 zal de home cinema liefhebber zeer zeker tevreden stellen.
Versie 2.30 zal immers DTS-HD Master Audio gaan ondersteunen.
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3266
*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/
- ONE Agency verzorgt de KBC-Radio voor
de nieuwe KBC website
KBC-Radio is één van de
nieuwste creaties van ONE Agency. Deze interactieve radio maakt deel uit
van de nieuwe KBC website en is één van de nieuwe media die
KBC zal gebruiken om met zijn KBC-Online-cliënten te communiceren.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=18137&style=34360
-Corelio Connect snelst groeiende online
regie
Uit een analyse van de MDB-resultaten
door Media Contacts blijkt dat Corelio Connect in 2007 de snelst groeiende
online regie was.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=18132&style=34360
- Ecocho: de nieuwe zoekmotor
De nieuwe zoekmotor, Ecocho.com, wil beschouwd
worden als een ‘groen’ initiatief. Deze dienst, die steunt op de technische
dienst van Google en Yahoo, spoort aan tot gebruik met de belofte dat het
voor elke 1000 zoekopdrachten op de portaalsite peter wordt van één
of twee bomen om te compenseren voor de koolstofuitstoot.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=18124&style=34360
*** PC WORLD
http://www.pcworld.be
- Panasonic in de film
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/multimedia/panasonic-in-de-film.cfm
- Home cinema: Logitech nodigt u uit naar
het salon
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/other/home-cinema-logitech-nodigt-u-uit-naar-het-salon.cfm
- Een leven zonder software
http://www.pcworld.be/nl/fiches/articles/software/een-leven-zonder-software.cfm
*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/
- Google Apps richt zich naar Salesforce
gebruikers
Salesforce en Google, twee ondernemingen
die erg bedrijvig zijn in online software, hebben besloten hun krachten
te bundelen. In juni 2007, na meerdere jaren samenwerking, doet een eerste
gecombineerd bod denken aan een ijzersterk pact voor de drie volgende maanden.
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5882
- Tommy Hilfiger mode nu ook voor de Belgische
online shopper
Dat online shopping in België een
enorme groei doormaakt is ook modegigant Tommy Hilfiger niet ontgaan! Met
behulp van het affiliate netwerk van Zanox kan Tommy Hilfiger zijn producten
nu ook aan de Belgische online shopper leveren.
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5881
- IAB Atelier: Word e-mail marketing expert
Hoe efficiënter communiceren met
email marketing? Het Interactive Advertising Bureau organiseert op 24 april
een Nederlandstalig seminarie over opt-in en deliverability, de integratie
in uw marketing mix, creatieve designs, splittesting en databasebeheer.
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5877
*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info
- Hoe denkt een on line oplichter
http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=959
- Word ik nat?
http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=958
- GT5 Prologue (PS/3)
http://www.computertaal.info/modules/articles/article.php?id=957
*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net
- Altek kondigt digitale camera met gps
aan
http://life.tweakers.net/nieuws/53020/altek-kondigt-digitale-camera-met-gps-aan.html
- Campzone-bezoekers krijgen Gigabit-aansluiting
in de tent
http://core.tweakers.net/nieuws/53014/campzone-bezoekers-krijgen-gigabit-aansluiting-in-de-tent.html
- No More Heroes - actie op de Wii
http://life.tweakers.net/reviews/841/no-more-heroes-actie-op-de-wii.html
|
Tips en trucs voor de PC/Internaut |
EEN BACKUP KIEZEN 1: VEILIGHEID
Onze reeks met tips over Gmail is ten
einde. Vanaf nu kan je kortere, losse tips van ons verwachten over uiteenlopende
onderwerpen. Als eerste: backups.
Iedereen is het erover eens: het is echt
van primordiaal belang dat je regelmatig backups maakt van je computer.
Als er dan iets fout loopt, dan heb je tenminste nog al je documenten achter
de hand. Maar wat voor soort backup te keizen? Op een extern medium dat
je ergens thuis bewaart, of op een online dienst?
PC World zette voor- en nadelen op een
rijtje. Aan jou om te beslissen.
Om te beginnen: veiligheid. Wanneer je
de backup data en de originele data op één en dezelfde plaats
bewaart, dan loop je natuurlijk een groot risico. Het ongeluk, dat jouw
computer vernietigt, een brand bijvoorbeeld, zal meteen ook de backup vernietigen
- tenzij je die ergens in een brandvrije kluis legt. Maar dan moet je die
telkens weer te voorschijn halen om een backup te maken, en dat is niet
praktisch.
Een ander aspect van veiligheid is de
versleuteling. Wanneer je online data backupt, moet je absoluut gebruik
maken van versleuteling. En als je een backup maakt op een USB stick, een
externe harde schijf of andere media, dan zou je best ook gebruik maken
van versleuteling, maar de meeste internauten denken daar niet aan. Gevolg:
steelt men je USB stick of externe harde schijf, dan ben je alles kwijt.
http://www.csoonline.com/article/221306
EEN BACKUP KIEZEN 2: GEMAK IN GEBRUIK
Wanneer je een methode kiest om op regelmatige
basis een backup te maken, dan zijn er nog enkele andere factoren die je
ter overweging moet nemen. Een online backup is immers gemakkelijker in
gebruik dan een traditionele backup, zo beweren sommige bronnen. Het online
proces is gebaseerd op een software programma dat volgens een bepaald schema
werkt, (eens per dag, per week bijvoorbeeld); je kiest welke data je wil
backuppen (mooi werkwoord!), die gegevens worden verzameld, gecomprimeerd
en versleuteld, en naar de server gestuurd van de backup provider. Geen
externe harde schijf nodig, geen USB stick, enkel een internetverbinding.
Maar daar ligt dan weer het probleem:
die internetverbinding moet er wel zijn. En zo'n backup kan wel wat bandbreedte
opslokken. En, belangrijk: de dag dat je je backup nodig hebt, in geval
van ramp dus, moet je ook online kunnen gaan om die backup terug te halen!
http://www.pcworld.com/article/id,144466/article.html?tk=nl_dnxnws
EEN BACKUP KIEZEN 3: DE KOSTPRIJS
Een van de andere punten waarmee je rekening
moet houden bij het bepalen of je nu een online backup dienst neemt, of
software die backups maakt naar externe media, is de prijs. Bij software
moet je op voorhand geld neertellen; bij een online dienst betaal je minder,
maar je betaalt wel elke maand.
Hoeveel je betaalt hangt af van het bedrijf
zelf dat de dienst aanbiedt. Sommigen baseren hun prijs op de hoeveelheid
data die beschermd moet worden, anderen baseren de prijs op het aantal
machines dat beschermd moet worden. Sommigen rekenen $9,95 per maand voor
10 gigabyte, en anderen rekenen dan weer $49,95 per jaar aan voor onbeperkte
backup.
Dus nu is het aan jou: gebaseerd op het
voorgaande dien je te kiezen voor een systeem (online of software), en
dan de nodige software of dienst aan te kopen (tenzij je natuurlijk een
gratis software vindt!)
http://www.pcworld.com/article/id,144466/article.html?tk=nl_dnxnws
GROTE KUIS MET CC CLEANER
Pasen
komt eraan, en dan is het traditioneel tijd voor de grote kuis. Ook voor
de pc. Temp opkuizen, het startmenu ordenen, alle stof uit alle mappen
verwijderen... het kan wel veel tijd vergen! Wie niet zoveel tijd wil spenderen
aan zijn lenteschoonmaak, kan gemakshalve beroep doen op dit progje. Bestanden
die je niet langer gebruikt en waardevolle ruimte innemen op je harde schijf,
installatieprocedures die verkeerd gelopen zijn en temp bestanden achtergelaten
hebben die een nieuwe poging tot installatie doorkruisen, enz: al dit zijn
problemen die dit progje oplost.
Wij raden je wel aan om eerst een herstelpunt
te maken in je Windows, vooraleer dit progje los te laten op je pc.
http://www.ccleaner.com/
TIPS
VOOR WEBWERKERS: DE OVERTUIGENDE SITE
Een overtuigende site is er een waar een
duidelijk standpunt naar voren wordt gebracht.
Geen plaats voor discussie, maar een monoloog
van de beheerder naar de bezoeker.
Zo'n site kan worden gemaakt voor een
maatschappelijke organisatie, een politieke opinie, religieuze oogmerken
etc.
Het is de bedoeling van een dergelijke
site om de bezoeker over te halen naar de aldaar verkondigde standpunten.
Soms ingebed in de vorm van een enquête
of vragenlijst.
Het maken van een dergelijke site vraagt
van de weddesigner nog meer invoelend vermogend dan anders.
Zou jij een website willen maken voor
een organisatie die zich voordoet als een kerk, maar in wezen een sekte
is of een puur commerciële organisatie onder zo'n dekmantel?
Oppassen dus als je daar aan gaat beginnen.
Sjeef
Deze rubriek wordt u gebracht in samenwerking met Digiweetjes
En Gerard Schaefers (Sjeef)
http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
|
|
KOMPOZER: HTML PAGINA'S MAKEN
Windows 2000/XP - 7,58 MB - freeware
Een open source tool om HTML te bewerken
en aan te maken. Erg handig, je kan gewoon van nul je website opbouwen.
De interface is niet echt gebruiksvriendelijk, maar het programma zelf
doet wat het belooft.
http://www.download.com/KompoZer/3000-2048_4-10655200.html?tag=nl.e415
OOVOO:
GRATIS ONLINE VIDEO-BELLEN
Windows 2000/XP/Vista - freeware
Er is al skype, en je kan video chatten
via allerlei chatdiensten. Nu is er ooVoo, de volgende stap: een face-to-face
video chat met vrienden, familie of collega's, waar ook ter wereld zij
zich bevinden. De software is gratis, en momenteel is het bellen zelf ook
gratis, alhoewel dat later eventueel aangepast kan worden. (Bron: Wim W)
http://www.oovoo.com/download/
http://www.oovoo.com/
SUBTITLE DOWNLOADER
Windows - 1,1 MB - freeware
Een progje waarmee je Nederlandstalige
ondertitels kan downloaden voor films die je bekijken wil. De medewerkers
van ZD Net testten de software uit; het verslag vind je op onderstaand
adres. (Bron: Wim W)
http://www.zdnet.be/downloads.cfm?id=83392&mxp=120
MYUSBONLY
Windows 2000/XP/VIsta - 1,82 MB - freeware
Wil je niet dat anderen toegang hebben
tot uw computer via de USB poort? Dan moet je dit progje toch eens uitproberen.
Het verhindert dat anderen een USB stick aansluiten, en dus data zouden
kunnen stelen. Je kan zelfs alle USB-activiteit loggen: wie aanlogt of
uitlogt, welke bestanden gekopieerd worden of gewist...
http://downloads.zdnet.com/download.aspx?docid=342694
STARTUP DELAYER
Windows 98/ME/2000/XP/Vista - 996k - freeware
Een superhandige tool: hiermee kan je
instellen hoeveel seconden er moeten verlopen na het opstarten van Windows,
vooraleer een bepaalde toepassing opgestart wordt. Je kan voor verschillende
programma's dus achtereenvolgende tijden instellen.
http://www.r2.com.au/software.php?page=2&show=startdelay
EUROPA UNIVERSALIS: ROME
Windows
- 307 MB - demo
Een game, een nieuwe versie van Europa
Universalis, ditmaal geconcentreerd rond het oude ROme. Men kan ook trachten
de controle over te nemen van Carthago of Perzië, of Germaanse en
Keltische stammen. Voorwaar een geschiedkundig game. Welke leraar zet het
op zijn lesprogramma?
http://telechargement.journaldunet.com/fiche/6338/2/europa_universalis_rome/index.html
ATMOSPHERE LITE 6.0
Windows - 11,5 MB - freeware
Vol met stress? Start dan dit progje op.
Het zal muzieklandschappen opstarten die je moeten helpen om te ontspannen,
en geluiden bevatten van het woud, de kust, de oceaan, een rivier, een
kampvuur. Wat het progje onderscheidt van "echte" muziek, is het feit dat
je zelf de bestaande geluiden kan gaan mengen, en die verder verdelen in
.wav formaat.
http://telechargement.journaldunet.com/fiche/6337/2/atmosphere_lite_60/index.html
BLINCKX BBTV: DE TV VAN DE TOEKOMST?
Win2000/XP/Vista - 410k - freeware
Er zijn al verschillende spelers die iptv
aanbieden (tv via het internet protocol), denk maar aan Joost, Zattoo,
Sopcast. Met Blinx BBTV is er nog een nieuwe speler bij. Ook hier weer
verschillende kanalen, zoals nieuws, amusement, lifestyle, sport.
http://www.chip.de/downloads/blinkx-BBTV_13014208.html
VRIJDAG MACDAG: SIMPLIFY MEDIA
Mac OSX 10.4/10.5 - Apple iTunes 7 - freeware
- 13,39 MB
Met dit progje kan je, vanuit iTunes,
je bibliotheek delen met familie en vrienden. Het werkt met zowel Mac's
als PC's; de bestandsformaten die ondersteund worden: MP3, WMA, AAC, Apple
Losless.
http://www.download.com/Simplify-Media/3000-2182_4-10719677.html
http://www.download.com/8301-2007_4-9918722-12.html?tag=dlblog-post
VRIJDAG MACDAG: MYPIANO
Mac
- shareware $29,95
Met dit progje kunnen kinderen van 6 jaar
en ouder leren hoe de piano te spelen. Het bevat video's om de kinderen
te helpen, waarin een animatiefiguurtje, Pam the Piano, de kinderen begeleidt.
http://www.emediamusic.com/mypiano.html
(Deze tips voor share- en freeware zijn
afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet,
PCWorld, en andere.
Eerst over backup via Gmail:
<<<
Dag Hilde,
In netties van 4 april 2008 hebben
jullie het over backup van files op GMail, die zelfs als externe harddisk
kan gebruikt worden. Leuk allemaal, maar wat mij erg interesseert: hoe
betrouwbaar/veilig vinden jullie dit? Ik bedoel, we stoppen eerst ons kastje
achter een firewall en dan gaan we een backup op internet zetten...
Mvg,
Jef
>>>
Reactie van medewerker Dave:
Ikzelf bewaar alles op hd of schijfjes.
Want, alhoewel de kans klein is, wie zegt er dat Google er op een dag niet
mee stopt? Of ze gaan failliet, of er is een megacrash (of een E-bom),...
waardoor al uw gegevens foetsie zijn?!
Je kan ze zelf ook wel kwijtspelen
(harde schijven en cds/dvds gaan niet eeuwig mee), maar liever mijn eigen
schuld dan die van een ander ;).
En trouwens, (Belgie als ideaal vb
daarvoor), misschien nu eerst gratis aanbieden, en later zeggen dat je
ervoor gaat moeten betalen .. of alles weg...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Een tweede reactie op de spamfilters:
<<
Hallo Hilde
Afgelopen week werd er nogal wat actie
gevoerd voor mailwasher, een kant-tekening daarbij:
Wij gebruikten dit progje ook aan
de zaak en bij duidellijke spam bounsen wij de mail, maar op een gegeven
moment kwam er helemaal geen mail meer binnen, wat bleek, we werden nu
zelf als spammer aangemerkt.
Verder prima prog. maar niet bounsen
svp.
gr wim
>>>
Reactie van Dave:
Ik gebruik mailwasher ook al n tijdje,
en had daar mss ook moeten aan denken om dit door te mailen. Bouncen moet
je gewoon afleggen: spammers sturen massaal mails rond, en als je ze bouncet
weten ze dat je emailadres bestaat => spam
Extra tips: bij mij liggen first alert,
origin of spam, spamcop en learning ook af. Ikzelf beslis wat ik filter,
en niemand anders (generale database, zoals spamfighter ook heeft) moet
daar iets over afweten. Maar dat zijn persoonlijke keuzes.
Handig aan mailwasher is ook het feit
dat je filters kan instellen (even mee spelen om te leren hoe ze werken).
+ je filtert de mails op het internet
zelf voor je ze binnenhaalt: dus 'minder datatraffiek' (je haalt enkel
de headers binnen).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
En een derder reactie eveneens op de spamfilters:
<<<
Dag Hilde,
nog een aanvulling bij de artikels
ivm spam :
Momenteel ben ik een zeer tevreden
gebruiker van de gratis Spamihilator ( http://www.spamihilator.com/
). Een spamverwijderaar die je kan trainen. Bij het binnenhalen van je
mail filtert Spamihilator mooi de spam vantussen je gewone mails. In het
"trainingsgebied" kan je zien of er geen mails verkeerdelijk als spam aangeduid
werden en de software leren dat deze als niet-spam moeten gemarkeerd worden.
Je kan de software ook aanleren dat bepaalde spammail die door de filter
geglipt is, de volgende keer bij de spam moet komen. In het begin heb je
een beetje werk maar nadien is het een zegen voor je mailbox ! Er bestaat
ook een Nederlandstalige vertaling.
Voordien was ik een gebruiker van
de eveneens gratis Spamfighter ( http://www.spamfighter.com/lang_nl/
). Na een proefperiode van 30 dagen kan je kiezen om te betalen voor de
Pro versie of om te downgraden naar een gratis basisversie. Die basisversie
doet eveneens mooi zijn werk, maar ... bij elke uitgestuurde mail wordt
er onderaan een kleine reclametekst voor spamfighter geplaatst (net zoals
de antivirus AVG dat doet). Dat is op zich geen probleem, maar wat bleek
: sommige spamfilters zagen mijn mails plots als spam en lieten ze dus
niet meer door tot bij de bestemmeling... Misschien toeval, misschien niet.
Met Spamihilator heb ik het probleem alleszins niet. ;-)
Merk wel op dat bij beide programma's
de mails bij het downloaden worden gefilterd en dat de spammails dus niet
op de mailserver blijven staan. Je downloadtraffiek zal dus niet lager
liggen.
groeten Filover
>>>
Reactie van Dave:
Spamfighter zou ik niet meer aanbevelen: het geeft idd zelf ook spam mee in de gratis versie + je moet reklame slikken...
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Postbus 24 Antwerpen 14 2018 Antwerpen Coordinator: Hilde Van Gool Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71 Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine: Miranda Swier Benny Raemaekers Geert Demuynck Kurt Fierens Peter Stuart Gerard Schaefers (Sjeef) Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe Marijke Pante, Marianne Steijlen Reinhilde Remaut Ludo Cattoor Evert Poppen Philip Lafeber Julien Van den Borre, Johan Junior Kurt op de Beeck Koen van Poucke Rogier P. Bakx Jurgen Veys Nick Toretto Krekkie Dave Lahousse Filip Overmeire (Filover) Jeffrey Drooghenbroodt Ben Depré Lode Vlayen Danny Zeegers Eddy Hooremans Henk Langerak Wim Wylin Hilde Van Gool |
- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail. Logistiek: Paul Liekens
"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn De eindredactie van NeTTies ligt
in handen van Hilde Van
Gool,
|
AFSLUITER
VAN DE WEEK
Liefde is
een ongeneeslijke kwaal.
Niemand die
er door aangestoken wordt,
wenst ervan
te herstellen,
en alle slachtoffers
weigeren behandeling.
- Ibn Hazim, Moors schrijver en politicus-