Verschijnt iedere zaterdag
Deadline van volgende editie: 15/2/2008
Reacties mailen naar netties@netties.be


INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woord

NeTTieS
Jaargang 12
Nummer 536 van 9/2/2008







Gegroet lezer,

Zalig, dit lenteweertje. Vrijdagochtend begon het al, met een stralende zachtroze hemel bij zonsopgang, het lichter worden buiten in het voorbijrazende landschap - eindelijk kunnen we 's ochtends en 's avonds onze ogen weer de kost geven in ons treincoupé!

Deze week krijgt u van ons enkele meer uitgewerkte dossiers, waarvan dat over 'user generated content' (door de gebruiker aangebrachte inhoud) toch wel een speciale vermelding verdient. Het is een mooi dossier geworden, dat wij in hapklare brokken versneden hebben, om het u gemakkelijker te maken bij het lezen. User generated content is dan ook het hoofdthema van onze vraag naar u, de gebruiker: wat is uw mening hierover? De reacties zijn welkom bij redactie@netties.be En laat u ons vooral weten of u zulke langere dossiers ook smaken kan!

Veel leesplezier, en bij leven en welzijn tot volgende week!

Hilde



Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php




Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!


Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.



USER GENERATED CONTENT 1: HET WAAROM VAN FLEET (EN DEZE ARTIKELENREEKS)
Deze week krijgt u bij onze nieuwsrubriek iets wat u niet gewoon bent van ons: een uitgewerkte reeks over een bepaald onderwerp. Geen aparte korte berichten over nieuwsfeiten, maar een iets dieper gaand dossier over het onderwerp UGC - user generated content, oftewel door de internaut aangebrachte inhoud op het web. Onze redactie woonde namelijk een infosessie bij over dit onderwerp, ingericht door de IBB-SMIT onderzoeksgroep van de Vrije Universiteit Brussel, in samenwerking met het FLEET onderzoeksconsortium (VUB, KU Leuven, Ugent, EDC).
De sessie werd georganiseerd omdat user generated content wel heel trendy is, maar er eigenlijk geen fundamenteel onderzoek naar uitgevoerd werd, en omdat wat er al aan cijfers bestaat, heel gefragmenteerd is. FLEET wilde daarom onderzoek doen naar de verschillende aspecten van UGC, maar ook naar de veranderingen die UGC veroorzaken, de profielen van de lezers, de nieuwe business modellen.
Laat u echter niet afschrikken: dit wordt geen droog verslag. De theorie kunnen wij gelukkig doorspekken met enkele praktische voorbeelden, die op de infosessie aangedragen werden door de verschillende sprekers, en die uitstekend de problematiek en mogelijke oplossingen aantoonden.
UGC is trouwens een erg boeiend onderwerp: het werpt de hele structuur van het klassieke internet overhoop, en in het voorbijgaan ook de zakenmodellen van de gevestigde nieuwsmedia: hoe kunnen zij zich rechthouden, wanneer deze nieuwe UGC sites zoveel bezoekers aantrekken? De klassieke media, met de kranten voorop, worden sowieso al bedreigd door de internationale, veel sterkere mediagroepen. Door de gebruiker gegenereerde content is een automatische structuur, die net zo goed door een niet-krant gebracht kan worden. Waar zit de Vlaamse verankering - waarmee zowel de Nederlandse taal bedoeld wordt, als de Vlaamse cultuur.
http://www.fleetproject.be/nl/home/

USER GENERATED CONTENT 2: DE PROBLEMATIEK - HET NIJLPAARD EN DE AMAZONE
Jan Bierhoff (EC/DC) verwoordde de problematiek waarmee de klassieke media zich geconfronteerd zien met een parabel, die van het nijlpaard en de Amazone. Een groep nijlpaarden moest elke dag de Amazone oversteken om aan de andere kant groene grasweiden te bereiken, waar het goed was om grazen. Zij zwommen de Amazone over, tot op een dag de Amazone bevolkt raakte door piranha's - vele kleine visjes die samen een ander dier kunnen aanvallen en compleet verorberen, zelfs al is dat honderd keer groter dan henzelf.
Een eerste nijlpaard stak de rivier over, maar werd verorberd door de piranha's. En toen werden de andere nijlpaarden geconfronteerd met de vraag: hoe toch aan de overkant geraken? En sommigen trachtten toen te gaan vliegen. Wat natuurlijk niet lukte.
De betekenis van de parabel is duidelijk: de oude media, de logge mastodonten zijn natuurlijk de nijlpaarden. De groene weiden aan de overkant zijn de lezers. De Amazon is het vervoermiddel om de boodschap over te brengen. Vroeger volstond het om zich gewoon te laten meedrijven met de stroom, om aan de overkant te geraken. Maar nu zijn daar de piranha's, de vele kleine alternatieve nieuwsbronnen, waaronder ook de UGC (user generated content), die de boodschap van de nijlpaarden helemaal kaalvreten vooraleer die de groene weiden, de lezers, kunnen bereiken.
Om dit droge gedeelte even wat op te frissen: wil je eens een hippo aan het werk zien, elegant en lichtvoetig in het water, dan moet je dit filmpje zien.
http://www.metacafe.com/watch/237843/when_hippos_fly/

USER GENERATED CONTENT 3: DE PROBLEMATIEK - WIE ZIJN DE PIRANHA'S?
De piranha's zijn niet alleen de UGC's - het is gewoon de verzameling van alle problemen waarmee de klassieke media geconfronteerd worden. Dat zijn:
- demografie: de traditionele lezers van kranten zijn de mensen die met de krant geboren zijn; zij worden stilaan ouder, en in hun plaats komt een generatie die met het internet grootgebracht is. Met andere woorden: het natuurlijke publiek van de krant sterft uit.
- community: de rol van de krant als tussenpersoon tussen nieuws en lezer van het nieuws verdwijnt; steeds meer praten de lezers met elkaar, onderling, en zij vormen een steeds duidelijkere, mondigere groep, die nieuws onder elkaar uitwisselt.
- het actieveld verschuift: de krant is niet de enige nieuwsbron meer, iedereen kan medium zijn.
- free for fee: de kranten op het web kunnen geen entreegeld meer vragen - er zijn te veel concurrenten die hun nieuws gratis aanbieden. Nieuws wordt als water, dat overal voorhanden is, gratis. Daarom wordt het principe "free for fee" steeds meer toegepast: nieuws is gratis, maar de inkomsten moeten van elders komen.
Hoe kan zo'n krant dan overleven? Hij moet leren vliegen - met andere woorden: het digitale tijdperk ten volle betreden. In plaats van fysiek een krant te drukken en met vrachtwagens naar de krantenwinkels te brengen, moet hij leren werken met file transfers, print on demand, enz.
Tussen haakjes: terwijl er op dit seminarie toch een grote nadruk gelegd werd op de kranten in het digitale tijdperk, vonden wij een thema niet terug: print on demand. Kiosken die in het buitenland staan en waar je met een simpele druk op de knop je krant uit je eigen stad kan laten drukken. Maar dat terzijde.
Die overstap naar het digitale vergt een grote inzet van de kranten: tijd, inspanning, en vastberadenheid. Het management moet overtuigd zijn van de overstap, want de ROI (return on investment, je investeringen terugbetaald zien), is er in de eerste maanden, zelfs jaren, niet meteen bij. En bij dit alles hoort experimenteren - want de overgang naar het digitale, gecombineerd met de inbreng van de gebruiker, is een onontgonnen terrein. Wat voor de ene krant een verhaal is over succes/mislukking, is dat voor de andere niet: elke krant, elk land is verschillend, heeft zijn eigen publiek, zijn eigen sterkte, enz. De kranten en nieuwsmedia moeten met andere woorden zichzelf de tijd en ruimte geven om, misschien met vallen en opstaan, het model te ontdekken dat voor hen van toepassing is.
http://www.fleetproject.be/nl/home/

UGC: SKOEPS, EEN PRAKTISCH VOORBEELD VAN DE INBRENG VAN DE GEBRUIKER
Na de theorie van gisteren, een "case", of een praktijkvoorbeeld. De website skoeps.nl is een initiatief dat uitgaat van de "klassieke" uitgevers PCM. De gemiddelde lezer daar is 48, en met dit initiatief, een puur "user generated content" website, wordt duidelijk op een jonger publiek gemikt;
De website ontstond na het bekijken van een Britse documentaire rond de berichtgeving over de bomaanslagen in Londen in 2005 . Het duurde toen anderhalf uur vooraleer de BBC beelden bracht over de aanslagen, terwijl er zoveel ooggetuigen aanwezig waren met hun mobieltjes en camera's.
Op Skoeps worden foto's en reportages gepubliceerd die door de burgers aangeleverd worden, die getuige zijn van een voorval. Dat moet geen wereldschokkend nieuws zijn, maar mag ook iets leuks of gewoon opvallend zijn. Een verslag van een concert of ander evenement bijvoorbeeld. De beelden worden wel door editors goedgekeurd vooraleer zij online verschijnen, om porno en ongewenste beelden te voorkomen, maar de bijdragen staan in principe binnen de 5 minuten na het doorsturen online.
Na een beginperiode heeft Skoeps nu een 200 van haar meest productieve medewerkers, "reporters', zelf een mobieltje gegeven, en het betaalt ook het abonnement voor dit mobieltje. De makers hebben immers begrepen dat Skoeps enkel kan groeien als de contentleveranciers beloond worden. Daarom is er nu ook de rubriek "skoep of the day", waarbij de maker van deze beelden 250 euro kan verdienen.
Skoeps heeft, aldus Marcel Houtman van het bedrijf, ook een maatschappelijke rol te vervullen. In Afrika bijvoorbeeld kunnen mensen met goedkope middelen (gewoon hun mobieltje, waarmee zij een kort videofragment kunnen opnemen) een reportage maken en doorsturen. Kijk zelf maar eens bij de rubriek "buitenland", waar je "Voices of Africa" vindt. Dit project is nu 6 maanden oud, en op onderstaande link vind je een samenvatting van het werk dat al verricht werd.
http://www.skoeps.nl
http://www.skoeps.nl/index.php?module=Item&func=show&id=30057

UGC: SKOEPS, EEN PRAKTISCH VOORBEELD VAN MOGELIJKE INKOMSTEN
Skoeps is ook een mooi voorbeeld van de verschillende manieren waarop de "user generated content" ten gelde gemaakt kan worden. Eerst en vooral advertenties: banners, op de site, pre-roll reclame (een kort reclamefilmpje dat vertoond wordt vooraleer de "hoofdfilm" begint), vertoning van de filmpjes op andere sites à la YouTube, een speciale videoplayer die je op je eigen website kan zetten, enz. Maar ook cross-media deals zijn mogelijk, waarbij er bijvoorbeeld afspraken gemaakt worden met de organisator van een evenement. Skoeps stuurt reporters naar dat evenement, en maakt een speciale pagina rond het evenement, waarop die beelden komen (met uiteraard de nodige banners).
Een andere bron van inkomsten ligt bij 'content licensing': afspraken met andere nieuwssites. Zij mogen gratis de filmpjes plaatsen, waardoor die een grotere zichtbaarheid krijgen. In ruil worden de inkomsten van de pre-roll advertenties gedeeld.
En tot slot is Skoeps er ook in geslaagd om de achterliggende technologie van de website in licentie te geven; zo maakt "Ik op tv" van Endemol gebruik van de skoeps-technologie.
Tussen haakjes nog dit: hoe zit het met de auteursrechten van de filmpjes op die sites? Zijn die het eigendom van de maker van het filmpje, of van Skoeps? Wel, dat is eigenlijk wel slim bekeken bij deze site, want de reporters tekenen een akkoord dat zij de auteursrechten afstaan aan Skoeps.
De site is nu een 30 maanden bezig, en verwacht tegen oktober 2008 een "positieve cashflow" te hebben, zoals dat heet. Maar dat wil niet zeggen dat ze tegen dan de investeringen terugverdiend hebben...
http://www.ikoptv.nl
http://www.skoeps.nl

UGC: BAKERSFIELD: HOE EEN KRANT KAN OMGAAN MET UGC
Nog een praktijkvoorbeeld. Bakersfield. Dat stadje in de VS, ten noorden van Los Angeles, heeft een bevolking van 330.000 mensen. Niet echt een stad waar je high tech en baanbrekende initiatieven op internet-gebied zou verwachten van een krant - vooral niet als je weet dat de eigenaar een dame is van 65 jaar oud. Nochtans had zij het verstand om een speciale afdeling op te richten om nieuwe initiatieven te onderzoeken en uit te testen.
En zo ontstond in 2004 The Northwest Voice, een van de eerste "citizen journalism" initiatieven van een Amerikaanse krant. Hierbij wordt de inbreng van de lezer aangemoedigd. De voetbalclub van zoonlief mag dan al niet in 1e nationale staan, maar er zijn wel degelijk mensen geïnteresseerd in wat deze club doet, welke resultaten zij haalt. Artikels over recepten, tuinieren, enz: het is een levende community daar in Bakersfield. En die "community" mag je letterlijk nemen, want de krant heeft echt een gemeenschap à la MySpace uitgebouwd, waarvan 26.000 mensen nu lid zijn, wat 8% is van de bevolking.
Door het succes van deze communities werden afzonderlijke poten opgericht, waarvan Bakotopia een van de meest succesvolle is. Deze site richt zich vooral tot jongeren (18-35), en het was de bedoeling om geen "brand pollution" (vervaging van het merk) te krijgen met het oorspronkelijke merk, de gewone krant. Nu zijn er in totaal 9 verschillende aparte sites, met elk een eigen niche publiek.
Binnen deze aparte sites zijn er zelfs "sterren" ontstaan - mensen die een eigen "uitzending" hebben, wekelijkse video's bijvoorbeeld, vidcasts à la Rocketboom. En er is zelfs een Spaanssprekende spin-off site gelanceerd.
Deze hele machine van door de gebruikers aangeleverde content vereist een robuuste technologie, een CMS of content managing system waarbij gebruikers gemakkelijk hun content kunnen uploaden, de beheerders een overzicht krijgen van wat wel/ niet gepubliceerd is, en heel snel kunnen inspelen op de nieuwe aangeleverde content, zodat die, mits de nodige controle, toch snel online kan staan.
Een voorbeeld waarbij de kranten hier ten lande toch even mogen stilstaan...
P.S. Laat ons even weten wat u denkt over onze reportage over UGC: vervelend, boeiend of... ?
Op de website van Don Pacheco van The Bakersfield Californian vind je de dia's van de presentatie die Don gaf van "zijn" krant. Boeiend materiaal!
http://www.bakersfield.com/
http://www.bakotopia.com/
http://futureforecast.com/danpacheco/presentations/DigitalTransformation01302008.ppt

UGC: NOGMAALS GELD
Na de ontspanning van deze twee praktijkvoorbeelden even terug naar de theorie. User generated content is een mooi concept, maar het is wel de bedoeling dat er geld mee verdiend wordt, wil zo'n UGC site overleven en groeien. Een van de projecten die onderzoeken welke bedrijfsmodellen mogelijk zijn met UGC is CoComedia. Olivier Braet sprak in Brussel over het project, en wij hebben alvast enkele interessante stellingen en uitspraken genoteerd:
- Het bedrijfsmodel van UGC is meestal gebaseerd op inkomsten uit advertenties. Maar dit heeft enkele nadelen. Eerst en vooral: het is de middelman die met de meeste inkomsten gaat lopen - in de meeste gevallen is dat Google, de adverteermakelaar. Bovendien zijn advertenties en reclame erg onderhevig aan recessie: als het wat minder goed gaat, dan is reclame een van de eerste dingen waarop bespaard wordt.
- Zelfs bij UGC is het nog altijd een zaak van passiviteit. Je kan immers het web afsurfen op verschillende manieren: passier consumeren (niets doen, alleen content opzuigen); actief een site bezoeken (een score geven met thumbs up/down bijvoorbeeld, of tags plakken op onderwerpen); of je kan creatief zijn, en zelf content aanleveren. Dit gaat ook op voor een site zoals Digg. Slechts een kleine groep is daar actief. 1% van de gebruikers brengt de meeste content aan. 10% van de bezoekers houdt zich bezig met het geven van een score, of tags, en 90% is een passieve bezoeker.
- Wie content wil aanbieden op het web, concentreert zich best niet op de 1% professioneel gemaakte content voor een niche publiek, en de zogenaamde "long tail", de lange staart mensen die allemaal wel ergens hun gading vinden. Ook dit wordt door Digg bewezen. Niet het "head" of de "tail", maar de dikke buik, de middenmoot, daarop moet men zich concentreren.
- Ook het commentaar geven op artikels en het stemmen (thumbs up/down) behoort dus tot de user generated content. Sommige uitgevers overwegen die scores te laten meetellen bij het verlonen van hun redacteurs: wie een artikel schrijft dat veel gelezen wordt, wordt beloond, en degene met artikels die niet gelezen worden, gestraft. Onze persoonlijke bedenking hierbij: dat lijkt op het eerste zicht een eerlijk systeem, tot je gaat kijken welke artikels er bijvoorbeeld bij de kwaliteitskrant De Standaard het meest gelezen worden op de website: dat zijn niet de artikels met diepgang, wel de branden, moorden en society artikels. En is dat wat wij van onze pers verwachten?
http://www.digg.com/news/technology/popular/365days
http://cultuurlab.be/projects/cocomedia/
http://www.fleetproject.be/nl/home/

UGC: PRAKTIJKVOORBEELD: BILD (1)
Nog een mooi praktijkvoorbeeld van UGC is AvaStar, een project van de Duitse krant Bild dat een eigen krant uitgeeft in de virtuele wereld van Second Life. Tijdens de conferentie was het de bedoeling dat Dominique Deckmyn een interview zou afnemen via Skype van Rowan Barnett van Avastar/Bild, een gesprek dat zou plaatsvinden in Second Life. Maar door technische problemen (tja, een live voorstelling, wat wil je!) lukte enkel de klank, geen beeld. Wat niets afdeed aan de interessante informatie die wij tijdens het interview vernamen.
Eerst even wat achtergrond over Second Life: einde 2006/begin 2007 was er heel veel hype rond SL, nu is het gelukkig wat gekalmeerd. Er zijn 12,5 miljoen gebruikers in totaal geregistreerd in SL, doch er zijn slechts 600.000 van hen echt actief te noemen. De reden: SL is nu eenmaal een virtuele wereld in 3D, en dat vergt enorm veel computerkracht; niet iedereen heeft een computer met de laatste nieuwe snufjes en de nieuwste technologieën..
De meesten internauten gebruiken Second LIfe als een veredelde chatroom, waar het leuk is om te vertoeven. Hun gemiddelde leeftijd is 32 jaar, dus echt jong zijn de inwoners van SL niet te noemen.
Bedrijven hebben zich ook tot SL gewend, en hun redenen daarvoor waren heel uiteenlopend. Sommigen deden het gewoon als goedkope publiciteitsstunt. Anderen zagen niet echt het nut in van hun aanwezigheid in SL, maar gingen toch, omdat zij bang waren de boot te missen. En dan is er de derde groep, de bedrijven die echt geloven in een toekomst van Second Life, en menen dat hun bedrijf daar thuishoort.
Tot zover de achtergrond van SL.
http://www.secondlife.com

UGC PRAKTIJKVOORBEELD: BILD (2)
Een bedrijf dat vond dat het een toekomst heeft in Second Life is de uitgever BILD. Deze Duitse uitgever brengt een heuse krant uit in Second Life, de AVASTAR. Die kan je in verkoopsautomaten her en der in SL verkrijgen, volkomen gratis. Er komt elke week een nieuwe editie uit, en er zijn er al 59 verschenen. Elke editie telt 40 pagina's, vol nieuws over Second Life. De krant is in .pdf formaat, en kan ook buiten SL bekeken worden, via het web.
Wie schrijft er voor Avastar? Er zijn 7 medewerkers in Berlijn, en 25 die in Second Life zitten en uit de hele wereld afkomstig zijn. De helft van de krant bestaat uit user generated content, afkomstig van de andere bewoners van SL; sommigen krijgen hiervoor een vergoeding - in Linden dollars dan wel te verstaan, de munteenheid van deze virtuele wereld. En er is zelfs een heuse redactiekamer in SL waar de reactie bijeenkomt om over de volgende editie van de krant te vergaderen. De deadlines zijn echter niet virtueel, wel reëel.
Maar is zo'n SL krant dan geen fantasietje, waarin iedereen zomaar wat hersenspinsels kwijt kan? Neen, de berichten in de krant zijn wel degelijk reëel. Het gaat immers om gebeurtenissen die zich écht afspelen in Second Life, bijvoorbeeld het feit dat er opgetreden wordt tegen de virtuele banken die er de laatste tijd opgedoken waren en geld leenden aan SL-inwoners, zonder de nodige waarborgen daar tegenover te kunnen stellen, over eigendomsrechten, virtueel protest, enz. Echte gebeurtenissen, in een virtuele wereld.
Het principe van verslaggeving over de gebeurtenissen in een virtuele wereld zou trouwens ook op andere online communities toegepast kunnen worden. Momenteel heeft Bild echter nog geen business model - inkomsten zijn er immers niet, want de krant is vrij, en toch moeten ook de medewerkers betaald worden. Bild bezit de Avastar echter als een project op lange termijn, en wij geven de uitgever groot gelijk, en bewonderen hem voor zijn moed om in dit project te investeren.
Met Avastar besluiten wij ons verslag. De conferentie bevatte nog veel meer interessante feiten en cijfers, maar het zou ons te ver leiden om het in het bestek van dit e-zine hierover te hebben. Wij hebben getracht je toch een beetje de verschillende aspecten uit te leggen van user generated content - de mogelijkheden, maar ook de valkuilen, en ook de problematiek van de kranten die zich met deze "concurrent" geconfronteerd zien. Wij hopen in elk geval je te kunnen boeien met onze artikelenreeks, en vragen je eerlijke mening: voor herhaling vatbaar?
http://www.the-avastar.com/slife/jsp/microsite/pages/index.jsp

TRIESTE EVOLUTIE: EUROPA NIEUWE KONING VAN DE SPAM
Volgens Symantec is 44% van alle spam die wereldwijd verstuurd wordt nu afkomstig van Europa. Wij hebben daarmee de VS ingehaald, en dat al drie maanden lang. In november was het land van Uncle Sam nog de grootste spammer, met 46%, maar het is nu teruggevallen tot 35,1%.
Het ergste van al is dat dit eigenlijk niet wil zeggen dat de Amerikanen minder spam versturen, neen: de total hoeveelheid spam is gewoon blijven toenemen, en Europa is verantwoordelijk voor die aangroei. Oorzaak: de inburgering van breedband.
Symantec wijst trouwens nog op het feit dat botnets nog altijd een erg belangrijke rol spelen bij het verspreiden van spam. Het tijdperk van de doe-het-zelf spammer, die vanuit zijn woonkamer aan "huisvlijt" spam deed, is voorbij - nu zijn het groepen spammers, die min of meer met elkaar verwant zijn, malware schrijvers, en mensen die toegang verkopen tot hun botnets, die het spam-landschap bepalen. Met andere woorden: de spammers zijn pro's geworden!
http://arstechnica.com/news.ars/post/20080206-all-hail-europe-the-new-king-of-spam.html
http://www.symantec.com/content/en/us/enterprise/media/security_response/whitepapers/Symantec_Spam_Report_-_February_2008.pdf

MICROSOFT EN YAHOO: WAT MET DE PROGRAMMEURS?
Je hebt het allicht gelezen: er zijn grote verschuivingen op til in het internet. De ene gigant, Microsoft, wil de andere gigant, Yahoo, overkopen. Het heeft daarvoor 44 miljard dollar over, en zou zelfs bereid zijn om, voor het eerste in zijn bestaan, geld te gaan lenen om die transactie af te ronden.
Volgens sommige waarnemers zou die overname vooral ingegeven zijn doordat Microsoft geïnteresseerd was in de gebruikers en de adverteerders van Yahoo. Maar andere bronnen menen dan toch ook te weten dat Ray Ozzie, de belangrijkste software architect bij Microsoft, ook de ontwikkelaars bij Yahoo graag onder de hoede van Microsoft zou willen stellen.
Maar dan zit je, nog volgens die waarnemers, met twee verschillende bedrijfsculturen. Microsoft legt altijd de nadruk op bedrijfseigen systemen, die het angstvallig en hardnekkig bewaakt. Yahoo daarentegen heeft een cultuur van open broncode.
En anderzijds is het zo dat Microsoft een heel team erg trouwe medewerkers heeft, terwijl het bij Yahoo eerder een tamelijk groot verloop is van personeel.
Nu, eerlijkheid gebiedt ons hieraan toe te voegen dat heel wat van de diensten en websites die nu eigendom zijn van Yahoo en die open source zijn, eigenlijk niet ontworpen werden door de Yahoo-medewerkers zelf, maar gewoon het resultaat zijn van aankopen - denk maar aan Flickr en Delicious.
Wat de mogelijke gevolgen zouden zijn van een fusie tussen Microsoft en Yahoo, daarover kan je meer achtergrond lezen in dit artikel van PC World. En tussen haakjes: die fusie staat nog helemaal niet vast, want Google wil natuurlijk graag een stokje in de wielen steken!
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/142171/microsoftyahoo_deal_what_about_developers.html

NU OOK EEN VIJFDE KABEL GEBROKEN
Het wordt nu toch echt wel creepy. Verleden week werd het internetverkeer in verschillende landen rond de Perzische Golf zwaar verstoord doordat er twee onderzeese kabels beschadigd werden. Eerst heette het dat een schip bij zwaar weer zijn ankers uitgeworpen had voor de kust van Egypte, en daarbij de kabels beschadigd had. Dat bericht werd later dan weer ontkend, omdat er volgens de Egyptische overheden geen schip in de buurt was op het moment dat de beschadiging plaatsvond.
Dan kwam er afgelopen weekend nog een derde kabel bij die schade opliep, en zondag nog een vierde, alhoewel de schade aan die laatste wel meeviel.
Maar zoveel kabels die plots in dezelfde regio schade opliepen, dat begon toch wel wat verdacht te lijken, en er verschenen artikels in de pers over een mogelijk complot - waarbij het scenario dat de VS deze kabels opzettelijk beschadigd had om internettoegang in sommige landen te verstoren, en zelfs een invasie voor te bereiden, de boventoon voerde.
Het werd woensdag echter nog erger: nu zou er ook een vijfde kabel beschadigd zijn, waardoor de internettoegang tot Iran haast onmogelijk zou worden. En dat geeft natuurlijk nog meer brandstof aan de speculaties van een complot van de VS...
http://www.khaleejtimes.com/DisplayArticle.asp?xfile=data/theuae/2008/February/theuae_February155.xml&section=theuae
http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=10598
http://www.engadget.com/2008/02/06/cut-four-undersea-cables-shame-on-you-cut-a-fifth-also-shame/

NIEUW IDEETJE VAN RIAA: COPYRIGHT FILTERS OP DE PC VAN DE EINDGEBRUIKER
In de strijd tegen piraterij zijn er al zoveel ideeën uitgetest. De kopieerbescherming of DRM heeft ondertussen bewezen dat zij niet deugt: wie toch wil pirateren, wordt er niet door afgeschrikt, en DRM hindert enkel maar de brave burgers in het ten volle genieten van hun muziek.
Het nieuwste idee is het filteren van content, aan de hand van een digitaal watermerk dat ingebakken zou worden. Eerst werd geopperd dat het dan de ISP, jouw provider, zou zijn die deze filtering moet uitvoeren. Maar daar wordt stilaan van terug gekomen. Eerst en vooral is er de ethische kant: eens er begonnen wordt met filteren, dan is het hek van de dam. De rol van de ISP was van oudsher enkel die van een doorgeefluik, dat zich niets aantrok van de natuur van de zaken die door het luik gingen. Eens men begint te filteren, wordt de ISP verantwoordelijk gesteld voor zaken die hij ongewild toch zou doorlaten, en wordt de taak van de ISP zo ingewikkeld, dat hij een veel hoger abonnementsgeld zou moeten vragen om al die belangrijke taken toch te kunnen uitvoeren, zonder failliet te gaan.
Bovendien is zo'n filtering enkel mogelijk op niet-versleutelde bestanden. Slimme piraten versleutelen natuurlijk de bestanden wanneer zij die via het netwerk sturen, en dan hebben die filters geen zin meer. Daarom wordt nu gedacht aan nog een andere manier om te filteren: op het niveau van de gebruiker, die voortaan de filter op zijn eigen pc zou moeten installeren.
Hoe krijg je de gebruiker echter zo gek om zulke filters toe te staan op zijn pc? Volgens het RIAA moet het idee gewoon verkocht worden aan de internaut - die installeert immers toch ook filters op zijn pc om virussen en malware te weren?
Of het zo simpel is, laten wij in het midden. Lees meer achtergrond over deze nieuwe denkpiste van het RIAA bij Ars Technica.
http://arstechnica.com/news.ars/post/20080207-riaa-boss-spyware-could-solve-the-encryption-problem.html

BEVEILIGINGSEXPERTS: ACTIVEX GEWOON UITSCHAKELEN
De Amerikaanse afdeling van CERT (Computer Emergency Readiness Team) waarschuwt ervoor dat er zoveel bugs zitten in de plug-in technologie die Microsoft in haar IE browser gebruikt, dat het vlakaf beter is om alle ActiveX controlers maar meteen uit te schakelen.
Verleden week werden immers drie nieuwe zwakke plekken ontdekt in ActiveX: twee in de software om foto's te uploaden naar Facebook of MySpace, en een andere in de code van de Music Jukebox van Yahoo. De week daarvoor waren er nog twee fouten gevonden in ActiveX controles.
Omdat het aantal zwakke plekken maar bleef goeien, trokken de beveilgingsexperts aan de alarmbel. US CERT ging zelfs voluit voor een advies om de hele ActiveX uit te schakelen - wat je doet door bij IE onder Tools, Internet Options, op het tabblaadje Security te klikken, daar Internet te selecteren, en de schuifregelaar te verschuiven naar maximum.
Denk er wel aan dat je, door ActiveX uit te schakelen, ook sommige tools op websites die je vaaak bezoekt en die gebruik maken van ActiveX, eveneens uitschakelt...
http://www.pcworld.com/article/id,142201/article.html?tk=nl_dnxnws

DISPUUT OVER AFBEELDINGEN VAN MOHAMMED IN WIKIPEDIA
In godsdiensten zijn er gradaties. Sommigen interpreteren hun godsdienst vrij, en hebben oog voor het feit dat anderen niet dezelfde mening toegedaan zijn. Anderen interpreteren hun godsdienst eng, en laten geen andere mening toe. De laatste tijd ontstaan er geregeld discussies over wat nu het beste is: eerbied hebben voor een godsdienst, en de belijders van die godsdienst hun vrijheid laten om hun godsdienst op hun eigen manier te beleven (zelfs als dat indruist tegen ons eigen mensbeeld, denk maar aan de hoofddoeken en de positie van de vrouw in sommige godsdiensten), of er juist streng tegen in gaan. De maatschappelijke discussie wordt gevoerd over deze punten, en dat is goed: men moet zijn eigen mening durven te toetsen, en trachten tot een consensus te komen.
Nu is er weer een dispuut ontstaan, dat opnieuw een maatschappelijke discussie vergt. Het gaat over een artikel in Wikipedia, over de islam, waar de profeet Mohammed afgebeeld staat. Het zijn, om duidelijk te zijn, geen spotprenten, maar afbeeldingen die door moslims zelf gemaakt werden in vroegere eeuwen. Maar blijkbaar zijn er andere moslims die hun godsdienst zo interpreteren dat er geen afbeeldingen van Mohammed, of eender ander welk levend wezen (zelfs een dier) gemaakt mogen worden.
Wat nu? Moet Wikipedia deze afbeeldingen verwijderen of niet? Het debat zal in de volgende weken ongetwijfeld verhit gevoerd worden...
http://www.heise.de/english/newsticker/news/103059




Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!


T-SHIRT LICHT OP WANNEER DE LIEFDE ERAAN KOMT!
Binnenkort is het Valentijn. De liefde en romantiek vliegt je rond de oren. De nadruk ligt op hartjes, samenhoren, samen zijn. En voor de mensen die echt niet zonder elkaar kunnen, is er deze T-shirt: de 8-bit Dynamic LIfe Shirt.
Die bevat een rij hartjes op de front. Wanneer je niet in de buurt bent van je geliefde, dan zullen er slechts twee hartjes oplichten. Maar kom je in de buurt van je geliefde (die uiteraard ook zo'n T-shirt moet aan hebben) dan gaan alle vijf hartjes op de shirt aan het flikkeren. Erg opvallend, maar wellicht niet meteen getuigend van discrete, goede smaak.
Maar wie met zo'n shirt zijn aanhankelijkheid aan zijn partner wil betuigen, vooral nu met Valentijn - voor ons niet gelaten!
(afbeelding: crave.cnet.com)
http://crave.cnet.com/8301-1_105-9863274-1.html?part=rss&tag=feed&subj=Crave

DRAAGBARE HARDE SCHIJF MET PASWOORD
Een Japans bedrijf heeft een draagbare harde schijf uitgebracht die ook een ingebouwd klaviertje bevat, waarop je een PIN-code kan intikken. Het is een harde schijf die je via de USB poort kan aansluiten, maar die eigenlijk meer op een mini safe lijkt. Aan de ene kant van het toestel vind je namelijk een aanraakscherm, waarop je een PIN code van maximaal 6 karakters kan intikken op het klavier van 9 cijfers + 0. Wanneer je de drive aansluit op een PC zonder de PIN-code in te tikken, dan zal de harde schijf niet herkend worden.
Voorlopig is nog niet geweten of de schijf ook buiten Japan te verkrijgen zal zijn. Het lijkt ons in elk geval een goed idee, en wij denken wel dat er een markt zou bestaan voor deze externe schijven...
http://www.pcworld.com/article/id,142110/article.html?tk=nl_dnxnws

LOC8TOR: NOOIT MEER IETS KWIJT!
Wij hadden het er eerder over, naar aanleiding van een artikel bij The Daily Gizwiz: de Loc8tor. Dat is een toestel waarmee je nooit meer het noorden kwijtraakt: dingen, maar ook mensen die door de Loc8tor 'bewaakt' worden, vind je meteen terug.
De loc8tor bestaat uit een terminal die op een mobiele telefoon lijkt, gekoppeld aan aparte kleine 'bakens', die een elektronische identificatiechip bevatten. Die bakens bevestig je natuurlijk op de voorwerpen of wezens die je wil bewaken (je hond, je bril, je sleutels, de afstandsbediening van je tv...), en op het scherm kan je zien op welke afstand zich dit baken bevindt. Gedaan dus met alle kussens van de sofa om te draaien om de afstandsbediening te vinden!
Maar er is ook de Lok8tor Plus, die je kan instellen op een bepaalde afstand. Overschrijdt het voorwerp of het wezen dat bewaakt wordt die afstand, dan gaat er een alarm af.
Handig? WIj vinden in elk geval van wel. De prijs is niet echt goedkoop: 90 euro voor de Loc8tor, 150 euro voor de Loc8tor plus, twee gewone bakens kosten 37 euro, en twee "alarm" bakens kosten 45 euro. Maar als het om gemoedsrust gaat, dan is misschien geen prijs te hoog...
http://www.bytecom.be/press/locator

NEDERLANDSE UITVINDING: ROBOT VULT UW TANK
Ach, waar is de tijd toen u het terrein van een tankstation op kon rijden, er een tankbediende rechtsprong om uw sleuteltjes in ontvangst te nemen, en uw tank met benzine (of diesel) vulde, terwijl u rustig in uw auto uw krantje kon lezen? Geen vuile handen, geen gesukkel met druppende kranen...
Wel, dankzij enkele slimme Nederlanders zal die tijd misschien wel terug komen. Zij hebben namelijk, zo weet een Australische site te melden, een robot uitgevonden die in uw plaats de tank kan vullen. Bij het naderen van het station zal de robot uw auto observeren, en vergelijken met zijn database van bestaande modellen, om de plaatsing van de benzinedop te weten te komen - en natuurlijk ook of uw wagen benzine behoeft of diesel.
Een robotarm die voorzien is van verschillende sensoren zal daarop uit de benzinepomp te voorschijn komen, de benzinedop openen, de kraan vastpakken en voorzichtig naar de opening van uw benzinetank leiden.
"Ik was op een boerderij en zag hoe een robot-arm een koe molk. Als een robot dat kan doen, waarom zou hij dan geen benzinetank kunnen vullen?" aldus een van de ontwikkelaars, Nico Van Staveren.
http://www.smh.com.au/news/technology/dutch-invent-robot-to-fill-your-tank/2008/02/05/1202090378971.html

NIEUW BEDRIJF BESTRIJDT BOTNETS
Een startend bedrijf, dat ook steun kreeg van het Amerikaanse leger, zal binnenkort testen uitvoeren met een beveiligingstool die erg belangrijk zou kunnen worden in de strijd tegen botnets: de "signature", het kenmerk waaraan malware herkend kan worden, zou namelijk automatisch herkend en verfijnd kunnen worden.
Nemean Networks heet het bedrijf dat deze immense taak op zich genomen heeft; het heeft inspiratie gevonden voor haar naam bij Herculus en zijn 12 werken - het eerste werk is namelijk het doden van de leeuw van Nemea.
De grote moeilijkheid bij deze automatisering van de signatures is het vermijden van "false positives" - dat de software geen onschuldige dingen zou gaan identificeren als een virus of andere malware. En volgens eerste testen zou de software van Nemean even efficiënt werken als andere antivirussoftwares, maar zou het geen enkele valse melding gemaakt hebben.
http://www.pcworld.com/businesscenter/article/142135/startup_battles_botnets.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herakles_%28mythologie%29





Uw advertentie hier? Groot of klein bedrijf: onze prijzen zijn klein,
de impact van uw boodschap is groot.
Vraag onze tarieven: adverteren@netties.be



Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Magnetische velden van iPods en andere draagbare players vormen dan toch geen gevaar voor pacemakers.
http://www.pcworld.com/article/id,142113/article.html?tk=nl_dnxnws

*** eBay verhoogt tarief, verkopers boos en dreigen een week lang hun artikels terug te trekken van de veilingsite.
http://www.pcworld.com/article/id,142069/article.html?tk=nl_dnxnws

*** Antivirusbedrijven verenigen zich om anti-malware standaards vast te leggen die bij testen gebruikt moeten worden
http://www.pressetext.at/pte.mc?pte=080205004

*** Electronic Artists belooft dat het minder "vervolgseries" zal maken, maar meer originele games zoals Spore. Het veracht ook dat de PS3 het beter zal doen dan de Xbox.
http://www.pcworld.com/article/id,142170/article.html?tk=nl_dnxnws

*** Intel stopt maar leifst 2 miljard transistoren op haar nieuwe Itanium chip
http://www.pcworld.com/article/id,142155/article.html?tk=nl_dnxnws

*** Nieuw mooi woord: "tikfoutprofiteurs". Die verdienen miljoenen per maand aan internauten die domeinnamen van bekende bedrijven fout intikken.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/49760

*** Speciale aanbieding van TomTom: TomTom GO 720 T plus gratis hotelovernachting, in samenwerking met weekendjeweg.be, voor 449 euro incl. BTW
http://www.weekendjeweg.be

*** Buma/Stemra gaat dit jaar alle sites van Nederlandse bodem controleren op gebruik van beschermde muziekwerken. Ook blogs worden aangepakt.
http://www.webwereld.nl/ref/newsletter/49781


Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



TWO LOONS FOR TEA
[easy listening] De muzikale selectie van deze week is gebaseerd op Dave's Lounge, opnieuw een van onze favorieten. Dankzij Dave hebben wij al prachtige artiesten leren kennen, waarvan Nathalie Walker onze favoriete is. Helaas zal je deze week niet altijd gratis muziek vinden om te downloaden, maar wij trachten toch altijd een plek te vinden waar je de muziek in streming kan beluisteren - en wie weet zet het je aan om de muziek aan te kopen!
Two Loons for Tea brengt vrolijke muziek, met een mooi uitgewerkt arrangement. Op de website van MySpace kan je verschillende songs in streaming beluisteren, waaronder Monkey (uptempo) en SUnset Room (eerder intimistisch, prachtig gewoon!). Heb je een eMusic abonnement, besteed dan je maandelijkse toelage aan songs maar eens aan deze band!
http://www.emusic.com/album/Two-Loons-For-Tea-Nine-Lucid-Dreams-MP3-Download/11068430.html
http://www.myspace.com/twoloonsfortea
http://www.daveslounge.com/2008/01/29/daves-lounge-103/

BLUBA LU
[lounge] Deze artiest is afkomstig van Bulgarije, en maakt de coolste loungemuziek die bestaat. Zware, trage drum, een etherische synthesizer, en een vrouwenstem. Muziek valt te beluisteren bij MySpace, waar je ook enkele muziekvideo's vindt. Free me is heel intiem, Breath heeft dan weer een dreigender ritme.
http://www.blubalu.net/label/
http://www.myspace.com/blubalu

WEATHER PENDING
[easy listening / lounge] Opnieuw prachtige muziek, met een heel verzorgd arrangement waarboven een damesstem zweeft. Het Perfect Weather bijvoorbeeld is een mooi voorbeeld van lounge, terwijl Complicated Two meer easy listening is. Beide songs kan je op de site apart aankopen voor 0,99 $ via PayPal.
http://www.myspace.com/weatherpending

PREFADE LISTENING
[Lounge] Een erg sexy lounge song is "rise and fall" dat je, naast enkele andere songs, kan beluisteren op de MySpace site van deze band. Opnieuw erg zware drums, en een stem die vaak meer vertelt dan zingt. Knap. De muziek kan ook aangekocht worden bij iTunes een Amazon
http://www.myspace.com/prefadelistening

KOREV
[ambient] Om het goed te maken dat je van de andere artiesten zo goed als geen enkele gratis song hebt kunnen downloaden, een artiest waarvan je het hele repertoire gratis mag hebben: Korev. Geen lounge, maar wel ambient muziek, erg sferisch. Klik een song aan, en je krijgt een nieuw venster met de keuze: toevoegen aan playlist, bewaren op schijf. En je hebt wel meer dan 20 songs gratis!
http://www.electrobel.fr/artist/172


Netties werkt samen met:



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Menigeen die het ver gebracht heeft,
dankt dit meer aan zijn kennissen dan aan zijn kennis.
- Cees Buddingh', Nderlands auteur-





De nieuwe oogst


NUTTIG VOOR DE PRO: IP BLACKLIST CHECK
Deze week aandacht voor enkele sites die de IT-professional voorzeker in zijn bookmarks moet zetten - als ze er al niet in staan! Om te beginnen deze site: heeft je bedrijf problemen met het verzenden van mail, dan zou dat kunnen zijn omdat het om een of andere reden op een blacklist (zwarte lijst) beland is. Op deze site kan je het IP-nummer van de server van het bedrijf controleren bij meer dan 140 DNS zwarte lijsten.
[Taal: Engels]
http://www.mxtoolbox.com/blacklists.aspx

NUTTIG VOOR DE PRO: SECUNIA
Wil je op de hoogte blijven van de beveiligingsbulletins die bedrijven uitsturen, en waarin mogelijk gevaarlijke lekken gemeld worden, zonder de sites van alle bedrijven een voor een te moeten aflopen, dan is Secunia erg handig, want deze pagina verzamelt al deze bulletins en rangschikt ze chronologische.
[Taal: Engels]
http://secunia.com/historic_advisories/

NUTTIG VOOR DE PRO: DNS STUFF
Een mengeling van allerlei DNS-diensten, zoals spam database lookup, gewone en omgekeerde DNS lookup, een email test die controleert of er problemen zijn bij het verzenden van een mail naar gebruikers of een domein, DNS Report om te zien of er een probleem is met je DNS hosting, Whois Lookup, enz.
[Taal: Engels]
http://www.dnsstuff.com/

NUTTIG VOOR DE PRO: INFORMED NETWORKER
Deze site kan je het best vergelijken met Digg, want ook hier dragen deelnemers artikels aan die elders verschenen zijn, en bepalen zij zelf welke artikels de frontpagina halen. Met dit verschil: de artikels gaan over tech zaken. Hier vind je tips, aankondigingen van nieuwe programma's, enz. Voor de geïnteresseerde techneut en de gepassioneerde liefhebber.
[Taal: Engels]
http://www.informednetworker.com/

NUTTIG VOOR DE PRO: PROTONIC
Deze online community biedt gratis technische ondersteuning voor computergebruikers; internauten van over de hele wereld kunnen hier vragen voorleggen, en de tech staf, die volledig uit vrijwilligers bestaat, probeert die te beantwoorden. Dat advies is gratis, maar donaties van tevreden gebruikers worden wel aanvaard (hint!)
[Taal: Engels]
http://help.protonic.com/

NUTTIG VOOR DE PRO: LINUXQUESTIONS.ORG
Omdat wij onze vele Linux-lezers niet willen vergeten, deze site: hier kan je terecht met vragen die je altijd wilde stellen over LInux: toepassingen, programmeren, beveiliging, enz.
[Taal: Engels]
http://www.linuxquestions.org/

NUTTIG VOOR DE PRO: 5 STAR SUPPORT
Nog een site waar je gratis terecht kan voor oplossingen voor je problemen. Deze site heeft met name een erg goede verklarende lijst van computertermen en acroniemen, en ook een goede "tips, tricks & tweaks" sectie.
[Taal: Engels]
http://www.5starsupport.com/

NUTTIG VOOR DE PRO: ANNOYANCES.ORG
Zoals de naam het zegt, is deze site een verzameling van oplossingen die aangebracht werden door gebruikers voor veel voorkomende problemen bij Windows. Wij hebben hier al talloze goede tips gevonden!
[Taal: Engels]
http://annoyances.org/

NUTTIG VOOR DE PRO: OPTAROS
Optaros is een bedrijf dat adviseert over open source producten en die integreert in de bestaande structuur van bedrijven. Het heeft een cataloog opgesteld van open source projecten die volgens haar IT-managers moet helpen om het kaf van het koren te scheiden wanneer zij beroep willendoen op gratis software. De cataloog bespreekt 262 open source projecten, netjes ingedeeld naar besturingssysteem, infrastructuur oplossingen, enz.
[Taal: Engels]
http://www.optaros.com/

WERKEND LICHAAM: HET LICHAAM ALS BEWEGINGSAPPARAAT
Een gezondheidssite, die je informatie geeft over je lichaam, en ook over wat er fout kan gaan. HOe werken spieren, botten, pezen en gewrichten, hoe hou je je lichaam in conditie, maar ook: aan welke verplichtingen moeten behandelaars, patiënten en werknemers zich houden?
[Taal: Nederlands]
http://www.werkendlichaam.nl/

BYPASS: VRIJE TOEGANG
Een handige site: gewoon hier naartoe surfen, het adres intikken van een site waartoe je geen toegang hebt omwille van geografische restricties en kijk: o wonderbaarlijk heb je terug toegang. (Bron: Wim W)
[Taal: Engels]
http://ibypass.net/

DROPSEND: GROTE BESTANDEN VERSTUREN
Misschien staat deze website ook al in je bookmarks, maar wij geven hem toch nog maar eens mee, voor wie deze handige webtool nog niet kent. Via deze site kan je namelijk bestanden die zo groot zijn dat je ze niet via gewone mail versturen kan, toch bij je bestemmeling krijgen, door het systeem van upload: je zet het bestand op de site van DropSend, krijgt vervolgens een uniek adres voor dit bestand, en stuurt dit adres door aan de bestemmeling. Die kan dan, aan de hand van dit adres, je bestand gewoon ophalen op de site.
[Taal: Engels]
http://www.dropsend.com/

VRIJDAG FOTODAG : GDT FOTO
Een fotosite met speciale aandacht voor dierfotografie. Bekijk zeker eens de gallerijen met winnende wedstrijdfoto's. Schitterende foto's.
[taal : Engels, Duits] (Filover)
http://www.gdtfoto.de/

VRIJDAG ANIMATIEDAG : SLING
Een leuk spelletje. De intro is wel wat aan de lange kant maar nadien kan je je hersenen breken op het vinden van de juiste strategie om de 50 levels te doorslingeren.
[taal : Engels] (Filover)
http://sling.ezone.com/game.php

VRIJDAG FILMDAG : AANRIJDING IN MOSCOU.
Officiële website van deze nieuwe Belgische film met in de hoofdrollen : Julian Borsani, Bob De Moor, Jurgen Delnaet, Sofia Ferri, Johan Heldenbergh, Barbara Sarafian, Annemone Valcke.
In de Belgische zalen sinds : 30 januari 2008.
[taal site : Nederlands] (Filover)
http://www.aanrijdinginmoscou.be/

BEKENDE PERSONEN OP HET NET – HUN OFFICIELE SITES
(een greep uit recente toevoegingen op http://www.filover.be/celeb.html ) [Filover]

KATE TUNSTALL
Officiële website van deze Schotse zangeres. Eind april 2008 komt ze naar België en Nederland.
http://www.kttunstall.com/
http://nl.wikipedia.org/wiki/KT_Tunstall
http://en.wikipedia.org/wiki/KT_Tunstall

GEERT MAK
Officiële site van deze Nederlandse auteur o.a. bekend van zijn boek "In Europa" dat verfilmd werd en nu op Canvas en VPRO te zien is.
http://www.geertmak.nl/





Uw advertentie hier? Het kan! Vraag onze tarieven
adverteren@netties.be



Bij de collega's




*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multi-media/
- KPN-baas vindt iPhone nutteloos
KPN-topman Ad Scheepbouwer zou de iPhone graag in Nederland willen verkopen, maar heeft een bijzondere manier om zijn interesse te tonen.
http://www.iphoneclub.nl/3835/kpn-baas-ad-scheepbouwer-vindt-iphone-nutteloos/
- Vier jaar cel voor softwarepiraat
Huang Jer-shang, hoofd van een groep softwarepiraten, gaat vier jaar de gevangenis in voor zijn aandeel in...
http://www.ad.nl/multi-media/article2026914.ece
- Overheid walhalla voor cybercrime
AMSTERDAM - Driekwart van de Nederlandse overheidsorganisaties heeft geen maatregelen genomen om cybercrime te verhinderen. Dat blijkt...
http://www.ad.nl/economie/article2030207.ece

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.dedigitalerevolutie.tv/
- Podshow.com, verzamelplaats voor audio- en video-podcasts
Podshow.com is het nieuwste project van Adam Curry. Via deze site kan iedereen zijn postcast (audio of video) de wereld insturen.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22256
- Weer een iPhone kloon uit China
Na de iPhone komt er de HiPhone. En niet alleen de naam lijkt er op. Er is sprake van een vrijwel identieke kopie uit China.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22486
- Korg KaossilatorTouchpad Synthesizer
Met dit kleine apparaatje kun je een heel orkest nabootsen. Kijk de video, en verbaas je over de mogelijkheden van deze kleine synthesizer.
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=22485

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be
- Batibouw 2008: BTicino My Home blijft verder evolueren
Het domoticaconcept van BTicino, My Home, blijft verder evolueren. Op Batibouw 2008 kan je de nieuwste producten van nabij gaan ontdekken.
http://www.elektrozine.be/functions/reportages.asp?lang=nl&pag=16&verslag=3192
- Teppan Yaki trolley
JOKO - Teppan Yaki 697100: De teppan yaki van Joko is een mobiele kook- en braadplaat die is gemonteerd op een...
http://www.elektrozine.be/functions/news.asp?lang=nl&pag=2&news=02%A32008&newsid=5180
- Sonos Charging Cradle: CC100
SONOS - Sonos Charging Cradle: Ontworpen om uw Sonos afstandbediening in te plaatsen en op te laden. Gebruik d ...
http://www.elektrozine.be/functions/news.asp?lang=nl&pag=2&news=02%A32008&newsid=5168


*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/
- Een nieuwe Garmin Nuvifone
Deze Smartphone met touchscreen is het eerste toestel van haar soort dat 3,5G integreert voor het surfen op het internet, de overdracht van gegevens, het versturen van emails en uiteraard persoonlijke navigatie.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=17824&style=34360
- Google beveiligt bedrijfsmails
Terwijl de betalende versie van Google Apps niet het gewenst succes kent in de Verenigde Staten, zal de zoekmotor trachten nieuwe klanten te veroveren door tools uit te brengen voor de beveiliging van emails.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=17822&style=34360
- COMBELL stelt voor: toegang tot e-mail en agenda via stemherkenning
Het hostingbedrijf COMBELL lanceert een dienst die gebruikers in staat stelt hun e-mails, hun elektronische agenda en de spraakberichten te raadplegen en te beheren via hun PC, smartphone, webbrowser of ‘traditionele telefoon’.
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=17821&style=34360




*** PC WORLD
http://www.pcworld.be
- Help! Outlook 2007 is zo traag!
Heel wat gebruikers klagen erover dat Outlook 2007 zo traag reageert. Wij verzamelden 10 gouden tips om het logge beestje wat aan te porren!
http://www.pcworld.be/nl/fiches/articles/windows--os/help-outlook-2007-is-zo-traag.cfm
- Demo 2008: even in de toekomst kijken
http://www.pcworld.be/nl/fiches/articles/internet/demo-2008-even-in-de-toekomst-kijken.cfm
- Werkt het Wiki-principe ook voor zakelijke info?
http://www.pcworld.be/nl/fiches/news/internet/werkt-het-wiki-principe-ook-voor-zakelijke-info.cfm


*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/
- The Industry Standard herrijst uit zijn as met een innovatieve toekomstvoorspeller
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5560
- Jongeren centraal op nieuwe webstek Planckendael
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5558
- Gratis Wi-Fi in ruil voor reclame bij Telenet
http://www.digimedia.be/detail05nl.asp?Id=5550

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info
- Firefox 3 beta
http://www.computertaal.info/modules/news/article.php?storyid=2225
- Open Windows Vista box
http://www.computertaal.info/modules/news/article.php?storyid=2224
- Firefox commercial (video)
http://www.computertaal.info/modules/news/article.php?storyid=2223

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net
- Buma: geen offensief tegen weblogs die video embedden
http://pro.tweakers.net/nieuws/51756/buma-geen-offensief-tegen-weblogs-die-video-embedden.html
- Myspace tilt Nederlandse versie uit bètafase
http://life.tweakers.net/nieuws/51753/myspace-tilt-nederlandse-versie-uit-betafase.html
- 'Band Mashups' doet Guitar Hero na
http://life.tweakers.net/nieuws/51752/band-mashups-doet-guitar-hero-na.html



De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



BETER ZOEKEN MET GOOGLE: SITE:
Met het commando "site:naamvansite.com trefwoord" geef je Google de opdracht om een zoektocht te ondernemen naar dat trefwoord, enkel en alleen binnen die bepaalde site. "site:www.netties.be programma" geeft je een lijst met links binnen netties die het woord "programma" bevatten.
http://www.google.com

BETER ZOEKEN MET GOOGLE: LINK:
Gebruik je deze tekst, in combinatie met een webadres, dan kom je de sites te weten die naar deze bepaalde link verwijzen. link:www.netties.be bijvoorbeeld, geeft een lijst met adressen van websites die naar netties verwijzen.
Leuk om te weten wie er naar jouw website verwijst, en hoe populair jouw artikels zijn!
http://www.google.com

BETER ZOEKEN MET GOOGLE: NUMMER BEREIK
Wil je een zoektocht ondernemen naar een artikel, maar weet je de juiste nummer niet van dat artikel, enkel dat het binnen een bepaalde reeks ligt, dan is ook hiervoor een syntax voorradig.
Wil je bijvoorbeeld een handleiding of een driver voor een HP printer, maar weet je niet meer of het en 3650 of een 3680 is, geef dan de volgende syntax in:
HP laserjet #3600..3700#
http://www.google.com

BETER ZOEKEN MET GOOGLE: SAFE SEARCH
Voeg je het voorvoegsel "safesearch" toe aan een zoekterm, dan vraag je een Google om bepaalde "adult" sites uit te sluiten van de zoekresultaten. Dat kan handig zijn om bijvoorbeeld een zoektocht te ondernemen naar "borstkanker", zonder daarom allerlei pornosites te krijgen die naar borsten verwijzen.
http://www.google.com/search?q=safesearch%3A+borstkanker&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a
http://www.google.com

TIPS VOOR WEBWERKERS

Met een gerust hart afbeeldingen op je website plaatsen?

Wanneer je bezig bent je site te maken, kan het soms leuk, interessant en/of nodig zijn om ter illustratie een mooi plaatje toe te voegen. Maar heb je er weleens bij stilgestaan dat je rekening moet houden met eventuele auteursrechten die op de foto kunnen zitten?
Artikel 1 van de Auteurswet 1912 definieert 'auteursrecht' namelijk als volgt:

"Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld."

Anders gezegd:

Auteursrecht (of copyright) ontstaat vanzelf bij het maken van een werk. Het auteursrecht geeft de auteur het recht om te bepalen hoe, waar en wanneer het werk dat hij heeft gemaakt getoond of gekopieerd wordt.

Wanneer je dus foto's vindt op internet (bijvoorbeeld op Google) betekent dat niet dat je die zomaar kunt gebruiken. Je zult daarvoor toestemming moeten vragen aan de auteur. Dit kan erg lastig zijn omdat de houder van een bepaald werk daar niet altijd op zit te wachten en daar in sommige gevallen een (fikse) vergoeding voor wil hebben.
Maar het kan ook anders! Er zijn namelijk sites te vinden waarvan je foto's mag downloaden die rechtenvrij zijn. Hieronder vind je een aantal sites waarvan je de foto's gratis mag gebruiken. Wanneer je zelf op zoek gaat naar gratis foto's, raden we je aan om zelf altijd eerst de voorwaarden te lezen voordat je een foto downloadt. Er zijn namelijk ook websites waar je moet betalen voor het gebruik van de foto. De volgende sites zijn in ieder geval gratis:
http://www.sxc.hu/index.phtml
http://www.imageafter.com/
http://www.freeimages.co.uk/

Bij freeimages.co.uk wordt wel gevraagd dat je er een bronvermelding bij zet.
Er zijn ook sites die vragen om een link naar hun site te plaatsen. Op deze manier wordt er naar hun site gelinkt wat ervoor zorgt dat de linkpopularity wordt vergroot. En dat kan er weer voor zorgen dat ze hoger komen in de zoekmachines. Een site waarbij je een link terug moet plaatsen is:
http://www.freedigitalphotos.net

Mocht je bij de bovenstaande websites niet vinden wat je nodig hebt, dan kun je eens een kijkje nemen op http://www.imageblowout.com/.
Als daar ook niet staat wat je zoekt, dan zou je het ook bij een betaalde versie kunnen proberen. Bijvoorbeeld:
http://www.istockphoto.com
http://www.shutterstock.com/

René van Vroonhoven, Alphamegahosting

http://www.alphamegahosting.com/
(Bron: Sjeef)



Van alles halen, (bijna) niets betalen...



UNIVERSAL VIEWER
Windows - freeware
De naam van een bestand vertelt niet echt iets over wat er in staat. Je kan ze dan wel gaan openen met het programma dat erbij hoort, maar is dat niet stom, excel of acrobat gaan opstarten, en zo nuttige tijd verliezen terwijl je enkel wou weten wat er in dat bestand staat? Dit progje helpt: klik een bestand aan met de rechtermuisknop, en kies uit het uitklapmenu Universal Viewer: je krijgt een preview van bekende bestanden zoals afbeeldingen, pdf, html, enz. Je kan het progje ook als plug-in voor Microsoft Office installeren.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68968/description.html

RESTORATION: GEWISTE BESTANDEN TERUGKRIJGEN
Windows - freeware
Iedereen maakt al eens een foutje - en een bestand is zo snel gewist! Gelukkig is er dit progje, dat tracht een per ongeluk gewist bestand geheel of gedeeltelijk te recupereren. Hoe recenter het bestand gewist werd, hoe meer kans je hebt dat het progje het nog kan terug vinden.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,23108-order,1-page,1/description.html

DOUBLEKILLER: DUPLICAAT BESTANDEN VINDNE
Windows - freeware
Staat jouw harde schijf ook vol met 2, 3 of zelfs 4 keer hetzelfde muziekbestand, omdat je enkele muziekprogramma's uitgetest hebt die allemaal jouw muziekbibliotheek naar hun eigen map gekopieerd hebben? Dan moet je dit progje eens proberen. DoubleKiller bevat handige tabbladen en opties, zodat je zelf bepaalt welke bestanden gecontroleerd worden en welke niet - en het progje werkt dus met allerlei soorten bestanden, niet enkel muziek. Na analyse krijg je een lijst, en kan je zelf bepalen welke dubbele bestanden weg mogen en welke niet.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,24152-order,1-page,1/description.html

FOLDER GUIDE: JE FAVORIETE FOLDERS BIJ DE HAND
Windows - freeware
Wanneer je een bestand wil opslaan of openen, moet je vaak een hele weg afleggen voor je bij de gewenste map bent. Dit progje helpt: je kan je favoriete folders voor het opslaan van documenten instellen in het Settings venster, of je kan rechts klikken op een bestand, en kiezen "add to Folder Guide". Wanneer je nadien een bestand wil openen of opslaan, komen deze favoriete folders prominent vooraan te staan.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68969/description.html

ANDROSA FILEPROTECTOR: BESTANDEN VERSLEUTELEN
WIndows - freeware
Gesteld op je privacy? Met dit progje voorkom je dat nieuwsgierige Aagjes je bestanden kunnen bekijken. Gewoon het bestand (of een hele map) naar het FileProtector venster sleuren, een paswoord voorzien en eventueel andere instellingen, en het progje doet de rest. De maker van dit progje heeft ook een draagbare versie die je op de USB stick kan zetten.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68939-order,1-page,1/description.html

SEND TO TOYS: BESTANDEN GEMAKKELIJKER VERWERKEN
Windows all - freeware
Wanneer je rechts klikt op een bestand, dan krijg je het bekende "Send To" menu, waarin je een aantal bewerkingen kan doen met het bestand. Dit progje maakt dat je programma's kan toevoegen tot dit menu, zoals de naam en het pad van het bestand kopiëren naar het klembord, het bestand als bijlage verzenden naar een vooraf bepaalde bestemmeling, enz. En je kan ook mogelijkheden die achtergebleven zijn van programma's die ondertussen gewist zijn, verwijderen.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68989/description.html

SPAMIHILATOR: MAILS FILTEREN
WIndows - freeware
Spam is een vloek, en spam bestrijden is een titanenwerk. Wij hebben veel heil gevonden in Mailwasher, dat zich tussen jouw computer en de mailserver zet, en de mail eerst presenteert in een overzicht, waarbij jij bepaalt wat weg mag en wat niet, vooraleer je de mail downloadt. Spamihilator heeft een gelijkaardige functie.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,68990/description.html

IE7PRO: IE OP STEROIDEN
WIndows - freeware
Sinds Microsoft tabblaadjes toegevoegd heeft aan haar IE browser, is die al heel wat verbeterd. Maar het kan nog beter: met IE7pro krijg je nog veel meer mogelijkheden voor je IE, zoals een aanpasbare advertentie-stopper, muisbewegingen zoals bij Firefox om te bladeren, navigeren enz, beheer van de tabs, een crash beter verwerken, enz.
http://www.pcworld.com/downloads/file/fid,66314-order,1-page,1/description.html

VRIJDAG MACDAG: DEFAULTFOLDER
Mac OS X 10.4 / 10.5 - 6,89 MB - shareware
OS X mag dan al een prachtig besturingssysteem zijn, maar wanneer het aankomt op het bladeren doorheen mappen wanneer je een bestand moet openen of opslaan, dan laat het toch steekjes vallen. Deze tool kan helpen: hij zorgt voor een knoppenbalk naast alle Open en Save dialoogvensters, die snelle toegang geeft tot verschillende mappen.
http://www.download.com/Default-Folder-X/3000-2234_4-10206392.html?tag=nl.e414

VRIJDAG MACDAG: CLEANAPP
Mac OS X 10.4 - 3,39 MB - shareware
Nog een functie waarin Mac volgens sommigen niet echt perfect werkt: het terugdraaien van installaties van progjes en de bijhorende bestanden. Dit progje helpt: gewoon het gewenste programma verslepen naar CleanApp, en de tool doet de rest.
http://www.download.com/CleanApp/3000-2263_4-10653125.html?tag=nl.e414

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.


Het laatste woord....







NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu
of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO) Manu Drieghe
Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool
- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



Afsluiter

Wie iets groots probeert te bereiken is bewonderenswaardig,
ook als hij mislukt.
- Seneca, Romeins schrijver -