Deadline van volgende editie: 15/2/2008 Reacties mailen naar netties@netties.be INHOUD DEEL 1: Kanaal 17: actuele nieuwsberichten Hoe bedenken ze het Voor elk wat wils Het oor wil ook wat DEEL 2:
|
Jaargang 12 Nummer 536 van 9/2/2008
Gegroet lezer, Zalig, dit lenteweertje. Vrijdagochtend begon het al, met een stralende zachtroze hemel bij zonsopgang, het lichter worden buiten in het voorbijrazende landschap - eindelijk kunnen we 's ochtends en 's avonds onze ogen weer de kost geven in ons treincoupé! Deze week krijgt u van ons enkele meer uitgewerkte dossiers, waarvan dat over 'user generated content' (door de gebruiker aangebrachte inhoud) toch wel een speciale vermelding verdient. Het is een mooi dossier geworden, dat wij in hapklare brokken versneden hebben, om het u gemakkelijker te maken bij het lezen. User generated content is dan ook het hoofdthema van onze vraag naar u, de gebruiker: wat is uw mening hierover? De reacties zijn welkom bij redactie@netties.be En laat u ons vooral weten of u zulke langere dossiers ook smaken kan! Veel leesplezier, en bij leven en welzijn tot volgende week! Hilde
Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres http://www.netties.be/v10/netties_rss.php
Indien
u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
|
|
Een nieuwsrubriek
samengesteld uit berichten die
|
USER GENERATED CONTENT 1: HET WAAROM
VAN FLEET (EN DEZE ARTIKELENREEKS)
Deze week krijgt u bij onze nieuwsrubriek
iets wat u niet gewoon bent van ons: een uitgewerkte reeks over een bepaald
onderwerp. Geen aparte korte berichten over nieuwsfeiten, maar een iets
dieper gaand dossier over het onderwerp UGC - user generated content, oftewel
door de internaut aangebrachte inhoud op het web. Onze redactie woonde
namelijk een infosessie bij over dit onderwerp, ingericht door de IBB-SMIT
onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel, in samenwerking met
het FLEET onderzoeksconsortium (VUB, KU Leuven, Ugent, EDC).
De sessie werd georganiseerd omdat user
generated content wel heel trendy is, maar er eigenlijk geen fundamenteel
onderzoek naar uitgevoerd werd, en omdat wat er al aan cijfers bestaat,
heel gefragmenteerd is. FLEET wilde daarom onderzoek doen naar de verschillende
aspecten van UGC, maar ook naar de veranderingen die UGC veroorzaken, de
profielen van de lezers, de nieuwe business modellen.
Laat u echter niet afschrikken: dit wordt
geen droog verslag. De theorie kunnen wij gelukkig doorspekken met enkele
praktische voorbeelden, die op de infosessie aangedragen werden door de
verschillende sprekers, en die uitstekend de problematiek en mogelijke
oplossingen aantoonden.
UGC is trouwens een erg boeiend onderwerp:
het werpt de hele structuur van het klassieke internet overhoop, en in
het voorbijgaan ook de zakenmodellen van de gevestigde nieuwsmedia: hoe
kunnen zij zich rechthouden, wanneer deze nieuwe UGC sites zoveel bezoekers
aantrekken? De klassieke media, met de kranten voorop, worden sowieso al
bedreigd door de internationale, veel sterkere mediagroepen. Door de gebruiker
gegenereerde content is een automatische structuur, die net zo goed door
een niet-krant gebracht kan worden. Waar zit de Vlaamse verankering - waarmee
zowel de Nederlandse taal bedoeld wordt, als de Vlaamse cultuur.
http://www.fleetproject.be/nl/home/
USER GENERATED CONTENT 2: DE PROBLEMATIEK
- HET NIJLPAARD EN DE AMAZONE
Jan
Bierhoff (EC/DC) verwoordde de problematiek waarmee de klassieke media
zich geconfronteerd zien met een parabel, die van het nijlpaard en de Amazone.
Een groep nijlpaarden moest elke dag de Amazone oversteken om aan de andere
kant groene grasweiden te bereiken, waar het goed was om grazen. Zij zwommen
de Amazone over, tot op een dag de Amazone bevolkt raakte door piranha's
- vele kleine visjes die samen een ander dier kunnen aanvallen en compleet
verorberen, zelfs al is dat honderd keer groter dan henzelf.
Een eerste nijlpaard stak de rivier over,
maar werd verorberd door de piranha's. En toen werden de andere nijlpaarden
geconfronteerd met de vraag: hoe toch aan de overkant geraken? En sommigen
trachtten toen te gaan vliegen. Wat natuurlijk niet lukte.
De betekenis van de parabel is duidelijk:
de oude media, de logge mastodonten zijn natuurlijk de nijlpaarden. De
groene weiden aan de overkant zijn de lezers. De Amazon is het vervoermiddel
om de boodschap over te brengen. Vroeger volstond het om zich gewoon te
laten meedrijven met de stroom, om aan de overkant te geraken. Maar nu
zijn daar de piranha's, de vele kleine alternatieve nieuwsbronnen, waaronder
ook de UGC (user generated content), die de boodschap van de nijlpaarden
helemaal kaalvreten vooraleer die de groene weiden, de lezers, kunnen bereiken.
Om dit droge gedeelte even wat op te frissen:
wil je eens een hippo aan het werk zien, elegant en lichtvoetig in het
water, dan moet je dit filmpje zien.
http://www.metacafe.com/watch/237843/when_hippos_fly/
USER GENERATED CONTENT 3: DE PROBLEMATIEK
- WIE ZIJN DE PIRANHA'S?
De
piranha's zijn niet alleen de UGC's - het is gewoon de verzameling van
alle problemen waarmee de klassieke media geconfronteerd worden. Dat zijn:
- demografie: de traditionele lezers van
kranten zijn de mensen die met de krant geboren zijn; zij worden stilaan
ouder, en in hun plaats komt een generatie die met het internet grootgebracht
is. Met andere woorden: het natuurlijke publiek van de krant sterft uit.
- community: de rol van de krant als tussenpersoon
tussen nieuws en lezer van het nieuws verdwijnt; steeds meer praten de
lezers met elkaar, onderling, en zij vormen een steeds duidelijkere, mondigere
groep, die nieuws onder elkaar uitwisselt.
- het actieveld verschuift: de krant is
niet de enige nieuwsbron meer, iedereen kan medium zijn.
- free for fee: de kranten op het web
kunnen geen entreegeld meer vragen - er zijn te veel concurrenten die hun
nieuws gratis aanbieden. Nieuws wordt als water, dat overal voorhanden
is, gratis. Daarom wordt het principe "free for fee" steeds meer toegepast:
nieuws is gratis, maar de inkomsten moeten van elders komen.
Hoe kan zo'n krant dan overleven? Hij
moet leren vliegen - met andere woorden: het digitale tijdperk ten volle
betreden. In plaats van fysiek een krant te drukken en met vrachtwagens
naar de krantenwinkels te brengen, moet hij leren werken met file transfers,
print on demand, enz.
Tussen haakjes: terwijl er op dit seminarie
toch een grote nadruk gelegd werd op de kranten in het digitale tijdperk,
vonden wij een thema niet terug: print on demand. Kiosken die in het buitenland
staan en waar je met een simpele druk op de knop je krant uit je eigen
stad kan laten drukken. Maar dat terzijde.
Die overstap naar het digitale vergt een
grote inzet van de kranten: tijd, inspanning, en vastberadenheid. Het management
moet overtuigd zijn van de overstap, want de ROI (return on investment,
je investeringen terugbetaald zien), is er in de eerste maanden, zelfs
jaren, niet meteen bij. En bij dit alles hoort experimenteren - want de
overgang naar het digitale, gecombineerd met de inbreng van de gebruiker,
is een onontgonnen terrein. Wat voor de ene krant een verhaal is
over succes/mislukking, is dat voor de andere niet: elke krant, elk land
is verschillend, heeft zijn eigen publiek, zijn eigen sterkte, enz. De
kranten en nieuwsmedia moeten met andere woorden zichzelf de tijd en ruimte
geven om, misschien met vallen en opstaan, het model te ontdekken dat voor
hen van toepassing is.
http://www.fleetproject.be/nl/home/
UGC: SKOEPS, EEN PRAKTISCH VOORBEELD
VAN DE INBRENG VAN DE GEBRUIKER
Na
de theorie van gisteren, een "case", of een praktijkvoorbeeld. De website
skoeps.nl is een initiatief dat uitgaat van de "klassieke" uitgevers PCM.
De gemiddelde lezer daar is 48, en met dit initiatief, een puur "user generated
content" website, wordt duidelijk op een jonger publiek gemikt;
De website ontstond na het bekijken van
een Britse documentaire rond de berichtgeving over de bomaanslagen in Londen
in 2005 . Het duurde toen anderhalf uur vooraleer de BBC beelden bracht
over de aanslagen, terwijl er zoveel ooggetuigen aanwezig waren met hun
mobieltjes en camera's.
Op Skoeps worden foto's en reportages
gepubliceerd die door de burgers aangeleverd worden, die getuige zijn van
een voorval. Dat moet geen wereldschokkend nieuws zijn, maar mag ook iets
leuks of gewoon opvallend zijn. Een verslag van een concert of ander evenement
bijvoorbeeld. De beelden worden wel door editors goedgekeurd vooraleer
zij online verschijnen, om porno en ongewenste beelden te voorkomen, maar
de bijdragen staan in principe binnen de 5 minuten na het doorsturen online.
Na een beginperiode heeft Skoeps nu een
200 van haar meest productieve medewerkers, "reporters', zelf een mobieltje
gegeven, en het betaalt ook het abonnement voor dit mobieltje. De makers
hebben immers begrepen dat Skoeps enkel kan groeien als de contentleveranciers
beloond worden. Daarom is er nu ook de rubriek "skoep of the day", waarbij
de maker van deze beelden 250 euro kan verdienen.
Skoeps heeft, aldus Marcel Houtman van
het bedrijf, ook een maatschappelijke rol te vervullen. In Afrika bijvoorbeeld
kunnen mensen met goedkope middelen (gewoon hun mobieltje, waarmee zij
een kort videofragment kunnen opnemen) een reportage maken en doorsturen.
Kijk zelf maar eens bij de rubriek "buitenland", waar je "Voices of Africa"
vindt. Dit project is nu 6 maanden oud, en op onderstaande link vind je
een samenvatting van het werk dat al verricht werd.
http://www.skoeps.nl
http://www.skoeps.nl/index.php?module=Item&func=show&id=30057
UGC: SKOEPS, EEN PRAKTISCH VOORBEELD
VAN MOGELIJKE INKOMSTEN
Skoeps is ook een mooi voorbeeld van de
verschillende manieren waarop de "user generated content" ten gelde gemaakt
kan worden. Eerst en vooral advertenties: banners, op de site, pre-roll
reclame (een kort reclamefilmpje dat vertoond wordt vooraleer de "hoofdfilm"
begint), vertoning van de filmpjes op andere sites à la YouTube,
een speciale videoplayer die je op je eigen website kan zetten, enz. Maar
ook cross-media deals zijn mogelijk, waarbij er bijvoorbeeld afspraken
gemaakt worden met de organisator van een evenement. Skoeps stuurt reporters
naar dat evenement, en maakt een speciale pagina rond het evenement, waarop
die beelden komen (met uiteraard de nodige banners).
Een andere bron van inkomsten ligt bij
'content licensing': afspraken met andere nieuwssites. Zij mogen gratis
de filmpjes plaatsen, waardoor die een grotere zichtbaarheid krijgen. In
ruil worden de inkomsten van de pre-roll advertenties gedeeld.
En tot slot is Skoeps er ook in geslaagd
om de achterliggende technologie van de website in licentie te geven; zo
maakt "Ik op tv" van Endemol gebruik van de skoeps-technologie.
Tussen haakjes nog dit: hoe zit het met
de auteursrechten van de filmpjes op die sites? Zijn die het eigendom van
de maker van het filmpje, of van Skoeps? Wel, dat is eigenlijk wel slim
bekeken bij deze site, want de reporters tekenen een akkoord dat zij de
auteursrechten afstaan aan Skoeps.
De site is nu een 30 maanden bezig, en
verwacht tegen oktober 2008 een "positieve cashflow" te hebben, zoals dat
heet. Maar dat wil niet zeggen dat ze tegen dan de investeringen terugverdiend
hebben...
http://www.ikoptv.nl
http://www.skoeps.nl
UGC: BAKERSFIELD: HOE EEN KRANT KAN
OMGAAN MET UGC
Nog
een praktijkvoorbeeld. Bakersfield. Dat stadje in de VS, ten noorden van
Los Angeles, heeft een bevolking van 330.000 mensen. Niet echt een stad
waar je high tech en baanbrekende initiatieven op internet-gebied zou verwachten
van een krant - vooral niet als je weet dat de eigenaar een dame is van
65 jaar oud. Nochtans had zij het verstand om een speciale afdeling op
te richten om nieuwe initiatieven te onderzoeken en uit te testen.
En zo ontstond in 2004 The Northwest Voice,
een van de eerste "citizen journalism" initiatieven van een Amerikaanse
krant. Hierbij wordt de inbreng van de lezer aangemoedigd. De voetbalclub
van zoonlief mag dan al niet in 1e nationale staan, maar er zijn wel degelijk
mensen geïnteresseerd in wat deze club doet, welke resultaten zij
haalt. Artikels over recepten, tuinieren, enz: het is een levende community
daar in Bakersfield. En die "community" mag je letterlijk nemen, want de
krant heeft echt een gemeenschap à la MySpace uitgebouwd, waarvan
26.000 mensen nu lid zijn, wat 8% is van de bevolking.
Door het succes van deze communities werden
afzonderlijke poten opgericht, waarvan Bakotopia een van de meest succesvolle
is. Deze site richt zich vooral tot jongeren (18-35), en het was de bedoeling
om geen "brand pollution" (vervaging van het merk) te krijgen met het oorspronkelijke
merk, de gewone krant. Nu zijn er in totaal 9 verschillende aparte sites,
met elk een eigen niche publiek.
Binnen deze aparte sites zijn er zelfs
"sterren" ontstaan - mensen die een eigen "uitzending" hebben, wekelijkse
video's bijvoorbeeld, vidcasts à la Rocketboom. En er is zelfs een
Spaanssprekende spin-off site gelanceerd.
Deze hele machine van door de gebruikers
aangeleverde content vereist een robuuste technologie, een CMS of content
managing system waarbij gebruikers gemakkelijk hun content kunnen uploaden,
de beheerders een overzicht krijgen van wat wel/ niet gepubliceerd is,
en heel snel kunnen inspelen op de nieuwe aangeleverde content, zodat die,
mits de nodige controle, toch snel online kan staan.
Een voorbeeld waarbij de kranten hier
ten lande toch even mogen stilstaan...
P.S. Laat ons even weten wat u denkt over
onze reportage over UGC: vervelend, boeiend of... ?
Op de website van Don Pacheco van The
Bakersfield Californian vind je de dia's van de presentatie die Don gaf
van "zijn" krant. Boeiend materiaal!
http://www.bakersfield.com/
http://www.bakotopia.com/
http://futureforecast.com/danpacheco/presentations/DigitalTransformation01302008.ppt
UGC: NOGMAALS GELD
Na de ontspanning van deze twee praktijkvoorbeelden
even terug naar de theorie. User generated content is een mooi concept,
maar het is wel de bedoeling dat er geld mee verdiend wordt, wil zo'n UGC
site overleven en groeien. Een van de projecten die onderzoeken welke bedrijfsmodellen
mogelijk zijn met UGC is CoComedia. Olivier Braet sprak in Brussel over
het project, en wij hebben alvast enkele interessante stellingen en uitspraken
genoteerd:
- Het bedrijfsmodel van UGC is meestal
gebaseerd op inkomsten uit advertenties. Maar dit heeft enkele nadelen.
Eerst en vooral: het is de middelman die met de meeste inkomsten gaat lopen
- in de meeste gevallen is dat Google, de adverteermakelaar. Bovendien
zijn advertenties en reclame erg onderhevig aan recessie: als het wat minder
goed gaat, dan is reclame een van de eerste dingen waarop bespaard wordt.
- Zelfs bij UGC is het nog altijd een
zaak van passiviteit. Je kan immers het web afsurfen op verschillende manieren:
passier consumeren (niets doen, alleen content opzuigen); actief een site
bezoeken (een score geven met thumbs up/down bijvoorbeeld, of tags plakken
op onderwerpen); of je kan creatief zijn, en zelf content aanleveren. Dit
gaat ook op voor een site zoals Digg. Slechts een kleine groep is daar
actief. 1% van de gebruikers brengt de meeste content aan. 10% van de bezoekers
houdt zich bezig met het geven van een score, of tags, en 90% is een passieve
bezoeker.
- Wie content wil aanbieden op het web,
concentreert zich best niet op de 1% professioneel gemaakte content voor
een niche publiek, en de zogenaamde "long tail", de lange staart mensen
die allemaal wel ergens hun gading vinden. Ook dit wordt door Digg bewezen.
Niet het "head" of de "tail", maar de dikke buik, de middenmoot, daarop
moet men zich concentreren.
- Ook het commentaar geven op artikels
en het stemmen (thumbs up/down) behoort dus tot de user generated content.
Sommige uitgevers overwegen die scores te laten meetellen bij het verlonen
van hun redacteurs: wie een artikel schrijft dat veel gelezen wordt, wordt
beloond, en degene met artikels die niet gelezen worden, gestraft. Onze
persoonlijke bedenking hierbij: dat lijkt op het eerste zicht een eerlijk
systeem, tot je gaat kijken welke artikels er bijvoorbeeld bij de kwaliteitskrant
De Standaard het meest gelezen worden op de website: dat zijn niet de artikels
met diepgang, wel de branden, moorden en society artikels. En is dat wat
wij van onze pers verwachten?
http://www.digg.com/news/technology/popular/365days
http://cultuurlab.be/projects/cocomedia/
http://www.fleetproject.be/nl/home/
UGC: PRAKTIJKVOORBEELD: BILD (1)
Nog
een mooi praktijkvoorbeeld van UGC is AvaStar, een project van de Duitse
krant Bild dat een eigen krant uitgeeft in de virtuele wereld van Second
Life. Tijdens de conferentie was het de bedoeling dat Dominique Deckmyn
een interview zou afnemen via Skype van Rowan Barnett van Avastar/Bild,
een gesprek dat zou plaatsvinden in Second Life. Maar door technische problemen
(tja, een live voorstelling, wat wil je!) lukte enkel de klank, geen beeld.
Wat niets afdeed aan de interessante informatie die wij tijdens het interview
vernamen.
Eerst even wat achtergrond over Second
Life: einde 2006/begin 2007 was er heel veel hype rond SL, nu is het gelukkig
wat gekalmeerd. Er zijn 12,5 miljoen gebruikers in totaal geregistreerd
in SL, doch er zijn slechts 600.000 van hen echt actief te noemen. De reden:
SL is nu eenmaal een virtuele wereld in 3D, en dat vergt enorm veel computerkracht;
niet iedereen heeft een computer met de laatste nieuwe snufjes en de nieuwste
technologieën..
De meesten internauten gebruiken Second
LIfe als een veredelde chatroom, waar het leuk is om te vertoeven. Hun
gemiddelde leeftijd is 32 jaar, dus echt jong zijn de inwoners van SL niet
te noemen.
Bedrijven hebben zich ook tot SL gewend,
en hun redenen daarvoor waren heel uiteenlopend. Sommigen deden het gewoon
als goedkope publiciteitsstunt. Anderen zagen niet echt het nut in van
hun aanwezigheid in SL, maar gingen toch, omdat zij bang waren de boot
te missen. En dan is er de derde groep, de bedrijven die echt geloven in
een toekomst van Second Life, en menen dat hun bedrijf daar thuishoort.
Tot zover de achtergrond van SL.
http://www.secondlife.com
UGC PRAKTIJKVOORBEELD: BILD (2)
Een bedrijf dat vond dat het een toekomst
heeft in Second Life is de uitgever BILD. Deze Duitse uitgever brengt een
heuse krant uit in Second Life, de AVASTAR. Die kan je in verkoopsautomaten
her en der in SL verkrijgen, volkomen gratis. Er komt elke week een nieuwe
editie uit, en er zijn er al 59 verschenen. Elke editie telt 40 pagina's,
vol nieuws over Second Life. De krant is in .pdf formaat, en kan ook buiten
SL bekeken worden, via het web.
Wie schrijft er voor Avastar? Er zijn
7 medewerkers in Berlijn, en 25 die in Second Life zitten en uit de hele
wereld afkomstig zijn. De helft van de krant bestaat uit user generated
content, afkomstig van de andere bewoners van SL; sommigen krijgen hiervoor
een vergoeding - in Linden dollars dan wel te verstaan, de munteenheid
van deze virtuele wereld. En er is zelfs een heuse redactiekamer in SL
waar de reactie bijeenkomt om over de volgende editie van de krant te vergaderen.
De deadlines zijn echter niet virtueel, wel reëel.
Maar is zo'n SL krant dan geen fantasietje,
waarin iedereen zomaar wat hersenspinsels kwijt kan? Neen, de berichten
in de krant zijn wel degelijk reëel. Het gaat immers om gebeurtenissen
die zich écht afspelen in Second Life, bijvoorbeeld het feit dat
er opgetreden wordt tegen de virtuele banken die er de laatste tijd opgedoken
waren en geld leenden aan SL-inwoners, zonder de nodige waarborgen daar
tegenover te kunnen stellen, over eigendomsrechten, virtueel protest, enz.
Echte gebeurtenissen, in een virtuele wereld.
Het principe van verslaggeving over de
gebeurtenissen in een virtuele wereld zou trouwens ook op andere online
communities toegepast kunnen worden. Momenteel heeft Bild echter nog geen
business model - inkomsten zijn er immers niet, want de krant is vrij,
en toch moeten ook de medewerkers betaald worden. Bild bezit de Avastar
echter als een project op lange termijn, en wij geven de uitgever groot
gelijk, en bewonderen hem voor zijn moed om in dit project te investeren.
Met Avastar besluiten wij ons verslag.
De conferentie bevatte nog veel meer interessante feiten en cijfers, maar
het zou ons te ver leiden om het in het bestek van dit e-zine hierover
te hebben. Wij hebben getracht je toch een beetje de verschillende aspecten
uit te leggen van user generated content - de mogelijkheden, maar ook de
valkuilen, en ook de problematiek van de kranten die zich met deze "concurrent"
geconfronteerd zien. Wij hopen in elk geval je te kunnen boeien met onze
artikelenreeks, en vragen je eerlijke mening: voor herhaling vatbaar?
http://www.the-avastar.com/slife/jsp/microsite/pages/index.jsp
TRIESTE EVOLUTIE: EUROPA NIEUWE KONING
VAN DE SPAM
Volgens Symantec is 44% van alle spam
die wereldwijd verstuurd wordt nu afkomstig van Europa. Wij hebben daarmee
de VS ingehaald, en dat al drie maanden lang. In november was het land
van Uncle Sam nog de grootste spammer, met 46%, maar het is nu teruggevallen
tot 35,1%.
Het ergste van al is dat dit eigenlijk
niet wil zeggen dat de Amerikanen minder spam versturen, neen: de total
hoeveelheid spam is gewoon blijven toenemen, en Europa is verantwoordelijk
voor die aangroei. Oorzaak: de inburgering van breedband.
Symantec wijst trouwens nog op het feit
dat botnets nog altijd een erg belangrijke rol spelen bij het verspreiden
van spam. Het tijdperk van de doe-het-zelf spammer, die vanuit zijn woonkamer
aan "huisvlijt" spam deed, is voorbij - nu zijn het groepen spammers, die
min of meer met elkaar verwant zijn, malware schrijvers, en mensen die
toegang verkopen tot hun botnets, die het spam-landschap bepalen. Met andere
woorden: de spammers zijn pro's geworden!
http://arstechnica.com/news.ars/post/20080206-all-hail-europe-the-new-king-of-spam.html
http://www.symantec.com/content/en/us/enterprise/media/security_response/whitepapers/Symantec_Spam_Report_-_February_2008.pdf
MICROSOFT EN YAHOO: WAT MET DE PROGRAMMEURS?
Je hebt het allicht gelezen: er zijn grote
verschuivingen op til in het internet. De ene gigant, Microsoft, wil de
andere gigant, Yahoo, overkopen. Het heeft daarvoor 44 miljard dollar over,
en zou zelfs bereid zijn om, voor het eerste in zijn bestaan, geld te gaan
lenen om die transactie af te ronden.
Volgens sommige waarnemers zou die overname
vooral ingegeven zijn doordat Microsoft geïnteresseerd was in de gebruikers
en de adverteerders van Yahoo. Maar andere bronnen menen dan toch ook te
weten dat Ray Ozzie, de belangrijkste software architect bij Microsoft,
ook de ontwikkelaars bij Yahoo graag onder de hoede van Microsoft zou willen
stellen.
Maar dan zit je, nog volgens die waarnemers,
met twee verschillende bedrijfsculturen. Microsoft legt altijd de nadruk
op bedrijfseigen systemen, die het angstvallig en hardnekkig bewaakt. Yahoo
daarentegen heeft een cultuur van open broncode.
En anderzijds is het zo dat Microsoft
een heel team erg trouwe medewerkers heeft, terwijl het bij Yahoo eerder
een tamelijk groot verloop is van personeel.
Nu, eerlijkheid gebiedt ons hieraan toe
te voegen dat heel wat van de diensten en websites die nu eigendom zijn
van Yahoo en die open source zijn, eigenlijk niet ontworpen werden door
de Yahoo-medewerkers zelf, maar gewoon het resultaat zijn van aankopen
- denk maar aan Flickr en Delicious.
Wat de mogelijke gevolgen zouden zijn
van een fusie tussen Microsoft en Yahoo, daarover kan je meer achtergrond
lezen in dit artikel van PC World. En tussen haakjes: die fusie staat nog
helemaal niet vast, want Google wil natuurlijk graag een stokje in de wielen
steken!
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/142171/microsoftyahoo_deal_what_about_developers.html
NU OOK EEN VIJFDE KABEL GEBROKEN
Het
wordt nu toch echt wel creepy. Verleden week werd het internetverkeer in
verschillende landen rond de Perzische Golf zwaar verstoord doordat er
twee onderzeese kabels beschadigd werden. Eerst heette het dat een schip
bij zwaar weer zijn ankers uitgeworpen had voor de kust van Egypte, en
daarbij de kabels beschadigd had. Dat bericht werd later dan weer ontkend,
omdat er volgens de Egyptische overheden geen schip in de buurt was op
het moment dat de beschadiging plaatsvond.
Dan kwam er afgelopen weekend nog een
derde kabel bij die schade opliep, en zondag nog een vierde, alhoewel de
schade aan die laatste wel meeviel.
Maar zoveel kabels die plots in dezelfde
regio schade opliepen, dat begon toch wel wat verdacht te lijken, en er
verschenen artikels in de pers over een mogelijk complot - waarbij het
scenario dat de VS deze kabels opzettelijk beschadigd had om internettoegang
in sommige landen te verstoren, en zelfs een invasie voor te bereiden,
de boventoon voerde.
Het werd woensdag echter nog erger: nu
zou er ook een vijfde kabel beschadigd zijn, waardoor de internettoegang
tot Iran haast onmogelijk zou worden. En dat geeft natuurlijk nog meer
brandstof aan de speculaties van een complot van de VS...
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle.asp?xfile=data/theuae/2008/February/theuae_February155.xml§ion=theuae
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=10598
http://www.engadget.com/2008/02/06/cut-four-undersea-cables-shame-on-you-cut-a-fifth-also-shame/
NIEUW IDEETJE VAN RIAA: COPYRIGHT FILTERS
OP DE PC VAN DE EINDGEBRUIKER
In de strijd tegen piraterij zijn er al
zoveel ideeën uitgetest. De kopieerbescherming of DRM heeft ondertussen
bewezen dat zij niet deugt: wie toch wil pirateren, wordt er niet door
afgeschrikt, en DRM hindert enkel maar de brave burgers in het ten volle
genieten van hun muziek.
Het nieuwste idee is het filteren van
content, aan de hand van een digitaal watermerk dat ingebakken zou worden.
Eerst werd geopperd dat het dan de ISP, jouw provider, zou zijn die deze
filtering moet uitvoeren. Maar daar wordt stilaan van terug gekomen. Eerst
en vooral is er de ethische kant: eens er begonnen wordt met filteren,
dan is het hek van de dam. De rol van de ISP was van oudsher enkel die
van een doorgeefluik, dat zich niets aantrok van de natuur van de zaken
die door het luik gingen. Eens men begint te filteren, wordt de ISP verantwoordelijk
gesteld voor zaken die hij ongewild toch zou doorlaten, en wordt de taak
van de ISP zo ingewikkeld, dat hij een veel hoger abonnementsgeld zou moeten
vragen om al die belangrijke taken toch te kunnen uitvoeren, zonder failliet
te gaan.
Bovendien is zo'n filtering enkel mogelijk
op niet-versleutelde bestanden. Slimme piraten versleutelen natuurlijk
de bestanden wanneer zij die via het netwerk sturen, en dan hebben die
filters geen zin meer. Daarom wordt nu gedacht aan nog een andere manier
om te filteren: op het niveau van de gebruiker, die voortaan de filter
op zijn eigen pc zou moeten installeren.
Hoe krijg je de gebruiker echter zo gek
om zulke filters toe te staan op zijn pc? Volgens het RIAA moet het idee
gewoon verkocht worden aan de internaut - die installeert immers toch ook
filters op zijn pc om virussen en malware te weren?
Of het zo simpel is, laten wij in het
midden. Lees meer achtergrond over deze nieuwe denkpiste van het RIAA bij
Ars Technica.
http://arstechnica.com/news.ars/post/20080207-riaa-boss-spyware-could-solve-the-encryption-problem.html
BEVEILIGINGSEXPERTS: ACTIVEX GEWOON
UITSCHAKELEN
De Amerikaanse afdeling van CERT (Computer
Emergency Readiness Team) waarschuwt ervoor dat er zoveel bugs zitten in
de plug-in technologie die Microsoft in haar IE browser gebruikt, dat het
vlakaf beter is om alle ActiveX controlers maar meteen uit te schakelen.
Verleden week werden immers drie nieuwe
zwakke plekken ontdekt in ActiveX: twee in de software om foto's te uploaden
naar Facebook of MySpace, en een andere in de code van de Music Jukebox
van Yahoo. De week daarvoor waren er nog twee fouten gevonden in ActiveX
controles.
Omdat het aantal zwakke plekken maar bleef
goeien, trokken de beveilgingsexperts aan de alarmbel. US CERT ging zelfs
voluit voor een advies om de hele ActiveX uit te schakelen - wat je doet
door bij IE onder Tools, Internet Options, op het tabblaadje Security te
klikken, daar Internet te selecteren, en de schuifregelaar te verschuiven
naar maximum.
Denk er wel aan dat je, door ActiveX uit
te schakelen, ook sommige tools op websites die je vaaak bezoekt en die
gebruik maken van ActiveX, eveneens uitschakelt...
http://www.pcworld.com/article/id,142201/article.html?tk=nl_dnxnws
DISPUUT OVER AFBEELDINGEN VAN MOHAMMED
IN WIKIPEDIA
In
godsdiensten zijn er gradaties. Sommigen interpreteren hun godsdienst vrij,
en hebben oog voor het feit dat anderen niet dezelfde mening toegedaan
zijn. Anderen interpreteren hun godsdienst eng, en laten geen andere mening
toe. De laatste tijd ontstaan er geregeld discussies over wat nu het beste
is: eerbied hebben voor een godsdienst, en de belijders van die godsdienst
hun vrijheid laten om hun godsdienst op hun eigen manier te beleven (zelfs
als dat indruist tegen ons eigen mensbeeld, denk maar aan de hoofddoeken
en de positie van de vrouw in sommige godsdiensten), of er juist streng
tegen in gaan. De maatschappelijke discussie wordt gevoerd over deze punten,
en dat is goed: men moet zijn eigen mening durven te toetsen, en trachten
tot een consensus te komen.
Nu is er weer een dispuut ontstaan, dat
opnieuw een maatschappelijke discussie vergt. Het gaat over een artikel
in Wikipedia, over de islam, waar de profeet Mohammed afgebeeld staat.
Het zijn, om duidelijk te zijn, geen spotprenten, maar afbeeldingen die
door moslims zelf gemaakt werden in vroegere eeuwen. Maar blijkbaar zijn
er andere moslims die hun godsdienst zo interpreteren dat er geen afbeeldingen
van Mohammed, of eender ander welk levend wezen (zelfs een dier) gemaakt
mogen worden.
Wat nu? Moet Wikipedia deze afbeeldingen
verwijderen of niet? Het debat zal in de volgende weken ongetwijfeld verhit
gevoerd worden...
http://www.heise.de/english/newsticker/news/103059
|
Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter! |
T-SHIRT LICHT OP WANNEER DE LIEFDE ERAAN
KOMT!
Binnenkort
is het Valentijn. De liefde en romantiek vliegt je rond de oren. De nadruk
ligt op hartjes, samenhoren, samen zijn. En voor de mensen die echt niet
zonder elkaar kunnen, is er deze T-shirt: de 8-bit Dynamic LIfe Shirt.
Die bevat een rij hartjes op de front.
Wanneer je niet in de buurt bent van je geliefde, dan zullen er slechts
twee hartjes oplichten. Maar kom je in de buurt van je geliefde (die uiteraard
ook zo'n T-shirt moet aan hebben) dan gaan alle vijf hartjes op de
shirt aan het flikkeren. Erg opvallend, maar wellicht niet meteen getuigend
van discrete, goede smaak.
Maar wie met zo'n shirt zijn aanhankelijkheid
aan zijn partner wil betuigen, vooral nu met Valentijn - voor ons niet
gelaten!
(afbeelding: crave.cnet.com)
http://crave.cnet.com/8301-1_105-9863274-1.html?part=rss&tag=feed&subj=Crave
DRAAGBARE HARDE SCHIJF MET PASWOORD
Een Japans bedrijf heeft een draagbare
harde schijf uitgebracht die ook een ingebouwd klaviertje bevat, waarop
je een PIN-code kan intikken. Het is een harde schijf die je via de USB
poort kan aansluiten, maar die eigenlijk meer op een mini safe lijkt. Aan
de ene kant van het toestel vind je namelijk een aanraakscherm, waarop
je een PIN code van maximaal 6 karakters kan intikken op het klavier van
9 cijfers + 0. Wanneer je de drive aansluit op een PC zonder de PIN-code
in te tikken, dan zal de harde schijf niet herkend worden.
Voorlopig is nog niet geweten of de schijf
ook buiten Japan te verkrijgen zal zijn. Het lijkt ons in elk geval een
goed idee, en wij denken wel dat er een markt zou bestaan voor deze externe
schijven...
http://www.pcworld.com/article/id,142110/article.html?tk=nl_dnxnws
LOC8TOR: NOOIT MEER IETS KWIJT!
Wij hadden het er eerder over, naar aanleiding
van een artikel bij The Daily Gizwiz: de Loc8tor. Dat is een toestel waarmee
je nooit meer het noorden kwijtraakt: dingen, maar ook mensen die door
de Loc8tor 'bewaakt' worden, vind je meteen terug.
De loc8tor bestaat uit een terminal die
op een mobiele telefoon lijkt, gekoppeld aan aparte kleine 'bakens', die
een elektronische identificatiechip bevatten. Die bakens bevestig je natuurlijk
op de voorwerpen of wezens die je wil bewaken (je hond, je bril, je sleutels,
de afstandsbediening van je tv...), en op het scherm kan je zien op welke
afstand zich dit baken bevindt. Gedaan dus met alle kussens van de sofa
om te draaien om de afstandsbediening te vinden!
Maar er is ook de Lok8tor Plus, die je
kan instellen op een bepaalde afstand. Overschrijdt het voorwerp of het
wezen dat bewaakt wordt die afstand, dan gaat er een alarm af.
Handig? WIj vinden in elk geval van wel.
De prijs is niet echt goedkoop: 90 euro voor de Loc8tor, 150 euro voor
de Loc8tor plus, twee gewone bakens kosten 37 euro, en twee "alarm" bakens
kosten 45 euro. Maar als het om gemoedsrust gaat, dan is misschien geen
prijs te hoog...
http://www.bytecom.be/press/locator
NEDERLANDSE UITVINDING: ROBOT VULT UW
TANK
Ach,
waar is de tijd toen u het terrein van een tankstation op kon rijden, er
een tankbediende rechtsprong om uw sleuteltjes in ontvangst te nemen, en
uw tank met benzine (of diesel) vulde, terwijl u rustig in uw auto uw krantje
kon lezen? Geen vuile handen, geen gesukkel met druppende kranen...
Wel, dankzij enkele slimme Nederlanders
zal die tijd misschien wel terug komen. Zij hebben namelijk, zo weet een
Australische site te melden, een robot uitgevonden die in uw plaats de
tank kan vullen. Bij het naderen van het station zal de robot uw auto observeren,
en vergelijken met zijn database van bestaande modellen, om de plaatsing
van de benzinedop te weten te komen - en natuurlijk ook of uw wagen
benzine behoeft of diesel.
Een robotarm die voorzien is van verschillende
sensoren zal daarop uit de benzinepomp te voorschijn komen, de benzinedop
openen, de kraan vastpakken en voorzichtig naar de opening van uw benzinetank
leiden.
"Ik was op een boerderij en zag hoe een
robot-arm een koe molk. Als een robot dat kan doen, waarom zou hij dan
geen benzinetank kunnen vullen?" aldus een van de ontwikkelaars, Nico Van
Staveren.
http://www.smh.com.au/news/technology/dutch-invent-robot-to-fill-your-tank/2008/02/05/1202090378971.html
NIEUW BEDRIJF BESTRIJDT BOTNETS
Een startend bedrijf, dat ook steun kreeg
van het Amerikaanse leger, zal binnenkort testen uitvoeren met een beveiligingstool
die erg belangrijk zou kunnen worden in de strijd tegen botnets: de "signature",
het kenmerk waaraan malware herkend kan worden, zou namelijk automatisch
herkend en verfijnd kunnen worden.
Nemean Networks heet het bedrijf dat deze
immense taak op zich genomen heeft; het heeft inspiratie gevonden voor
haar naam bij Herculus en zijn 12 werken - het eerste werk is namelijk
het doden van de leeuw van Nemea.
De grote moeilijkheid bij deze automatisering
van de signatures is het vermijden van "false positives" - dat de software
geen onschuldige dingen zou gaan identificeren als een virus of andere
malware. En volgens eerste testen zou de software van Nemean even efficiënt
werken als andere antivirussoftwares, maar zou het geen enkele valse melding
gemaakt hebben.
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/142135/startup_battles_botnets.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herakles_%28mythologie%29
Uw advertentie
hier? Groot of klein bedrijf: onze prijzen zijn klein,
de impact van
uw boodschap is groot.
Vraag onze tarieven:
adverteren@netties.be
|
Nieuws in een notedop |
*** Magnetische velden van iPods en andere
draagbare players vormen dan toch geen gevaar voor pacemakers.
http://www.pcworld.com/article/id,142113/article.html?tk=nl_dnxnws
*** eBay verhoogt tarief, verkopers boos
en dreigen een week lang hun artikels terug te trekken van de veilingsite.
http://www.pcworld.com/article/id,142069/article.html?tk=nl_dnxnws
*** Antivirusbedrijven verenigen zich om
anti-malware standaards vast te leggen die bij testen gebruikt moeten worden
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=080205004
*** Electronic Artists belooft dat het
minder "vervolgseries" zal maken, maar meer originele games zoals Spore.
Het veracht ook dat de PS3 het beter zal doen dan de Xbox.
http://www.pcworld.com/article/id,142170/article.html?tk=nl_dnxnws
*** Intel stopt maar leifst 2 miljard transistoren
op haar nieuwe Itanium chip
http://www.pcworld.com/article/id,142155/article.html?tk=nl_dnxnws
*** Nieuw mooi woord: "tikfoutprofiteurs".
Die verdienen miljoenen per maand aan internauten die domeinnamen van bekende
bedrijven fout intikken.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/49760
*** Speciale aanbieding van TomTom: TomTom
GO 720 T plus gratis hotelovernachting, in samenwerking met weekendjeweg.be,
voor 449 euro incl. BTW
http://www.weekendjeweg.be
*** Buma/Stemra gaat dit jaar alle sites
van Nederlandse bodem controleren op gebruik van beschermde muziekwerken.
Ook blogs worden aangepakt.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/49781
|
Audio op het Internet |
BLUBA LU
[lounge] Deze artiest is afkomstig van
Bulgarije, en maakt de coolste loungemuziek die bestaat. Zware, trage drum,
een etherische synthesizer, en een vrouwenstem. Muziek valt te beluisteren
bij MySpace, waar je ook enkele muziekvideo's vindt. Free me is heel intiem,
Breath heeft dan weer een dreigender ritme.
http://www.blubalu.net/label/
http://www.myspace.com/blubalu
WEATHER PENDING
[easy
listening / lounge] Opnieuw prachtige muziek, met een heel verzorgd arrangement
waarboven een damesstem zweeft. Het Perfect Weather bijvoorbeeld is een
mooi voorbeeld van lounge, terwijl Complicated Two meer easy listening
is. Beide songs kan je op de site apart aankopen voor 0,99 $ via PayPal.
http://www.myspace.com/weatherpending
PREFADE LISTENING
[Lounge] Een erg sexy lounge song is "rise
and fall" dat je, naast enkele andere songs, kan beluisteren op de MySpace
site van deze band. Opnieuw erg zware drums, en een stem die vaak meer
vertelt dan zingt. Knap. De muziek kan ook aangekocht worden bij iTunes
een Amazon
http://www.myspace.com/prefadelistening
KOREV
[ambient] Om het goed te maken dat je
van de andere artiesten zo goed als geen enkele gratis song hebt kunnen
downloaden, een artiest waarvan je het hele repertoire gratis mag hebben:
Korev. Geen lounge, maar wel ambient muziek, erg sferisch. Klik een song
aan, en je krijgt een nieuw venster met de keuze: toevoegen aan playlist,
bewaren op schijf. En je hebt wel meer dan 20 songs gratis!
http://www.electrobel.fr/artist/172
Menigeen die het ver gebracht heeft,
dankt dit meer aan zijn kennissen dan aan zijn kennis.
- Cees Buddingh', Nderlands auteur-
|
|
NUTTIG VOOR DE PRO: IP BLACKLIST CHECK
Deze week aandacht voor enkele sites die
de IT-professional voorzeker in zijn bookmarks moet zetten - als ze er
al niet in staan! Om te beginnen deze site: heeft je bedrijf problemen
met het verzenden van mail, dan zou dat kunnen zijn omdat het om een of
andere reden op een blacklist (zwarte lijst) beland is. Op deze site kan
je het IP-nummer van de server van het bedrijf controleren bij meer dan
140 DNS zwarte lijsten.
[Taal: Engels]
http://www.mxtoolbox.com/blacklists.aspx
NUTTIG VOOR DE PRO: SECUNIA
Wil
je op de hoogte blijven van de beveiligingsbulletins die bedrijven uitsturen,
en waarin mogelijk gevaarlijke lekken gemeld worden, zonder de sites van
alle bedrijven een voor een te moeten aflopen, dan is Secunia erg handig,
want deze pagina verzamelt al deze bulletins en rangschikt ze chronologische.
[Taal: Engels]
http://secunia.com/historic_advisories/
NUTTIG VOOR DE PRO: DNS STUFF
Een mengeling van allerlei DNS-diensten,
zoals spam database lookup, gewone en omgekeerde DNS lookup, een email
test die controleert of er problemen zijn bij het verzenden van een mail
naar gebruikers of een domein, DNS Report om te zien of er een probleem
is met je DNS hosting, Whois Lookup, enz.
[Taal: Engels]
http://www.dnsstuff.com/
NUTTIG VOOR DE PRO: INFORMED NETWORKER
Deze site kan je het best vergelijken
met Digg, want ook hier dragen deelnemers artikels aan die elders verschenen
zijn, en bepalen zij zelf welke artikels de frontpagina halen. Met dit
verschil: de artikels gaan over tech zaken. Hier vind je tips, aankondigingen
van nieuwe programma's, enz. Voor de geïnteresseerde techneut en de
gepassioneerde liefhebber.
[Taal: Engels]
http://www.informednetworker.com/
NUTTIG VOOR DE PRO: PROTONIC
Deze online community biedt gratis technische
ondersteuning voor computergebruikers; internauten van over de hele wereld
kunnen hier vragen voorleggen, en de tech staf, die volledig uit vrijwilligers
bestaat, probeert die te beantwoorden. Dat advies is gratis, maar donaties
van tevreden gebruikers worden wel aanvaard (hint!)
[Taal: Engels]
http://help.protonic.com/
NUTTIG VOOR DE PRO: LINUXQUESTIONS.ORG
Omdat wij onze vele Linux-lezers niet
willen vergeten, deze site: hier kan je terecht met vragen die je altijd
wilde stellen over LInux: toepassingen, programmeren, beveiliging, enz.
[Taal: Engels]
http://www.linuxquestions.org/
NUTTIG VOOR DE PRO: 5 STAR SUPPORT
Nog een site waar je gratis terecht kan
voor oplossingen voor je problemen. Deze site heeft met name een erg goede
verklarende lijst van computertermen en acroniemen, en ook een goede "tips,
tricks & tweaks" sectie.
[Taal: Engels]
http://www.5starsupport.com/
NUTTIG VOOR DE PRO: ANNOYANCES.ORG
Zoals
de naam het zegt, is deze site een verzameling van oplossingen die aangebracht
werden door gebruikers voor veel voorkomende problemen bij Windows. Wij
hebben hier al talloze goede tips gevonden!
[Taal: Engels]
http://annoyances.org/
NUTTIG VOOR DE PRO: OPTAROS
Optaros is een bedrijf dat adviseert over
open source producten en die integreert in de bestaande structuur van bedrijven.
Het heeft een cataloog opgesteld van open source projecten die volgens
haar IT-managers moet helpen om het kaf van het koren te scheiden wanneer
zij beroep willendoen op gratis software. De cataloog bespreekt 262 open
source projecten, netjes ingedeeld naar besturingssysteem, infrastructuur
oplossingen, enz.
[Taal: Engels]
http://www.optaros.com/
WERKEND LICHAAM: HET LICHAAM ALS BEWEGINGSAPPARAAT
Een
gezondheidssite, die je informatie geeft over je lichaam, en ook over wat
er fout kan gaan. HOe werken spieren, botten, pezen en gewrichten, hoe
hou je je lichaam in conditie, maar ook: aan welke verplichtingen moeten
behandelaars, patiënten en werknemers zich houden?
[Taal: Nederlands]
http://www.werkendlichaam.nl/
BYPASS: VRIJE TOEGANG
Een handige site: gewoon hier naartoe
surfen, het adres intikken van een site waartoe je geen toegang hebt omwille
van geografische restricties en kijk: o wonderbaarlijk heb je terug toegang.
(Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://ibypass.net/
DROPSEND: GROTE BESTANDEN VERSTUREN
Misschien staat deze website ook al in
je bookmarks, maar wij geven hem toch nog maar eens mee, voor wie deze
handige webtool nog niet kent. Via deze site kan je namelijk bestanden
die zo groot zijn dat je ze niet via gewone mail versturen kan, toch bij
je bestemmeling krijgen, door het systeem van upload: je zet het bestand
op de site van DropSend, krijgt vervolgens een uniek adres voor dit bestand,
en stuurt dit adres door aan de bestemmeling. Die kan dan, aan de hand
van dit adres, je bestand gewoon ophalen op de site.
[Taal: Engels]
http://www.dropsend.com/
VRIJDAG FOTODAG : GDT FOTO
Een
fotosite met speciale aandacht voor dierfotografie. Bekijk zeker eens de
gallerijen met winnende wedstrijdfoto's. Schitterende foto's.
[taal : Engels, Duits] (Filover)
http://www.gdtfoto.de/
VRIJDAG ANIMATIEDAG : SLING
Een leuk spelletje. De intro is wel wat
aan de lange kant maar nadien kan je je hersenen breken op het vinden van
de juiste strategie om de 50 levels te doorslingeren.
[taal : Engels] (Filover)
http://sling.ezone.com/game.php
VRIJDAG FILMDAG : AANRIJDING IN MOSCOU.
Officiële website van deze nieuwe
Belgische film met in de hoofdrollen : Julian Borsani, Bob De Moor, Jurgen
Delnaet, Sofia Ferri, Johan Heldenbergh, Barbara Sarafian, Annemone Valcke.
In de Belgische zalen sinds : 30 januari
2008.
[taal site : Nederlands] (Filover)
http://www.aanrijdinginmoscou.be/
BEKENDE PERSONEN OP HET NET – HUN OFFICIELE
SITES
(een greep uit recente toevoegingen op
http://www.filover.be/celeb.html
) [Filover]
KATE TUNSTALL
Officiële website van deze Schotse
zangeres. Eind april 2008 komt ze naar België en Nederland.
http://www.kttunstall.com/
http://nl.wikipedia.org/wiki/KT_Tunstall
http://en.wikipedia.org/wiki/KT_Tunstall
GEERT MAK
Officiële site van deze Nederlandse
auteur o.a. bekend van zijn boek "In Europa" dat verfilmd werd en nu op
Canvas en VPRO te zien is.
http://www.geertmak.nl/
Uw advertentie
hier? Het kan! Vraag onze tarieven
adverteren@netties.be
|
|
*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.dedigitalerevolutie.tv/
- Podshow.com, verzamelplaats voor audio-
en video-podcasts
Podshow.com is het nieuwste project van
Adam Curry. Via deze site kan iedereen zijn postcast (audio of video) de
wereld insturen.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22256
- Weer een iPhone kloon uit China
Na
de iPhone komt er de HiPhone. En niet alleen de naam lijkt er op. Er is
sprake van een vrijwel identieke kopie uit China.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22486
- Korg KaossilatorTouchpad Synthesizer
Met dit kleine apparaatje kun je een heel
orkest nabootsen. Kijk de video, en verbaas je over de mogelijkheden van
deze kleine synthesizer.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22485
*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
- Batibouw 2008: BTicino My Home
blijft verder evolueren
Het domoticaconcept van BTicino, My Home,
blijft verder evolueren. Op Batibouw 2008 kan je de nieuwste producten
van nabij gaan ontdekken.
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3192
- Teppan Yaki trolley
JOKO - Teppan Yaki 697100: De teppan yaki
van Joko is een mobiele kook- en braadplaat die is gemonteerd op een...
http://www.elektrozine.be/functions/news.asp?lang=nl&pag=2&news=02%A32008&newsid=5180
- Sonos Charging Cradle: CC100
SONOS - Sonos Charging Cradle: Ontworpen
om uw Sonos afstandbediening in te plaatsen en op te laden. Gebruik d ...
http://www.elektrozine.be/functions/news.asp?lang=nl&pag=2&news=02%A32008&newsid=5168
*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/
- Een nieuwe Garmin Nuvifone
Deze Smartphone met touchscreen is het
eerste toestel van haar soort dat 3,5G integreert voor het surfen op het
internet, de overdracht van gegevens, het versturen van emails en uiteraard
persoonlijke navigatie.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=17824&style=34360
- Google beveiligt bedrijfsmails
Terwijl de betalende versie van Google
Apps niet het gewenst succes kent in de Verenigde Staten, zal de zoekmotor
trachten nieuwe klanten te veroveren door tools uit te brengen voor de
beveiliging van emails.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=17822&style=34360
- COMBELL stelt voor: toegang tot e-mail
en agenda via stemherkenning
Het hostingbedrijf COMBELL lanceert een
dienst die gebruikers in staat stelt hun e-mails, hun elektronische agenda
en de spraakberichten te raadplegen en te beheren via hun PC, smartphone,
webbrowser of ‘traditionele telefoon’.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=17821&style=34360
*** PC WORLD
http://www.pcworld.be
- Help! Outlook 2007 is zo traag!
Heel wat gebruikers klagen erover dat
Outlook 2007 zo traag reageert. Wij verzamelden 10 gouden tips om het logge
beestje wat aan te porren!
http://www.pcworld.be/nl/fiches/articles/windows--os/help-outlook-2007-is-zo-traag.cfm
- Demo 2008: even in de toekomst kijken
http://www.pcworld.be/nl/fiches/articles/internet/demo-2008-even-in-de-toekomst-kijken.cfm
- Werkt het Wiki-principe ook voor zakelijke
info?
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/internet/werkt-het-wiki-principe-ook-voor-zakelijke-info.cfm
*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/
- The Industry Standard herrijst uit zijn
as met een innovatieve toekomstvoorspeller
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5560
- Jongeren centraal op nieuwe webstek
Planckendael
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5558
- Gratis Wi-Fi in ruil voor reclame bij
Telenet
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5550
*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info
- Firefox 3 beta
http://www.computertaal.info/modules/news/article.php?storyid=2225
- Open Windows Vista box
http://www.computertaal.info/modules/news/article.php?storyid=2224
- Firefox commercial (video)
http://www.computertaal.info/modules/news/article.php?storyid=2223
*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net
- Buma: geen offensief tegen weblogs die
video embedden
http://pro.tweakers.net/nieuws/51756/buma-geen-offensief-tegen-weblogs-die-video-embedden.html
- Myspace tilt Nederlandse versie uit
bètafase
http://life.tweakers.net/nieuws/51753/myspace-tilt-nederlandse-versie-uit-betafase.html
- 'Band Mashups' doet Guitar Hero na
http://life.tweakers.net/nieuws/51752/band-mashups-doet-guitar-hero-na.html
|
Tips en trucs voor de PC/Internaut |
BETER
ZOEKEN MET GOOGLE: LINK:
Gebruik je deze tekst, in combinatie met
een webadres, dan kom je de sites te weten die naar deze bepaalde link
verwijzen. link:www.netties.be bijvoorbeeld, geeft een lijst met adressen
van websites die naar netties verwijzen.
Leuk om te weten wie er naar jouw website
verwijst, en hoe populair jouw artikels zijn!
http://www.google.com
BETER ZOEKEN MET GOOGLE: NUMMER BEREIK
Wil je een zoektocht ondernemen naar een
artikel, maar weet je de juiste nummer niet van dat artikel, enkel dat
het binnen een bepaalde reeks ligt, dan is ook hiervoor een syntax voorradig.
Wil je bijvoorbeeld een handleiding of
een driver voor een HP printer, maar weet je niet meer of het en 3650 of
een 3680 is, geef dan de volgende syntax in:
HP laserjet #3600..3700#
http://www.google.com
BETER ZOEKEN MET GOOGLE: SAFE SEARCH
Voeg je het voorvoegsel "safesearch" toe
aan een zoekterm, dan vraag je een Google om bepaalde "adult" sites uit
te sluiten van de zoekresultaten. Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld
een zoektocht te ondernemen naar "borstkanker", zonder daarom allerlei
pornosites te krijgen die naar borsten verwijzen.
http://www.google.com/search?q=safesearch%3A+borstkanker&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a
http://www.google.com
TIPS VOOR WEBWERKERS
Met een gerust hart afbeeldingen op je website plaatsen?
Wanneer je bezig bent je site te maken,
kan het soms leuk, interessant en/of nodig zijn om ter illustratie een
mooi plaatje toe te voegen. Maar heb je er weleens bij stilgestaan dat
je rekening moet houden met eventuele auteursrechten die op de foto kunnen
zitten?
Artikel 1 van de Auteurswet 1912 definieert
'auteursrecht' namelijk als volgt:
"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."
Anders gezegd:
Auteursrecht (of copyright) ontstaat vanzelf bij het maken van een werk. Het auteursrecht geeft de auteur het recht om te bepalen hoe, waar en wanneer het werk dat hij heeft gemaakt getoond of gekopieerd wordt.
Wanneer je dus foto's vindt op internet
(bijvoorbeeld op Google) betekent dat niet dat je die zomaar kunt gebruiken.
Je zult daarvoor toestemming moeten vragen aan de auteur. Dit kan erg lastig
zijn omdat de houder van een bepaald werk daar niet altijd op zit te wachten
en daar in sommige gevallen een (fikse) vergoeding voor wil hebben.
Maar het kan ook anders! Er zijn namelijk
sites te vinden waarvan je foto's mag downloaden die rechtenvrij zijn.
Hieronder vind je een aantal sites waarvan je de foto's gratis mag gebruiken.
Wanneer je zelf op zoek gaat naar gratis foto's, raden we je aan om zelf
altijd eerst de voorwaarden te lezen voordat je een foto downloadt. Er
zijn namelijk ook websites waar je moet betalen voor het gebruik van de
foto. De volgende sites zijn in ieder geval gratis:
http://www.sxc.hu/index.phtml
http://www.imageafter.com/
http://www.freeimages.co.uk/
Bij freeimages.co.uk wordt wel gevraagd
dat je er een bronvermelding bij zet.
Er zijn ook sites die vragen om een link
naar hun site te plaatsen. Op deze manier wordt er naar hun site gelinkt
wat ervoor zorgt dat de linkpopularity wordt vergroot. En dat kan er weer
voor zorgen dat ze hoger komen in de zoekmachines. Een site waarbij je
een link terug moet plaatsen is:
http://www.freedigitalphotos.net
Mocht je bij de bovenstaande websites niet
vinden wat je nodig hebt, dan kun je eens een kijkje nemen op http://www.imageblowout.com/.
Als daar ook niet staat wat je zoekt,
dan zou je het ook bij een betaalde versie kunnen proberen. Bijvoorbeeld:
http://www.istockphoto.com
http://www.shutterstock.com/
René van Vroonhoven, Alphamegahosting
http://www.alphamegahosting.com/
(Bron: Sjeef)
|
|
RESTORATION: GEWISTE BESTANDEN TERUGKRIJGEN
Windows
- freeware
Iedereen maakt al eens een foutje - en
een bestand is zo snel gewist! Gelukkig is er dit progje, dat tracht een
per ongeluk gewist bestand geheel of gedeeltelijk te recupereren. Hoe recenter
het bestand gewist werd, hoe meer kans je hebt dat het progje het nog kan
terug vinden.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,23108-order,1-page,1/description.html
DOUBLEKILLER: DUPLICAAT BESTANDEN VINDNE
Windows - freeware
Staat jouw harde schijf ook vol met 2,
3 of zelfs 4 keer hetzelfde muziekbestand, omdat je enkele muziekprogramma's
uitgetest hebt die allemaal jouw muziekbibliotheek naar hun eigen map gekopieerd
hebben? Dan moet je dit progje eens proberen. DoubleKiller bevat handige
tabbladen en opties, zodat je zelf bepaalt welke bestanden gecontroleerd
worden en welke niet - en het progje werkt dus met allerlei soorten bestanden,
niet enkel muziek. Na analyse krijg je een lijst, en kan je zelf bepalen
welke dubbele bestanden weg mogen en welke niet.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,24152-order,1-page,1/description.html
FOLDER GUIDE: JE FAVORIETE FOLDERS BIJ
DE HAND
Windows - freeware
Wanneer je een bestand wil opslaan of
openen, moet je vaak een hele weg afleggen voor je bij de gewenste map
bent. Dit progje helpt: je kan je favoriete folders voor het opslaan van
documenten instellen in het Settings venster, of je kan rechts klikken
op een bestand, en kiezen "add to Folder Guide". Wanneer je nadien een
bestand wil openen of opslaan, komen deze favoriete folders prominent vooraan
te staan.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68969/description.html
ANDROSA FILEPROTECTOR: BESTANDEN VERSLEUTELEN
WIndows
- freeware
Gesteld op je privacy? Met dit progje
voorkom je dat nieuwsgierige Aagjes je bestanden kunnen bekijken. Gewoon
het bestand (of een hele map) naar het FileProtector venster sleuren, een
paswoord voorzien en eventueel andere instellingen, en het progje doet
de rest. De maker van dit progje heeft ook een draagbare versie die je
op de USB stick kan zetten.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68939-order,1-page,1/description.html
SEND TO TOYS: BESTANDEN GEMAKKELIJKER
VERWERKEN
Windows all - freeware
Wanneer je rechts klikt op een bestand,
dan krijg je het bekende "Send To" menu, waarin je een aantal bewerkingen
kan doen met het bestand. Dit progje maakt dat je programma's kan toevoegen
tot dit menu, zoals de naam en het pad van het bestand kopiëren naar
het klembord, het bestand als bijlage verzenden naar een vooraf bepaalde
bestemmeling, enz. En je kan ook mogelijkheden die achtergebleven zijn
van programma's die ondertussen gewist zijn, verwijderen.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68989/description.html
SPAMIHILATOR: MAILS FILTEREN
WIndows - freeware
Spam is een vloek, en spam bestrijden
is een titanenwerk. Wij hebben veel heil gevonden in Mailwasher, dat zich
tussen jouw computer en de mailserver zet, en de mail eerst presenteert
in een overzicht, waarbij jij bepaalt wat weg mag en wat niet, vooraleer
je de mail downloadt. Spamihilator heeft een gelijkaardige functie.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68990/description.html
IE7PRO: IE OP STEROIDEN
WIndows
- freeware
Sinds Microsoft tabblaadjes toegevoegd
heeft aan haar IE browser, is die al heel wat verbeterd. Maar het kan nog
beter: met IE7pro krijg je nog veel meer mogelijkheden voor je IE, zoals
een aanpasbare advertentie-stopper, muisbewegingen zoals bij Firefox om
te bladeren, navigeren enz, beheer van de tabs, een crash beter verwerken,
enz.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,66314-order,1-page,1/description.html
VRIJDAG MACDAG: DEFAULTFOLDER
Mac OS X 10.4 / 10.5 - 6,89 MB - shareware
OS X mag dan al een prachtig besturingssysteem
zijn, maar wanneer het aankomt op het bladeren doorheen mappen wanneer
je een bestand moet openen of opslaan, dan laat het toch steekjes vallen.
Deze tool kan helpen: hij zorgt voor een knoppenbalk naast alle Open en
Save dialoogvensters, die snelle toegang geeft tot verschillende mappen.
http://www.download.com/Default-Folder-X/3000-2234_4-10206392.html?tag=nl.e414
VRIJDAG MACDAG: CLEANAPP
Mac OS X 10.4 - 3,39 MB - shareware
Nog een functie waarin Mac volgens sommigen
niet echt perfect werkt: het terugdraaien van installaties van progjes
en de bijhorende bestanden. Dit progje helpt: gewoon het gewenste programma
verslepen naar CleanApp, en de tool doet de rest.
http://www.download.com/CleanApp/3000-2263_4-10653125.html?tag=nl.e414
(Deze tips voor share- en freeware zijn
afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet,
PCWorld, en andere.
Postbus 24 Antwerpen 14 2018 Antwerpen Coordinator: Hilde Van Gool Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71 Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine: Miranda Swier Benny Raemaekers Geert Demuynck Kurt Fierens Peter Stuart Gerard Schaefers (Sjeef) Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe Marijke Pante, Marianne Steijlen Reinhilde Remaut Ludo Cattoor Evert Poppen Philip Lafeber Julien Van den Borre, Johan Junior Kurt op de Beeck Koen van Poucke Rogier P. Bakx Jurgen Veys Nick Toretto Krekkie Dave Lahousse Filip Overmeire (Filover) Jeffrey Drooghenbroodt Ben Depré Lode Vlayen Danny Zeegers Eddy Hooremans Henk Langerak Wim Wylin Hilde Van Gool |
- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail. Logistiek: Paul Liekens
"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn De eindredactie van NeTTies ligt
in handen van Hilde Van
Gool,
|
Afsluiter
Wie iets groots probeert te bereiken is bewonderenswaardig,
ook als hij mislukt.
- Seneca, Romeins schrijver -