netties banner




Verschijnt iedere zaterdag

Deadline van volgende editie:
11/2/2010 om 16.00h
Reacties mailen naar netties@netties.be




INHOUD
DEEL 1:
Kanaal 17: actuele nieuwsberichten
Hoe bedenken ze het
Voor elk wat wils
Het oor wil ook wat

DEEL 2:
De Nieuwe Oogst
Bij de collega's
De zaak Tee en Tee
Van alles halen,
(bijna) niks betalen
Het laatste woor

NeTTieS
Jaargang 14
Nummer 636 van 6/2/2010

netties verkiezing


Gegroet lezer,

Het wordt gelukkig terug wat klaarder; wanneer de trein 's ochtends door het landschap snort maken we het krieken van de dag mee. En komen we 's avonds thuis, dan is het nog licht, zodat we nog wat buiten kunnen spelen in de tuin met onze trouwe viervoeters. Het geeft je weer zin om vanalles te gaan doen, en de lentekriebels beginnen zich stilaan te laten voelen.

Ook deze week zal u nog enkele berichten vinden over de iPad. Het blijkt dat wij niet alleen waren met onze kritische benadering, maar anderzijds valt het ons op dat Apple's aantrekkingskracht voor de geeks nog altijd erg krachtig is: verschillende commentatoren uiten eerst hun gegronde kritiek, maar eindigen hun artikel met "maar ik denk dat ik er toch een ga kopen". Hoe een computerfabrikant de mensen gek kan krijgen...

Buiten de iPad gebeurde er de afgelopen week natuurlijk veel meer. Een bericht dat onze redactie op de valreep bereikte is een nieuw internet-aanbod bij zowel Belgacom als Telenet. Daarover beloven wij u voor maandag een artikel. Wat u wél in dit nummer aantreft zijn berichten over de strijd tegen piraterij, nieuwigheden bij Firefox, Bing en Chromium, en natuurlijk onze reeks met open source software.

Veel leesplezier gewenst, en bij leven en welzijn tot volgende week.

Hilde

Netties lezen als RSS-feed? Het kan, op het adres
http://www.netties.be/v10/netties_rss.php

Indien u een bepaalde editie niet ontvangen hebt, ga naar onze website:
http://www.netties.be en klik op archief.
Daar vindt u een link naar deel 1 en 2 van de laatste editie. Vorige nummers zijn er ook integraal te downloaden, tot en met nummer 1 - nostalgie troef!



verkenner banner



Kanaal 17

Een nieuwsrubriek samengesteld uit berichten die
ons bereiken via de reguliere en de gespecialiseerde pers,
Internet, eigen correspondenten en de lezers van dit e-zine.



FUJITSU VERKOOPT AL IPADS SINDS 2002
De benaming die Steve Jobs aan zijn nieuwe toestel gaf blijkt om nog veel meer redenen slecht gekozen
Toen Steve Jobs verleden week onder massale belangstelling de iPad aan het publiek voorstelde, klonken er enkele opmerkingen over de naam. Een "pad" is immers in het Engels een maandverband, en sommigen vroegen dan ook meteen wanneer Jobs een iKotex zou uitbrengen.
Maar er blijkt nog meer aan de hand met deze naam. Om te beginnen heeft Apple de domeinnaam www.ipad.com niet in handen - die blijkt toe te behoren aan een ander bedrijf, dat deze domeinnaam reeds in 1997 aanvroeg. Ipod.com bijvoorbeeld behoort Apple wél toe. Tegenwoordig wordt, bij de lancering van een product, toch ook even nagekeken of de naam van het product aan een domein gekoppeld kan worden. Vergeten, Apple?
Er is echter nog een erger probleem met de naam van deze nieuwe telg van Apple. Computerfabrikant Fujitsu verkoopt namelijk zelf al iPads sinds 2002, en lijkt niet van plan om zomaar passief toe te zien hoe Apple deze productnaam nu claimt voor zijn eigen product.
Meer over de betwisting van deze naam lees je bij Engadget. En bij CurrentDirections vind je een beschrijving van de iPad van Fujitsu, om te bewijzen dat de iPad daar echt al jaren bestaat!
http://www.currentdirections.com/hardware/fujitsu/ipad100.html
http://www.engadget.com/2010/01/28/apple-and-fujitsu-inevitably-caught-up-in-ipad-trademark-dispute/





GEEN FLASH OP DE IPAD: PRO EN CONTRA
Het feit dat de mobiele producten van Apple (iPhone, iPod Touch en iPad) geen Flash ondersteunen, blijft voor discussies zorgen. Even wat argumenten pro en contra.
Alhoewel Adobe, de maker van de Flash technologie, en Apple naar eigen zeggen al een hele tijd samenwerken om Flash te brengen op de iPod en iPhone, komt er nog altijd niets van in huis. Ook het nieuwe toestel van Apple, de iPad, moet het zonder Flash doen. En dat wil zeggen dat ontelbare sites op het internet niet volledig te bekijken zullen zijn. Zelfs tijdens de demo waarin Jobs de New York Times op de iPad demonstreerde was te zien hoe een deel van de site niet bekeken kon worden, omdat die in Flash uitgevoerd was.(1)
Het ontbreken van Flash heeft al heel snel tot verhitte discussies gevoerd op het internet. Voorstanders van Flash (en Adobe) zeggen dat dit te wijten is aan Apple, want dat Adobe echt graag haar Flash zou laten werken op de Apple toestellen, en al jaren vragende partij is. Voorstanders van Apple zeggen dan weer dat Apple geen Flash wil op haar toestellen, omdat het een te zware belasting is voor de processor, en niet goed draait op het Apple OS. Bovendien is Flash fabriekseigen, geen open standaard. In de toekomst zou iedereen in plaats van Flash maar HTML 5 moeten gebruiken, dan zou de hele discussie Flash uit de weg geruimd zijn, zo valt te horen in het Apple-kamp.
Maar lees zelf de discussies pro en contra. De Apple Fanboys slaan toe op de Adobe website!
http://blogs.adobe.com/flashplatform/2010/01/apples_ipad_--_a_broken_link.html
http://www.theregister.co.uk/2010/01/28/adobe_disses_ipad/


FLASH CONTENT PLOTS UIT ALLE IPOD PROMOFILMPJES VERDWENEN
Heeft Apple toch een beetje gesjoemeld met haar promofilmpjes, om het feit te verdoezelen dat er geen Flash op de iPad te zien zal zijn?
Zoals in de vorige artikels uitgelegd is er heel wat te doen rond de afwezigheid van Flash op de iPad. Het begon met het Apple blog Apple Insider, dat opmerkte dat afbeeldingen die reclame maakten voor de iPad, en zelfs een video op de website van Apple content vertoonden die in Flash gemaakt is.
Alhoewel Apple zelf eigenlijk nooit officieel heeft willen zeggen dat de iPad geen Flash ondersteunt, was er wel te zien op de demo van Steve Jobs dat er een gedeelte van The New York Times, gemaakt in Flash, niet te zien was op de iPad. Is er nu wel of niet Flash op de iPad, vroegen velen zich af?
Wel, het antwoord is neen. En blijkbaar waren de beelden die Apple gebruikte om de iPad voor te stellen, met sites daarop die Flash wél weergaven, een beetje gemanipuleerd. Toen een gebruiker een officiële klacht indiende bij de Amerikaanse FTC wegens misleidende reclame, heeft Apple meteen een hele reeks promo afbeeldingen en filmpjes aangepast: waar de iPad voorheen afbeeldingen vertoonde in een website die enkel te zien waren indien Flash actief was, is al die Flash content in deze filmpjes vervangen door geijkte blokje dat aangeeft dat hier Flash content staat, die niet weergegeven kan worden.
Een mirakel in één nacht tijd!
Wie nog meer sarcastische commentaren lezen wil over de iPad, kan terecht bij eSarcasm.com, waar je zelfs een afbeelding vindt van Steve Jobs als Mozes, die de berg afdaalt met twee iPads als tabletten!
Zo. En nu genoeg over de iPad voor even!
http://www.pcworld.com/article/188210/
http://www.esarcasm.com/10845/apple-ipad/


WIKILEAKS IN MOEILIJKHEDEN
Bij gebrek aan geld moet de klokkenluidersite Wikileaks tijdelijk de deuren sluiten
Wat had je nu gedacht? Als een site zoals Wikipedia, wereldwijd toch aanvaard als een autoriteit voor informatie over alle mogelijke onderwerpen, het al niet kan bolwerken en regelmatig moet gaan bedelen voor nieuw geld, waarom zou Wikileaks het wél kunnen rooien met de giften en aalmoezen die het toegeworpen krijgt?
Nochtans heeft Wikileaks een belangrijke rol in de gemeenschap. Op deze site kunnen klokkenluiders namelijk terecht om informatie anoniem te publiceren, die zij om allerlei redenen niet zouden mogen bekendmaken. Noem deze site het digitale equivalent van de bruine papieren enveloppe. Hier werden bijvoorbeeld een lijst gepubliceerd met namen van de leden van de British National Party. De onderschepte telefoongesprekken vlak voor 9/11 op het WTC en het Pentagon werden eveneens gepubliceerd.
Maar zo'n site onderhouden kost geld. Er zijn mensen die de bijdragen moeten doornemen, er zijn servers die betaald moeten worden, enz. - alles bijeen is er eigenlijk een jaarlijks budget nodig van 600.000 dollar. Er is al 1340.000 dollar opgehaald voor dit jaar, maar er is meer nodig. En dus wordt de site even op een laag pitje gezet tot er nieuw geld is.
Maar dat lage pitje is wel heel laag: buiten een verwelkomingpagina is er niets anders meer te vinden, alle teksten zijn ontoegankelijk. En dat is toch wel spijtig.
In elk geval: alle bijdragen zijn welkom...
http://www.guardian.co.uk/media/2010/jan/29/wikileaks-temporarily-closes-lack-funds
http://www.wikileaks.org/


EFF ONTHULT DIGITALE VINGERAFDRUK
U laat veel meer sporen na op het net dan u denkt. EFF toont aan wat er zoal te rapen valt over jou
Veel internauten maken zich zorgen over de sporen die zij nalaten op het internet. Niet dat zij staatsgevaarlijke zaken uitvoeren of crimineel bezig zijn, maar een beetje privacy mag een mens toch hebben, niet? Wij hebben slecht nieuws voor hen: je laat veel meer sporen achter dan je zelf zou denken.
Electronic Frontier Foundation heeft een online tool uitgebracht die aantoont hoeveel informatie de browser over jou onthult: de Panopticlick. Die heeft slechts enkele seconden nodig om alle informatie op te sommen die jouw browser vertelt wanneer jij een website bezoekt: het besturingssysteem, de versienummers van plug-ins, systeem lettertypes, grootte, kleur en diepte van je scherm. Op zich geen speciale gegevens, maar de unieke combinatie van al deze gegevens maakt dat van jouw computer weer iets unieks, zodat jouw computer toch herkend kan worden telkens jij een website bezoekt.
Wij deden alvast de test met de tool, en kregen te lezen dat onze browser "uniek" is in een ratio van 1 op 426.282. Wat een beetje geruststellend is, maar toch niet echt.
Doe zelf eens de test?
https://panopticlick.eff.org/
http://www.infoworld.com/d/applications/eff-online-tool-reveals-fingerprint-browsers-leave-web-261?source=rss_infoworld_news


BING MAPS ZET TWEETS OP KAART
Ook Microsoft blijft nieuwigheden toevoegen aan zijn landkaarten. Vooral de Map Apps van Bing Maps zijn erg interessant, en bevatten nu een overzicht van de tweets in een bepaalde omgeving.
Wil je weten wie er in jouw omgeving aan het Twitteren is? Dat kan, met Twitter Maps, een nieuwe Map App van de zoekmachine Bing. Probeer het zelf maar eens uit: ga naar Bing Maps, en klik onderaan in de linkerbalk op de link naar Map Apps. In het menu dat je vervolgens krijgt klik je op Twitter Maps, en je krijgt een overzicht te zien van de Tweets die er de laatste uren in jouw omgeving gepost zijn. Bij een mouse-over (het bewegen van de cursor over een ballonnetje) krijg je te zien wanneer de tweet gepost werd, en wanneer je dan op het pijltje aan het uiteinde van deze tekst klikt, krijg je zelfs de tweet te zien, zonder naar Twitter te moeten. Leuk, niet?
De mensen van het Bing lab hebben trouwens nog meer leuks in petto. In seattle gaat binnenkort een tentoonstelling van start "Facing Mars"; en voor die gelegenheid heeft Bing een interactief game uitgebracht onder de naam "Captain Mike's Mars Adventure". Het spel is uitgewerkt in verschillende versies voor kinderen van verschillende leeftijden. Helaas is het enkele in het Engels...



http://mars.14four.com/
http://www.bing.com/maps/
http://www.liveside.net/bingblog/archive/2010/01/29/bing-improvements-twitter-maps-investor-info-and-a-mars-game.aspx


ZAL HET INTERNET VAN DE TOEKOMST ER EEN VAN ABONNEMENTEN ZIJN?
Zal gratis toegang tot content toch verdwijnen? Is het freemium model toch niet deugdelijk?
Het internet is allemaal goed en wel, maar er zijn weinig websites die zo gek zijn als Netties om content te blijven leveren zonder daarvoor royaal betaald te worden. Zolang zo'n site een project is van vrijwilligers, kan zij overleven, maar er moet toch ook brood op de plank komen, en servers en bandbreedte moeten nu eenmaal betaald worden...
En uiteindelijk starten de meeste ondernemers nu hun website, webdienst of e-commerce site op met de bedoeling om er rijk van te worden, of toch tenminste een boterham mee te verdienen. In het begin werden de inkomsten gehaald uit reclame, met name het "CPM" of cost per mille: per duizend keer een advertentie verscheen op een website kreeg de uitbater van de website een bepaalde som. Gewoon verschijnen was voldoende. Maar dat model veranderde geleidelijk naar het "CPC" of cost per click systeem: enkel wanneer de gebruiker echt op een advertentie klikte, kreeg de uitbater van de webstie een vooraf afgesproken bedrag. De reden voor deze verschuiving: Google, met zijn Adwords advertenties, die meer gericht verschenen en afgestemd waren op trefwoorden op die sites.
Er bestaat nog een ander business model om inkomsten te halen uit een webdienst: je biedt een basisdienst gratis aan, om gebruikers te lokken. En je vraagt extra voor extra diensten - een systeem dat Freemium heet, een samentrekking van Free (gratis) en premium (premie).
Maar brengen al die systemen nu eigenlijk wel voldoende op om te overleven? Volgens enkele analysten wordt Google er wel rijk van, maar de websites niet: zij verdienen een fractie van wat zij zouden kunnen verdienen indien zij hun monitisering zelf in handen namen - met andere woorden: over zouden schakelen op abonnement.
In het artikel "Subscription is the new black" stelt blogger David McClure dat de toekomst ligt bij het aanbieden van diensten tegen een abonnement, en het verkopen van goederen; de inkomsten uit advertenties mogen niet langer de hoofdinkomsten van een website zijn. Een interessante bijgedachte bij deze stelling is dat, aangezien een abonnement vereist dat je inlogt en dus een paswoord moet onthouden, men in de toekomst zal inloggen via Facebook Connect, Google Gmail of Apple iTunes.
Interessante gedachten, die je zelf maar eens moet nalezen in onderstaand artikel(1). Het befaamde blog ReadWrireWeb komt terug op dit artikel, en onderschrijft de inhoud ervan: gratis diensten, gesponsord door reclame, halen het niet. Denk maar aan de razend populaire muziekdienst Imeem, die het water niet boven het hoofd kan houden, en toch overweegt om op abonnement over te schakelen... (2)
http://500hats.typepad.com/500blogs/2010/02/subscriptions-are-the-new-black.html
http://www.readwriteweb.com/start/2010/02/freemium-is-weak-subscription.php


HOE ZIT HET MET DAT "ANDERE" TABLET, DE JOOJOO?
Nu Apple de belangstelling voor tablet-computers heeft kunnen opkloppen, is het misschien tijd om even naar die andere veelbelovende tablet te kijken, de JooJoo.
Wellicht kan je je nog herinneren hoe het blog TechCrunch nu al bijna een jaar geleden met het idee op de proppen kwam om zelf een tablet computer te ontwerpen. Wat bestond voldeed niet, en de Crunchpad, zoals hij genoemd zou worden, zou perfect aan de noden van de gebruikers beantwoorden; vele internauten gaven immers hun suggesties over wat de tablet zou moeten kunnen, hoe hij eruit zou moeten zien, enz.
Voorwaar een nobel streven, maar toen de eerste prototypes van de CrunchPad concrete vorm kregen, kwam er een haar in de boter: de fabrikant van het toestel, het Indonesische bedrijf Fusion Garage, claimde het toestel volledig, en noemde het meteen de JooJoo. Uiteraard leidde dit tot een juridisch dispuut, dat nog voor de rechtbank uitgevochten moet worden (of in der minne geschikt, dat kan natuurlijk ook).
In elk geval: de JooJoo ziet er erg aantrekkelijk uit, wanneer je de specificaties mag geloven: touch screen scherm van 12 inch, 1 GB geheugen, 4 GB harde schijf voor het OS en cache data; een USB 2.0 poort, ondersteuning voor Bluetooth, ingebouwde luidsprekers, Wi-Fi, Webcam met microfoon. Ondersteuning voor Flash (!), en een prijskaartje van $499.
De JooJoo zou einde februari in de VS op de markt komen. "Zou", want met de rechtzaak die nog uitgevochten moet worden is dit alles natuurlijk onzeker. De baas van Fusion Garage echter gelooft er vast in, zoals je kan lezen bij Yahoo en Venturebeat.
http://venturebeat.com/2010/02/01/joojoo-crunchpad-tablet/
http://tech.yahoo.com/news/pcworld/joojootabletpcpromisedbyendoffebruary


CHROME BROWSER HAALT MET ÉÉN KLAP 40.000 EXTENSIES BINNEN
Een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de Chrome browser: hij ondersteunt nu ook Greasemonkey
Al wie een klein beetje geek is, zal ongetwijfeld de Greasemonkey extensie geïnstalleerd hebben voor zijn Firefox browser. Deze bijzondere extensie maakt het namelijk mogelijk om in te grijpen in de manier waarop een pagina weergegeven wordt in de Firefox browser. Na installatie van Greasemonkey kan je kiezen uit 40.000 scripts om via Greasemonkey in jouw browser te draaien. En daar zijn handige dingen bij - zoals bijvoorbeeld elke vermelding naar een MP3 bestand aanklikbaar maken in je favoriete player, een webadres in volledige vorm weergeven dat gewoonlijk als script weergegeven wordt, te openen in een pop up, enz. Vermoedelijk zijn de extensies, en dan vooral Greasemonkey met vele bijhorende scripts, de factor die de huidige Firefox gebruikers loyaal laten zijn aan hun Firefox.
Zij gaan het nu echter wel heel moeilijk krijgen: de Chrome browser van Google heeft, vanaf zijn laatste versie (versie 4) ook ondersteuning aan boord voor deze Greasemonkey userscripts. En dan is de verleiding wel heel groot om over te stappen op Chrome, vooral omdat die, volgens insiders, toch wel iets sneller is dan Firefox.
Wie het een en ander wil uittesten: eerst moet je natuurlijk de Chrome browser installeren, en daarna kan je een bezoekje brengen aan userscripts.org, waar je meer dan 40.000 scripts vindt. Die kan je heel gemakkelijk installeren, want de werkwijze is net als bij extensies. Wat dus ook wil zeggen dat je ze gemakkelijk (tijdelijk) kan uitschakelen.
http://www.google.com/chrome
http://www.userscripts.org/
http://blog.chromium.org/2010/02/40000-more-extensions.html


STRIJD ROND BOEKENPRIJZEN
De komst van het e-boek en de bijhorende e-reader heeft een heuse prijzenoorlog ontketend. Even wat achtergrond.
U zal het ongetwijfeld met ons eens zijn dat de prijs van boeken enorm hoog ligt. De nieuwe bestsellers, zelfs in niet-gebonden formaat, kosten al gauw 18 euro tot 25 euro.
Met de komst van het digitale boek zou je dan ook verwachten dat de prijs hiervan flink zou zakken - er wordt immers heel wat op de kosten bespaard: geen papier, geen drukkosten, geen transport, geen magazijnruimte, geen kosten voor terugname van niet-verkochte boeken: alles is digitaal, en de virtuele ruimte die zo'n digitaal boek in de online boekenwinkel inneemt is erg goedkoop.
Online boekenzaak Amazon heeft dan ook, toen zij haar eigen e-boekreader uitbracht, de Kindle, meteen een flinke inspanning gedaan om de digitale boeken goedkoper te maken, onder de 10 dollar. Hoe goedkoper het boek, hoe meer er verkocht van worden, is de redenering. Goed voor de auteurs, goed voor Amazon.
Maar de uitgevers zijn blijkbaar niet tevreden met deze politiek. Waarschijnlijk vrezen zij dat té goedkope digitale boeken de verkoop van de print boeken zal laten ineenstuiken. Er ontspon zich de laatste dagen dan ook een zenuwoorlog tussen uitgever Mcmillan Publishers en Amazon. De uitgever eiste namelijk dat Amazon de prijs van de e-boeken zou optrekken van $9,99 naar $15. Op zich heeft de uitgever eigenlijk geen recht van spreken, want Amazon betaalde Macmillan netjes de inkoopprijs die de uitgever vroeg. En volgens commerciële principes mag de verkoper zelf dan de verkoopprijs betalen, zelfs al wint hij er niets meer op.
Amazon weigerde in het begin om in te gaan op de eis van Mcmillan, en trok zelfs alle boeken (digitaal én print) terug uit de boekenwinkel. Maar uiteindelijk gaf het toch toe, waardoor de prijzen van de digitale boeken nu toch aangepast worden. Deze schermutseling dreigt echter de eerste fase te worden van een grotere veldslag die geleverd zal worden over digitale boekenprijs. Vergeet niet dat Apple binnenkort ook uitkomt met boeken voor zijn iPad - digitale boeken die dan via de iTunes Store aangekocht kunnen worden.
Wij zijn alvast benieuwd hoe dit verhaal verder loopt. Ondertussen kanje meer info lezen bij het blog "Whatever" van John Scalzi en bij Slashdot. Bij TechCrunch lees je dan weer hoe Apple de makers van de Stanza iPhone app, waarmee je gratis e-books kan lezen op je iPhone, verplicht heeft uit hun app om de mogelijkheid te verwijderen om boeken via de USB poort over te zetten van het ene naar het andere toestel. Dat laatste belooft alvast voor de manier waarop Apple zal omgaan met DRM op boeken...
http://news.slashdot.org/story/10/01/30/1341235/Amazon-Pulls-Book-Publishers-Listings-Ebook-Wars-Underway
http://whatever.scalzi.com/2010/02/01/all-the-many-ways-amazon-so-very-failed-the-weekend/
http://www.techcrunch.com/2010/02/02/apple-stanza-usb/


GOOGLE BRENGT INTERESSANTE UPDATE VOOR NEXUS ONE
De iPhone gaat het nog hard te verduren krijgen met deze nieuwe update van de Nexus One, de mobiele telefoon van Google...
We zullen de woorden "iPhone killer" niet in de mond nemen. Maar het wordt wel stilaan duideljk dat de iPhone geduchte concurrenten aan het krijgen is. De arme iPhone heeft op den duur enkel nog het "made by Apple" label dat het voornaamste aantrekkingspunt blijft - de andere fabrikanten brengen immers gebruikservaringen die niet meer moeten onderdoen voor wat de iPhone brengt, en zijn vaker lager geprijsd.
De iPhone zal het vooral moeilijk krijgen om op te boxen tegen de Nexus One, het toestel dat in opdracht van Google door HTC gemaakt wordt. Want ook dit toestel heeft een "Made by" label dat de mensen aanspreekt - made by Google dan. Google heeft trouwens zopas een update voorgesteld van dit toestel, en de verbeteringen zijn werkelijk indrukwekkend, zoals je kan zien aan de videobeelden bij Engadget.
Om te beginnen is er multitouch mogelijk, zodat je de bekende knijpbeweging kan maken om in of uit te zoomen in Browser, Gallery en Maps. Bovendien bevatten de landkaarten nu ook suggesties, en een speciale nachtmodus. Er werden ook verbeteringen aangebracht aan de 3G technologie, zodat het toestel nog sneller surft.(1)
Bij deze aankondiging fronsten velen de wenkbrauwen. Prachtig, die multitouch, maar waarom nu pas? HTC heeft al langer de multitouch onder de knie in haar Android toestellen - denk maar aan de HTC Hero. Hiervoor menen sommigen de verklaring te moeten zoeken bij de gespannen verhouding die er de laatste tijd heerst tussen Google en Apple. Ooit dikke vriendjes (Google CEO Eric Schmidt zat ook in de raad van bestuur van Apple) is die liefde de laatste tijd fel bekoeld, nu beiden elkaar op steeds meer vlakken bekampen (toestellen en besturingssysteem). In het begin zou Google opzettelijk de multitouch geweerd hebben op de Nexus One, om niet in het vaarwater van Apple te komen, maar nu ook andere mobiele toestellen (Palm, Blackberry) multitouch aan boord hebben, is er voor Google geen reden meer om géén multitouch aan te bieden. Als bewijs van die gespannen houding is er, tussen haakjes, ook het dispuut over het al dan niet mogen aanbieden van Google Voice op de iPhone...
Meer hierover bij Engadget, TechCrunch en ReadWriteWeb.
http://www.readwriteweb.com/archives/nexus_one_gets_official_multitouch_support.php
http://www.techcrunch.com/2010/02/02/apple-google-multi-touch-android/
http://www.engadget.com/2010/02/02/nexus-one-gets-a-software-update-enables-multitouch/


COMMENTAREN TE VERHIT: ENGADGET ZET ZE IN DE IJSKAST
De discussies kunnen soms hoog oplopen bij de commentaren op nieuwsartikels. Erg hoog. En dan moet er ingegrepen worden...
De meeste internauten kennen het techblog Engadget wel, waar je uitstekend nieuws vindt over nieuwe hard- en software. Komt er iets nieuws uit, dan heeft Engadget vaak een grappig of kritisch commentaar. En niet alle internauten kunnen zo'n commentaar smaken. Bovendien gaan internauten soms onderling virtueel met elkaar op de vuist, en ontstaan er hele "flame wars" die ontaarden in scheldpartijen of, erger nog, in echte dreigementen.
Omdat, naar aanleiding van de aankondiging van de iPad, de commentarenoorlog helemaal dreigde te ontsporen, heeft het blog Engadget besloten om de mogelijkheid tot het geven van commentaren (voorlopig) stop te zetten, om hopelijk zo de gemoederen tot bedaren te brengen.
Een spijtige beslissing, want die commentaren zijn eigenlijk best interessant: je leest een andere mening, krijgt aanvullende informatie, enz. De commentaren vormen dan ook vaak een aantrekkingspunt voor zo'n nieuwssite of blog, en zonder commentaren verliezen zij een dimensie.
Maar wel een begrijpelijke beslissing, en niet de eerste keer dat zo'n beslissing genomen wordt. Denk maar aan Michael Arrington van TechCrunch die het bloggen er zelfs een tijdje aan gegeven heeft, omdat hij door een lezer tijdens een voordracht vol in het gezicht gespuwd werd.
Velen kunnen nog altijd niet om met een anonimiteit die het internet nog altijd bieden kan, en die voor hen de reden is om alle goede manieren, alle regels van fatsoen en beleefdheid te vergeten. Misschien komt er een kentering in deze situatie wanneer steeds meer blogs vragen dat men inlogt met zijn Facebook connect of andere universele identiteit op het internet.
http://techdirt.com/articles/20100202/1839308015.shtml
http://www.engadget.com/2010/02/02/were-turning-comments-off-for-a-bit/


TIENERS: BLOGGEN IS OUT
Bloggen is bij het jonge volkje niet langer populair. maar Twitteren doen ze toch ook niet..
Volgens een recent onderzoek van Pew Internet and American Life zou bloggen niet meer populair zijn bij de jongeren: slechts 14% van hen heeft in het afgelopen jaar geblogd, waar dat in 2006 nog 28% was. Ook commentaar geven op een artikel in een blog daalde in populariteit: van 76% in 2006 naar 52% in 2009.
Zijn de jongeren dan massaal aan het Twitteren geslagen, want zij moeten toch ergens hun gedachten kwijt? Blijkbaar niet. slechts 8% van de internauten tussen 12 en 17 maakt gebruik van Twitter. Bij de leeftijdsgroep 18-29 ligt dat toch al wat hoger: 33% .
Waar brengen zij dan wel hun tijd door? Je raadt het al: de sociale netwerken. 75% van de Amerikaanse tieners zit op sites als Facebook en MySpace, waar dit in 2006 "slechts" 55% bedroeg.
Bij de ouderen is er echter een omgekeerde trend. 11% van de internauten ouder dan 30 houdt een blog bij, vergeleken met 7% in 2007. Eigenlijk een logische trend, vermits de oudere internauten meer interesse hebben in het lezen en schrijven van diepteartikels, terwijl de jongeren het van het snelle microbloggen moeten hebben en het updaten van hun status.
http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/02/teens-think-blogging-is-about-as-cool-as-rick-astley-hits.ars


TWITTER: OVER HOVERCARDS EN WIJZIGINGEN VAN HET PASWOORD
Een nieuwigheid bij Twitter, de Hovercards, is best interessant; maar waarom dwong Twitter een reeks gebruikers om hun paswoord te veranderen?
Dat de microbloggingsite Twitter populair is, moeten wij je niet meer vertellen. De mensen achter Twitter willen de aandacht van de vele miljoenen gebruikers blijven houden, en brengen daarom geregeld nieuwigheden uit om de gebruikservaring te verbeteren.
Een van die nieuwigheden wilden wij jou toch niet onthouden, omdat we ze zo leuk vinden: de Hovercards; Dat zijn kleine pop-ups die verschijnen wanneer je de cursor over de naam of avatar van een Twitter-gebruiker beweegt (in vaktermen "hover over" genoemd). In dat venstertje kan je dan bijkomende informatie vinden over deze persoon, en hem/haar meteen volgen indien hij jou interessant lijkt, dit alles terwijl je in de tijdslijn van de tweets blijft. Je kan ook rechtstreeks boodschappen sturen naar mensen die je volgt vanuit die Hovercards.
Deze nieuwigheid zal wel geleidelijk aan uitgerold worden, niet alle gebruikers zullen de Hovercards meteen zien (1).
Er is trouwens nog nieuws van Twitter: een hele reeks gebruikers werd gedwongen om zijn paswoord te wijzigen. Dat is, zo meldt Twitter zelf, omdat er een fraude ontdekt werd rond P2P netwerken, waarbij op slimme manier een wijze gevonden werd om inloggegevens van Twitter te bemachtigen. Hoe het juist in zijn werk ging, gaan wij hier niet uitleggen, want het zit, eerlijk gezegd, redelijk ingewikkeld in elkaar. CNet vertelt er het fijne van (2). Het is in elk geval een lesje voor alle internauten: gebruik nooit hetzelfde paswoord voor verschillende sites!
http://blog.twitter.com/2010/02/flying-around-with-hovercards.html
http://news.cnet.com/8301-1009_3-10446586-83.html


BERLUSCONI VS YOUTUBE, SABAM VS SCARLET: EEN ZAAK VAN AANSPRAKELIJKHEID
Is een leverancier van internettoegang zoals Scarlet, of een site die user generated content brengt zoals YouTube aansprakelijk voor wat de gebruiker doet? Twee zaken om van nabij te volgen.
User Generated Content, content die door de gebruiker zelf op het internet gezet wordt op gespecialiseerde sites zoals YouTube, heeft een nieuw probleem doen ontstaan: is de site ook aansprakelijk voor wat de gebruiker uploadt? Moet de site proactief filteren, dat wil zeggen: de inhoud zelf bekijken en verwijderen wat niet door de beugel kan, of moet de site afwachten tot het een klacht krijgt, en dan pas reageren?
Tot hiertoe werd uitgegaan van het principe dat de site enkel een doorgeefluik was, en niet proactief moest reageren, enkel bij klacht. Eenzelfde houding als aangenomen wordt tegenover de ISP of internet service provider, degene die jou toegang biedt tot het internet, en die jouw website host. De ISP moet niet gaan kijken wat jij op jouw website zet, moet niet gaan kijken wat jij downloadt of uploadt, of jij content gaat halen of uploadt naar P2P sites, hij moet enkel optreden indien er klachten komen.
Een naar onze mening gezonde houding, maar dit principe wordt vaak bevochten. Zo is er in eigen land de zaak Sabam vs Scarlet.(1) De auteursrechtenmaatschappij wil dat Scarlet (dat Tiscali overnam, de provider tegen wie de rechtszaak oorspronkelijk ingespannen was) proactief controleert op illegale content, en het illegaal ruilen van muziek op het internet tegenhoudt. Dit proces loopt al een hele tijd, en is nu in een nieuwe fase getreden: de rechtbank heeft bevolen dat er bijkomende vragen gesteld moeten worden aan de EU, omdat niet enkel rekening gehouden moet worden met de Belgische wetgeving, maar ook met die van de EU. Die bijkomende vragen betekenen wel dat de zaak gemakkelijk een jaar tot anderhalf jaar langer zal duren. En dat zit Sabam niet lekker - het vraagt een ingrijpen van de Belgische politiek, omwille van, zoals te lezen staat in Datanews "de enorme financiële verliezen die kunstenaars lijden als gevolg van de illegale uitwisseling van muziekbestanden."
De tweede zaak waarin getornd wordt aan de immuniteit van het "doorgeefluik" speelt zich af in Italië. Daar wil premier Berlusconi dat YouTube en gelijkaardige sites beschouwd worden als "zenders", en dus niet alleen verantwoordelijk gesteld worden voor wat er door de gebruiker geüpload wordt, maar ook verplicht worden om bij de Italiaanse overheid een tv-licentie aan te vragen en te verkrijgen.
Nu staat deze eis van Berlusconi haaks op een directieve van de EU die de e-commerce moet aanzwengelen, en die de providers en UGC sites een "safe harbour" of veilige haven biedt tegen zulke aansprakelijkheid. Ars Technica stipt hierbij fijntjes aan dat de premier van Italiê toch wel persoonlijke belangen heeft bij deze nieuwe eis. Berlusconi is een van de grootste mediabaronnen van het land. Hij leidt niet alleen het land op politiek vlak, maar hij heeft rechtstreeks en onrechtstreeks controle over 90% van de nationale tv, heeft het grootste uitgevershuis van Italië opgebouwd, heeft controle over het grootste distributiehuis voor films, heeft belangen in financiële diensten en immobiliën. Je zou voor minder kunnen denken dat Berlusconi niet alleen controle wil hebben over de media, maar ook dat hij concurrentie wil uitsluiten... (2)
Lees ook de commentaren bij beide artikels, om te weten wat de internauten hierover denken!
http://datanews.rnews.be/nl/news/90-5-28283/sabam-versus-scarlet--weer-zeker-anderhalf-jaar-uitstel.html
http://arstechnica.com/tech-policy/news/2010/02/italy-preparing-to-hold-youtube-others-liable-for-uploads.ars




hardware logo
Hoe bedenken ze het

Soft- en hardwarefabrikanten met nieuw en/of beter!



MOZILLA BRENGT EERSTE MOBIELE FIREFOX BROWSER UIT...
... enkel voor de Nokia Maemo. Wanneer voor de rest?
Menige internaut zweert al langer bij Firefox als alternatieve, betrouwbare browser, in plaats van IE, dat steeds vaker onder vuur genomen wordt door hackers, en door hen als kruiwagen gebruikt wordt om hun malware af te leveren bij de gebruiker.
Er wordt dan ook vol verwachting uitgekeken naar een versie van Firefox voor de mobiele telefoon. En die verwachting wordt, althans gedeeltelijk, ingelost: Firefox heeft verleden week versie 1.0 voorgesteld van de Firefox browser; die is wel enkel voor de Maemo voor Nokia, maar geeft toch al een beeld van hoe de Firefox mobiele browser (bijnaam: Fennec) er uiteindelijk zal uitzien wanneer hij ook voor de andere platforms uitkomt.
En volgens CNet, dat een blik kon werpen op Firefox voor Maemo 5, is er alvast één ding dag Fennec onderscheidt van andere browsers zoals Opera Mini en Opera Mobile: de browser extensies. Slim bekeken van Firefox, want deze extensies waren eigenlijk het meest aantrekkelijke aan deze browser, het argument dat zoveel internauten overhaald heeft om voor Firefox te kiezen. En om al die extensies te synchroniseren met je gewone desktop computer, heeft Firefox meteen ook een Weave Sync A.0 uitgebracht, een extensie om bookmarks en geschiedenis te synchroniseren.
Meer over Fennec vind je bij CNet. Wij kijken alvast uit naar andere versies van Fennec voor andere mobiele besturingssystemen!
http://news.cnet.com/8301-17939_109-10444754-2.html
http://download.cnet.com/8301-2007_4-10444551-12.html


MICROSOFT TAG MOET ÉCHTE WERELD MET INTERNET VERBINDEN
Nieuwe soort streeptjescode maakt het opzoeken van informatie wel erg gemakkelijk
We hebben het in dit e-zine al eens eerder gehad over de nieuwe vorm van "streepjescode", die niet meer in streepjes is, maar uit gekleurde driehoekjes bestaat. Het is de bedoeling om met deze nieuwe tags, die het werk zijn van Microsoft, het opzoeken van informatie veel gemakkelijker te maken.
Allerlei producten maar ook magazines en zelfs handelszaken zouden zo'n tag kunnen vermelden. Wanneer je nu informatie over dat product of die dienst wil opzoeken, moet je niet langer de naam van product of zaak invoeren, maar maak je gewoon een foto met je mobieltje. Dankzij een speciale app, die je gratis kan downloaden voor je mobiele telefoon (de verschillende mobiele besturingssystemen), wordt de tag omgezet naar een url waarheen je automatisch gevoerd wordt.
Heel gemakkelijk dus: je komt in een magazine een artikel tegen over een bijvoorbeeld een recept; bij dat recept hoort een filmpje op YouTube. Naast het recept zo'n tag. Knip, even een foto, en je wordt meteen naar het filmpje op YouTube gevoerd waarin getoond wordt hoe je het recept moet uitwerken.
Een leuk idee, inderdaad. Bij CNet vind je alvast een filmpje dat het een en ander uitlegt. Op het tweede adres kan je de app gratis downloaden.
http://news.cnet.com/8301-13860_3-10444432-56.html
http://gettag.mobi/


ZUNE MOBIELE TELEFOON ONDERWEG?
Betrouwbare bronnen beweren dat Microsoft op de Mobile World Concress in Barcelona een Zune mobiele telefoon zou voorstellen. Wat kan die te bieden hebben?
Kijk, het moeten niet altijd Apple geruchten zijn. Want eerlijk gezegd begint het een beetje te gek te worden met die geruchten. Nu heeft Steve Jobs nog maar pas de iPad voorgesteld, maar nog zijn de kristallen bollen niet opgeborgen: er zijn al geruchten over een tweede versie van de iPad (omdat de eerste versie duidelijk verschillende dingen niét heeft, o.a. Flash en een camera).
Indien de verschillende media zoveel aandacht mogen schenken aan geruchten over Apple, dan moet er ook maar plaats zijn voor een gerucht over Microsoft, zo dacht onze redactie. Vandaar dit artikel: Microsoft zou over twee weken een Zune mobiele telefoon uitbrengen.
Dat wil zeggen: het wordt een mobiel toestel met Windows Mobile 7 aan boord, plus de Zune mediaplayer. Nu is deze Zune om de een of andere reden nog altijd niet in Europa gelanceerd, maar in de VS krijgt hij veel lovende kritieken omwille van het heldere beeld en de goede klank, het gemakkelijke beheer van de multimediabibliotheek. Er is dan ook al een HD versie van de Zune, die multimedia in High Definition kwaliteit weergeeft.
Maar doet Microsoft dan de andere fabrikanten van mobiele toestellen die Windows Mobile als OS gebruiken geen concurrentie aan? Ja en neen. Ook Google heeft immers een eigen Android toestel uitgebracht, dat eigenlijk de concurrentie aandoet met de Android toestellen van andere fabrikanten. De redenering is echter als volgt: zowel Google als Microsoft brengen dit toestel uit om te tonen wat mogelijk is, en laten het dan aan de fabrikanten over om hun eigen variant op dit thema uit te brengen.
Uiteraard in de veronderstelling dat het gerucht inderdaad waar is, en er binnenkort een Zune mobieltje komt...
http://blog.seattlepi.com/microsoft/archives/193039.asp
http://gizmodo.com/5461215/
http://mashable.com/2010/02/01/zune-phone-mwc/


MOZILLA BRENGT FIREFOX MOBILE VOOR MAEMO UIT
De eerste versie van de mobiele browser heeft heel wat te bieden. Een overzicht.
Waar de Firefox browser op de desktop computer (en laptop) uitgegroeid is tot een speler om rekening mee te houden, staat Firefox op het mobiele vlak nog eigenlijk nergens. De meest gebruikte browser op mobiele toestellen is, als wij ons niet vergissen, Opera.
Tijd dus voor Firefox om zich op het mobiele vlak te concentreren. Het heeft deze week een versie van haar browser voorgesteld die draait op Maemo 1, het Linux gebaseerde besturingssysteem voor Nokia mobieltjes. Wij hebben hem nog niet uitgetest (wegens geen Nokia met Linux aan boord), maar de redactie van Ars Technica wel, en zij kwamen tot de bevinding dat het een goede, snelle browser is.
Net zoals de versie voor de desktop ondersteunt de mobiele Firefox (die gebaseerd is op het Fennec project) verschillende populaire functies, waaronder de AwesomeBar. De interface is, zo lezen wij, erg gebruiksvriendelijk. Zo zal de adresbalk, die zich bovenaan bevindt, verdwijnen wanneer je naar beneden scrollt, en niet voortdurend bovenaan blijven staan zoals bij het surfen op de desktop. Handig, want zo win je belangrijke ruimte op je scherm.
Door de pagina die je bezoekt naar links of rechts te slepen, kan je een zijpaneel oproepen. Het linkse paneel geeft je toegang tot de tabblaadjes van je browser; het rechtse tot instellingen, add-ons, en andere onderdelen. De tabs die je open hebt staan, worden in miniatuur weergegeven op de koppen van de tabblaadjes.
Meer lees je bij Ars Technica. Het ziet er in elk geval interessant uit!
http://arstechnica.com/open-source/reviews/2010/02/hands-on-mozillas-pocket-sized-firefox-mobile-for-maemo.ars


DISPLAX FILM MAAKT VAN ALLES EEN AANRAAKSCHERM
Een razend interessante nieuwigheid: een laagje dat je op elk oppervlak kan aanbrengen, waardoor het meteen een bedieningspaneel wordt.
Het bedrijf Light BLue Optics heeft al eerder de wereld verbaasd met zijn projecter die een aanraakscherm creëerde. Nu komt het uit met Displax, dat ook voor de nodige "ooh's" en "aah's" zal zorgen: met deze film wordt elk oppervlak een aanraakscherm.
Het gaat om een polymeer film, zo vernemen wij bij Engadget, die op elk oppervlak aangebracht kan worden: glas, plastiek of hout. Daarmee wordt een gewoon oppervlak omgevormd tot een oppervlak dat reageert op aanraking en beweging van de lucht veroorzaakt door jouw aanraking.
In de film zou namelijk een hele reeks nanodraden zitten, die jouw aanraking of zelfs ademhaling voelen, en die informatie doorstuurt naar een microcontroller en software die deze inputs omzetten naar reacties op jouw computersysteem. Momenteel kan de film tot 16 aanraakpunten herkennen op een 50 inch scherm. De eerste producten met deze Displax film zouden nog in juli op de makrt moeten komen.
Wij zijn alvast benieuwd!
http://www.engadget.com/2010/02/02/displax-film-could-turn-nearly-any-surface-into-touchscreen-mak/


hardware logo
Voor elk wat wils
Nieuws in een notedop



[met medewerking van de NeTTieS-knipselman Dave Lahousse]

*** Bij hun Black Hat conferentie zullen beveiligingsmensen zwakke plekken in webpage design onderzoeken.
http://lm.pcworld.com/t/864680/5552561/50249/0/

*** Cisco-onderzoek: 87 procent van de Europese respondenten heeft beveiliging voor draadloos internet ingeschakeld
http://www.outofthecrowd.com/images/medialab/Cisco-Wireless-Consumer-1.pdf


muziek logo
Het oor wil ook wat!
Audio op het Internet



ED DRURY - VICARIOUS
[lounge/jazz/folk] Met de didgeridoo als basisinstrument maakt deze artiest erg knappe ritmische muziek. Op zijn website vind je muziek om in streaming te beluisteren, maar ook bijkomende informatie over het instrument - hoe je het bespeelt, enz.
http://www.rdrop.com/~mulara/


TEN AND TRACER - YOU'LL BE A HERO SOON
[elektronische muziek] Het is even wennen, want de akkoorden die deze muzikant tevoorschijn tovert lijken op het eerste gezicht niet vast van toon. Maar daarna begin je het te begrijpen en deze disharmonie zelfs goed te vinden.
Een album bij het netlabel Archaic Horizon dat volledig gratis mag gedownload worden.
http://www.archaichorizon.com/releases/AH037?from_page=1


NORTHCAPE - CAPTURED FROM STATIC
[Elektronische muziek] Sfeervolle elektronische muziek, met een warm ritme. Mooi opgebouwd ademt deze muziek een lounge sfeer uit. Op de site van de band kan je muziek gratis beluisteren, en sommige songs zelfs gratis downloaden.
http://www.northcapemusic.co.uk/music.html


BITBASIC - SPRINKING RAINBOW

[Elektronische muziek] Deze keer iets meer ritmisch, met veel tegentijden. Je krijgt een veel meer robot-achtig effect. Goede muziek, heel goede arrangementen. Gratis in streaming te beluisteren of te downloaden via Archive.org.
http://www.archive.org/details/mtk213


VRIJDAG HOORSPELDAG: BERG DER SCHIMMEN
Dit hoorspel, dat in 1967 uitgezonden werd door de VARA, vraagt wel dat je even rustig gaat zitten om de emoties tot jou te laten komen. Het vertelt namelijk over een vrouw en wat zij meegemaakt heeft. Het begint met het feit dat zij op een terras zit, erg zenuwachtig. Een man zet zich aan haar tafeltje, en er ontspint zich een gesprek. De vrouw is erg kattig, en vergelijkt de man met een SS-er. Zij begint te vertellen wat haar overkomen is.
Onze mening: Een knap verhaal waarin verteld wordt over de hel die een vrouw heeft moeten doorstaan die een concentratiekamp overleefd heeft. Een hoorspel dat je in alle rust moeten beluisteren, en misschien zelfs twee keer. De opbouw is heel intelligent, en het verhaal heel indringend.
Het hoorspel werd geschreven door Erasmus Schöfer, en geregisseerd door S. De Vries Jr. Acteurs zijn: Andrea Domburg (Rania Steinweg), Rudi West (ober), Frans Somers (Schwarz) en Stine Lerou, Joke Hagelen, Huib Orizand, Hans Karsenbarg, Jan Wegter, Martin Simonis
Downloaden via:
http://hoorspel.wordpress.com/2010/01/29/berg-der-schimmen-2/




Netties werkt samen met:

verkenner banner



EVEN EEN UITSMIJTER TUSSENDOOR, VOORALEER U NAAR HET 2e DEEL GAAT:
Geld is te verkiezen boven armoede, al is het maar om financiële redenen.
- Woody Allen-


oor logo
De nieuwe oogst


WIKISPACES VOOR HET ONDERWIJS: GREETINGS FROM THE WORLD
Bij Wikispaces kan iedereen een wiki aanmaken, en anderen kunnen daaraan meehelpen. Wij vonden 3 Wikispaces waaraan uit de hele wereld samengewerkt wordt, en die de moeite waard zijn om eens te ontdekken.
Om te beginnen Greetings from the World. Aan deze wiki nemen leerlingen en onderwijskrachten uit verschillende culturen deel; zij vertellen over hun cultuur, zij vertellen hun verhaal met tekst, beelden en video.
[Taal: Engels]
http://greetingsfromtheworld.wikispaces.com/


WIKISPACES VOOR HET ONDERWIJS: SOAR 2 NEW HEIGHTS
Deze wikispace werd door een lerares gemakt voor haar leerlingen, om hen te helpen zichzelf te ontdekken en te emanciperen. In het begin, zo vertelt de lerares, Katie Heissenbutel, beantwoordden de studenten enkel haar vragen, maar al snel begonnen zij ook commentaar te leveren en te beantwoorden op de postings van hun gelijken.
Een mooi voorbeeld van hoe zo'n wiki gebruikt kan worden in de klaslokalen.
[Taal: Engels]
http://soar2newheights.wikispaces.com/


WIKISPACES VOOR HET ONDERWIJS: CENSUUR
Deze wiki, opgestart door een onderwijzer uit het Australische New South Wales, behandelt de vrije meningsuiting: studenten beschreven hun theorie erover, gaven argumenten voor hun standpunt, en vermeldden gevallen van censuur die zij verder wilden onderzoeken.
[Taal: Engels]
http://hums3001.unsw.wikispaces.net/


BESTE ONLINE DIENSTEN VOOR PLAYLISTS 1: INLEIDING
Je hebt een grote collectie muziek, maar het is niet gemakkelijk om een speellijst te maken van muziek die afwisselend of juist bij een bepaalde gemoedstemming hoort. Gelukkig zijn er verschillende online diensten die je kunnen helpen, en het bovendien mogelijk maken dat jij jouw playlist publiceert op een blog of website.
Die diensten dan rond zoekmachines die songs indexeren die publiek toegankelijk zijn op het web. Je kan zoeken naar een song, die beluisteren, en toevoegen aan een playlist. En omdat er zo'n enorm aantal songs op het web beschikbaar zijn, heb je echt een hele collectie waaruit je kan kiezen.
Het principe is simpel: je zoekt naar de songs die je wil, je voegt die toe aan jouw nieuwe playlist, bepaalt eventueel de volgorde en het uiterlijk, de vorm waarin de speellijst gegoten wordt. Vervolgens wordt hiervan HTML code aangemaakt die je dan in een website kan plakken.
Nu is het wel zo dat de platenlabels niet altijd zo gelukkig zijn met de diensten die het online aanmaken van lijstjes met publiek toegankelijke muziek mogelijk maken. Het kan dan ook gebeuren dat een van de hierna besproken diensten na een tijdje gewoon van de aardbol verdwijnt...
Deze artikelenreeks is gebaseerd op een artikel bij Master New Media.
http://www.masternewmedia.org/create-music-playlists-compilations-and-embeddable-music-mixtapes-guide/



BESTE ONLINE DIENSTEN VOOR PLAYLISTS 2: WAAROP JE MOET LETTEN
Wanneer je gebruik wil maken van zo'n online dienst, moet je nakijken of de volgende functies aanwezig zijn:
- Samen bewerken: kan je een playlist ook samen met anderen bewerken?
- Look & Feel: kan je het uiterlijk van de in te plakken lijst ook aan jouw smaak aanpassen?
- Tracks uploaden: kan je songs die je niet op het net vond, maar op je eigen computer hebt staan, ook uploaden?
- Registratie: moet je je registreren?
Een vergelijkende tabel van de verschillende diensten vind je bij Master New Media. In de volgende artikels wordt dieper ingegaan op elke dienst apart.
http://www.masternewmedia.org/create-music-playlists-compilations-and-embeddable-music-mixtapes-guide/


BESTE ONLINE DIENSTEN VOOR PLAYLISTS 3: DEEZER
Deezer is een gratis playlist aanmaker, en een dienst om radio's rond een kanaal te streamen. Je vindt er volledige songs van populaire artiesten en kan, na registratie, een eigen speellijstje aanmaken, waarbij je de volgorde van de songs kan aanpassen, enz. Je kan bovendien je eigen MP3's uploaden naar de mengeling, en samen met andere gebruikers spellijstjes maken.
http://www.deezer.com/




BESTE ONLINE DIENSTEN VOOR PLAYLISTS 4: JAMENDO
Deze website ken je ongetwijfeld van de vele keren dat wij daar in onze rubriek "Oor" artiesten vermeld hebben die hun muziek via deze dienst aanbieden. Buiten downloaden kan je echter ook in streaming beluisteren, en playlists aanmaken, die kunnen bestaan uit enkel songs of hele albums. Je kan de volgorde van de songs wijzigen, maar daar houdt het mee op. Je spellijstje kan je integreren in je MySpace pagina.
http://www.jamendo.com/


BESTE ONLINE DIENSTEN VOOR PLAYLISTS 4: SONGZA
Deze dienst gaat zijn informatie halen bij de muziekvideo's op YouTube. Maar de laatste tijd ondervindt Songza problemen met de youTube API. Bij ons bezoek kregen wij bij elke artiest de melding dat de song momenteel niet beschikbaar is. Hopelijk is het euvel snel verholpen!
http://www.songza.com/


BESTE ONLINE DIENSTEN VOOR PLAYLISTS 5: GROOVESHARK
Deze dienst heeft het standaard aanbod: je kan hier een playlist aanmaken op basis van songs die je graag hebt, de volgorde wijzigen van het lijstje, en dan je speellijst bewaren mits registratie. Bovendien is er een widget om je speellijstje op je eigen webpagina of Twitter, StumbleUpon, Facebook te zetten.
http://listen.grooveshark.com/




HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: COBRA
Waar vroeger de VRT haar cultuurbijdragen samenbracht op de site Klara, heeft die nu een nieuw onderdak gekregen bij Cobra.be. Hiermee wil de VRT alle cultuur van àlle zenders, niet enkel van Klara, op één centrale plek verzamelen. je vindt er een dagelijks overzicht van het nieuws op cultureel vlak (boeken, muziek, strips...) , naast heel veel multimedia content. Een site om uren zoek te zijn!
[Taal: NL]
http://www.cobra.be


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: RESTAURATIE AMBACHT

Het Vlaams Instituut voor Onroerend Erfgoed, het Centrum Agrarische Geschiedenis en tal van projectpartners hebben deze site in het leven geroepen om aandacht te vragen voor de oude technieken. Want bij restauratie van ons onroerend erfgoed zijn die technieken nodig, en helaas zijn er nog weinig ambachtlui die ze onder de knie hebben.
Heb jij bijvoorbeeld al eens gehoord van Kaleien? Of van Vitsen en lemen? Wij in elk geval nog niet. Maar dankzij deze site weten we dat Kaleien een historische afwerkingstechniek is voor muurwerk, en vitsen en lemen bouwtechnieken zijn die hun oorsprong vinden in de prehistorie.
[Taal: NL]
http://www.restauratieambacht.be


HIER SPREEKT MEN NEDERLANDS: WELISWAAR
De welzijnswerker hebben ook hun eigen plek op het internet: Weliswaar. Vol nieuws uit deze sector, over wetenschap en welzijn, met een agenda van aangekondigde activiteiten, interviews, enz. Toch even wijzen op het feit dat deze site vermeldt dat zij het AnySurferlabel draagt, een Belgisch kwaliteitslabel voor toegankelijke websites.
[Taal: NL]
http://www.weliswaar.be/


VRIJDAG MULTIMEDIA: LLR
Wij zijn reclamevreters. De filmpjes zijn vaak zo mooi gemaakt, er is zoveel over nagedacht, dat je in een mum van tijd alle informatie krijgt, een hele sfeer voorgeschoteld krijgt. En dus gaan wij in deze rubriek regelmatig kijken bij reclame agentschappen, en dan vooral hun portfolio met filmpjes die zij gemaakt hebben voor hun klanten.
Een site die hiervan als voorbeeld mag dienen is llr; in het portfolio vind je o.a. antistax, Mercedes Benz, Ferero. Een mooi gemaakt portfolio, en leuke filmpjes voor de reclamevreters!
[Taal: Engels]
http://www.llr-hamburg.de/en/index.html


VRIJDAG MULTIMEDIA: DESIGN CHARTS
Omdat webdesign toch zo belangrijk geworden is in onze huidige internet-maatschappij, heeft deze site het op zich genomen om een hitlijst van de beste webdesigners te maken, onder het motto" Because web designers are the new rockstars". Bezoek de designers, en bekijk hun werk!
[Taal: Engels]
http://www.designcharts.com/


VRIJDAG MULTIMEDIA: VR DEFENDER 3YK
Een klassiek Tower Defense game, waarbij jij de rol moet spelen van een beveiligingsexpert in het jaar 3000. Je hebt een beperkt budget om de servers van jouw bedrijven te beschermen tegen golven virussen. Als enige verweermiddel heb je virtuele torens.
[Taal: Engels]
http://armorgames.com/play/1016/vr-defender-y3k








Bezoek ook de andere projecten van de Netties-medewerkers:

Wim W.: http://www.tenbunderen.be/ - http://www.nieuwsbronnen.com/
Sjeef: http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html
Hilde: http://hoorspel.wordpress.com



sites logo
Bij de collega's



*** BELSEC: NIEUWS OVER BEVEILIGING
(Belsec is lid van het netwerk van de Belgian Security Bloggers)
http://belsec.skynetblogs.be

techbytes logo

*** TECHBYTES
http://www.techbytes.be/

- De Jabra EXTREME met buitengewone akoestiek
http://www.techbytes.be/2010/02/de-jabra-extreme-met-buitengewone-akoestiek-.html
- LG brengt videowall-schermen met ultrasmalle bezel op de markt
http://www.techbytes.be/2010/02/lg-brengt-videowallschermen-met-ultrasmalle-bezel-op-de-markt.html
- Wacom Intuos4 Wireless: de ideale pentablet voor digitale content onderweg
http://www.techbytes.be/2010/02/wacom-intuos4-wireless-de-ideale-pentablet-voor-digitale-content-onderweg.html


*** SAFE COMPUTING
http://www.safecomputing.be/
safe computing logo

- BullGuard introduceert Internet Security Suite 9.0
http://www.safecomputing.be/2010/02/bullguard-introduceert-internet-security-suite-90.html
- Stephan Haux: "beveiliging is geen echt probleem bij cloud-storage"
http://www.safecomputing.be/2010/01/stephan-haux-beveiliging-is-geen-echt-probleem-bij-cloudstorage.html
- Waarom cybercriminaliteit altijd zal blijven bestaan
http://www.safecomputing.be/2010/01/waarom-computercriminaliteit-en-spam-blijven-bestaan-.html


AD logo

*** ALGEMEEN DAGBLAD
http://www.ad.nl/multimedia

- Studio's Hollywood verliezen downloadproces
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/461181/2010/02/04/Studio-s-Hollywood-verliezen-downloadproces.dhtml
- Verdwaalde man gered dankzij flits fototoestel op webcam
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/461138/2010/02/04/Verdwaalde-man-gered-dankzij-flits-fototoestel-op-webcam.dhtml
- Brussel onderneemt actie na cyberaanval
http://www.ad.nl/ad/nl/1005/Digitaal/article/detail/461334/2010/02/04/Brussel-onderneemt-actie-na-cyberaanval.dhtml

digitale revolutie logo

*** DIGITALE REVOLUTIE
http://www.fan.tv/digitaal/

- Websites naar eigen smaak aanpassen
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=21490
- Muziekgegevens corrigeren met MP3 Diags
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=28367
- Gratis tekenprogramma
http://www.fan.tv/digitaal/toontext.asp?id=26702

elektrozine logo

*** ELEKTRO.BE
http://www.elektro.be

- De bouwtiendaagse van Batibouw, anno 2010
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=4760
- Sanyo met vier premières op ISE 2010
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=4758
- Allegio Design: modulair meubelconcept voor je tv en home cinema
http://www.elektrozine.be/ez/artikeldetail.php?artid=4764

computerworld logo
*** COMPUTER WORLD
http://www.computerworld.be/

- Gerichter zoeken op 2dehands.be
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=20991&style=99896
- Facebook, Twitter: drie keer meer aanvallen in 2009
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=20989&style=99896
- VEN Brussels ontwikkelt mobile.batibouw.com
http://www.computerworld.be/index.cfm?PageID=16365&News_ID=20986&style=99896

pc world logo

*** PC WORLD
http://www.pcworld.be


digimedia logo

*** DIGIMEDIA
http://www.digimedia.be/
- Lokale en niche sociale media websites: is er een toekomst voor?
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6344
- Het opstellen van een social media policy: tips en praktijkvoorbeelden
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6342
- Heb je iets te melden ? Zeg het ons via Twitter!
http://www.digimedia.be/nl/article.php?id_act=6339

computertaal logo

*** COMPUTERTAAL
http://www.computertaal.info

- Space Station foto
http://computertaal.info/2010/02/04/space-station-foto/
- Verkoop draaitafels… stijgt.
http://computertaal.info/2010/02/04/verkoop-draaitafels-stijgt/
- Dubbele standaarden voor muziekindustrie
http://computertaal.info/2010/02/04/dubbele-standaarden-voor-muziekindustrie/

tweakers logo

*** TWEAKERS NET
http://www.tweakers.net

-Productie JooJoo-tablet met Flash-ondersteuning gestart
http://tweakers.net/nieuws/65370/productie-joojoo-tablet-met-flash-ondersteuning-gestart.html
- Sega kondigt Sonic the Hedgehog 4 aan
http://tweakers.net/nieuws/65380/sega-kondigt-sonic-the-hedgehog-4-aan.html


tip logo
De zaak Tee en Tee
Tips en trucs voor de PC/Internaut



TIP WIN7: OPEN EEN TWEEDE VERSIE VAN EEN TOEPASSING
Bij WIndows 7 kan je snel een tweede instantie van een bepaald programma openen dat reeds geopend is - op voorwaarde dat dit programma toelaat dat je er twee instanties van opent uiteraard. Bijvoorbeeld bij Notepad is dat mogelijk.
Hoe je dit doet? Gewoon de shift-toets ingedrukt houden, terwijl je op het icoon van dit programma klikt in de taakbalk.
http://www.lockergnome.com/windows/2009/06/12/quickly-open-a-second-instance-of-an-application-in-windows-7/


TIP WINDOWS7: DE VOLGORDE VAN DE ICOONTJES IN DE TAAKBALK WIJZIGEN


Net zoals bij vorige versies van Windows verschijnt er in de taakbalk een icoontje van elk programma dat jij op dat moment open hebt staan. Wat er nieuw is in Windows 7, is dat je de volgorde van deze icoontjes in de taakbalk kan wijzigen, met gewoon klikken en verslepen.
Bovendien kan je, na het herschikken van de icoontjes, een nieuwe instantie van elk van de vijf eerste programma's in de taakbalk openen door op de Windows toets +1, Win+2, Win+3 enz te drukken. Is bijvoorbeeld Windows Explorer het eerste icoontje, dan kan je een tweede instantie openen door op de Windows toets . 1 te drukken.
http://www.lockergnome.com/windows/2009/12/01/reorder-taskbar-icons-in-windows-7/


TIP WINDOWS 7: DE QUICK LAUNCH BALK
Het is altijd even wennen aan een nieuw besturingssysteem, want sommige onderdelen van de vorige versie zijn dan niet meer aanwezig - en die mis je dan wel.
Neem bijvoorbeeld de Quick Launch knoppenbalk. Die is in Windows 7 verdwenen, en sommigen houden wel van deze balk. Maar je kan hem gelukkig terug te voorschijn roepen. Ga als volgt tewerk:
1. Klik rechts op de taakbalk, en kies Toolbars / New Toolbar
2. in het dialoogvenster, geef je de volgende tekst in:
%userprofile%\AppData\Roaming\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch
Klik vervolgens OK.
3. Vink de functie "lock the taskbar" (de taakbalk vergrendelen) uit, en klik rechts op de scheidslijn. Zorg ervoor dat Show Text en Show Title niet actief zijn, en dat View staat op Small Icons.
4. Gebruik de scheidslijn om de knoppenbalk naar eigen smaak te herordenen, en vergrendel hem vervolgens weer.
http://www.lockergnome.com/windows/2009/06/10/bring-the-quick-launch-toolbar-back-in-windows-7/


TIP WINDOWS 7: JE PROBLEEM VASTLEGGEN
In Windows 7 zit er een heuse probleemoplosser. Je kan namelijk alle stappen van het probleem vastleggen zoals het zich voordoet - alle muisklikken, toetsen die je aanraakt, je kan een screenshot maken en die informatie dan in een zip bestand naar je systeembeheerder of computerhersteller sturen.
De Probleem Stap Recorder activeer je als volgt:
Ga naar start, tik PSR en en klik op Enter.
Klik op Start Record. En je begint maar!
http://www.lockergnome.com/windows/2009/06/16/record-your-problem-in-windows-7/


TIP WINDOWS 7: LEGE DRIVES TONEN OF VERBERGEN

Bij WIndows XP en Vista hebben alle drives een letter, of die nu leeg zijn of niet: zij verschijnen gewoon in Windows Explorer. Maar bij Windows 7 worden de lege drives (kaartlezers bijvoorbeeld) automatisch verborgen.
Heb je toch liever dat de lege drives vertoond worden in Windows explorer? Dat kan. Ga naar Start, tik in "Folder Options" in het zoekvak, en druk op Enter. Kies vervolgens het View tabblaadje; bij de opties daar kan je Hide Empty Drives (verberg lege schijven) activeren of niet.
http://www.lockergnome.com/windows/2009/06/15/hide-or-reveal-empty-drives-in-windows-7/

Voor deze rubriek danken wij
Gerard Schaefers (Sjeef): http://www.sjeef.eu/Nederlands/projecten.html




shareware logo
Van alles halen, (bijna) niets betalen...



GRATIS EN OPEN SOURCE: MEDIA PLAYER CLASSIC

Windows XP/2000/Vista - 4,21 MB - freeware
Dit progje ziet eruit als Windows Media Player 6.4, maar heeft bijkomende mogelijkheden, zoals een ingebouwde DVD player met real-time zoom, ondersteuning voor AVI ondertiteling, voor QuickTime en realVideo, enz.
http://www.free-codecs.com/download/Media_Player_Classic.htm





GRATIS EN OPEN SOURCE: MEDIA PLAYER CLASSIC - HOME CINEMA
Windows - freeware
Een slanke vervanger voor de Windows Media Player; hij kan haast alle videoformaten aan zonder dat je extra codecs moet downloaden.
http://mpc-hc.sourceforge.net/


GRATIS EN OPEN SOURCE: MEDIACODER
Windows - freeware
Opnieuw een tool die heel wat codecs bevat, zodat je gemakkelijk multimedia bestanden kan afspelen, zonder telkens opnieuw op zoek te moeten naar nieuwe codecs. Je kan dit progje ook gebruiken om bestanden van het ene formaat naar het andere te converteren.
http://www.pcwelt.de/downloads/grafik_videomultimedia/56129/mediacoder/index.html


GRATIS EN OPEN SOURCE: MIRO
Windows - freeware
Met dit progje maak je van je computer een tv: je kan vele podcasts en uitzendingen van allerlei zenders bekijken via deze interface. Miro is erg snel en brengt uitstekend beeld.
http://www.pcwelt.de/downloads/browser_netz/internet-tools/88356/miro/index.html




GRATIS EN OPEN SOURCE: MPLAYER
Windows - freeware
Met dit progje krijgt onze favoriete player, VLC, er een geduchte concurrent bij. Ook deze speler kan heel wat formaten aan, o.a. DVD, DivX, WMV enz.
http://www.pcwelt.de/downloads/grafik_videomultimedia/154016/mplayer/index.html


GRATIS EN OPEN SOURCE: NEVERBALL
Windows - freeware
Tijd voor wat ontspanning: dit gratis spelletje is tegelijkertijd een raadsel-, actie- als behendigheidsspel. Je moet een balletje van punt 1 naar B bewegen. Daarbij kan je het balletje niet rechtstreeks bewegen, enkel door het kantelen van het oppervlak.
http://www.pcwelt.de/downloads/entertainment_spiele/spiele/104422/neverball/index.html






GRATIS EN OPEN SOURCE: OPENOFFICE
Windowxs (all OS) - freeware
Wie een uitstekend kantoorpakket wil hebben, en toch geen geld wil uitgeven, moet absoluut Open Office downloaden en installeren. Het pakket bevat een tekstverwerker (Writer), een rekenblad (Calc), een presentatiemodule (Impress), een database (Base), en een tekenprogramma (Draw).
http://www.openoffice.org/product/


GRATIS EN OPEN SOURCE: PAINT.NET
WIndows - freeware
het zal je verwonderen, maar deze opvolger van het Windows programma Paint is wel degelijk open source. Het bevat vele tools en functies die je ook in duurdere, professionele tool terugvindt, en dat alles gratis.
http://www.pcwelt.de/downloads/grafik_video/bildbearbeitung/106105/paintnet/index.html





GRATIS EN OPEN SOURCE: PDF CREATOR
Windows - freeware
Een gratis tool om PDF's aan te maken; bij de installatie van dit progje wordt een virtuele printer geïnstalleerd op jouw computer. Alles wat je voortaan via Print laat drukken, kan je dan naar een PDF drukken.
http://www.pcwelt.de/downloads/tools_utilities/sonstiges/62177/pdfcreator/index.html


GRATIS EN OPEN SOURCE: PIDGIN
Windows - freeware
Een instant messaging programma dat voorheen onder d naam Gaim bekend stond. Pidgin maakt het mogelijk om met vrienden uit de verschillende andere IM programma's (IRC, Google talk, MSN, MySpace IM, enz.) te chatten.
http://www.pcwelt.de/downloads/server_kommunikation/messenger/81790/pidgin/index.html

(Deze tips voor share- en freeware zijn afkomstig van verschillende sites, o.a. Freewareweb, Lockergnome, ZDNet, PCWorld, en andere.)





Het laatste woord....



Lezer Jan heeft een opmerking in verband met het artikel over PDF Creator:
<<<
graag had ik van jullie vernomen welke "PDF" creator de beste is: jullie hebben nog onlangs hetzelfde item geschreven maar dan van een andere auteur.
Moet ik nu die vorige eraf halen en deze nieuwe in de plaats installeren ?

Eventueel zou er een "netties-appreciatie" kunnen aan toegevoegd worden (voor alle downloads): zo behoeden Jullie ons voor amateurzoekwerk . . .

vriendelijke groet,
Jan

>>>
Antwoord van de redactie:
Helaas hebben wij geen netties-appreciatie, omdat het nu eenmaal onmogelijk is om alle software volledig uit te testen. Wat de lezers wel kunnen doen is hun eigen appreciatie op een bepaalde software, of een opmerking hierover, neerschrijven in een commentaar op het betreffende artikel.
Je kan ook naar grote downloadsites gaan zoals www.download.com, en daar het betreffende programma opzoeken. Hier vind je vaak uitvoerige besprekingen van de programma's, met appreciatie van de lezers.
Het is trouwens ook moeilijk om te zeggen: dit moet je nu absoluut installeren. Wat goed werkt op de ene computer, met die bepaalde configuratie, zal het minder goed doen op een andere computer. En wat de ene gebruiker belangrijk vindt in een bepaald programma, zal de andere gebruiker misschien helemaal niet nodig hebben.
"Beste software" is dan ook iets heel persoonlijks; wij kunnen enkel de informatie aanreiken, en het oordeel aan de internaut overlaten.

Hilde
>>>





NeTTies e-zine
Postbus 24
Antwerpen 14
2018 Antwerpen


Coordinator:
Hilde Van Gool
Tel 0475/53.41.20 - 015/25.28.71

Wij danken de vele mensen die nu of in het verleden hebben meegewerkt aan dit e-zine:
Miranda Swier
Benny Raemaekers
Geert Demuynck
Kurt Fierens
Peter Stuart
Gerard Schaefers (Sjeef)
Boeloeboeloe (LVO)
Manu Drieghe

Marijke Pante,
Marianne Steijlen
Reinhilde Remaut
Ludo Cattoor
Evert Poppen
Philip Lafeber
Julien Van den Borre,
Johan Junior
Kurt op de Beeck
Koen van Poucke
Rogier P. Bakx
Jurgen Veys
Nick Toretto
Krekkie
Dave Lahousse
Frank VDW
Filip Overmeire (Filover)
Jeffrey Drooghenbroodt
Ben Depré
Lode Vlayen
Danny Zeegers
Eddy Hooremans
Henk Langerak
Wim Wylin
Hilde Van Gool

In het bijzonder danken wij Wim Wylin voor de vele tips, en Gerard Schaefer voor de spreuk van de week.

- "NeTTies" is gratis te verkrijgen door te vragen om aan onze abonneelijst te worden toegevoegd. Dit kan online op onze site, of per e-mail.
- Te allen tijde kunt u het abonnement ook weer stopzetten, eveneens via de site of per e-mail.
- Uw adres wordt niet aan derden doorgegeven en wordt niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
- "NeTTies" is onafhankelijk en wordt geheel op vrijwillige basis gemaakt.
- "NeTTies is niet verantwoordelijk voor eventuele schade veroorzaakt door het gebruik van software waarover wij publiceren.
- Teksten mogen worden overgenomen, maar uitsluitend met bronvermelding.
- "NeTTies" mag wel in z'n geheel worden doorgestuurd naar derden ter kennismaking.
- "NeTTIes" moedigt lezers aan een link te zetten op hun webpagina. De aanwezigheid van een verwijzing naar ons e-zine betekent echter niet dat wij het eens zijn met de redactionele inhoud op die site.
- De advertenties die op "NeTTies" geplaatst worden door derden vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie en geven geenszins de mening van de redactie weer. Bij deze teksten wordt duidelijk aangegeven dat het om een advertentie gaat.

Voor alle duidelijkheid even op rij onze regels voor de bescherming van uw privacy:
- Uw adres wordt nooit aan derden doorgegeven.
- Uw adres wordt ook niet voor marketingdoeleinden gebruikt.
- NeTTies zal u nooit reclameboodschappen van derden doorsturen in een aparte mail.
- In onze nieuwsbrief zal wel van tijd tot tijd een advertentie opgenomen worden, in het kader van sponsoring.
Deze tekst werd voor het laatst aangepast op 14 januari 2004



Webhosting, cms, verzending: Webdynamics
Eindredactie: Hilde Van Gool, en vanuit de eeuwigheid: Niek Harmans
Logistiek: Paul Liekens


"NeTTies" is een oorspronkelijk concept van Jean-Luc Bostyn

De eindredactie van NeTTies ligt in handen van Hilde Van Gool,
freelance publiciste.



AFSLUITER VAN DE WEEK
Waarom doodt de mens? Hij doodt voor zijn eten.
En niet alleen daarvoor: hij moet ook drinken.
- Woody Allen -